Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Wrap- slå dag 1 - pakkes dag 2?
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 10:08

Den mark vi laver wrap på består af meget gammelt, tørt græs og det er mere eller mindre tørt som det står nu. De andre år har vi ladet det ligge 2 dage efter slåning, men jeg syntes det er blevet lidt tørt og har til dels støvet - så går ideen med wrap jo ligsom tabt. Så derfor overvejer jeg at pakke det hurtigere.

Er der nogen der erfaringer med det når det er noget ældre og tørt græs at slå det og så pakke det dagen efter?

0
0
Svar på denne tråd

hm......
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 22:42

det er jo svært at sige uden at have set dit græs.. hvis du først slår nu har du måske ventet for længe - her omkring tager man gerne græsset til wrap min 2 uger før det er klar til hø.. altså inden det er for stænglet!

Hvis dit wrap støver kan jeg se 2 årsager - 1. der er opstået mug i ballen 2. der er urenheder, jord/sand... specielt når det ikke har ligget længere end 3 dage.. jeg havde problemer med mug-lignende plamager i mit wrap det andet år vi lavede det... og det eneste jeg kan se forskel til hvad vi gør nu - er at vi tager det tidligere hvor der er mere bladdele og ikke så meget stængler i wrappen.. vores bliver normalt skårlagt dag 1 og vendt dagligt og wrappet på dag 3-4... gør vi ikke det bliver det meget vådt og "ko-agtigt"

Håber at du forstod min forklaring..

Kristina

Passer/rytter søges (8370) til 6 års vallak - se min annonce!

0
0
Svar på denne tråd

kvaliteten
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 23:33

Umiddelbart lyder det slet ikke til at være værd at pakke ind.

Men det er jo svært når man ikke kan se det.

Støver wrappen eller er det frøene der flyver af?

Hvis det støver, så ud med det og lad være med at ofre indpakning.

Hvis det ligefrem står på marken og er tørt inden slåning, tyder det på at du enten skal lægge marken om eller begynde at gøre og få noget vækst i.

Jeg gad personligt ikke ofre den dyre process som wrapning er, på noget der er tvivlsomt allerede inden indpakning. I forvejen er der rigeligt der kan gå galt i processen, men allerde støvet inden wrapning. Så nej tak.

0
0
Svar på denne tråd

Vi prøver
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 07:07

Tak for jeres svar - vi får det pakket i aften hvis alt går efter planen.

Min svigerfar har været landmand i rigtig mange år og han står for at vende og rive sammen. Han siger det bliver klar til i aften og det ser rigtig fint ud.

Rosenholm: Jo marken trænger til at blive lagt om, men vi ved ikke hvorlænge vi har marken til rådighed, så derfor har vi ikke gjort det. Græsset støver ikke på marken. Det har støvet enkelte få steder når jeg tog skiver. Det er ikke vildt og voldsomt støv - kun en smule. Jeg tror det skyldes lidt jord (muldvarpeskud som desværre er kommet igen) som Kristina også er inde på. Vi ville også gerne have slået det noget før, men nu blev det først nu. Jeg har dog ladet mig fortælle at der bare kommer mere træstof og mindre sukker ved at tage det senere. Det står der også i Tjørnehøjs foderpjece. Vi har lavet wrap på denne mark i mange år efterhånden og det gode ved dette græs er at hestene ikke får tynd mave af det og gerne vil æde det der bliver serveret.

0
0
Svar på denne tråd

jordbakterier
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 07:25

Ja, jeg laver også mit, så det er meget groft og sent slået.

Men jeg ville være meget bekymret med jord i min wrap.

For at undgå dette, så beder jeg maskinstationen om at hæve skærene og ikke slå helt ned til bunden af græsset.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider