Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvornår gammel?
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 21:51

Hvornår går hestene ind under at være "ældre heste - senior?" ? :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

16 år....
Forfatter: 
Dato:  10-07-2011 23:00

mener jeg :-)

0
0
Svar på denne tråd

ja det..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 08:28

tror jeg også, sådan ved en 16-18 år.

Da jeg lånte min ud var han 16 og dem der lånte ham fik deres dyrlæge til at cheke ham igennem og da var hun possitiv over at han havde alle sine tænder endnu! der var jeg ved at blive fornærmet for så gammel synes jeg jo heller ikke han var, men det må åbentbart være i den alder de der tegn begynder ar vise sig.

Nu er han 21 og har stadig alle sine tænder

0
0
Svar på denne tråd

gammel...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 11:06

hmmm

jeg vil da sige omkring 20

Der er da flere heste der går international når de er 16-18 år og det uden problemer.

Min er 18, og han har da lige fået ros af dyrlægen for hvor godt han ser ud og man kan da ikke se på ham om han er 14 eller 18

Ved godt at der er mange foderfirmaer der kører med 16+ foder, men bare fordi de er blevet 16 behøver de ikke straks at gå over på den foderplan hvis de fint holder huld på det de får.

Min egen fik da udregnet foderplan fra Brogaarden sidste år og der behøvede han ikke 16+

Hilsen

Anne

nu med rask klappehest

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 11:31

Det er vel temmelig individuelt, hvornår hesten behøver at skifte foder, pga. alderen. Og det afhænger også rigtig meget af, hvad man fodrer med i forvejen.

Så længe hesten trives og ser godt ud, er der ingen grund til at skifte over på specialfoder til ældre heste (selvom foderproducenterne gerne ser vi købe os fattige i dyrt foder i farvestrålende poser...).

Begynder hesten derimod at ændre huld eller begynder at se træls ud i pelsen, tabe energi osv., så er der selvfølgelig grund til at kigge på foderplanen. Men det gælder jo uanset alder. Det kan også være at problemerne kan afhjælpes med mindre drastiske midler end et foderskift. Fx ved at tilsætte olie i foderet, gøre det vådt, så det er lettere at tygge eller erstatte eksempelvis lucene med noget mindre tyggekrævende(hvis det er pga, dårlige tænder) osv.

Alt i alt handler det jo om at se på hesten. Hvis den trives er der ingen grund til at lave om - don't change a winning strategy :)

0
0
Svar på denne tråd

hvis....
Forfatter: 
Dato:  11-07-2011 19:21

Hvis den viser tegn på dårlige nyrer /lever, skal den behandles som "gammel".

Min er 13, men jeg er allerede ved at tilpasse hendes foderplan efter "gammel hest", pga. tegn på dårlige nyrer.

Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt, hvad du siger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider