Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Øm efter beskæring
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 10:29

Hej Heste-Nettet.

Jeg har en 6års hoppe, der ikke har fået ordnet hove nogensinde, før til november, hvor hun ankom til Danmark.

Af gode grunde har hun en sjov benstilling, og hendes højre forhov havde en kæmpe "udvoksning" og flap i udvendig side, som vi stadig slås lidt med.

Vi får filet på hende hver 4-5 uge, og det begyndte at blive lidt træls, så vi fik en anden smed (under samme mester) til at kigge på dem. Han har nu skåret dem lidt dybere for at modvirke, at de skal rettes hele tiden, og for at hun kan vente med at gå med sko til minimum næste forår.

Hoppen er godt platfodet. Men nu er hun altså ret øm og stiv i forbenene, vi var blevet fortalt at hun måske kunne være lidt øm. Sener og ben er helt fine tørre.

Kan man træne hende på blød bund? Det er kun på beton og på sten, at hun virker til ikke at træde helt igennem. Ude på folden er der ingenting.

Hvis ikke - Hvor længe skal man så se tiden an? Skal man kontakte smeden, hvis hun bliver ved med at være øm?

Citat slut
Bianca

"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail."
Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

ghdghhdf
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:07

Kommer jo an på om det kun er den dybere beskæring, eller om han har rettet i hoven så den nu modarbejder benstillingen. Begge kan efterlade en øm hest. I min verden er der ikke noget der hedder en dybere beskæring for at det holder længere. Man fjerner det der skal fjernes for at hoven kan fungere så optimalt som muligt. Man leger ikke med at skære dybere for man må ikke udtynde sålen. Hvis du fortalte det var første beskæring i 6 år, er det ikke unormalt at være lidt følsom i fusserne, men når det nu kørte, med den anden, ville jeg umiddelbart ikke ændre på det. Om det så er tit el ej.

En flad hest kan blive øm, hvis den har gået på en høj kant længe. Når den sænkes svarer det næsten til at afsko.. Kanten har samme effekt. Såler og stråler der kommer til jorden efter lang tids inaktivitet, bliver ømme i en periode.. Så hvis den anden hele tiden har sørget for ikke at tage kanten helt ned til sålen og den nye har taget den helt til sål niveau, kan det også være årsagen og så er motion helt iorden. På blød bund.

Hvis der er rettet i benstilling på en skævbenet 6 års, vill jeg vente, hvis det "bare" er for dyb beskæring, så kan du godt arbejde den på blød bund.

Mvh Michelle

LYKKESMINDES FLINT

KLOSTERMARKENS PAX

www.houseofcharisma.com

Home of Masterback flex saddles

Wwww.fjordhest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville overhovedet
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:29

ikke turde prøve at træne en øm hest efter beskæring/ samt de beskrevne ting - aldrig smed for 6 års alder mm.

Jeg ville kontakte en kyndig på området og få en vurdering. En bekendt havde fornylig fået beskåret sin pony, den var lidt øm ved hårdt underlag ellers intet - dvs. den var i opstartsfase til forfangenhed.

Jeg ville ikke turde, uden kyndig rådføring.

Hilsen Tina

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Kieffer Master dessursadel sælges, som ny, brugt få gange.

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:37

Netop fordi hesten aldrig har været skåret, har hun været rettet meget langsomt op siden november. Grunden til den lidt dybere beskæring har været, at hun de sidste to-tre måneder er vokset så hurtigt, at hun lynhurtigt (max 10 dage) har fået den dér "udvoksning"/bue på udvendige side af højre forhov, og derfor er faldet tilbage i "rillen", som hun gik, da hun kom fra Portugal.

Vi har snakket både med dyrlæge, kiropraktor og smeden selv, og de siger, at jeg ikke skal være bekymret - fordi hoven bliver rettet så langsomt op. De kan ikke rigtig lave om på benstilling eller hendes platfodethed.

Så egentlig er problemet kun hendes ømhed efter sidste beskæring. Hun har været småøm siden regnen kom, på sten og grus, men vi vil endnu ikke lægge sko på, pga. føl, og fordi hun vokser så hurtigt.

Hvor lang tid skal man se en ømhed an?

Der er ingen blødninger eller noget, og er den flotteste beskæring, hun har fået, der er bare blevet taget lidt mere af end de sidste mange gange.

Citat slut
Bianca

Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

ømhed..
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:40

Hvad med at købe et par boots så den ikke skal gå og være øm?

Smuk vallak til salg

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

Kun ømhed efter
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:44

sidste beskæring skriver du. Mon så ikke ømheden forsvinder inden længe, og du kan komme igang? Jeg er nok bare lidt en bangebuks mht til hove, ben...tænker der er jo en grund til ømhed og vil hesten kunne klare træning.

Ponyen som jeg beskrev, havde normalt ikke problemer efter beskæringer, og denne gang gik det bare galt, rigtigt galt.

Rigtig meget held og lykke.

Hilsen Tina

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Kieffer Master dessursadel sælges, som ny, brugt få gange.

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:44

Jeg har rigtig dårlige erfaringer med boots, der udløste forfangenhed på min pony. Desuden er hesten nærmest rå, og nok ikke nem at putte gummisko på. ;)

Mit egentlige spørgsmål er egentlig om man bør træne en øm hest på blød bund, det er kun lidt longearbejde - Og om man skal kontakte smeden, hvis ømheden bliver ved? Hun har været øm siden onsdag.

Citat slut
Bianca

Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

forfangen?
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:51

Hvordan kan boots være skyld i forfangenhed?

Nå men jeg ville ikke bede en hest med ømme fødder om at arbejde. Men hvis den ikke udviser ømhed/stikkende gang på blødt underlag ville jeg måske, det er svært at sige når man ikke kan se hesten :-)

Smuk vallak til salg

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:54

Den må have trykket det forkerte sted, hun gik én ridetur med boots, og så blev hun strengt forfangen kort tid efter, havde megen puls lige efter rideturen. Så dem tør jeg ikke rode med.

Ja, hun ser ikke øm ud på blød bund, så det er lidt commesi-commesa. Man bliver jo helt paranoid når det er ben og hove.

Citat slut
Bianca

Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

7-nails
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 11:59

Hej

Find og brug en smed, som har forstand på at bruge sømsystemet 7.nails, det kan forhindre heste i at blive ømtået, og samtidig rette op på eventuelle skævheder.

Hvis hesten pt er så ømtået, skal du få den smertebehandlet og holde den i ro på let blød bund, den vil jo oparbejde ømme muskler i hele skroget, fordi den netop konstant skal kompensere for sine ømme fusser.

Anja

www.hestefobi.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 12:25

Vores smed bruger 7Nails, men vi er blevet frarådet det, dels pga. smed, og dels fordi hendes hove vokser ualmindeligt hurtigt. Men det kommer nok på tale, når hun kommer sådan rigtig i ridning.

Hun går i løsdrift, hvor der selvfølgelig er ret blødt efter regnen, og det kan jeg nok se på det hele, at det bliver hun ved med.

Skal man blive nervøs hvis hun er øm i over en uges tid?

Citat slut
Bianca

Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

smed...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 16:15

Klart du skal reagere ved ømhed i så lang tid, det er da ikke fair over for hesten, og unormalt at det være så længe.

Din smed må godt nok ha beskåret den grundigt.

Hvilken smed fraråder 7-nails , det er jo netop udviklet til at få ro på hove der har problemer, eller hove der får skiftet tit sko.

Anja

www.hestefobi.dk

0
0
Svar på denne tråd

til info
Forfatter: 
Dato:  23-07-2011 16:21
0
0
Svar på denne tråd

forfangen
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 01:12

Er du helt sikker på at hesten ikke er forfangen og det så den er blevet mere øm eller det er opdaget efter beskæring?

0
0
Svar på denne tråd

Ja, den lyder altså
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 08:48

temmelig forfangenhedssuspekt.

*Platfodet

*vokser hurtigt

*laver vinger hurtigt - ene hov værre

*øm efter beskæring

*den har haft kiropraktorkrævende problemer også ?? Kunne den sagtens få/få dem forværret pga en forfangehed der ligger og lurer, især en subklinisk kronisk forfangenhed kunne give det billede.

- de skal ikke være ømme efter beskæring, og hvis det i sjældne tilfælde sker- så kun nogle få dage op til en uge.

Vi har ti barfodede her (og to med sko) og de er da ikke ømme.

De bliver ikke forfangne af boots, tværtimod vil en boot der passer, være i høj grad aflastende, evt med indlæg i til at støtte den ømme hov på en blød , men fast nok måde.

Vettec har en serie produkter som også kan lægges på bar hov der giver et "ekstra lag" at gå på. Man kan også bruge limsko, der findes flere slags og så pakning. Ikke søm i en mistænkt hov....

Så nej, den skal ikke trænes, være på blød bund, begrænset bevægelsesfrihed (ikke løbe vildt) indtil den er afklaret og så gerne røntgen.

Til salg:

Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 09:31

Forfangenhed kommer indenfra, ikke udefra. Boots har intet med det at gøre.

Nej du skal ikke træne en øm hest.

Ja (selvfølgelig) skal du kontakte smed evt dyrlæge, hvis den vedbliver at være øm.

Labbradorhvalpe sælges.

Efter gode jagt- og familiehunde.

Begge forældre er registreret i DJR

Der er nu fire tæver tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 09:54

Den er tjekket flere gange for forfangenhed, og det er ikke problemet, og kiropraktor var pga. et fald på folden, der havde trukket rigtig meget af kroppen skæv. Hun er nu rettet fuldkommen op og er derfor ikke længere hævet i benene pga. skævheder.

Havde hun været forfangen havde vores smed også opdaget det, vi har haft mistanke før, fik dyrlægen til at tjekke efter puls osv.

Vingen udvendig på hoven kom af manglende beskæring i Portugal, ligesom snabelsko ville blive det, resten af hoven indvendig var bare knækket af. Hendes platfodethed kommer også fra manglende beskæring og en derfor ret dårlig benstilling.

Men tak for jeres input, jeg ser tiden lidt an og ringer om et par dage, hvis ømheden bliver ved. :)

Citat slut
Bianca

Irish saying

0
0
Svar på denne tråd

Sæt nogen billeder ind?
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 10:28

For jeg tænker det samme som Eva Lydeking. Den lyder meget som en hest der er disponeret for forfangenhed. Du kan læse i den anden tråd her på røgt og pleje.

Der er faktisk en del smede, der ikke opdager de snigende forfangenheder. Jeg kender faktisk kun få, der reagerer på at hestens hove vokser hurtigt og at sålen er flad...

0
0
Svar på denne tråd

MASSER af subkliniske
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 10:35

forfangeheder misses diagnostisk (selv af dygtige dyrlæger), fordi de netop IKKE har puls, IKKE står typisk stilling og alt det. Røntgen er påkrævet for at være sikker.

Til salg:

Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

Og nej man beder om
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 10:36

om problemer hvis man går igang med at longere en hest med de problemer. Jeg ville sige nogen gode boots der sidder godt med indlæg i, og så en masse skridt ture for hånd i starten. Ligeud.

0
0
Svar på denne tråd

røntgen fanger
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 11:25

desværre ikke mange af de subkliniske tilfælde og igen dyrlægen skal være god til at vurdere røntgen billeder. Og de bør sætte markører på hoven, så de ved nøjagtig hvor sålen er, hvor kronranden er og hvor hovvæggen er. Også ved digitale billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Nej, røntgen vil kun
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 12:45

fange de kroniske hvor hovbenet enten er roteret,sunket eller tiltet.

Men historien lyder jo netop som en kronisk, hvor den måske er tiltet på den ene hov og så er man gået kraftigere til beskæringen denne gang, sålen er tyndet mere ud end man plejer- og så har vi balladen.

Jeg havde een engang som HAVDE været forfangen før den kom her = den skulle gå med forsko, men havde iø været OK i årevis. EN lidt hård ridetur (udlån) så var den traumatisk forfangen og 4 dyrlæger og to smede missede diagnosen.

Den var jo livslangt sårbar og havde fint holdt til min "pæne" ridning hvor jeg lytter meget, altid har ordentlige bundforhold og dit og dat..............alle andre riskofaktorer var der styr på.En ridetur.....på en forkert måde, @!#$.

Det var kun fordi jeg selv var lettere paranoid, fordi andre diagnoser blev udelukket og fordi forløbet over de næste måneder.....var typisk. Vi behandlede den heldigvis selv som forfangen fra start, selv alle dyrlæger nægtede at det var det, så den var i boksro på /blød bund LÆNGE, nedkøling nogle dage, buta i en måned, boksro en måned eller to mere osv...så sygefold, så trækketure ligeud ....blabla.

Der var intet at se i hovene på noget tidspunkt, så smeden kunne virkelig ikke finde de sædvanlige tegn.

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

og den var forresten
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 12:51

ikke specielt fladsålet og splattede ikke sådan lige ud - ud. Men den fik ikke græs de år den var her, voksede normalt, normal hvisd linie og uden vinger og blev overholdt intervalmæssigt.....symptomerne på de traumatiske er meget mere diskrete end de fodringsbetingede, så det kan være noget forfærdeligt lusk.

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider