Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø 1. og 2. slet?
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 15:23

Når vor herre har bestemt sig for nok tørre dage slår vi vores 1. slet hø. De andre år er der lavet wrap på 2. slet, da høet jo ikke er så holbart - tænker her, at vi fra nytåret helst fodrer med noget andet end hø. - Vores hø støver og virker ikke lækkert, når vi kommer ind i det nye år.

Men, hvis vi nu laver 2. slet til hø, altså slået om 2 til 3 måneder - vil det så kunne holde sig længere end det 1. slet? - eller er det pga årstiden, at høet som udgangspunkt ikke er helt ok i starten af det nye år?

Vi opbevarer vores hø på et tørt halmloft med god ventilation, så umiddelbart har det det optimalt.

Venligst Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 15:35

Nej sådan tror jeg ikke du kan stille det op!! Det er nok nærmere vejr, temp. forhold, efterår og vinter der gør udslaget!

Vi har aldrig problemer med at vores hø bliver dårligere, bare fordi der er røget reketter i luften!! :-)

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

hø.......
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 16:02

jeg har samme problem, lige omkring jul/nytår går der mug/skimmel i høet.

jeg kan så kun opbevare det i en lille stald, i stor boks. har også prøvet i et skur med helt åbne sider, samme problem.

hvis du har mulighed for at pakke høet ind i halm skulle det tage den fugt der kommer fra luften som gør det bliver dårligt.

jeg har selv tænkt tanken om et 2 slet ville kunne holde længere, men tror det desværre ikke. når fugten kommer fra luften tror jeg også det kommer stort set lige så hurtigt i 2 slet som 1.

hvis vejret og pladsen tillader det vil jeg nu prøve med lidt høballer også i 2 slet.

0
0
Svar på denne tråd

Hø .......
Forfatter: 
Dato:  22-06-2011 21:20

Der hvor jeg tidligere har købt hø, strøede de salt ud over ballerne efterhånden som de blev lagt ind. Der kom aldrig skimmel eller mug i det. Ej heller støvede det. (Høet var lagt på loft med trægulv og på et tyndt lag halm)

Det vil altid trække fugt, hvis man lægger det på betongulv, også selv om man lægger et pænt lag halm under.

Jeg ved ikke hvad saltet gør ved høet, men jeg kan kun sige, at det var PERFEKT og holdbart lige indtil hestene kom på sommergræs.

Mvh Karen

0
0
Svar på denne tråd

saltet hø
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 21:38

jeg tror kun saltet gør at det lidt fugtige hø (ved presning) ikke bliver dårligt. tror desværre ikke det kan gøre noget ved fugten i luften som kommer i det yderste af ballerne.

det er ikke noget med om det ligger på paller/loft eller ej, det bliver dårligt i alt det der ligger i fri luft.

men ville selvfølgelig også gøre det hvis det lå mod beton gulv, eller bare halm uden gulv.

Men det er ikke det der er problemet her, for der er en nem løsning.

jeg stavler mit eget på paller, da der er beton gulv. og bunden af ballerne er altid fin.

min (næsten) nabo har næsten samme str. stald som mig, men hendes hø (som kommer fra mig) holder sig bare meget længere end mit. hendes stald er i forhold til min noget mere kold om sommeren.

jeg har selv for første gang forsøgt med saltet hø på bare 10 baller her den anden dag. det var ikke helt nok tørret græs vi havde fået som kom ud og tørre. regnen kom før ventet så det blev presset ikke helt tørt nok.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider