Håber det passer, at den hører under "adfærd og problemer"....
nå, nu til sagen.
Jeg har 2 små shettere, som jeg har haft siden okt. problemet er bare at den ene har været forfangen et par gange hos tidligere ejere.
indtil juni har de gået på en jordfold, da de trådte al græsset væk i efteråret -.- så det blev jordfold. det var også planen de skulle på en kæmpe mark med speciel hestegræs, men vi var for sent ude, så vi kunne først så det i april og siden juni har vi haft græs 
den der ikke er forfangen er indgræsset og er stadig igang, men den som er forfangen har max fået en ½ time og så ellers hø...
jeg har købt en mundkurv men den ville han i hvert fald ikke have på, så smed den af igen og har fået ½ time siden da. i dag prøvede jeg så igen, da den anden shetter efterhånden er oppe på snart 3-4 timer, og de er meget tætte, og vil gerne give mine heste en stor fold. (lige pt har de kun et lille stykke græs, og vi gør efterhånden marken større og større)
i starten ville han have den af, men opgav ret hurtigt. prøvede mange gange at stikke lidt græs op i mundkurven så han fattede pointen.. det gjorde han bare ikke... så gik jeg ind, og kom ud efter kvarter igen, hvor jeg så han var gået over på jordfolden og bare stod og hang
prøvede så igen at få ham derover og give ham lidt, men han kunne slet ikke få græsset ind. så tog jeg den af og gav ham hø - og lukkede af til græsset. det skal dog siges at der er en meget meget lille smule MEGET nedbidt græs på "jordfolden"..
Nu ANER jeg bare ikke hvad jeg skal gøre, om jeg bare skal blive ved med at give ham 30 min og så bare lade ham stå en hel dag alene på jordfolden, mens brormand kaster sig over det lange græs? (som snart er nedbidt..) så vil jeg næsten hellere give ham hø og så ingen mundkurv, men hvis græssset på en eller anden måde bliver rigtig meget slået inkl med at den anden shetter æder græsset ned, vil det så kunne lade sig gøre at bruge det lille stykke som ekstra fold til forfangen shetter? har bare hørt at al fruktanen sidder nederst og ikke i bladene.. tør bare heller ikke give ham så mange timer på græs, jeg skal på efterskole nu så det bliver min far der ordner det og han har altså arbejdsdage fra syv om morgen til 5-6 aften.... vil bare også gerne at den anden shetter kan gå frem og tilbage fra græs til jordfold, da der er skygge osv over på jordfolden. 
WHAT TO DO? sorry det blev SÅ langt og håber det er til at forstå.