Kære NN'er
Min frieser Felix fik i februar konstateret hornhindebetændelse og har lige siden været i behandling med salver, dråber, indsprøjtninger og piller. Øjet er ikke længere så grimt som i starten, men er stadig ikke helbredt-det løber og hæver for et godt ord. Det fungerer slet ikke som det skal.
Dr. dyr (John jakobsen) mener at hornhindebetændelsen har udviklet sig til en auto-immun lidelse (allergi) og Felix har derfor fået predinizolon i 1 måned (10 piller dagligt). Det virkede rigtig godt i starten og vi trappede ned til 3 piller. Men efter en uge på 3 piller måtte vi sætte ham op på 5, senere 6 piller og nu er han tilbage på 10 piller. Hans øje er stadig hævet og det løber med klar væske. Derfor kan vi konstatere at pednizolonen ikke virker efter hensigten og vi vil ikke sætte ham ydereligere op i dosis, da medicinen er det rene gift.
Min dyrlæge aner ikke sine levende råd, og skifter mellem at mene det er hornhindebetændelse som stammer udefra (feks. stammer fra herpes) til at det stadig er auto-immun dvs. at det kommer indefra dvs. at hans eget immunforsvar bekæmper hans proteiner(predinizolonen har feks. virket fremragende på eksem på benene som Felix har døjet med i alle de år jeg har kendt ham-det er total forsvundet nu og har en eksemfri hest for første gang i 4 år).
Han foreslår nu (i sammenråd med øjenekspert Claus Bundgaard) at Felix skal have en operation dvs. et såkaldt hornhindeskrab.
Mine spørgsmål er sådledes:
-Er der nogen som kender til denne type operation?
-Er der nogen som har hest som har gennemgået denne operation?
-Har operationen været en succes?
Jeg er meget i tvivl. Jeg står med to dyrelæger som ikke aner deres levende råd. Og forslår en operation som de ikke ved om virker. Dernæst har jeg allerede betalt 13.000 kr for behandlinger som ikke har virket (hos begge dyrelæger) Og jeg frygter en MEGET dyr operation, som måske heller ikke virker.
Hvis I stod i min situation, hvad ville I så gøre?
Det vigtigste er at Felix bliver rask, økonomien kommer klart i anden række- men som studerende kan jeg ikke fortsætte med at betale regninger for noget som ikke virker. Felix er velfungerende og hvis man ikke vidste at hans øje er dårligt ville man ikke tro at han er syg. Derfor synes jeg en aflivning er udelukket!
Kom endelig med jeres erfaringer/kommentarer/tanker!! Jeg har efter 6 måneders nytteløs indædt kamp virkelig brug for råd.
Håber I kan hjælpe.
KH Maria & Felix