Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Akut hjælp til tøsen :D
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 22:13

Jeg er en pige på 14 som gerne vil ha hjælp til nogle spørgsmål :D
Jeg står i det dilemma at jeg gerne vil have hest.
Jeg har 2 års erfaring på rideskole heste (islænder)
Hvis jeg får hest vil jeg selvfølgelig passe og pleje den.
Mine spørgsmål er:
Tror i at jeg har nok erfaring nok til at ride egen hest?
hvilken hest burde jeg købe?
Hvor gammel sku den være?
Og sku den være redet til før jeg køber den?

Håber i vil hjælpe :D
knus ;)

0
0
Svar på denne tråd

Egen hest
Forfatter: 
Dato:  21-07-2011 22:45

Hejsa!

Forstår godt, at du gerne vil have din egen hest. Der er rigtig mange glæder ved at være hesteejer, men der er mindst lige så mange bekymringer . Derudover koster det en hulens masse penge ;-). Selvom man li'som har lagt et budget for det, så kommer der altid en masse uventede udgifter.

Derfor vil jeg anbefale dig, at du først prøver at få en halvpart for at se, om det er noget for dig :-). Hvis du så stadig efter et par år brænder for denne livsstil (som det er at have hest), så synes jeg bestemt du skal overveje at få din egen :-)

Hvis du alligevel ønsker at anskaffe din egen hest nu, så synes jeg du skulle købe en dejlig Connemare pony, som har nogle år på bagen :-).

Kh Lise

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

IKKE unghest!
Forfatter: 
Dato:  22-07-2011 09:51

Hej,

Jeg vil give Lise ret og sige, at det er godt at starte med en part i en hest, hvis det kan lade sig gøre for dig. På den måde lærer du en hel masse om at have hest, så det bliver lettere, hvis du beslutter dig for at købe en.

Samtidig vil det være godt at tage ryttermærkerne under DRF (som din klub eller en anden klub i nærheden sikkert afholder), for derigennem lærer du meget om heste, som almindelig rideundervisning ikke kan give dig.

Hvis du køber hest/pony, så køb en rar, velopdragen, gammel en, som kan give dig nogle rigtig gode oplevelser og en masse erfaring, før du måske senere får lyst til noget yngre! Hvis de er sunde og raske som 10-15-årige, ja så holder de ofte i rigtig mange år!

Min første hest var et ponyføl, og det gik bare slet ikke. Da den blev gammel nok til at blive redet, fik jeg så mange nederlag og blev kylet af så tit, at det var et under, at jeg ikke blev bange for heste! Så skiftede min far den ud med en ældre, rolig model (10 år gammel og jeg havde den, til den var 36), og vupti, så fik jeg en masse glæde af at ride! Og det er vel glæden ved at ride, der er det vigtigste, ikke? Så gør det såmænd ikke noget, at det ikke er et grand prix talent vi rider rundt på, bare vi har det godt med hesten og får dejlige oplevelser sammen.

Mange køber desværre ungheste p.g.a. den lavere pris, men i øjeblikket koster ældre, velopdragne heste altså heller ikke en formue, og de penge er bare givet MEGET bedre ud!!! Men husk at få en dyrlæge til at undersøge hesten først, så du ikke køber en hest, der fejler noget!

Held og lykke med det!

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-07-2011 12:31

Jeg vil absolut ikke anbefale dig at købe en hest med kun 2 års rideskoleerfaring - medmindre dine forældre også har stor erfaring med heste. At ride på rideskole giver desværre ikke et ret godt indblik i hvad det virkelig vil sige at have hest... :-) Det er en kæmpe fornøjelse at have hest, men der vil også altid være mange sorger, bekymringer og hårdt arbejde forbundet med det. Disse udfordringer kan være svære at tackle, hvis du kun har 2 års rideskoleerfaring!

Jeg vil anbefale dig at finde en god parthest, hvor du kan prøve at få et indblik i, hvad det vil sige at have egen hest :-)

Held og lykke med det.

M.v.h. Antonia

~~~

Skippergårdens Delight Aurora

~~~

Rissa Veil

~~~

0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter: 
Dato:  26-07-2011 15:21

jeg vil give de andre herinde ret i det de skriver..

de fleste steder kan man få en part på en af rideskolehestene man rider hvor man skal hjælpe med udmugningen,striglingen osv. så det ville jeg starte med.

derefter kunne det være en god ide med en part på en pony som er privatejet.

den eneste grund til du med din noget begrænsede erfaring skulle købe en pony allerede nu ville være hvis dine forældre kunne gå ind og være der stort set hver gang du skulle ud til ponyen og hjælpe dig med opsadlingen,afsadlingen,udmugningen og ikke mindst tjek af ponyen..

ja jeg ved godt jeg selv er vokset op på landet hvor jeg har haft pony hele min barndom.men den eneste grund til det gik fornuftigt var at jeg havde en far og farfar der kunne holde øje med om det med ponyerne gik godt og som kunne tage over når de blev for frække..

så det vil simpelthen være for tidligt for dig hvis dine forældre ikke kan hjælpe eller hvis de heller ikke har forstand på det med dem..det er jo også dem der skal betale for opstaldningen,dyrlæge,forsikringen og ikke mindst undervisningen som jeg håber du vil få en masse af stadigvæk.

det kan også være et skridt på vejen at tage de første ridemærkeprøver da dette kan give dig et indblik i hvad der kræves af at have en pony..

IDE??

0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter: 
Dato:  26-07-2011 15:24

desuden er det så godt at tænke på hvad du skal bruge den til..

Dressur

springning

military

eller skal det være en islænder?

jeg ville IKKE købe en unghest da dette kan være en for stor risiko for både dig og en ev pony selvom denne er en rolig pony..men en erfaren og rolig pony kunne være et godt køb når du er kommet dertil du kan tage vare på en sådan.men jeg vil ikke mene du er der endnu efter kun 2 år..2 år mere vil jeg tro..

0
0
Svar på denne tråd

Overvej nogle ting først
Forfatter: 
Dato:  26-07-2011 16:32

Overvej nogle ting fra starten af:

Er der forældreopbakning

Hvor meget tid vil du bruge om dagen

Er du vedholdende (dag efter dag, samt hvis hesten er syg også aften-nat)

Budget + det løse og uforudsete udgifter

Kan du fastholde interessen efter noget tid (uddannelse, kæreste, job, andre fritidsinteresser)

Er der kvalificeret undervisning

Hvordan er omgangskredsen der hvor ponyen/hesten skal stå opstaldet

Brugsformål: hygge, seriøs ridning????

Hestens alder: køb en ældre hest der har erfaring og som er rutineret.

Det kan godt lykkes dig at få egen hest, men sørg for forældreopbakning.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-07-2011 16:42

som ny hesteejer finder man ud af at der er 1000 ting man ikke ved,- og derfor let kommer til at fejlbehandle hesten

derfor er det dødvigtigt at du har tæt kontakt til andre som ved hvad det vil sige at have hest

jeg vil bestemt anbefale en halvpart først,- det lærer man meget af.

at have gået 2 år på rideskole,- giver dig vel ca 5% af dén viden det kræver at have hest...

der er tonsvis af ting man aldrig får noget at vide om:

sygdomme, foder, strøelse, problemhåndtering, foldhåndtering osv

*** Misssophie

DUSØR GIVES!

kat forsvundet ml. Strøby og Varpelev 4.juli

se foto på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

at anskaffe sig en hest ..
Forfatter: 
Dato:  29-07-2011 12:56

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en hest. Selvom man rider på rideskole, så føler man jo ikke altid at hesten er ens egen. :) Når man har sin egen hest, kan man selv bestemme over den, købe ting til den og alt det sjove :)

Men.. Der er jo desværre en masse forskellige udgifter og det er et stort ansvar, som der hører med, når man har en hest.

Når du "kun" har 2 års erfaring, synes jeg, at det er for tidligt for dig at have din egen hest.

Men du skal tænke på, at der er jo en masse forskellige andre muligheder for at have med heste at gøre, uden at det nødvendigvis skal være på en rideskole.

For eksempel kunne du :

- Undersøge mulighederne ( og priserne!) på at få halvpart eller helpart på en pony. Enten på rideskolen, eller på en privat pony .

- Hænge et opslag op på rideskolen eller i indkøbsbutikker, hvor du kan skrive at du gerne vil passe heste et par gange om ugen.

Jeg er 20 år nu, og jeg startede med at passe heste, da jeg var 12 år. Min mor passede et dagplejebarn, hvis forældre havde heste. Vi snakkede om, at jeg var helt vild med heste, og så fik jeg lov til at komme op og hilse på hendes heste.
Efter et par måneder begyndte jeg at komme i stalden flere gange om ugen. Jeg striglede hestene, ordnede 4 bokse, ordnede hegn, stillede foder frem til morgenen efter og hentede hø ind fra høloftet.
Samtidig lærte jeg at behandle hestenes sår, og fik lov at være der hvis der kom smed og dyrlæge.

Jeg fik en enorm stor mængde erfaring med at passe heste. Og jeg brugte alt min fritid på det. I sne og regn cyklede jeg op, og mugede ud og lærte at det hele ikke altid er sjovt, når man passer en hest :)

Men det betalede sig, for da jeg blev 15 år fik jeg lov til at få min egen hest af mine forældre. Mine forældre hjælper mig meget økonomisk, og det er vigtigt, at man har meget forældre opbakning, når man er ung.

For hvis du ligger syg, så er det vigtigt at dine forældre har tid og lyst til at se til hesten for dig.

Desuden kan det være godt, hvis du får et arbejde, så du kan hjælpe med at betale nogle af udgifterne.

Til sidst vil jeg prøve at remse nogle af de forskellige udgifter op, når man har sin egen hest :

- Købt af hest/pony

- Opstaldning

Kan være billigt på en privat gård, og en anelse dyrere på et ridecenter.

- Smed til hesten, hver 6-7 uge

Jeg giver 800 kr for forsko, 4 sko koster omkring 1000-1500 kr.

- Dyrlægeregninger

En gang om året skal hesten vaccineres, og have ordnet tænder. Ca. 2000 kr. Derudover, kan der jo opstå sygdom for hesten, f.eks eksem, hovbyld, sår/skader eller kolik, hvilket også kræver en dyrlæge.

- Udstyr

Dækkener er dyre, og kan gå i stykker, når hesten ruller sig. Derudover skal man også lægge penge til side til diverse plejemidler, som man kan få brug for, for eksempel hovfedt, sårpray, sæbespåner, shampoo osv.

- Stævner

Hvis du gerne vil starte stævner, skal man vide at det koster startgebyr, benszin og ekstra udstyr, og evt leje af trailer.

- Undervisning

Undervisning er også en fast udgift, da man jo gerne vil holde sin ridning ved lige. Her er priserne meget forskellige.

Der er sikkert en masse andre udgifter, men jeg har dog kun skrevet de største af dem :)

Til sidst skal det selvfølgelig siges, at der jo også er tusinde af gode ting ved at have hest. Og jeg er sikker på, at du nok skal få din helt egen hest en dag.

Hvis du har brug for hjælp til at skrive et opslag til rideskolen, så siger du bare til.

Med venlig hilsen Nanna

"Husk altid, at bag enhver hest, der følger en lang historie. Sommetider har de blot brug for at nogen vil lytte og tale deres sag og danne rammerne tiden fremover.."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider