Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

er det ok??
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 16:10
?:-) Hej

Jeg har en 4års Dv hoppe på 162..
Da jeg lige er flyttet over på en gård
hvor man selv skal fodre er jeg lidt i
tvivl om den får det rigtige at spise... Så håber i kan hjælpe mig:-) Hun bliver redet ca 5 gange i ugen og sveder kraftigt.. Hun går på fold ca 4 timer hver dag (med pænt meget græs) og får 1 kg havre + 450 g hestemix light (fra st.hippolyt) dagligt + hø og halm i boksen.. Men hun har en lille tendens til at blive overvægtig! Lige nu er hun meget tynd (kan se ribbene)men alligevel "hængevom" Har lige fået ormekur....Synes ikke rigtigt jeg kan få hende til at se pæn ud:-(

Håber på svar:-)
MVh pernille
0
0
Svar på denne tråd

foder.
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 16:24
Hun har helt sikkert halm vom. Sæt hende på spåner!
Og se om hun er tynd i ryggen! Hvis hun er så skal hun have mere foder.

MVH. Anne
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 16:27
Jeg synes for det første, at det er alt for få timer, den er ude! Hvis du kan se ribben hele vejen hen, er hesten, som du selv skriver, for tynd og får således for lidt at spise.

Så vidt jeg lige kan se ud fra Hippolys katalog, er hun slet ikke dækket ind med vitaminer og mineraler. Hvor meget hø får hun? Hun skal have min. 1 kg pr. 100 kg hest, ca halvdelen, hvis hun går på godt græs hele dagen.

Hængevommen skyldes formodentlig primært halm, sæt hørationen op og suppler evt med roepiller uden melasse, så hun ikke går rundt og er sulten og forgriber sig på halmen.

Stine
0
0
Svar på denne tråd

er det ok??
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 16:49
Hun får mellen en halv og en hel miniballe hø dagligt og mht de vitaminer så var det hende der solgte dem til mig der fortalte hvor meget den skulle have.. men ja i følge anvisningerne på deres hjemmeside skal den måske have 100g mere.. den er jo ikke så stor...
0
0
Svar på denne tråd

Hvordan
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 22:24
... ved i den har halmvom??? Der er jo ingen billeder af dyret...
Der kan da være andre muligheder eller hvad???

Trine
0
0
Svar på denne tråd

elektrolytter
Forfatter: 
Dato:  14-07-2004 07:22
Hej
Hvis den sveder kraftigt, så har den brug for ekstra salt, fx i form af elektrolytter(pulver).
mvh
0
0
Svar på denne tråd

mave... og hvad så?
Forfatter: 
Dato:  14-07-2004 23:23
Det er jo ikke det værste i verden. det kan godt være at stedet hvor hesten kommer fra bruger lidt dårligere halm, end der er der hvor du står med den nu. mange heste der kommer fra trist halm til god halm støvsuger boksen i starten, men finder efterhånden ud af at alt det lækre er der hver dag og slapper så mere af med æderiet efterhånden.

bortset fra det er det jo en ung hest, der formodentlig ikke har nået sin fulde kondition endnu. den må godt være en smule muskelfattig på overlinien, men jeg synes det ville være en misforståelse at sætte den på kur.

når den ikke græsser mere end den gør, ville jeg give den 1 kg havre morgen og aften, og ca 2-3 kg hø og så regne med at den dækker resten af sit græsfoderbehov på folden. vi er allerede så langt henne på sæssonen at græsset ikke dækker hestene ind hverken energi eller vitamin mæssigt. det er en yngre hest, og den skal have noget at arbejde med for at kunne sætte muskler.

med hensyn til halmmaven... så længe den bare er rund, ville jeg tage det ganske roligt, der er ingen grund til at lave om i hele opstaldningen og skifte stømateriale - med mindre den skal ud til en kåring eller lignende og derfor skal strammes op.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider