Det er ikke korrekt, at der ikke er stivelse i Horse Balance - men der er ikke ret meget
. Jeg har også brugt produktet og været rigtig glad for det - indtil jeg ikke længere skulle "opfede" mine heste og kunne nøjes med mindre mængder krybbefoder og derfor gav mineraler og vitaminer ved siden af.
Mht. lucerne, er der ofte blandet melasse i, hvorfor jeg ville være meget påpasselig med at give dét produkt.
Den rettesnor, som jeg har lært at gå efter, hedder maks. 10% stivelse, og meget gerne mindre. Det samme gælder muligvis sukkerindholdet - det siger man vist med hø, i alt fald.
Jeg bruger roepiller eller Fiber Pellets. Det er nok de to foderprodukter på markedet, der er fattigst på både stivelse og sukker.
Hestene hugger det ikke i sig (hvis de har godt stråfoder ved siden af), men strækker det mere over døgnet, men det er egentlig også sundere for deres maver...
Hvis hesten decideret levner foder, kan det selvfølgelig være problematisk.
Hos mig har det dog været et spørgsmål om tilvænning; efter en uge eller 14 dage har mine været vældig glade for foderet.
I stedet for lucerne bruger jeg Green Power O'grass (grønhø med olie - men uden sukker/melasse).
Men får hesten stråfoder i boksen, er det umiddelbart heller ikke nødvendigt at give ekstra "hø" i krybben.
Min hest er superfølsom over for både sukker og stivelse. Hun får tykke ben, eller varme hove, hvis der er lidt aks i halmen, eller hvis hun har gået ude på græs (med mundkurv) i mere end en time, når der er "fruktan-vejr". Derfor er jeg totalt hysterisk - så jeg går efter så lidt stivelse og sukker som overhovedet muligt.