Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Når skaden er sket (forbrændt mule)
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 20:55

Ja min stakkels lille mule har pludselig fået forbrændt sin mule, tjekker ellers dagligt om den er iorden. Men det er bare sket som lyn fra en klar himmel. Så hun står nu med skorper og meget lyserød og om mule.

Jeg smører med zinksalve nu, men er der noget andet jeg vaske med evt? det er jo nærmest sår den har på mulen nu.

Håber i kan kan med nogen gode råd og erfaringer.

Stine

Med de to skønne heste, Prinsessen Isabella og Dronningen Senta. Hvad mere kan man forlange.

0
0
Svar på denne tråd

skolning.
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 20:59

Smør noget aloveragel på, det hjælper på helingen og på kløen :-) Vask det rent inden med en ren baby-svamp og vand. Derudover skal du finde en måde at skærme hans mule af for solen. Min gamle pony fik en klud for mulen, hvor der var hul til næseborene, så han kunne trække vejret ordentligt. Man kan også gøre det at man lægger et dobbeltlag af de de fluestrimler på næsebåndet af grimen og så klipper dem til så de er i mulelængde :-)

Nu med væbnerprøven af den akademiske ridekunst, i hus! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mulebeskytter
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 23:08

Prøv evt. at lave eller finde en mulebeskytter i stil med denne til at sætte fast i grimen:

tikarideudstyr.dk/Graphics/Products/ 9527.gif

Gerne i mørkt stof, så det tager solen og så ikke så lang, at den irriterer, når de græsser. Gerne i et lidt kraftigt stof, så den ikke bare "flapper" op.

CAROLINE POPP CLAUSEN

Nu uden egen ridehest for første gang :/ Mangler du en stævnerytter til din dygtige dressurhest (MA-niveau og op)?

0
0
Svar på denne tråd

forbrænding
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 23:15

Jeg har prøvet mange ting, og det absolut bedste er aloe vera first og aloe vera gelly!! :)

Celeste Liva

19/5 2010 - juli 2011

- First Good created man, then he had a better idea

0
0
Svar på denne tråd

Link..
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 23:20

Fandt lige en bedre en:

www.horsehouse.dk/products/ productinfo.aspx?Produ...ItemID=286

Men ja, vil også foreslå Aloe Vera nu hvor skaden er sket. Ellet et godt lag Helosan for at holde det fugtigt hele tiden.

CAROLINE POPP CLAUSEN

Nu uden egen ridehest for første gang :/ Mangler du en stævnerytter til din dygtige dressurhest (MA-niveau og op)?

0
0
Svar på denne tråd

Solskoldet
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 23:37

Hov, og så solcreme uden parfume eller lignende når gelen er tørret lidt ind, så det beskytter sammen med "mulebeskytteren" :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 09:19

Har en billigere version end den CPC linker til. 200 kr for, en lap? Vi har klippet en strømpe op og sat på grimen med strips. Billigt, virker lige så godt og kan skiftes ud hvis den bliver beskidt derudover Helosan med faktor 8, fås ikke med mere, ihvertfald ikke hvor jeg købte min. Men ja, køb solcreme uden parfume. Mener Derma fås i Netto med faktor 50. Eller apoteket.

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 09:48

Du kan også smørre med mælkefedt, det lindre. Så må der solcreme på i dagtimerne.

Mette c,")

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 10:22

De der solbeskyttere (købte såvel som hjemmelavede) er smarte, HVIS hesten vil acceptere at gå med dem.

Jeg har prøvet utallige versioner - dyre solskærme til mulen, de der fluestrimler, billigere solskærme, forskellige hjemmelavede af meget forskelligt materiale bl.a. klude, sådan noget solskærmsstof, og alt muligt andet. Men min hest vil IKKE acceptere at gå med noget af den slags.. Uanset hvad han får på, så laver han ikke andet end at gå og slå med hovedet og ryste på hovedet indtil det lykkedes ham at få den splittet ad. Og nej, han accepterer det ikke til sidst - han bliver ved uanset hvor længe han har det på, og hvad han får på.

Han får vandfast solcreme (faktor 50) med både fysisk (sunblock) og kemisk (det almindelige) filter i. Han bliver stadig forbrændt og når skaden er sket, får han aloevera på eller noget af den creme man kan købe til mennesker når man er blevet solskoldet.

0
0
Svar på denne tråd

solskoldet
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 10:55

Hej

Lad for guds skyld være med at vaske mulen, sårskorberne skal blive siddende indtil de selv falder af.

Fortsæt med at smørre med zinksalve, hold alo vera langt væk fra hesten, det noget fanden har skabt i min verden og høre ikke hjemme på på en heste mule, jeg bruger det hellere ikke selv.

Derudover kan du bruge aftersun, men husk det skal være uden parfume og farve.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Sov sødt Cæsar

2003 - 2009

Sov Sødt Simone

29.4.2008 - 12.9.2010

Vi savner jer!!

HF Student anno 2009

Barfodstrimmer bør forbydes!!!

0
0
Svar på denne tråd

et skur....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 10:58

Måske er det ikek en mulighed for jer, men hos mig har løsningen været skygge på folden, evt i form af en togvogn/skur eller klynker af træer..

Min har 7-9-13 ikke haft den mindste antydning af skoldet mule siden jeg fik dem hjem og der kom et skur på folden. Chelsie bruger sit skur rigtig meget, også selvom den anden ikke går med, når de er på folden med træer og ikek skuret, så bruger han også meget tid med bare at stå i skygge..

Ellers har den sun blok som man kunne købe i rideudstyrs forretninger også været god, eller "kluden" for mulen. MEn acceptere kræet det ikke, ja så ser jeg ikke ret mange andre muligheder end hesten på stald til mulen er hel igen..

Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 11:33

Kalaki: Hvis hesten skulle på stald til mulen er helet, skulle min hest stå indendørs hele sommeren. Det tager en uges tid (minimum) før det er helet helt op, og ca.1 dag for den at forbrænde igen - trods massive mængder solcreme. Så ville hesten vel ca. få 3-5 fold dage på en måned og resten af tiden skulle den stå indendørs alene Det er i mine øjne væsentligt mere skadeligt for dyret, end en solskoldet mule er.

Selvom hestene har læskur og træer, så tilbringer de stadig mange timer i solen på græsset og mere end rigeligt tid, til at blive skoldet.

Det er ikke for at være ukonstruktiv eller noget, men at lukke hesten på stald det meste af sommeren, er næppe en løsning for ret mange. I hvert fald ikke hvis man har en hest, der er vandt til at gå ude 24-7 om sommeren og 12 timer om vinteren.

Trådstarter: Jeg har læst om, at de der gule smørblomster øger lysfølsomheden en del. I år har jeg faktisk også oplevet noget, der ligner en sammenhæng. De første varme måneder gik min hest på en fold med meget sparsomt græs og ingen som helst blomster. Selv da solen var hård blev han ikke for alvor skoldet men kun lidt mere rødlig. Nu går han på en anden fold (døgnfold) med en del gule blomster, og nu er han virkelig blevet skoldet. Jeg har desværre ikke mulighed for at fjerne blomsterne (opstalder ude), men hvis i har den slags blomster og du har mulighed for at fjerne dem, ville jeg prøve det.

0
0
Svar på denne tråd

solskoldet
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 12:24

det blev så slemt med ponyen til sidst at vi var nødt til at sætte ham på boks i dagtimerne, da han også var pletvis lyserød om øjnene (knabstrupper). Så han måtte på græs om natten i stedet for 24 timer, da solen simpelthen var for hård ved hans sarte hud. Så hold godt øje med hvor slemt det bliver :-)

Er han lyserød om øjnene? Og er der skyggemulighed på folden? :-)

0
0
Svar på denne tråd

Smørblomst
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 14:33

Som en anden skriver er det meget vigtigt at gå folden igennem for smørblomst. Heste bliver fotosensible når de berører og spiser blomsterne, så disse skal fjernes fra marken. De er i blomst lige nu, så det kan jo være forklaringen på en pludselig solskoldet mule. Desuden risikerer hesten en leverskade hvis den indtager mange smørblomster.

Selvom man opstalder ude, mener jeg at man også selv har et ansvar for om éns hest udsættes for giftige planter. Det er nemt at fjerne blomsterne fra marken ved håndkraft, og der er sikekrt andre opstaldere der har samme interesse for at få dem fjernet, så man kan hjælpes ad.

0
0
Svar på denne tråd

Bare lidt nysgerrig :)
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 14:47

Mette...... hvad ligger der til grund for denne udtalelse : "hold alo vera langt væk fra hesten, det noget fanden har skabt i min verden og høre ikke hjemme på på en heste mule, jeg bruger det hellere ikke selv." ?

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 16:03

Jeg er enig med Mette mht. brugen af Aloe Vera på heste...

Jeg smurte engang selv min hoppe med solskoldet lyserød mule og undrede mig lidt over hvorfor hun BESTEMT IKKE brød sig om at blive smurt med det.

Prøvede det så på mig selv, da jeg engang havde et lille sår/rift.... er du da tosset det stads svier!!!

Så kan jeg bedre forstå hesten ikke ville i nærheden af mig efter jeg havde smurt hende med det.

Siden da har jeg aldrig brugt Aloe Vera.

Om det var fordi der var hul på huden at det svier, ved jeg ikke, men har ingen intentioner om at afprøve det igen, hverken på mig selv eller nogen af vores dyr.

Vi smørrer med et fedt lag kopatte salve, og når der er bedring, sårskorperne er væk, så smørrer vi med solcreme i stedet for.

Evt. kopattesalve med sunblock i.

Mvh

Janni

Med haflingeren Anton Stenbek og tinkeren Romeo.

0
0
Svar på denne tråd

aloe vera
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 16:43

har jeg brugt i mange år, det svider lidt i starten, men ellers både drikker jeg det, godt for både slimhinder og hjælper på gigt, smører underliv for svamp, rifter og er rigtig super til efter hårfjerning,man undgår røde knopper.

det er ikke unden grund at det bliver brugt til brandsår, jeg har haft mange i min tid som kok.

lev livet og vær glad hver dag

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 18:48

Min 1 års plag Big med hvid/lyserød mule nåede desværre også at blive solbrændt, da vejret skiftede fra gråt regnvejrs agtigt til SOMMER for nogle uger siden, og jeg ikke var hurtigt nok med at få givet ham masken på igen (Fluemaske der dækker ører og helt ned til overlæben)...

Da skaden var sket, vaskede jeg mulen ren i intimsæbe, skyllede med vand, lod det tørre og så smurte jeg Blue Hors Aloe Vera Gel på 3 gange om dagen, 90% af skorperne faldt af efter nogle dage, og nu er hans mule fin almindelig hudfarvet igen, smører 1 gang om dagen nu for lige at tage det allersidste og nu har han kun masken af om natten og nogen gange på gråvejrsdage...

Det var altså effektivt og han har ikke virket generet af Aloe Vera gel'en overhovedet... Men måske han bare er ekstra godt opdraget

Men kan ens hest gå med det, vil jeg sige fuld hovedmaske fra tidlig morgen til sen aften... Big bliver ikke solbrændt på den fine nye hud på mulen efter han fik masken på igen ihvertfald

Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

Muleklud
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 18:51

Giv den en muleklud på fremover.

Min bedste erfaring er at købe sådan noget antiglid til skuffer, klip et stykke og sæt på grimen med strips.

Fordi det er gummi med med huller kan hesten ånde og det bliver ikke vådt og snasket på samme måde som en klud.

Desuden koster det en 10 eller 20 for en rulle hvor der er til mange gange. Meget billegere end det der fancy noget fra rideudstyrsbutiken til mange penge

Mht den allerede forbrændte mule så brug aftersun uden parfume, det svarer vel til det samme når vi er forbrændte.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider