Min oplevelse med heste, der smeder, er at de har et balanceproblem, som kan afhjælpes ved korrekt ridning, som styrker muskulaturen.
Jeg havde en hoppe, som smedede rigtig meget under tilridningen - faktisk så meget, at det skete mindst en gang om ugen, at hun smed en sko, når jeg red ligeud ad langsiden. Men efterhånden, som hun blev stærkere og fik mere balance, så holdt det helt op:-) Det var en smed, som gjorde mig opmærksom på, at det hang sammen på denne måde, og at det ikke var et problem, at hesten tabte skoene så tit. Han sagde at det ville gå væk efter et halvt års seriøs dressurridning, og det fik han ret i.
Jeg kan se, at din hest heller ikke er så gammel, så det samme kunne også sagtens være tilfældet med din.