Maria Lykke Nielsen med billederne af hesten - mens den var hendes og efter at have været i den nye ejers varetægt siden april. FOTO: ROBERT WENGLER
Se flere billeder
I denne artikel:
Dyrlægebesøg
Balu skal hjem igen
UHYGGELIGT: Maria Lykke Nielsen fandt sin tidligere hest udsultet og misligholdt hos den nye ejer. Nu vil hun købe hesten tilbage
Af Kristina Lund Jørgensen
Egentlig ville Maria Lykke Nielsen slet ikke have besøgt Balu efter, hun solgte den til en ung pige fra Nordfyn.
- Jeg vidste jo, at den havde det godt, for det havde hun lovet. Og jeg havde egentlig sagt farvel, forklarer Maria på 21 år.
Men en mail fra en veninde fik hende alligevel til tirsdag i sidste uge at tage turen til Slevstrup, hvor Balu havde fået nyt hjem.
- Da jeg så ham råbte jeg bare nej nej nej - hvad har hun gjort, husker hun.
Og straks pibler tårerne ned af kinderne på Maria.
Balu havde tabt sig, så alle ribbenene kunne tælles, den havde sår over det hele, hovene var lange og den manglede en sko - men sømmene stadig sad tilbage i hoven.
Maria fik kontakt til den nye ejer. Og hun kom og forklarede, at Balu havde haft orm, og så havde den været oppe og slås. Men hun indvilgede i at sælge hesten til Maria for 5000 kroner - 9000 kroner mindre end hun selv havde betalt tre måneder forinden.
- Men jeg skulle skrive under på et papir, hvor der stod, at hesten ikke var blevet mishandlet, forklarer Maria og hiver brevet frem fra mappen med papirer efter salget af Balu.
Her står der også, at pigen ikke hæfter for eventuelle dyrlægeregninger efter et salg.
- Men det ville jeg ikke, før jeg havde haft en dyrlæge til at kigge på Balu, forklarer Maria.
Dyrlægebesøg
Maria tog derfor onsdag til Nordfyn med en dyrlæge, som kunne konstatere, at Balu manglede vand og var underernæret - men ikke tynd nok til en anmeldelse.
Og så ville den unge pige ikke længere sælge hesten til Maria.
Hun fik en henstilling fra dyrlægen om at flytte hesten til bedre græsning og en diæt, så Balu kunne tage på igen.
Men Maria har haft svært ved at stole på pigen, der også havde andre heste gående på marken sammen med Balu, der ikke så ud til at være i bedre stand.
Derfor vil hun stadig gerne købe Balu tilbage. Men pigen fra Nordfyn vil ikke sælge, og vil ikke fortælle, hvor Balu er.
Maria er i desperation gået på nettet og har på fortalt sin historie på Hestenettet.dk. Flere end 500 har svaret på hendes indlæg og mere 5000 har klikket sig ind og læst om Balu.
Indtil videre har det ført til en aktion, hvor folk fra hele landet søndag formiddag kørte Nordfyn rundt for at finde Balu.
- Der var folk fra Sjælland og Jylland - og en højgravid kvinde fra Falster, fortæller Maria, der har fået styr på de mange tårer.
Men hun opgiver ikke, før hun har fået Balu tilbage.
Pigen fra Nordfyn vil ikke stå frem med navn. Men hun har fortalt Fyens Stiftstidende, at hun nu har indgået et samarbejde om blandt andet kosten med dyrlægen, så Balu kan komme ovenpå igen.
|