|
|
| den evigt tynde unghest |
|
|
Jeg er ved at udvikle grå hår pga min 4 års vallak. Han er og har altid været noget af et cykelstativ og det er en kamp at få sul på siden. sidste år bøvlede vi med bændelorm, og da han fik taget gødningsprøve her i april var det kun spoleorm og strongolider i prøven. Vi tog dog en blodprøve for at være sikker - og ja bændelorm igen. Han har nu fået mod alt! virkeligt alle orm, raspet tænder ect. og jeg synes stadig jeg har svært ved at holde huld. Jeg foderede med spillers condition mix da han var i tilridning, men han havde ingen energi på det foder, så vi gik tilbage til vores "gamle" foder. Pt får han: 700 gr horselyx easy 1,5 kg fiberpiller 1 kg sort havre 3 dl olie og så går han på døgnfold med masser af græs! han bliver redet 30 min hver anden dag - har ok energi, men er stadig tynd! what to do?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
super med så mange fiberpiller, men havren ville jeg nok skifte ud, er skam ikke havre afskrækket, men er en dårlig ide med så meget havre da de bruger meget energi på at omsætte det, og det giver stor risiko for mavesår. er han tjekket for mavesår? det er desværre et stort problem blandt mange heste, det er bare tit folk ikke opdager deres hest har mavesår. hvor meget strå foder får han?
opstaldning i vester skerninge tilbydes. En ledig plads i løsdriften og en ledig boks haves. vi har mindre ridehus og ridebane, gode turmuligheder, og springbane+militarybane kommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| døgnfold |
|
|
Hej Sara Jeg tror at synderen er døgnfolden.. der er meget lidt krudt tilbage i græsset nu.. Din fodring ser fornuftig ud (hvis det bliver fordelt over flere gange om dagen... ) så mit råd vil være at tage ham ind om natten - så kan du også smide noget hø/wrap ind i foderplanen, 5-7 kg kan han nok godt nå at gumle i sig. Held og lykke med opfedningen - skulle han forresten ikke gå championat i sommer.. hvordan er det gået?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| døgnfolden |
|
|
ja, jeg har faktisk også haft mistanke om at det er synderen. Han bliver fodret over 3 gange i løbet af dagen, det er jo en del foder efterhånden. Han begyndte at tabe sig igen her for en 14 dage- 3 uger siden, så det kan satens hænge sammen med græsset. Jeg har ham ikke mistænkt for mavesår, da han er noget nær den mest afslappede og afbalancerede hest på jorden - og han få jo noget af tygge i hele dagen..... Havre, ja jeg er ikke havreforskrækket og jeg må indrømme at på havrefrit foder er min hest noget nær den mest energiforladte hyp i stalden - plus han er kræsen, men elsker sit havre! Vi skulle havde fået hø ind igår, men traktoren var sgu for stor til ladeporten så så snart jeg har hø inde, så kommer han ind om natten. Og han skal skam gå champoinat - den 20 i billund! vi er spændt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der mangler lidt. |
|
|
Hvor mange fodringer er det delt ud på? Hvad får han af grovfoder? Har i mulighed for at få lavet orme-stradigi? Så i evt. kunne nedsætte mængden af orm på foldene?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville nok sætte ham op i fiberpiller, du kan snildt give ham 1 kg pr måltid, de skal bare opblødes ved de mængder jo, deri skulle du også kunne hente lidt energi og skære havren væk  Viste blodprøven dengang andre problematikker, eller blev han kun testet for orm? Tænker om han optager det han skal eller om der er ubalance et sted 
Back on track netdækken str 135 sælges, brugt ganske lidt, ingen fejl og mangler, send pb  Lykkelig ejet af Bøf og Big, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bændelorm |
|
|
Jeg undrer mig lidt over, at I tog en blodprøve for at teste for bændelorm, når I vidste den havde haft det. Alle de dyrlæger jeg kender er enige om, at hvis en hest har haft bændelorm, så vil det altid vise sig i blodprøve fremover, og derfor vælger man i stedet at teste via gødningsprøve.
Mvh Mette ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Det er ikke altid gødningsprøven viser bændelorm hvis den har lidt bændelorm. Det gjorde den ikke på min hest. Der skulle en blodprøve til så jeg kunne få den ormekur til ham. For han havde bændelorm, det viste jeg - men blev nødt til at påvise det ellers giver de ikke ormekuren ud. Jeg ville begynde at give stråfoder - dvs wrap eller hø 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stråfoder |
|
|
ja pt er grovfoderet græs, da vi stadig venter på at køre vinteres hø ind. Han får tre fodringer dagligt. og havren kunne vi godt skære lidt på, men jeg synes at have fået en lidt kvikkere hest på havre, så helt væk kommer den ikke. mht orm og gødningsprøver: vi tager prøver for hele stalden (6 heste) i foråret, om efteråret og vinteren. Vi fjerner pøller på vinterfolden og den lille del af sommerfolden. De andre heste er firkantede af fedme, så græsset skulle være godt nok. blodprøven frik jeg anbefalet af mine dyrlæger, hvilket jeg er glad for, da både den alm gødningsprøve og den dyrkede viste negativ for bændelorm. og så længe der går 6 måneder mellem blodprøverne, så skulle det være et resultat, man kan regne med. Hans pels, hove og hud ser flot ud, og jeg synes ikke han ellers virker som en hest i mistrivsel, så jeg ved ikke rigtigt hvor man kan lede efter mangler, han burde være dækket ind med vitaminer og mineraler? Det skal siges, at han er en stor hest, pt 177 cm og ædel af bygning, så i en periode gav jeg ham eksta af horslyx easyen omkring 1 kg, for at sikre mig at han nu fik alt, hvad han skulle bruge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| velkommen i klubben |
|
|
Jeg har de sidste 3 år kæmpet som du gør nu. Hesten er checket i h og r. Da det er en unghest, du har så kan det være den er i vækst og så er det endnu sværere at fodre på dem. Plus at en hest i den størrelse som vi begge har heste (+175 i stang) er ofte svære at fodre på. Det har taget mig 3 år og nu er han ved at være der. Min er vokset fra 3½ års 172 til 7 års 178cm. Dog har min hest aldrig manglet energi. Min dyrlæge har sagt at heste i den størrelse som min bør have 5-6 kg krybbefoder om dagen ! ja jeg var i chock Min går på døgngræs og får 3 kg saracen show improver om dagen, min er 7 år nu. Han måtte gerne lige tage 50 kg mere men det er ikke muligt når han går på græs. De kommer til vinter når der er god wrap. Har desværre ikke en løsning, men vil blot sige at du ikke er alene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bommelom |
|
|
Min unghest går på døgnfold hvor der er 1 tønde land græs pr hest. De bliver fodret ad libitum med wrap på folden, + hun får 3 x foder bestående af olie, raket, byg og diverse. Når hun er inde om natten på grund af regn er der også ubegrænset wrap i boksen, hun ser fin ud nu, men det har taget 1/2 år at fodre hende op.........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd på sommergræs |
|
|
Min plag på 2 år begyndte ret hurtigt at tabe sig på døgnfold, så har stort set fodret hende hele tiden ved at tage hende ind en gang eller to om dagen. Men nu får hun ca. 10 kg. hø + 1 kg. krybbefoder(til unghest) om dagen for at holde vægt. Hun har ingen orm, men er i kraftig vækst og det er en gammel(nok træt) fold, og der ikke er meget græs tilbage. Derfor kommer min nu ind om natten, hvor hun kan æde sit hø i ro og mag, da hun spiser meget langsomt. De andre heste ser dog stadig tykke ud på døgnfold(de fleste er dog også trivelige typer), så tror måske det er pga. vækst at hun kræver mere end de andre og så er hun også allerede en stor hest. Din der også er en stor hest er måske heller ikke helt færdig med at vokse og derfor kræver han nok mere end græs og krybbefoder. Hø og wrap er jo det bedste til at fede op med, ellers kan jeg anbefale Linamix(brugte jeg sidste efterår, da hun var meget tynd og det hjalp). Det både feder og giver også energi(dog en mere rolig og vedvarende energi end f.eks. havre).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak! |
|
|
Det luner, at man ikke er alene derude med sine grimme cristianiacykel af en hest! Jeg må nok bare instille mig på, at han de næste par år er et bundløst hul, og lune mig ved tanken om, at fiberpiller og hø er billigt....Og så lukke øjnene for at de andre heste på folden er så fede at der kan ligge vand på ryggen. Vi har 7 tønder land til 6 heste, så der er nok at æde. mht vækst: jeg har ladet mig fortælle, at heste af hans afstamning ( cassini /locato/lord) er langsomme om at blive færdige og jeg har erindring om at hans søster som 4 års til forveksling lignede en grim 2 års, hvorefter den som 5 års blev en smuk svane, så måske er der også håb for os. Lad os dog alle bede til, at den ikke bliver højere, da jeg simplethen ikke kan forstille mig en hest på 180cm....Han er heldigvis flink til at stå ved en skammel, når jeg skal op, men jeg bliver konstant fældet af grene når vi er i skoven. Linamix: been there, done that, den superkræsne møghest lignede en som skulle kaste op, da det kom i krybben, så vi prøver med olien istedet. Og hvis han bliver roligere, så bliver den bevidstløs..... Nu har han fået ormekur, høet kommer ind i weekenden og jeg har bestilt tørv til boksen, så lad os se om ikke ad libitum hø og godt med krybbefoder kan gøre det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mash + hø |
|
|
Er selv indehaver af Danmarks mest kræsne hest, ligeledes 4 år og ikke nem at holde i god huld. Du har helt ret mht. døgnfolden. Den grønne farve snyder, og der er slet ikke den samme energi i det som i foråret. (lad dig ikke snyde af de nøjsomme heste, der bliver fede af at kigge på et enkelt græsstrå, det er bare noget andet med en stor ædel hest) Så godt hø vil helt sikkert hjælpe. Derudover vil jeg forslå dig at prøve med mash der fåes hos hippolyt og andre. Du kan tildele det ud over det almindelige foder de dage du rider hesten. Det giver både energi og sul på kroppen og så kan selv min hest lide det. Jeg kan nævne at hun hverken spiser havre eller musli-produker og nægter at spise sit foder hvis jeg blander det minste korn, musli eller olie i. Derudover kan hun ikke lide heste godbidder og sliksten (heller ikke den der skulle virke som belønning). Men efter som hun kan lide mash er jeg sikker på det også er et hit hos din hest. Mange gange held og lykke med din hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Orm :-( |
|
|
Min gamle vallak, var rigtig hårdt angrebet af orm, efter en tandoperation. Med det samme ormekurens virkning udløb kom ormene tilbage for fuld kraft  Til sidst fik han den nye ormekur de har lavet, som dyrlægerne er meget sparsomme med at give ud af, og samtidig gav jeg ham en kur micro vital fra st. hipplyt, og jeg har ikke haft problemer med huld siden  Dyrlægen snakkede meget om at en hest med normal immunforsvar selv ville kunne klare disse orm, men i det øjeblik immunforsvaret er svækket, har ormene nærmest frit lejde  Så mit råd må være at behandle med ormekur (For at slå ormene ihjel) og give den en kur der kan styrke immunforsvaret og samtidig fylde dens depoter op med mineraler og vitaminer. Dernæst synes jeg du skal overvejer at skifte horselux easyen ud med f.eks. Build Up fra Brogården, som er et foder der er lavet til fede heste op med, hvorimod easyen mere er til heste der er meget nænsomme, og ikke har brug for så meget. Dernæst er grovfoderet super vigtigt. Og der er ikke alverden af næring i græsset nu, og man skal også være opmærksom på at hesten ikke fyser nu? Det hjælper heller ikke på hulden  God bedring til din hest!
Med venlig hilsen Zooropa - Anne *** Impossible as they may seem You've got to fight for every dream 'Cause who's to know which one you let go Would have made you complete ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|