Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

min pony løber og er julbenet :(
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 13:15

jeg ved ikke om hun fransker??? kan man evt nogen steder se video med en som gør det får så kan jeg se med det samme om det er det

har du snakket med din hest idag

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 14:08

Hvis hesten "fransker" - dvs. har fransk benstilling, så peger dens hove let udad, når den står stille. Hvis den er indfodet, peger dens hove let indad, når den står stille. Begge dele er benstillingsfejl og kan skyldes enten genetik (altså noget hesten er født med) eller for lidt eller for dårligt smede arbejde mens hesten voksede - eller en kombination af de to ting. Begge dele kan forekomme i større eller mindre omfang.

Benstillingsfejl som fransk benstilling ses lettest når hesten står stille og har kun betydning for måden hesten går på i meget grelle tilfælde. En hest med fransk benstilling vil typisk gå helt normalt.

Hvis det din hest gør, er noget du ser mens den går eller løber, så er der næppe tale om, at det er fransk benstilling, men derimod sandsynligvis at den vinker med - typisk - forbenene. Det er i en del tilfælde noget, der kan trænes væk, ligesom nogle racer vil være mere tilbøjelige til at vinke end andre.

0
0
Svar på denne tråd

vil lige tjekke hende ornteligt
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 16:07

og skrive igen når jeg er helt sikker:)

0
0
Svar på denne tråd

Hjulbenet
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 16:28

En hest kan nu sagtens også være hjulbenet, dog kun på bagbenene.

En hest, der er fransk for, svinger INDAD med benene og er derfor meget udsat for at ramme sig selv på den modsatte pibe.

En hest, der er indfodet, svinger UDAD med forbenene. Den rammer derved ikke sig selv, men er udsat for belastningsskader især ved nedslag i springning.

0
0
Svar på denne tråd

altså som jeg ser hende
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 16:31

så står hun lige på forbenene ,og det er kun når hun går og meget når hun traver ,det er kun forbenene

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 17:58

En hest fransker når den svinger UDAD i benene, eller dvs står udad. Min hest er fransk fortil.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

men det her er kun
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 18:02

når hun skritter eller traver så er det som hovene el det nederste af benene svinger ud ad

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 18:44

Det kunne gode tyde på hun er lidt fransk fortil så. Det bør ikke have betydning :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 21:35

Min hest er let fransk på forbenene og han går helt lige på benene og svinger hverken udad eller indad og slider sine sko helt jævnt. Jeg kender tilgengæld flere heste som står eksemplarisk på deres ben og alligevel vinker i trav. Når hesten vinker kan det hænge sammen med benstillingen, men det kan ligeså godt være et problem i dens bevægelsesmønster og ikke i dens benstilling. Vinken er i øvrigt noget, der til en hvis udstrækning kan trænes væk :)

Og ja heste kan godt være noget der ligner hjulbenede (men det hedder noget andet), men det har ikke noget direkte at gøre med om den er franskstillet eller ej:)

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved heller ikke
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 22:33

hvad det hedder :) hun galopere rigtigt flot,der er en del islænder i hende kan det have nogen betydning?

0
0
Svar på denne tråd

er det ikke
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 22:42

nærmere det man kalder "vinker" - altså at hesten vinker med forbenet fra under knæet når den fører benet fremad.

Spalding dressur sadel sælges

NY PRIS!!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

jo måske hedder det det:)
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 07:04

det lyder meget som det ser ud :) hun er faktisk meget behagelig at side på aligevel men det ser jo komisk ud:) jeg er bare intreseret i at vide om det er skadeligt at ride hende i længden ? om det er aveligt? og om de kan vokse fra det? hun er kun 4år

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 09:25

Altså at den vinker har jeg jo skrevet flere gange. Fransk benstilling er sjældent synlig når man rider (i hvert fald ikke ret tydeligt). Som skrevet i mine tidligere indlæg kan vinken til en hvis grad trænes væk. Det handler bl.a. om at få hesten til at slappe bedre af og træde bedre igennem med bagbenene. Tit er vinken, noget der opstår i mere anspændt, jappende trav (der kan være undtagelser).

0
0
Svar på denne tråd

Sandra
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 07:40

En fransk hest står UDAD med benene, men svinger INDAD. Modsat når den er indfodet.

Hos enkelte heste ses det at de er meget franske/indfodede, men ikke svinger med benene. Der er det sådan at får man alligevel smeden til at rette benstilingen, så vil de begynde at svinge med benene istedet.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 12:52

Det lyder som om, at din hest er indfodet fortil.

Min hest er let indfodet fortil, hvilket bevirker, at hun "vinker" i traven - altså svinger benene udad. Dog ikke noget der har betydning for hendes brug!! Jeg bruger hende til konkurrencer i dressur, og satser da også på at hun vil kunne komme op og klare sig i nogle M-klasser med tiden, på trods af hendes lille benstillingsfejl. Jeg har endnu ikke fået nogle kommentarer om det fra dommerne, selvom vi efterhånden har været til en del stævner. Hun får fine karakterer i gangarter.

Det er desuden kun i traven hun gør det! Der er intet i skridt og galop.

Dog bevirker denne benstillingsfejl, at det er vigtigt at ride med benbeskyttelse på hende - det har vi lært på den hårde måde, da hun desværre har lavet et overben på sig selv på det ene forben.

Men ingen panik - hesten kan sagtens bruges som ridehest på trods af en lille benstillingsfejl!! :-) Dog er disse heste mere disponeret for seneskader, men dermed ikke sagt, at det er noget de nødvendigvis vil blive plaget af!

Jeg er naturligvis klar over, at min hest ikke vil komme til OL, når nu hun "vinker" i traven, men hun fungerer fint som ridehest på det niveau jeg ønsker at bruge hende! :-)

M.v.h. Antonia

~~~

Skippergårdens Delight Aurora

~~~

Rissa Veil

~~~

0
0
Svar på denne tråd

Ikke direkte svar
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 13:03

Dette er ikke et svar direkte til denne tråd mere generelt til spørgsmålet:

Man skal passe på ikke at få sin voksende plag korrigeret for meget i benstillingen for at få den korrekt, man skal acceptere at den står lidt fransk, når plagen vokser/ bliver bredere drejer benene indad= man ender med en indfodet hest.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 21:07

Min svinger ikke indad med sine ben, men udad. Og han er fransk. Samt han står udad når han blot står.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider