Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mundkurv og forfangenhed :(
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 10:55

Håber det passer, at den hører under "adfærd og problemer"....

nå, nu til sagen.

Jeg har 2 små shettere, som jeg har haft siden okt. problemet er bare at den ene har været forfangen et par gange hos tidligere ejere.

indtil juni har de gået på en jordfold, da de trådte al græsset væk i efteråret -.- så det blev jordfold. det var også planen de skulle på en kæmpe mark med speciel hestegræs, men vi var for sent ude, så vi kunne først så det i april og siden juni har vi haft græs :)

den der ikke er forfangen er indgræsset og er stadig igang, men den som er forfangen har max fået en ½ time og så ellers hø...

jeg har købt en mundkurv men den ville han i hvert fald ikke have på, så smed den af igen og har fået ½ time siden da. i dag prøvede jeg så igen, da den anden shetter efterhånden er oppe på snart 3-4 timer, og de er meget tætte, og vil gerne give mine heste en stor fold. (lige pt har de kun et lille stykke græs, og vi gør efterhånden marken større og større)

i starten ville han have den af, men opgav ret hurtigt. prøvede mange gange at stikke lidt græs op i mundkurven så han fattede pointen.. det gjorde han bare ikke... så gik jeg ind, og kom ud efter kvarter igen, hvor jeg så han var gået over på jordfolden og bare stod og hang :( prøvede så igen at få ham derover og give ham lidt, men han kunne slet ikke få græsset ind. så tog jeg den af og gav ham hø - og lukkede af til græsset. det skal dog siges at der er en meget meget lille smule MEGET nedbidt græs på "jordfolden"..

Nu ANER jeg bare ikke hvad jeg skal gøre, om jeg bare skal blive ved med at give ham 30 min og så bare lade ham stå en hel dag alene på jordfolden, mens brormand kaster sig over det lange græs? (som snart er nedbidt..) så vil jeg næsten hellere give ham hø og så ingen mundkurv, men hvis græssset på en eller anden måde bliver rigtig meget slået inkl med at den anden shetter æder græsset ned, vil det så kunne lade sig gøre at bruge det lille stykke som ekstra fold til forfangen shetter? har bare hørt at al fruktanen sidder nederst og ikke i bladene.. tør bare heller ikke give ham så mange timer på græs, jeg skal på efterskole nu så det bliver min far der ordner det og han har altså arbejdsdage fra syv om morgen til 5-6 aften.... vil bare også gerne at den anden shetter kan gå frem og tilbage fra græs til jordfold, da der er skygge osv over på jordfolden. :(

WHAT TO DO? sorry det blev SÅ langt og håber det er til at forstå.

Min sport er min bedsteven, læremester og teammate

Ejer til Tally, Pondus & Nattgjola fra Rosenlund

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 11:29

Okay har selv en hest der var forfangen for 2 år siden.

Hun har indtil her for nylig gået alene på en ikke ret stor græsfold, fordi det er den måde hun kan klare sig på uden at blive tyk og stor ej lille og tynd.

Synes du skal se på ham og vurdere hvor tyk han er og hvor meget du tror han har brug for af græs, og så synes jeg ikke du behøver udvide og udvide folden men bare have en pæn styk de begge kan være på hvor der er græs men ikke alt for meget, skulle nødig have ham den anden bliver syg.

Du kan evt også lade dem være ude om dagen og på jordfold med hø om natten, så kan du tjekke dem begge på samme tid, mærke om ham der har været forfangen før evt begynder at vise små tegn på at være ved at få for meget, eks han spænder lidt eller begynder at fælde meget, sådan nogen små tegn der viser at han er lige på nippet, så kan du bedre planlægge foldens størrelse for du må ikke lave den ret stor og hvis de får hø om natten evt er det jo ik slemt at de ikke har det vilde frodige græs som man kunne ønske sig at se sine heste på ..

Håber det var noget der kunne hjælpe lidt, har selv været nødt til at finde ud af alle de ting på egen hånd og selv lavet en fold til min som hun kan tåle at gå på :)

Ejer af den sødeste og dejligste hest <3

Snart ejer af en super smuk Barockpinto <3

0
0
Svar på denne tråd

Hov glemte noget
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 11:31

Havde også mundkurv til min, men den droppede jeg da jeg synes det var synd hun skulle have den på. Hellere lille fold med græs end kæmpe fold og mundkurv ;)

Ejer af den sødeste og dejligste hest <3

Snart ejer af en super smuk Barockpinto <3

0
0
Svar på denne tråd

omvendt..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 13:44

jeg har det så omvendt.. hellere en stor fold med højt græs, SELVSKAB og mundkurv end... end boks.. da kræet ellers render under hegnet for at komme ind til de andre..

min pony har nu gået med mundkurv på i 3 dage og hun ser ud til at være meget tilpas.. hun får dog lige et par timer med plagen på ridebanen til at "klippe kanter" om dagen..

føllene kræser stadig om hende når hun er sammen med dem.. og de er helt ulykkelige og jeg tager "vennerne" over på ridebanen..

så her er der meget mere ro på når de alle er sammen.. og husk højt græs indeholder mindre fruktan end nedbidt.. hvorfor en tidligere forfangen hest rent faktisk har bedre af at nippe til det høje græs igennem en mundkurv end det korte uden mundkurv..

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd

hvis....
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 14:25

Hvis jeg kunne vælge og hesten ikke blev stresset, ville jeg have min på jordfold og give et minimum af hø (og vande det ½-1 time for at få sukkeret ud, dog vær obs på, det er forskelligt, hvor let det er at få sukkeret ud af høet på den måde.

Men den hest bliver vanvittigt stresset, selvom hun står med sin datter på jordfold. Hun har brug for andre heste - og har brug for græs til at aflede hende. Derfor mundkurv, medmindre græsset er helt afgnavet, som nu.

Her for en måned siden stod de en uge på jordfold sammen - hende den tykke var slet ikke interesseret i høet, hun gik og løb frem og tilbage, totalt rastløs. Jeg kunne slet ikke holde ud at se på hende, fik selv stress. :)

0
0
Svar på denne tråd

check her
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 23:21

Jeg ville gerne selv have lavet denne vandre-fold til mine nøjsomme ponyer (islændere og shettere) så jeg undgår at de ko-græsser de få timer de kan få græs og også undgår at de står og venter på at blive lukket på græs.

Tror de fjerner meget stress og giver glade ponyer, så når manden har tid til at hjælpe, så skal det startes op her.

http://www.russ-park.dk/8861877

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 13:26

Brugte mundkurv og den var absolut ikke populær. Svingen og kasten med hovedet, samt afsky ved et hvert forsøg på at stikke græs op igemmen hullet... måske det kildede? Dog efter 1½ døgn, græssede hun ganske alm. Har sidenhen hørt at optil 3 dage skal man regne med tilvænningen. men jeg syntes bestemt også det var smadder synd at hun stod der og så så fortabt ud. Men klem ballerne sammen, han skal nok lære det

0
0
Svar på denne tråd

jirffff
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 22:34

de kommer på jordfold om natten med hø under alle omstændigheder! :)

jeg synes bare ikke jeg tør andet end at lade ham være kun i 30 min, og så hø for resten. regner med at gøre det på den måde at de får hø om morgenen til dagen, og når der er nogle hjemme kommer forfangen pony på græs 30 min og anden shetter i max 6-7 timer. jeg tør simpelthen ikke andet - hellere se ham trave SÅ fint og stolt OG GLAD rundt på folden, end at ende med en IGEN forfangen pony, der sikkert ikke er til at rede IGEN! så må i kalde mig pyldret ;) dvs at ikke-forfangen pony kommer på græs om aftenen, hvor forfangen pony derimod få hø for pengene :)

Min sport er min bedsteven, læremester og teammate

Ejer til Tally, Pondus & Nattgjola fra Rosenlund

0
0
Svar på denne tråd

Anne, fin løsning
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 10:20

du selv kommer med til sidst. Du kender dine ponyer, ved hvad de kan tåle - og ikke mindst, så er du opmærksom på at den/ de ikke skal blive forfangene ( som i min verden er en frygtelig sygdom, som påfører dem store smerter ).

Rigtig god løsning du har besluttet dig for!

Hilsen Tina

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Kieffer Master dessursadel sælges, som ny, brugt få gange.

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

mundkurv
Forfatter: 
Dato:  05-08-2011 20:54

min shetter går med mundkurv, og trives fint i flokken.. han har ingen problemer med noget (bortset fra at han er slidt, der hvor mundkurven har sidet) der er et hul i bunden, der gør at de kan få lidt græs.. han har ikke været forfangen i over et år, så det er store sager.. kan KLART anbefales!

..En hest er det man gør den til..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider