Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

beskyttelse af bitte små hove
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 12:09

Jeg prøver at finde en løsning til beskyttelse af hovene på mine langvejsæsler.Boots har jeg næsten opgivet,da de er alt for store,til æslernes små futter.

Det jeg tænker på er om man kan lave sådan en hovsa løsning med noget gummi/såleværk og så gaffatabe,bare til brug noget af tiden.De kommer til at gå op til 5 timer,og jeg vil gerne prøve forebygge at de skal bliver ømme.

Nogen med gode ideer/erfaringer,eller kan foreslå mig steder jeg kan lede efter boots i vingummistr.

Dorte.

Små æsler har også store ører

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 14:10

Hvad med at prøve at hører din smed? Måske han har en god idé :D

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

synes jeg så
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 22:15

Var det naturhov.dk der havde nogle micro boots med i Herning?

Ellers så kan du vel lave en "nødboot" af dobbelt liggeunderlag, vetflex og forstærket med gaffa? - ved dog ikke hvor gode der er "på vej"

Spalding dressur sadel sælges

NY PRIS!!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Du kan sikkert
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 23:17

godt lave egne boots af det silikone som smeden bruger i pakninger til såler.

Det fås bla hos smedjeriet.dk og hedder dental silikone.

Du kan lave det mere eller mindre stift- det er en to-komponent ting hvor du skal ælte noget fra en tube ind i en håndfuld silikone og så forme det omkring sålen/hoven.

Derefter ville jeg lægge gaffatape omkring. Så kan du skifte gaffaén når den bliver slidt og beholde silikone-laget, så længe det nu holder.

Vi havde en pony opstaldet som havde så dårlige hove at den slet ikke måtte blive fugtig nedenunder = vældig upraktisk i løsdrift, selvom bunden er god. Den holdt jeg kørende en hel lang vinter med tjærepakninger (tjære + blikkeslager-gevind-twist) og så gaffa. Det holdt en 3-4 dage mellem hver omlægning.

Men den gik ikke så langt.

Smedjeriet har også et væld af forskellige såler du kan klippe til og finde på noget med.

Evt silikone + gaffa + en baby/barnesok med slidlag på ??

Til salg:

Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

nej det var nok
Forfatter: 
Dato:  13-06-2011 00:24

hovfokus.dk der havde de små numre med.

måske en lille limsko kan gøre det?

Spalding dressur sadel sælges

NY PRIS!!

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  13-06-2011 00:59

Tak for svar,må prøve kigge lidt på jeres forslag.

Hovfokus har jeg kontaktet,og de mente det blev svært at finde noget.

Prøvede lige i dag at måle det ene æsels hove og målene er ca.

Forhov : længde ca. 9,5

bredde ca. 7,5

og baghovene er mindre.

Og så er de endda tæt på næste beskæring (d.16-6)så hovene er endnu mindre efter det.

Tror problemet også lidt er at hovene er lidt ovale.

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

kjlkjlkjlkjljlk
Forfatter: 
Dato:  13-06-2011 09:14

Gaffatape? silicone?? Hvorfor får de ikke bare sko og evt. såler på???

Jeg synes at det er vildt spændende, at du skal på langtur med dine skønne æsler, men finder det samtidig frygtelig synd, at de skal gå op til 5 timer uden sko/boots og det er sgu noget makværk med gaffatape og andet mere eller mindre fantasifuld stuf.

Jeg vil klart anbefale ganske alm. sko og såler ellers bliver den langtur til en meget kort tur, når æslernes har slidt deres hove til blods efter et par dage.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-06-2011 12:13

busterlarsen :

Gaffatape? silicone?? Hvorfor får de ikke bare sko og evt. såler på???

Fordi man altså ikke bare smider sko på et æsel,deres hove har en hel anden form end hestenes,og så bliver det nu også svært at finde en smed der vil forsøge.

Jeg synes at det er vildt spændende, at du skal på langtur med dine skønne æsler, men finder det samtidig frygtelig synd, at de skal gå op til 5 timer uden sko/boots og det er sgu noget makværk med gaffatape og andet mere eller mindre fantasifuld stuf.

Du behøver nu ikke have ondt af mine æsler,for kommer de til at gå uden beskyttelse på hovene,så er det fordi det ikke bliver nødvendig.Beskyttelsen er bare for at undgå ricikere de bliver ømme.

I øvrigt hvis "gaffatabe og andet mere eller mindre fantasiful stuf" virker ,så ville jeg da til hver en tig bruge det frem for at smide sko på æseldyrene.

Jeg vil klart anbefale ganske alm. sko og såler ellers bliver den langtur til en meget kort tur, når æslernes har slidt deres hove til blods efter et par dage.

Nu bliver jeg godt nok lidt nysgerrig efter at vide om du har erfaring med æselhove,for at æslernes hove ligefrem skulle blive slidt til blods efter få dage ,det tror jeg godt nok vil blive vandskelig at "opnå".

Æslernes hove er langt,langt mere stærke end hestenes,det kan slet ikke sammenlignes.Men måske du mener jeg tar fejl ?

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

Æsler..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2011 22:15

Ja, jeg ville nu også vinke farvel til ideen om alm. hestesko på et æsel. Tror slet ikke det kan lade sig gøre på nogen som helst måde. Hvis man studerer en æselhov, så finder man hurtigt ud af at der er milevidt forskel på den og en hestehov.

Dorte: Lyder super hyggeligt med jeres tur med æslerne. Som der er en anden der skriver i tråden, så er der muligvis noget med at naturhov.dk har nogle små Swiss boots.

No. 00

Hovbredde (ca. 8,5 - 10 cm). Hovlængde (ideal 10 cm)

Det er vidst den mindste Swiss boot der er.

Men den bliver nok også lige godt 1 cm for bred, og det går jo heller ikke.

Der er vist noget med at bootsenes form kan ændres vha. varme og indlæg, men her ved jeg dog ikke, om de kan "krympes" ind en smule.

*Winnie & Falcon*

Boots - Cavallo simple str. 1

inkl. Boa gaiters.

Se Her

0
0
Svar på denne tråd

Underlag
Forfatter: 
Dato:  13-06-2011 22:19

Forresten.. Nu ved jeg ikke hvilket underlag de kommer til at gå på, men hvis det meget af tiden er asfalt, så ville jeg ikke være bekymret for ømhed i hovene, måske nærmere en smule slid på hovene, men det kan vel rettes op ved trim/rasp efter turen.

Er det derimod grus meget af tiden, kunne jeg godt være bekymret for ømhed i hovene.

Så det er jo lidt svært hvad man lige skal stille op.

Håber du finder en løsning, så I kan komme godt afsted på tur :)

*Winnie & Falcon*

Boots - Cavallo simple str. 1

inkl. Boa gaiters.

Se Her

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 12:23

Jeg tror ikke æsler kan anvende boots, da stillingen af hoven jo er noget anderledes end hestens.

Men måske de der gummisko man bruger i Tyskland, de limes på.

Du skal nok have fat i en travmand for at finde dem.

Ellers kan du jo støbe en model af hovene og lave dine egne sko i silikone, jeg ved ikke om de holder ret længe, men det kunne da være spændene at prøve og så er du sikker på de passer.

Hvordan gik det ellers med de manglende stråler, fik du en forklaring på hvorfor de visner væk?

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd

mit forslag
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 15:27

er equicast eller perfect hoofwear. En slags gips du lægger på hoven.

En rulle dækker til to hove. Det kræver lidt snilde at lægge dem på. Øv dig med et par stykker inden du skal afsted.

Ja ellers prøv at kontakte naturhov for hvor meget han kan ændre faconen på Swiss boots med sin varmepistol og til tåen kan han klippe hul hvis de er for aflange.

0
0
Svar på denne tråd

Æsler...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 19:33

Hej Dorthe

Du må have en rigtig god tur, Der skulle ikke være nogen som helst grund til bekymring... Æsler har nogen super stærke hove og kan gå på div. underlag uden det har den store betydning, og også i længere tid end 5 timer.... Så nyd turen uden bekymringer...

MVH Gry

Hvis man ikke ved, hvilken vej man skal, er det vel ligemeget, hvilken vej man vælger...

Klipning af hest og pony tilbydes, kører ud hvis der er flere samme sted

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider