Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder og forfangen hest
Forfatter: 
Dato:  19-07-2011 21:01

Hej,

nu håber jeg der er nogle kloge hoveder herinde. Jeg har en hoppe som har været akut forfangen for snart 2 år siden og siden har der ikke været noget.

Men men, vi har siden hun har været akut forfangen selvfølgelig ændret på hendes foder. Vi lagde ud med hun fik Leisure Mix og nu har jeg kørt hende over på Sound and Safe, problemet med dem begge er at hun ikke bryder sig om, at spise dem. Hun spiser dem, men det er ikke med samme appetit som hun spiser andet foder. Så det er ikke fordi hun ikke vil spise, hun kan bare ikke lide det rigtigt.

Jeg har så kigget lidt på forskellige foder, bla. på Havens Cool Mix, som hun før har fået og været super glad for og stadig er. Jeg kan se at der er mindre sukker end i Leisure Mix, men væsentlig mere stivelse. Men men...i produkt beskrivelsen for Cool Mix står at den dur til forfangenheds heste.

Nogen der har erfaring med cool mix til heste som har været forfangen eller kender et lignende produkt som dette, som er lidt mere velsmagende...

Hyggehejsa

Renana

Seletøj til stor shetter søges!

0
0
Svar på denne tråd

Leisure Mix
Forfatter: 
Dato:  19-07-2011 23:44

Det undrer mig meget, at hun ikke er specielt vild med Leisure mix. Min ellers meget kræsne hest er helt pjattet med det :-)

Du kan evt. prøve med Icelandic Power i stedet for. Stivelse- og sukkerindhold er det samme, men det giver lidt mere energi, og der er mere E-vitamin og biotin i det.

Vil ikke anbefale Cool mixen pga. det højere stivelses-/sukkerindhold. Men de fleste af Dengies produkter har lavt indhold af stivelse.

Nu er det jo ikke unormalt, at heste nogen gange heller vil have hø/wrap end de vil ha' krybbefoder. Det vigtigste er jo, at det glider ned, før eller siden, så hun får hvad hun skal ha' af vitaminer m.m.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Foder til forfangen
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 00:55

Hejsa.

Min fjordbolle har også været forfangen. Jeg fodrer hende nu med Spillers High Fiber Cubes som er godkendt af laminitisfonden som okay til heste med tendens til forfangenhed. Tror det er rimelig velsmagende. Min tøs "slubrer" det ihvertfald i sig :)

Bare en ide til noget andet hvis hun er kræsen.

0
0
Svar på denne tråd

foder til tidl. forfangen hest
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 07:47

nu skriver du ikke hvor stor din hest er, eller hvor meget der trænes.

men en tommelfingerregel er at en tidl. forfangen hest ikke skal blive for overvægtigt, at den ikke skal have for meget sukker og stivelse samt at den skal motioneres osv. altså nøjagtigt som du gør

min erfaring med fodring af tidl. forfangne heste gør at jeg ikke på vilkår ville give fuldfoder, det er alt for uregulerbart, men istedet give vitaminer og mineraler, ståfoder, fibre og proteiner efter behov.

Samtidig er det vigtigt at sætte træning efter foderenhederne -

forstået på den måde at du skal motionerer din hest, efter hvad den får at spise, eller endnu bedre du skal fodre din heste efter dens arbejde.

dette er noget nemmere at efterleve hvis vitamine og mineral behovet bliver dækket uden om fuldfodret.

jette

Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen og foder..
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 13:53

.... Jeg vil klart anbefalde Tjørnehøj Mølle Musli light, Min halvrunde dreng får TM Musli light sammen med lidt lucerne og TM vitaminer (da han i samråd med TM foderrådgiver ikke får helt den mængte han skal for at være dækket med vitaminer)

Jeg er super glad for foderet - hesten spiser med stor lyst, brummer gladligt når madskabet bliver åbnet.

Og han taber sig...

Derudover indeholder foderet YSY

God fornøjelse...

------------------------------ ooOOoo--------------------------

0
0
Svar på denne tråd

Mine.....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 14:59

Mine får tjørnehøj mølle Hors Balance (koster 145 kr), der er ingen stivelse i. Mine får 600 g, og nogle håndfulde lucerne (der er ingen fruktan i).

Mine er meget nøjsomme, så de skal kun have vitaminer og protein/lysin, og strå med mindst muligt sukker. :) Derfor er den blanding ret genial.

Smagen er i øvrigt neutral, begge mine er MEGET kræsne, de spyttede ex. suregrow direkte ud. De fleste fodertyper gider de bare ikke spise op. Har selv smagt det, for at se, "what the fuss is about", og forstår dem godt.

Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt, hvad du siger

0
0
Svar på denne tråd

simple simple
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 17:25

Efter min har været forfangen får den:

Hø, roepiller med hvidløgsflager og lidt lucerne, vitamin/mineraler (NDS viaboost), og få godbidder under træning. Slut prut!

Den har passende huld, passende energi niveau, og da jeg ikke har mulighed for at træne den hver dag, så må hun bare ikke få mere end det.

Det er billigt og hun er dækket ind fodermæssigt.

0
0
Svar på denne tråd

P ♥MM♥
Forfatter: 
Dato:  22-07-2011 19:32

Det er ikke korrekt, at der ikke er stivelse i Horse Balance - men der er ikke ret meget . Jeg har også brugt produktet og været rigtig glad for det - indtil jeg ikke længere skulle "opfede" mine heste og kunne nøjes med mindre mængder krybbefoder og derfor gav mineraler og vitaminer ved siden af.

Mht. lucerne, er der ofte blandet melasse i, hvorfor jeg ville være meget påpasselig med at give dét produkt.

Den rettesnor, som jeg har lært at gå efter, hedder maks. 10% stivelse, og meget gerne mindre. Det samme gælder muligvis sukkerindholdet - det siger man vist med hø, i alt fald.

Jeg bruger roepiller eller Fiber Pellets. Det er nok de to foderprodukter på markedet, der er fattigst på både stivelse og sukker.

Hestene hugger det ikke i sig (hvis de har godt stråfoder ved siden af), men strækker det mere over døgnet, men det er egentlig også sundere for deres maver...

Hvis hesten decideret levner foder, kan det selvfølgelig være problematisk.

Hos mig har det dog været et spørgsmål om tilvænning; efter en uge eller 14 dage har mine været vældig glade for foderet.

I stedet for lucerne bruger jeg Green Power O'grass (grønhø med olie - men uden sukker/melasse).

Men får hesten stråfoder i boksen, er det umiddelbart heller ikke nødvendigt at give ekstra "hø" i krybben.

Min hest er superfølsom over for både sukker og stivelse. Hun får tykke ben, eller varme hove, hvis der er lidt aks i halmen, eller hvis hun har gået ude på græs (med mundkurv) i mere end en time, når der er "fruktan-vejr". Derfor er jeg totalt hysterisk - så jeg går efter så lidt stivelse og sukker som overhovedet muligt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider