Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

opdeling af fold tynd/tyk el mundkurv
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 22:45

Jeg har en høj slank TAF og en lille tyk connemara. Ponyen som jeg lige har fået. er beordret på kur af dyrlægen.

Det er jo ikke særligt smart at have to så forskellige heste, men sådan er det nu engang.

Men hvad ville i gøre mht fold?

Pony fik mundkurv på, men kunne ikke greje det med at spise med den. Så jeg klippede hullet større og så skal jeg love for hun fangede fidusen. Derfor ville jeg egentlig bare købe en ny med lille hul igen, men så læste jeg en tråd om slidte tænder pga mundkurv!

(og hun får lidt slidemærker på mulen af kurven, men det kunne vel afhjælpes med en anden type mundkurv)

Derfor har jeg nu forsøgt mig med at opdele folden. Så et lille stykke oppe ved stalden blir ponys også vil jeg rive/harve det til en jordfold og fodre hende opmålt.

Så kan den store vandre ned på græsstykket og spise... Men pony kalder og vandrer langs hegnet og den store styrter ofte tilbage for at se til hende.

Tror i den løsning med de to folde kan komme til at virke på sigt? så kan den store komme ind til pony og være kropssocial nogle timer om dagen eller vil det evt. virke med at pony kan være på græs om natten? Spiser de mindre om natten, eller er det bare noget jeg tror?

Jeg er lidt i vildrede, så gode ideer er meget velkomne.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Mor til Alfred 2009

Mor til Agnes 2011

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har jo aldrig
Forfatter: 
Dato:  22-07-2011 09:42

været tilhænger af mundkurv, så din løsning med at opdele fold og lade dem være sammen noget tid af døgnet er i min verden det bedste. De skal nok lære at være adskilt, når din rutine indkøres og når du selv tror på det.

Jeg synes også man skal tage den anden tråd alvorligt, hvor folk beskriver om slid på hestens tænder, det er et kæmpe minus, da tandens emalie bliver slidt væk, kommer jo ikke tilbage igen.

Førhen ( inden jeg blev mor ) drev vi hestepension med op til 20 heste her, havde vi nogen som tålte græsset i ringe grad, stod de på "jordfold" med hø, og fik andre heste ind som selvskab til natten/ dagen eller omvendt, det har altid fungeret fint.

Hilsen Tina

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Kieffer Master dessursadel sælges, som ny, brugt få gange.

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbo ...

0
0
Svar på denne tråd

pony syntes
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 19:58

Jeg har nu forsøgt ordningen med den opdelte fold et par dage.

Hesten har helt affundet sig med det og går roligt tilbage og står og slår mave ved ponyens fold... Men det blir mindre og mindre hun gider gå derop og pony blir mere og mere frustreret.

Så da pony havde tordnet rundt hele morgenen og egentlig heller ikke faldt til ro ved jeg gik på marken og klippede læhegnet væk fra strømtråden, forsøgte jeg mig med at lade hende stå i boksen.

Meen nææh nej, hun var nærmest ved at vælte det hele, så jeg lukkede hende ned til den anden... med mundkurv på... Den fik hun så gnedet af for første gang, for et par timer siden og hun HAR luret hvilket led og hvad side hun IKKE skal være på når det blir lukket...

I et kort anfald at "så kan du sgu bare æde dig ihjeeeeel" har hun gået uden mundkurv et par timer, men nu regner det, så mon ikke hun kan lokkes ind.

Skal jeg bare være vedholdene med at lade hende gå selv? hun æder ikke engang hø hvis jeg giver hende det... hun ræser bare rundt. (godt for hendes vægt, meen lige stressende nok vil jeg mene)

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Mor til Alfred 2009

Mor til Agnes 2011

0
0
Svar på denne tråd

foldvenner
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 20:24

jeg har 2 shettere hjemme hvor den ene er tidligere forfangen og står på jordfold, mens den anden gerne skulle gå på døgnfold på vores hestegræs. de er brødre og meget knyttet!

den forfangne shetter tog det flot i starten, fik noget hø osv. men efter et par dage ville han ikke spise ret meget hø nu hvor brormand ikke var der. så røg mundkurv på, men det kunne jeg simpelthen ikke bære at se på!! så røg den af og jeg måtte i tænkeboks.

i dag tog jeg så bare pondus på græs i 30 minutter (græsset er langt, så det kan han sagtens klare) selvom brormand´skulle være der en hel time ekstra (er ved at indgræsse ham) og lagde igen noget hø ud til ham samt lidt foder han får, og wupti, så spiste han pludselig ligeså lang tid som brormand var væk!

håber det bliver min livsløsning :D bare at han får LIDT græs og er sammen med brormand lidt, tror jeg sgu hjælper! han har desuden en lille smule græs at bide i, så han står ikke bare og glor :)

sorry den lange roman, men håber det kan hjælpe dig lidt :)

Min sport er min bedsteven, læremester og teammate

- med 2 skøre shettere og en islansk drøm ved min side <3

0
0
Svar på denne tråd

Nej den skal ikke
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 22:49

stresse vildt rundt, det har ingen fortjent eller nytte af. Har du mulighed for at slå et areal græs på hestens fold og lave en indhegning der? så kunne de måske gå der side om side i ren harmoni? Anne´s ide kunne måske også afprøves.

Altså jeg plejer at være "heldig" når jeg laver foldplaner, men skal da indrømme jeg kom til kort sidste gang. Mine 2 små ponyer, den ene nyindkøbt til datter, nægtede efter sammenbringelsen at benytte løsdrifthuset....så nu mod min vilje, har de fået en udeboks som løsdrifthus. Jeg tænker, den ene pony har nærmest boet i den løsdrift altid, men nej ikke mere.

Held og lykke

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Kieffer Master dessursadel sælges, som ny, brugt få gange.

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

stribeafgræsning?
Forfatter: 
Dato:  24-07-2011 23:21

har en tinker og en islænder, og aaaalt for meget græs. Jeg gir dem efterhånden som de æder det ned et lille stykke mere, så kan de også gå sammen hele tiden. Min gamle vallak blev meget depri af at være lukket alene på jordfold mens de andre var sammen på græs.

Min tinker har også tendens til at blive for tyk desværre,

problemet med at give dem en 1/2 eller 1 time i døgnet på græs er at de så æder som en mejertæsker. Jeg vil klart anbefale stribeafgræsning. Du kan nemt se hvornår du kan udvide stykket de må være på, og du har på den måde græs til langt ind i efteråret. Da du flytter rundt på folden, så der hvor de ikke går, får fred til at vokse igen.

Mine har en større jordfold, og adgang til mindre græsareal døgnet rundt, hvilket jeg synes fungere godt.

held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider