|
|
| Døgnfold - tør jeg? |
|
|
Jeg har et dilemma. På mandag og tre uger frem kommer alle staldens heste på døgnfold. Egentlig havde jeg besluttet, at min hest skal ind om natten, men nu får jeg så vide, at han muligvis er den eneste, der skal ind om natten, evt. er der én hest mere, der dog har boks i et andet staldafsnit, der også kommer ind. Grunden til, at jeg gerne vil have min hest ind er, at jeg er så bange for, at han skal tabe sig. Sidste sommer døjede jeg med, at han tabte sig på døgnfold, men der var nok flere årsager til vægttabet dengang. Han er en stor hest på 175, der bestemt ikke er nøjsom. Pt. går han på græs fra morgen til ca 19 om aftenen, og han er sat ned i både krybbefoder og wrap i forhold til normalt. Lige nu får han ca. 2,5 kg kalorierigt müsli, en liter betfor (afmålt tørt) med ca. 200 gram sojaskrå og et par store håndfulde lucerne, og så får han 6 kg. tør wrap. Min bekymring er, at han nok ikke synes, det er vildt fedt at stå i stalden helt alene. Faktisk vil han nok stresse lidt over det og blive urolig. Kommer han derimod på døgnfold, bliver han ikke morgen- og aftenfodret, og han får ikke sit wrap. Jeg har derfor kun mulighed for at fodre ham én gang dagligt, evt. noget af det en times tid inden opsadling og resten efter ridning. Foldene er der ok græs på, men det er noget groft græs med mange tidsler osv. Jeg er så bange for, han ikke får spist nok græs i løbet af natten til at kompensere for alt det foder, han normalt får. Og det er jo slet ikke sundt for ham at spise alt for store portioner foder på én gang. Han er i pæn foderstand nu, men han har ikke rigtig ekstra huld at tære på. Han ville helt klart elske at stå ude, og jeg synes generelt døgnfold er en dejlig ting - jeg er bare så bange for at stå med en tynd hest igen! Hvad ville I gøre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
Hej Har du måske mulighed for at tage ham ind morgen og aften, og fodre ham der, med hans krybbefoder ?
Venlig hilsen Hanne 10.000 m2 stor grund til salg NU KUN 350.000 kr i 4894 Øster Ulslev _________________ Livet er som en stor bavianrøv... Farverig og fuld af lort
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville |
|
|
sætte ham ud og holde nøje øje med ham. Det er begrænset hvor meget han kan nå at tabe sig, hvis der er masser af græs på folden. Jeg ville fodre ved siden af med det krybbefoder, som han plejer at få fordelt over så mange måltider om dagen som muligt.
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun -Lækker håndsyet dressur sadel ekstra bred sælges billigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske andre opstaldere? |
|
|
Måske er der andre opstaldere, der gerne vil have sin hest fodret...? Så kunne I sikkert få det til at passe med at I kan fodre hinandens heste på forskellige tidspunkter af døgnet... Hvis du f.eks. kunne finde en "foder-makker" til morgen/formiddag og du så kan fodre din og den andens hest om eftermiddagen/aften. Eller omvendt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville også.. |
|
|
Jeg ville bare lige tage ham ud af folden fodre ham og smide ham tilbage - det gør jeg med min diegivende hoppe - fungerer fint. Det vil da være dejligt for ham at gå ude i det her skønne vejr. God sommer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
| Forfatter:  |
Vassen |
| Dato:  |
06-07-2011 09:18 |
|
Hvis du kan tage ud og fodre lenny om morgenen/formiddagen, så kan jeg godt fodre ham om eftermiddagen (ved 17 tiden) når jeg alligevel kommer ned i stalden. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar! |
|
|
Jeg har nok desværre ikke mulighed for at komme om morgenen, da jeg starter på noget kursus fra på mandag og en måned frem. Det er fra 8-16. Jeg er den eneste i stalden med en "ikke-nøjsom" hest, de andre har nærmere problemer med for tykke heste! Så der er nok ikke andre, der har brug for at fodre deres heste ved siden af græsset. Den første 1½ uge har jeg bil, så her er det lidt lettere, i hvert fald i weekenden, at køre derud om morgenen også (eller igen om aftenen), men derefter skal jeg med bussen, en tur på ½ time hver vej, så generelt har jeg kun mulighed for at komme i stalden én gang dagligt. Tak Malou, men jeg kommer jo nok også som regel ved 17-tiden!  Nå, jeg kan jo prøve, og så se hvordan det går. Så må jeg sætte ekstra meget tid af til at være i stalden, så han kan få halvdelen af sit foder inden ridning, derefter må jeg så hygge rundt i stalden en times tid eller to helst inden jeg så henter hesten ind for at sadle op... suk... Åhh hvor kan jeg misunde de, der har nøjsomme heste!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| døgnfold |
|
|
hej jeg kan godt forstå din bekymring. jeg syntes bare at du skal se tiden lidt an. luk ham på døgnfold, giv ham lidt mad efter du har redet og hvis han om noget tid skulle gå hen og blive for tynd, kan du jo bare give ham lidt mere. græs tager de meget på af og de spiser også tidslerne. min går også på døgnfold, jeg rider ham, men han får ikke andet mad end vitaminer og han ser fin ud, hverken for tynd eller tyk  slå koldt vand i blodet og se hvad der sker. bare husk at trappe stille ned med foderet.
-En hest er ikke klog nok til at være fræk, det er bare os der har opfundet ordet ´fræk´.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med linamix? |
|
|
Skulle jeg måske købe en sæk linamix, som kunne erstatte noget af det andet foder? Jeg tænker, at jeg på den måde kan få flere foderenheder i ham uden at det fylder mere i maven. Altså, at han på den måde bedre kan få de FE, han normalt får fra krybbefoderet, men bare i en mindre portion? Eller er det dumt at tilføje nyt foder bare for 3 uger? Jeg tænker, at de 6 kg. wrap går lige op med mængden af græs, han spiser natten igennem. Ja, han spiser gerne tidsler, men hvad jeg mente var bare, at det ikke er sådan rigtig blødt, grønt, saftigt græs, men den mere grove slags, som vist feder mindre? Har jeg ret? Det skal i øvrigt siges, at han heller ikke er specielt madglad, han spiser langsomt, og han efterlader gerne lidt i krybben til senere. På fold står han heller ikke konstant med mulen i græsset, og han lader gerne foder eller wrap ligge, hvis han er mæt. Åhh, suk, alle de bekymringer... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hihi du pyldrer for meget hvis der er masser af græs på folden så skal hesten nok sørge for at holde sig mæt. Min fuldblod på 170 har i vinters klaret sig med hø og 4 håndfulde roepiller opblødt i vand (+vitamin/mineral tilskud) samt 2 dl olie - og vi snakker altså om løsdrift og en hest uden dækken. Om sommeren når han er i hård træning er græsset også rigeligt + hans vitamin/mineral blanding
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Hvilken müsli fodrer du med normalt...? Jeg tror linamix eller olie vil være en god idé  Øhh.. Ange... At din hest kan klare det, er jo ikke det samme som alle andre heste kan...? Når nu erfaringen fra sidste år er at hesten tabte sig, så er det da fair nok at forsøge at gøre noget andet denne gang..?? Vores heste klarer sig også mere end rigeligt på græs og vitaminer, men det er også energirigt græs. Vi har to der helt sikkert havde krævet ekstra foder, hvis græsset havde været grovere... De andre havde sikkert haft bedst af groft græs.
- Cat - Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyldrede mig... |
|
|
Jamen det er jo forskelligt, hvor meget de forskellige heste kan holde huld på. Jeg ville da ønske, Lenny kunne holde huld på mindre foder, det ville da være noget billigere!! Men det kan han altså ikke, hans forbrænding er for høj. Nu siger min erfaring mig jo, at han nemt taber sig. og at han netop ikke kan holde huld bare ved græs. Lige nu græsser han 10 timer, og får alligevel temmelig meget mad ved siden af - og han er IKKE spor fed! Ja, han skal nok sørge for at holde sig mæt. Han bliver nemlig hurtigt mæt, men det er ikke nødvendigvis nok! Det er derfor jeg tvivler på, han får spist nok græs i løbet af natten. Jeg tror, at har man først prøvet at stå med en tynd hest, så er man nok lidt pyldret! Nu er han endelig i flot foderstand og ser ud som han skal, men det har taget laaaaang tid at få ham til at tage det på, han skulle. Han må endelig ikke være for tynd når efteråret kommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Olie!!! |
|
|
Cat: Vi krydsede lige hinanden. Men super idé med olie, det har han også fået resten af året indtil de kom på de nye græsfolde. Alle tiders forslag, det fylder ikke, er nemt og billigt at købe, og han spiser det gerne. Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det... Det bliver da løsningen!! Tak! Han får i øvrigt TM Compete, det fungerer han super på, og det havde en virkelig positiv effekt, da jeg skiftede til dette foder i foråret. Når han ikke er på græs, får han 3,5 kg. af dette, lucerne, olie samt 10 kg. wrap. Inden da fik han 700 gram Horselux Easy, 1½ kg fiberpiller samt 400 gram havre, 400 gram byg, 400 gram majs, 2 dl. olie, lucerne og 10 kg. wrap. Men som sagt ser han flottere ud på TM Compete, og han fungerer bedre under ridning. Betfor er jeg for nylig begyndt at give ham til frokost, både fordi jeg syntes, han var blevet lidt sløv under ridning (han er blevet brugt lidt mere på det sidste) og for at få ham til at spise diverse tilskud, som han ellers sorterer fra. Jeg vil gerne fortsætte med et roeprodukt til frokost, evt. trappe over på halv Betfor og halv roepiller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville... |
|
|
Jeg ville lade tvivlen komme den til gode! Og så kigge på den om en uge. Min hest kan tabe sig meget efter bare en uge, og hun er endda nøjsom!, så du vil sagtens kunne se det, hvis det er et drastisk skifte for den. Så kan du jo altid sætte den ind den sidste uge eller 2. Og ville give den mere hø/wrap, 6 kg wrap er ikke meget til stor hest.
The world is my paddock - Mira
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Døgnfold - tør jeg? |
|
|
P ?MM?: Som du kan læse, får han normalt 10 kg tør, grov wrap. Han er gradvist sat ned til 6 kg mens han går på græs, fordi han ikke kan spise mere. Får han mere, ligger det tilbage i boksen om morgenen. Jeg prøver at lade ham gå ude, og så erstatter jeg ½-1 kg af hans müsli med olie. Fordelt inden og efter ridning bør han kunne rumme det i maven, og så håber jeg, han holder vægten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Åhh Ditte, jeg kan godt forstå du er bekymret, når man tænker på hvor skravlet han var sidste år!! Men du må også tænke på, at dengang VAR han jo sådan inden han kom på døgnfold (hvis jeg husker rigtigt), og han skulle bruge en masse energi på at sætte muskler, fordi han også blev redet. Nu er smukke Lenny jo fin at se på, og jeg synes det lyder som en fin løsning du er nået frem til med fodret. Jeg tror nok det skal gå, det er jo bare 3 uger. Går det ikke, så kan du tage ham ind igen. Så jeg siger go for it - tror det lange lyn vil æææælske det 
Dejlig RDH dressur hoppe sælges, se mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nøjsom |
|
|
Ja jeg ville jo så ønske, at min vallak var bare en lille bitte smule mindre nøjsom  Synes helt klart, at Lenny Langben skal have lov at komme på døgnfold. Jeg tænker, han kan jo osse stresse så meget ved at stå alene inde, at han taber sig på den konto.... Så yep - ud med kræet, og fin idé at erstatte noget af foderet med olie! Held & lykke med projektet 
Hilsen Inge - med de to smukke muler Milo og Gazella - og den skønne Leonberger, Sully!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| døgnfold |
|
|
Hej jeg har to heste på døgnfold hvor der er meget lidt græs . de tabte sig lige til at starte med , men har nu fundet balancen de får deres foder morgen og aften de er begge sat lidt op i foder .og når det regner meget får de dækken på . hele dagen sørger jeg for at de har masser af alm hø og til aften får de wrap det fungere super godt . meeeen har så også 2 pony hopper stående de måtte på anden fold de blev lidt runde :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tager chancen.. |
|
|
hvert år med min vallak.. De første måneder er der aldrig problemer, han går med skærebordet sænket hele tiden  Men når vi så kommer til august, begynder han at tabe sig fordi græsset har sparsomt med næring og fordi han "fryser" om natten.. 14 dage lader jeg ham gå når jeg kan se at han begynder at tabe sig også er det ind på stald.. På den måde forsvinder hans sparsomme vom han har fået i løbet af sommeren.. Så jeg kæmper heldigvis aldrig med en mave der skal trænes væk.. Jeg vil sige at du bare skal tage chancen og 3 uger er ikke længe på sommergræs og hvis vi ellers får lidt godt vejr, tror jeg slet ikke du behøver bekymre dig 
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det der slår mig er |
|
|
ude ved mig, har vi to store støvsugere, præcis som din Lenny. Det ryger ind og ud uden at sætte sig som et gram for meget. Om sommeren får de fri adgang til græs og godt hø hele døgnet og får vitamin tilskud i balje som de andre og de er rigtig fine. Om vinteren spiser de vel det der svarer til ca 20-25 kg hø og wrap i døgnet og får vitaminer og lucerne og er fine. Pointen er, at de holder sig fine om sommeren. Men pointen er også, at Lenny måske i virkeligheden får alt for lidt stråfoder om vinteren og det er derfor du må holde huld med så store mængder dyr krybbefoder ?
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun -Lækker håndsyet dressur sadel ekstra bred sælges billigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Lenny skal da på døgnfold  Hvorfor ikke skifte betfor/roepillerne ud med fiberpillerne? Dem er der trods alt mere gods i?  Du kan jo give ham en "lille" smule inden ridning og så siges det en halv time efter inden de skal ud og bevæge sig, hvis man så bruger 15-20 minutter på skridtarbejde, så er maven klar til trav og galoparbejdet.. Derefter giver du ham en "stor" portion i krybben  Jeg tror ikke du skal bekymre dig for 3 uger, men så igen, det er en ny rytme, så det kan også få ham til at tabe sig lidt, men er det en harmonisk flok han går i, burde det ikke være tilfældet... Limelight: Jeg tror Lenny bliver tilbudt alt det grovfoder han gider i boks, men simpelthen ikke spiser mere 
Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger?  Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak for svar |
|
|
Tak for jeres gode råd. Lenny fungerer super på det foder, han normalt får, så her er der ingen problemer. Jeg har prøvet alverdens løsninger, og nu har jeg bare erkendt, at han altså er en hest, der har brug for meget foder. Jeg har ham jo opstaldet ude, derfor kan jeg ikke bare få det præcis som jeg vil have det, og jeg må indordne mig efter de forhold, jeg har til rådighed. Her har jeg så fundet en løsning, der fungerer for Lenny, og han stortrives i det daglige. Jeg synes faktisk ikke, 3,5 kg. müsli fordelt på 3 måltider er overdrevent meget for en hest på 175, der bruges rimelig intensivt til dressur og spring, og jeg synes heller ikke, 10 kg grovfoder er for lidt! Mere kan han heller ikke spise. Fiberpiller har jeg været rigtig glad for, men desværre er de lidt for besværlige at skaffe. Derfor vil jeg helst, at jeg kan købe mit foder samlet ét sted - i Land og Fritid, derfor Betfor og roepiller. Løsningen bliver, at jeg lukker Lenny på døgnfold, og så fodrer jeg inden og efter ridning, selvfølgelig med god tid til at "slå mave" inden opsadling, og han bliver altid skridtet længe inden arbejdet begynder. Jeg erstatter noget af müslien med olie, og så ser jeg om ikke det går. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lenny sidste år |
|
|
Sådan her så han ud sidste sommer. Han var hentet i Tyskland, havde derefter stået i salgsstald i tre uger, og igen blev han så flyttet, da han blev solgt til mig. Han var lidt tynd i forvejen, men tabte sig yderligere på døgnfold den første måned. Man kunne rimelig tydeligt se ribbenene.  Sådan ser han jo heldigvis ikke ud længere, han har også sat en masse muskler, så selvfølgelig kommer han nok ikke til at se sådan ud igen efter tre uger. Bulen på lænden er en blodansamling, han fik en af de første dage i den nye flok. Enten har han rullet sig dumt på en sten eller noget, eller også har en af de andre heste stejlet op ad ham. Den blev undersøgt af dyrlæge. Han har IKKE karpelænd! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lille oplysning |
|
|
Hej Nu skal du regne med at en hest spiser mellem 3-5 kg græs i timen når den er på græsfold. Dvs når den går på græs 14 timer mere end den plejer, får den et sted mellem 40-70 kg mere græs end den plejer... Hvis jeg antager at din hest vejer ca 650 kg og du rider i ca 20 min skridt 30 min trav og 20 min galop (dette er meget) men så har jeg i hverfald ikke skrevet for lidt. Så har din hest et behov på 6,7 FE, og hvis jeg sætter din hest til at spise 60 kg græs i døgnet ( så har jeg taget 3 kg x 24 timer = 72 kg ; og har så trukket lidt fra, da en hest jo ikke spiser 24 timer i døgnet) Så får din hest tilført 7,5 FE, (under "mark græs, det meste i frø", da det nok ikke kan gå ind under vintergræs ) Dvs. så får den tilført næsten en hel foderenhed for meget...! Og så har jeg endda til sat den lavt i forhold til indtaget af græs, det er en stor hest, så den spiser sikkert mere end 3 kg i timen...  (jeg har brugt Foderplan hest programmet) Derfor luk den på græs, og se hvad der sker...! Den skal nok klare sig!  Og jeg ville serøst være bange for at den ville blive fed, hvis du fodre den ved siden af... (I hvert fald hvis der er græs nok til dem i hele peroden den skal stå på græs, det ved jeg jo af gode grunde ikke om der er...) Mvh. Lotte
Med Heimdals Knut Stenhedegårds Dorién Rædkær´s Le Louvre "My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!" It takes all kinds to make this world!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Jeg synes nu ikke engang ser voldsomt tynd ud på det billede - primært muskelfattig og ser derfor "afpillet" ud 
- Cat - Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ååååhhh Lenny, åhh Lenny.... |
|
|
Lotte, alt det teoretiske er én ting, en anden er praksis. Han har en nøje udregnet foderplan, og som sagt fungerer han på den mængde foder, wrap og græs, han får nu. Jeg bruger i øvrigt SundHest, og ifølge dette program, har han brug for 7,9 FE. Men det er jo i princippet ligegyldigt hvad han "bør" holde huld på, det vigtige er, at han i praksis får det indenbords, han har brug for. Derfor - i praksis skal jeg sørge for, at han får samme antal FE som han får nu. I løbet af natten sover han jo også, så han vil ikke græsse 14 timer ekstra. Normalt rækker de 6 kg. wrap hele natten over, han spiser ikke mere selvom det ligger i boksen, derfor tror jeg ikke, han vil spise så meget mere græs. Han bliver simpelthen mæt. Han har kun taget minimalt på efter de kom ud på græsfoldene fra jordfoldene, så SÅ meget græs spiser han (desværre!) ikke. Jeg er absolut ikke bange for, han bliver for fed! Så som sagt forsøger jeg med fodring ved siden af græsset fordelt ud med så lang tid mellem fodringerne som muligt, og så må jeg se, hvordan det går. Han er bare som en stor, ranglet teenage-dreng, der bare kører mad ned i ét væk uden at blive fed! Ja, eller ranglet er han heldigvis ikke længere, men nøjsom kan man bestemt ikke kalde ham! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd hest |
|
|
Cat: Nej det ses måske ikke så tydeligt på billedet, men han VAR tynd, spids over krydset, og ribbenene var rimelig tydelige. Han var også muskelfattig, han havde bare stået og hygget sig hos avler siden tilridning, så han havde ikke lavet alverden. Men der var så heller intet at bygge muskler af, og han manglede i den grad energi under ridning. Alt dette er der heldigvis styr på nu, men det har taget lang tid at få bygget ham op. Jeg er så vant til at tænke på foderplaner og opfedning, så det føles helt forkert at sætte ham ned i foder. Måske er jeg overbekymret, men hellere dét, end det modsatte!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Praktis-teori |
|
|
Jamen det er helt sandt, vidste jo bare af gode grunde ikke hvor meget du var inde i hele det foderplans værk, der er mange der bare fodre løs, uden i realiteten at vide hvad og hvordan tingene virker... Nej den spiser nok ikke alle ekstra 14 timer, ville bare lige gøre opmærksom på at du rent faktisk mere end fordobler dens tid på græs i forhold til nu, og derfor vil den jo også spise en del mere... Ja selvfølgelig sover en hest noget af natten, men det er faktisk forbavsende lidt, især her i sommer varmen, der sover de tit i stedet midt på dagen... Nu kan du ikke helt sammenligne wrap og græs indtag, der er betragteligt mere tyggetid i wrap end der er i græs, og de vil derfor kunne æde mere græs meget hurtigere end de kan med wrap... Men hvis det græs de kommer til at gå på afspejer det græs der vises på det billede du har sat ind, jeg så kan jeg egentligt godt forstå at han tabte sig sidste sommer... Men jo jeg kan godt se han var tynd. Men som jeg har forstået var den allerede tynd da du sætte den derud + at du satte den i ridning samtidig, så kan jeg egentligt godt forstå den tabte sig... Men det er vist ikke tilfældet i år... og det skal du da lige have en for...! Du skal selvfølge gøre hvad du finder bedst, men du spurgte om råd, og det fik du, så kan du jo bruge det eller lade være  Held og lykke med det  Mvh. Lotte
Med Heimdals Knut Stenhedegårds Dorién Rædkær´s Le Louvre "My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!" It takes all kinds to make this world!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum... |
|
|
Jeg forstår til fulde din bekymring. Sidste år gik det også meget stærkt for min i den sidste del af juli måned og det var altså den gale vej. Jeg kan godt forstå du gerne vil have ham ud på døgnfold, det er selvfølgelig skønt for dem men det må være rigtig svært med sådan en som ham. Jeg er helt sikker på du holder godt øje med ham, men det var måske en idé at måle ham omkring maven med målebånd inden du slap ham ud og så holde tjek på ham et par gange om ugen. Måske fanger du det hurtigere end hvis du bare målet med øjet, og måske ser du ikke spøgelser hvis der er lidt "facts" at forholde sig til? Ved godt det kun er 3 uger, men det kan jo gå stærkt til sidst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Igen mange tak!! |
|
|
Lotte, jeg påskønner bestemt dine gode råd! Sidste år var der også masser af græs på folden, billedet er taget ved leddet, hvor der naturligvis er mere slidt. Han var - slank, vil jeg sige - da jeg købte ham, og jeg troede, han kunne holde huld på det gode sommergræs samt det foder, han fik ved siden af. Jeg satte ham langsomt i ridning, altså ikke fuld ridning fra dag 1. Men hans vægttab skyldes nok også, at han var stresset over de mange flytninger.  I år står han et andet sted, jeg flyttede ham (igen, desværre) pga. bedre muligheder for at fodre ham op på noget bedre end havre og raket. Da han tabte sig, måtte jeg jo til at sætte mig ind i alt det med fodring, jeg har altid stået opstaldet på fuldpas, hvor der bare bliver fodret med det foder, de nu bruger på stedet. Men jeg er virkelig glad for, at jeg nu blev tvunget til at sætte mig lidt ind i sagerne!  Du har selvfølgelig ret i, at han kan få kørt noget mere græs end wrap ned i løbet af natten, og jeg tror da også nok det skal gå. Hvis græsset bliver spist ned i løbet af ugerne, er der heldigvis en ekstra fold, som har mere blødt og fint græs. Her kan Lenny og hans makker nok komme over at stå, hvis der ikke er nok på deres normale fold. Lillelund: Jeg måler ham faktisk jævntligt med et vægtmålebånd, men det er egentlig forbavsende lidt, der er sket med dette mål. Jeg måler jo rundt ved gjorden, men han tager mere på længere bagude på maven samt på bagparten. Han har selvfølgelig sat muskler i overlinien, men han er stadig en lidt markeret hest, så målebåndet siger stadig kun ca. 550 kg. Dog har han jo lange ben i forhold til kroppen, så han vejer nok lidt ekstra i virkeligheden. Men jo, man ser sig nemt blind på det, og ja, man ser bestemt også spøgelser! Suk... Havde vist bare lige brug for at blive beroliget lidt, man bliver jo åhh så bekymret for de kære firbenede... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Styr på det |
|
|
Jamen det lyder jo som om du har fint styr på det, og ja jeg priser mig også lykkelig for at jeg har sat mig ind i fodringens svære kunst, især nu hvor jeg skulle til at fodre på en plag også... Der var det rart at vide lidt i forvejen, og have en rigtig god fodermand, der lagde foderplaner til mig  Ja flytninger tager tit meget hårdt på dem, fordi de stresser sådan op, og det har nok haft en medvirkende faktor til at han tabte sig sidste år  Men, anyway, jeg tror ikke du skal bekymre dig for meget, hvis du bare holder øjne åbne, så tror jeg sagtens han kan klare så kort tid, som 3 uger nu engang er, på døgnfold Også selvom du kun fodre én gang i døgnet  Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|