Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Cavallo boots - problemer
Forfatter: 
Dato:  30-06-2011 23:21

Synes ikke jeg har andet end problemer med Cavallo simple bootsene til min hest.

Først fik jeg anskaffet mig en forkert størrelse, som han slet ikke kunne få på da de var for små.

Umiddelbart skulle str. 2 passe ham perfekt, og de sidder da også på hoven og falder ikke af under ridning. Ingen gnavsår eller andet i den stil.

Men de svupper (lige som hvis mennesker går i nogle for store sko) "svup, svup" for hver skridt han tager - så er de mon alligevel for store? Bruger Boa Gaiters indenunder.

Jeg har haft min hovtrimmer til at hjælpe mig med at finde den rette størrelse, og hun synes at str. 2 så fin ud til ham, hvilket jeg også selv synes.

Synes derudover at de er for tunge og klodsede - han bruger meget energi på høje knæløft på hele turen, og det må være ret belastende for ham.

At han så nu har brug for boots til baghovende også, gør det absolut ikke bedre, og jeg tør slet ikke tænke tanken - alt det bøvl der bliver.

Jeg er lidt perfektionist hvad angår udstyret til hesten, og hvis det ikke sidder/fungerer perfekt, så er det det eneste jeg tænker på under hele turen.

Ville sådan ønske at jeg kunne finde nogle boots der bare kunne fungere optimalt, så jeg kunne nyde de dejlige ture i skoven.

Jeg undersøger hele tiden markedet for nye boots, og jeg er blevet varm på Equine Fusion, hvilket jeg har været længe. Jeg har også haft kontakt med forhandleren her i DK, og mit første indtryk var at det var nogle super fine boots, men jeg er blevet lidt i tvivl, eftersom man hører lidt af hvert om dem.

Vil absolut ikke give 2200 kr for boots, som jeg kan smide i skraldespanden efter 1-2 måneder (HVIS dette er tilfældet - det kan jeg jo ikke sige, eftersom jeg ikke har erfaringer med dem endnu, der er jo også gode erfaringer/eksempler med Equine Fusion)Det kunne være så fedt hvis det var muligt bare at prøve EF bootsene på hesten inden køb. Håber lidt det kan lade sig gøre på et senere tidspunkt.

Desværre kan hesten ikke passe Easybootsene, muligvis Easyboot Trail, men de minder meget om Cavallo.

Bare et brokke indlæg, da jeg er ved at være træt af alt det bøvl med de boots.

*Winnie & Falcon*

0
0
Svar på denne tråd

Såler ...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2011 10:39

Hej Winnie,

Hvad med at lægge et par såler i dine Cavallo boots? Du kan sagtens bruge dem, der er lavet til Easy boots/Boa, da de kan klippes til, så de passer præcis til støvlen.

En str. 2 i Cavallo er godt nok en meget lille størrelse. Tænkte om de alligevel er for små, så hesten ikke træder ordentlig ned i dem, og at de derfor kommer til at "svuppe".

Min hest var helt oppe i en str. 6 i Cavallo boots. Selvom de var enormt klodsede, så blev de faktisk siddende pænt uden at gnave. Havde tidligere prøvet med en str. 5, men de gnavede alt for meget ved balle/kode.

Nu sværger jeg til Easy boot Epic. Synes de er lidt fiksere i de store størrelser og så gnaver de ikke, fordi gaiteren er fastmonteret.

Jeg kender desværre intet til den nævnte boot. Men det er godt nok mange penge, hvis ikke det fungerer. Det burde da være muliugt at teste dem!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

tilvænning
Forfatter: 
Dato:  01-07-2011 16:56

Kære trådstarter,

at ride med boots kræver tilvænning for både hest og rytter...især rytteren

Hestens høje knæløft skulle gerne forsvinde efter lidt tilvænning, hesten skal jo lige finde balancen osv. Hvis du rider flere gange om ugen med boots i alle gangarter og hesten stadig laver høje knæløft efter en måned, så ville jeg overveje alternativer.

Jeg bruger selv cavallo-boots og ja de virker lidt klodsede. Man skal lige vænne sig til lyden af en boot, det er unægtelig noget andet en end jernskoens klip-klop eller barfodshesten som er næsten lydløs. Til gengæld er det min erfaring at hesten ofte har et bedre "vejgreb" med boots. Det er et par rigtigt solide røjser, der tåler meget, sjældent falder af (har aldrig oplevet det) og giver optimal beskyttelse af hoven.

Er du sikker på at skoen svupper? Det kan nemlig godt lyde lidt svuppende. Der skal også være lidt plads i booten, da hestens hov udvider sig idet den sættes i jorden (hovmekanismen).

Der kræver også lidt øvelse at lægge booten på. Tænk på første gang du lagde hovedtøj eller sadel på. Det var heller ikke lige nemt hver gang. Hvis booten er for stor og svupper, så kan man få nogle såler, man kan klippe til og lægge ned i. Da hesten hov hele tiden vokser, er det et godt redskab. Når den er nytrimmet har du sikkert brug for sålerne efter et par uger, så kan du tage sålerne ud og når booten så er for lille, så er det tid til at få besøg af hovtrimmeren

Jeg kender ikke de andre boots, men har også prøvet easyboot glove, som jeg syntes godt om, de er lidt mindre klodsede end cavallo, men de de passer ikke lige så nemt til forskellige hovfaconer som cavallo-boots. Jeg synes at cavallo-boots kan sammenlignes med et par solide vandrestøvler, mens easyboot glove mere er end ballarinasko. Så valg af boots kommer nok også lidt an på om man rider bane eller terræn.

Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd

boots.
Forfatter: 
Dato:  01-07-2011 17:09
Mange tak for svar, og gode råd. Bootsene er i den rette størrelse, de glider på så let som ingenting, og skal ikke tvinges på. De virker heller ikke for store - drejer ikke rundt, og falder ikke af. Har overvejet at prøve med nogle såler i de første uger efter trim, da det er her det er værst. Han har nemlig problemer med at passe andre end Cavallo pga hovformen

*Winnie & Falcon*

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor ikke en dygtig smed der lægger d
Forfatter: 
Dato:  01-07-2011 23:52

Hej Winnie!

Jeg ved ikke/har ikke lige tjækket det hvor i landet du bor. Men ville det ikke være meget bedre at få en dygtig smed til at lægge de helt rette sko på. Jeg har altid været til minussko, da jeg er overbesidst om, at det er unaturligt at lægge sko på en hest. Gennem mange års besværligheder med boots overgav jeg mig. Med tanke på, at vi mennesker holder vores heste på fold og stald og bestemmer hvor de skal gå, så er det naturlige underlag forhesten jo taget fra den. Mine heste trives med sko. Jeg har en super dygtig smed, der aldrig lægger for små sko på. Han finder den rette sko til den enkelte heste og gør det ud fra hvad den skal prestere og hvordan den bevæger sig. Det er guld værd at havde en god smed.

Sunde heste, er stærke heste.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider