Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderplan, varmblod der ikke holder huld
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 13:13

Jeg har en varmblods hoppe på 6 år og 170 cm. som skal flyttes til ny stald pr. 1. august. Jeg har førhen altid været vant til, at opstaldningsstederne har taget hånd om mine hestes foderplan, da jeg ikke selv har haft så meget forstand på det - men på dette nye sted har jeg i sinde selv at sætte mig ind i min hests fodring, og selv vælge hvad hun skal have frem for at bruge deres produkter - og sikke en jungle jeg har begivet mig ud i... :-) Min hest går pt. på græs døgnet rundt og bliver kun tildelt vitaminer og mineraler ved siden af. Hun bliver pt. kun redet let, da græs døgnet rundt gør hende ret sløv.

I vinters blev hun fodret på følgende måde (fordelt over 3 måltider dagligt): Ca. 800 g NaturMüsli fra Hippolyt, en lille smule havre (i perioder hvor hun manglede energi), ca. 7 kg wrap på stald, hø ad libitum på fold og en mindre portion Slobber Mash fra Pavo ca. 3 x ugentligt. Hun havde i vinters svært ved at holde huld.

Pr. 1. august flyttes hun til det nye opstaldningssted, og jeg ønsker her at fortsætte med NaturMüslien fra Hippolyt. Dog har jeg planlagt nogle små ændringer, som jeg håber vil gøre, at hun ikke taber sig denne vinter (hun er pt. pæn og rund af at gå på græs).

Pr. 1. august er planen, at hun igen skal i "moderat træning" - ridning ca. 5-6 gange ugentligt og stævne ca. 2 gange om måneden.

Jeg tænker, at foderplanen pr. 1. august skal se således ud (fordelt over 3 måltider dagligt):

• 1200 g NaturMüsli fra hippolyt
  • 500 g lucerne
  • 1,5 dl olie (raps el. solsikkeolie?)
  • 25 g vitamin E tilskudsfoder
  • 7-8 kg wrap
  • Frøgræs ad libitum på foldene (desværre ingen mulighed for hø) + en smule græs på foldene - i hvert fald de første par måneder inden efteråret rigtigt sætter ind.
  • En mindre portion Pavo Slobber Mash ca. 3 x ugentligt (mest for hyggens skyld)

Vil hun være dækket ind med denne foderplan? Og vil chancen for at hun holder huld denne vinter være større?

Når der ikke er mere græs på foldene, tænker jeg, at hun skal have mere wrap - måske 10 kg dagligt?

Hjælp HN - lyder dette fornuftigt eller er jeg helt ude i hampen? ;-) Nogle forslag til forbedring?

M.v.h. Antonia

~~~

Skippergårdens Delight Aurora

~~~

Rissa Veil

~~~

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidej....
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 17:03

Du skal i hvert fald øge hende i wrap - hvor du regner 1 kg hø pr 100 kg hest, som minimumration, så skal du med wrap op på 1½-2 kg wrpa pr 100 kg heste. Så til en 500 kg's hest, så skal hun minemum have 7½ kg wrap.

Hvis din hest så oven i købet har svært ved at holde huld, så ville jeg rask væk give 10-12 kg wrap, og være klar til at sætte hende op, hvis hun taber sig.

I de sidste to kolde vintre vi har haft, har mine heste af dv-type, som alle er nemme at holde huld på og som om vinteren går på fold ca. 10-12 timer dagligt, fået mellem 15-20 kg wrap om dagen fordelt over hele døgnet.

Roepiller, vit/min, og ½ kg havre, samt e-vit - men altså wrap som primære foder. Ridehesten fik mere havre, når han blev redet.

Du kan altid øge wrap og olie - i hvert fal op til at hun kan nå at æde wrappen, og til 3 dl olie.

Om hun ellers er dækket ind, ved jeg ikke - bruger ikke hippolut.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Ser fint ud
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 19:20

men jeg ville også sætte den op i wrap...eller tørt hø til vinter alt efter hvad den trives bedst på.

Mangler den energi/overlinie eller rides mere i en periode så skift ca 300 g af Naturmüslien ud med et kg Spillers Conditioning mix.

Jeg fodrer selv meget lig den foderplan du har vist (dog mere stråfoder) og har ingen problemer med huld på mine quartere. De får dog lidt mindre naturmüsli pga deres størrelse.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Lejlighedsvis gode Quarter Horses til salg.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  15-07-2011 20:39

Hvis det var mig ville jeg sætte hende op til 10 kg wrap dagligt, og tilføje ca. 600 g. fiberpiller dagligt.

Jeg har selv en varmblod på 175 som har svært ved at holde huld, men som jeg alligevel har fået sat næsten 100 kg op hen over et år :)

Celeste Liva

19/5 2010 - juli 2011

- First Good created man, then he had a better idea

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-07-2011 00:39

Tusind tak for jeres inputs! :-) Jeg vil så sætte hende op i wrap (eller muligvis købe noget hø ved siden af).

Spillers Conditioning mix vil jeg se nærmere på!

Fiberpiller har jeg absolut ingen erfaring med selv - har dog kun hørt godt om det. Kan I evt. fortælle mig noget mere om dette produkt?? Samt hvilke leverandører der forhandler det? Hvilke produkter der er gode/mindre gode? :-)

M.v.h. Antonia

~~~

Skippergårdens Delight Aurora

~~~

Rissa Veil

~~~

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider