Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smedning og låsning i ryggen sammenhæng?
Forfatter: 
Dato:  24-06-2011 21:27

Snakkede med min hovtrimmer i dag om, at smedning af og til kan være foresaget af en låsning i ryg/lænde området.

Jeg har altid bare "regnet" med at det var pga. Falcon's korte krop og lange ben, da det jo naturligvis vil give smedninger hos de fleste heste der er bygget sådan.

Eva Løber kommer d. 20 juli og tjekker Falcon igennem, og da han har problemer med smedning, vil jeg lige spørge hende ind til det. Men indtil da vil jeg gerne høre om andre har erfaringer inden for det?

*Winnie & Falcon*

Boots - Cavallo simple str. 1

inkl. Boa gaiters.

Se Her

0
0
Svar på denne tråd

Smedning
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 08:58

Min oplevelse med heste, der smeder, er at de har et balanceproblem, som kan afhjælpes ved korrekt ridning, som styrker muskulaturen.

Jeg havde en hoppe, som smedede rigtig meget under tilridningen - faktisk så meget, at det skete mindst en gang om ugen, at hun smed en sko, når jeg red ligeud ad langsiden. Men efterhånden, som hun blev stærkere og fik mere balance, så holdt det helt op:-) Det var en smed, som gjorde mig opmærksom på, at det hang sammen på denne måde, og at det ikke var et problem, at hesten tabte skoene så tit. Han sagde at det ville gå væk efter et halvt års seriøs dressurridning, og det fik han ret i.

Jeg kan se, at din hest heller ikke er så gammel, så det samme kunne også sagtens være tilfældet med din.

0
0
Svar på denne tråd

Meget muligt
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 20:56

Du har helt ret.

Det er absolut muligt, at låsninger/ubalancer i lænderyggen kan give problemer med både skridtlængden og skridt-timingen af bagbenene, hvilket kan medføre bl.a. at hesten smeder.

Var det min hest, ville jeg bestemt også få en person som Eva Løber ud at kigge.

Du må endelig holde os opdaterede ang. resultatet, når Eva har været der. - Jeg synes i hvert fald, at det er vældigt interessant, hvad hun kan finde, og hvad hun kan gøre ved det.

Hilsen Linda

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 21:08

Ja, jeg skal nok opdatere når Eva har været her :) Jeg glæder mig til at høre hvad hun har at sige til det, og håber da på at der kan gøres noget, så han på længere sigt kan stoppe med at smede.

Så må vi se om hun finder en låsning ell. lign ved ryg/lænd, for så har det sikkert en sammenhæng.

*Winnie & Falcon*

Boots - Cavallo simple str. 1

inkl. Boa gaiters.

Se Her

0
0
Svar på denne tråd

Låsning
Forfatter: 
Dato:  20-07-2011 11:24

Så har Eva været her.

Hun fandt en låsning/spænding i lænden, samt højre side af bækkenet. Hun mener at smedningen sagtens kan have en sammenhæng med problemet i lænden, og hun har selv erfaringer med sin egen hest, som smeder ligeså snart den er spændt/låst i lænden.

Jeg ved ikke om der går et stykke tid før jeg kan mærke/se forskel, men han smedede i hvert fald stadig væk på vej ned til folden efter behandlingen.

Hun troede også at hans problemer med låsning i det højre knæ, kom af låsningen i lænd og bækken.

Derudover fandt hun noget på to ribben, hvor man kunne se på hesten at det gjorde avs.

Kæben og nakken var en smule spændt, hvilke jeg også havde en mistanke om, pga. et fald og vrid i nakken under bedøvelse.

*Winnie & Falcon*

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  25-07-2011 14:33

En lille opdatering for at få en afslutning på det hele.

Hesten smeder på nuværende tidspunkt langt mindre end før Eva var her.

Under ridning i skridt-tempo i går (han smeder normalt konstant i skridt) hørte jeg MEGET sjældent at han smedede.

Så det har helt klart haft en effekt, og det kan tydeligt ses at han bruger sine ben helt anderledes nu, og efterhånden som det kommer til at føles normalt for ham, så stopper han højst sansynligt helt med at smede.

Så hvis nogen har en hest som smeder, så tøv ikke med at prøve en kiropraktor.

*Winnie & Falcon*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider