Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Motion til "syg" tyk hest?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 19:49

Ja, nu ligger landet desværre således, at min hest for snart 3 uger siden, blev konstateret kronisk forfangen

Det er ganske lidt, og han har kun haft boksro i en dag (dette i samråd med både dyrlæge og smed!)Han har fået forsko på, og fik kun smertestillende i 4 dage.

Han har det godt nu, der er ingen tegn tilbage i benene, og er hverken ømtået eller småtgående.

Derfor har jeg måtte lægge hans liv lidt om, og tage ham af græsset og stille ham på jordfold.

Den første uge han var på jordfold med min venindes unghest, var vi lidt for gavmilde med høet, og skar ned på det. 2 uge har de så fået 20 kg hø om dagen og halm samt lucerne, vitaminer osv for resten.

Men nu har jeg haft et indlæg omkring smed og barfodstrimning, hvor jeg fik afvide at 20 kg hø til dem var ALT for meget, så vi har nu i dag skåret det ned til 14 kg til de to.

Kan godt se, at det har været for meget, for han er faktisk blevet tyk, og hans fedtdepoter, på især manken er blevet betydeligt større og hårde igen.

Så jeg panikkede selvfølgelig lidt i dag, og tænkte "hvordan hulen får jeg ham til at tabe sig, når jeg ikke må motionere ham?!"

Besluttede mig for at gå en lille tur med ham, for der skal altså ske noget med de fedtdepoter, ellers bliver han jo bare syg igen!

Ringer til dyrlægen mandag og hører om, jeg snart må begynde og motionere ham ordentligt igen.

Men indtil da ville jeg høre jer, om I mener, at det er forsvarligt og gå ture med ham på 15-20 minutter hen over weekenden, så han kommer ud og lave bare lidt.?

Min tanke er at det er mere uforsvarligt bare og lade stå til eller hvad? Og jeg kan jo ikke sulte ham.

Gode råd er dyre. Og på forhånd tak for hjælpen!

Den LYKKELIGE ejer af Konikponyen Masca Z Nadziei!

If you wannamake the world abetter place

- take a look at yourself,

and make a change!

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor kronisk?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 22:57

...Den er vel let forfangen?

Har en type, der lige pludselig ikke ville gå frem. Opdaget i tide. Dyrlæge. 4 dages smertestiller. Boksro og 4 timers fold.

Hø: Den gamle: 10% af kropsvægten. Ca. max 4 kg, i mit tilfælde. Så har de fiber nok i maven, til at undgå kolik osv.

Jeg tror på det.

Min er efter 2 dage i stor bedring. Og maven er ikke udspilet længere.

Pas på med nymoderne snak, med strå ad lib mindst 18 timer/døgn. Specielt når forfangenshedssymtomer optræder.

Min er er en idiot (autist) i en en boks, når ikke alt er hvad det plejer at være. Jeg var ved at opgive, men efter 2 dage, er han ok.

Din hest skal slankes og den bliver ikke tyndere, hvis du giver den så meget hø. 7 kg hø til din hest, i lun sommer og uden arbejde, bliver den fed af, specielt når dete r det den er bedst til.

Den skal nok ikke i arbejde før den går frit. Så skal den ha' én over nakken, uden at sætte foderet op.

Ellers sker der INGEN TING.

-Skal ikke spille for klog, det kom virkelig bag på mig at min blev syg. Den har dog fedt hvor den ikke skal have osv., men er blevet arbejdet. Da jeg så fik hold i ryggen, gik der lige præcis 4 dage, så var den gal.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 23:10

Vi har en i stalden der også skal stå stille pga skade, men er fed.

Den burde få 1-1½ % af sin vægt i stråfoder, hø eller wrap.

Dette har jeg også skrevet i din anden tråd det er hvad jeg har hørt, læst og erfaret mig til.

Nej den behøver måske ikke have fri adgang til stråfoder døgnet rundt. Men hvis du vil investere lidt tid, så kan du lave en såkaldt slowfeeder. Der kan den kun fiske enkelte strå ud og derved kan fire kg hø vare meget lang tid. Eller et meget finmasket hønet. Jeg synes selv det er super smart

0
0
Svar på denne tråd

forfangen. . .
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 23:11
Hej. Min pony er også kronisk forfangen. Da han fik det konstateret, fik han boksro til han selv ville ud af boksen. Derefter blev han sat i svømning i 2 uger. Det var så godt til ham. Både for at tabe sig og for at få kølet hovene ned. Så hvis du har mulighed for det, ville jeg helt sikkert gøre det i dit tilfælde også. Og derefter kan du sikkert begynde at trække ture med ham, på BLØDT underlag :-) min fik et kg enghø pr. Kg kropsvægt og lidt halm. Og gik selvfølgelig på jordfold. God bedring til hesten.

Mvh. Stine

Med

Ponydyret Star Fighter

Og

Pintoen Inzaghi

0
0
Svar på denne tråd

111111
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 23:59

Hej

Jeg tror bestemt ikke du skal begynde at motionere din hest før dyrlægen har sagt at det er i orden at du begynder med det.

Som du selv skriver:

Kan godt se, at det har været for meget, for han er faktisk blevet tyk, og hans fedtdepoter, på især manken er blevet betydeligt større og hårde igen.

du risikere at han får tilbagefald hvis du bliver ved at fodre med for meget hø. Det er svært at stå med en forfangen hest og man får så mange råd at det er til at blive forvirret af.

Jeg følger selv det råd med at fodre hø med 1 kg. pr 100 kg hest, (til min meget nøjsomme hest) hvis hesten så skal tabe sig fodrer jeg med 1 kg hø pr 100 kg hest beregnet ud fra den vægt den skal ned på + rigtig godt vårbyghalm

God bedring med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Hhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 00:52
Jette: Hesten ER gående igen! Og fjoller rundt på folden uden problemer. Han har heller ikke fri adgang til hø, de får 14 kg til deling og halm for resten, så maven ikke går i stå. Ayalone: vi er i gang med og finde en måde ognlave slowfeeder på :) Stine: Har desværre ikke mulighed for svømning :( Ville ellers have været skønt. Hehe min ville ud 5 minutter efter han var sat ind x) men fik nu et døgn. Luna: Tak for ønskerne om bedring. Men jeg kan jo ikke sulte ham. Derfor jeg tænkte og gå lidt med ham i løet af weekenden. Han virker ikke syg på nogen måde., derfor jeg tænkte man kunne. Synes også bare at det er voldsomt ikke g gøre noget overhovedet.

and make a change!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 09:50

Det lyder rigtig fint at du vil lave sådan en, ikke alle gider bruge tid på den slags. Men jeg synes det er rigtig smart. På den måde har de jo mad til mange timer istedet for at sluge det hele på en time

Dvs du har ikke fået at vide af dyrlægen hvornår du må starte træning igen?

Hvis ikke, ville jeg vente og ringe til dyrlægen. Hvorfor var det, at du ikke gjorde det igår? Det er jo trods alt dem der ved bedst i den pågældende situation

0
0
Svar på denne tråd

Rengående og frisk
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 15:30

Hvis hesten er rengående og fjoller rundt på folden af sig selv (uden at blive presset af andre heste) så ville jeg helt sikkert gå i gang med at trække ture og gerne minimum en halv time. Og så selvfølgelig drøfte sagen med dyrlægen, som du har planer om.

Motion medvirker til at normalisere stofskiftet og sænker risikoen for forfangenhed, men virkningen holder vist nok kun et døgn, så det skal helst være hver dag.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Dddddd
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 18:32
Ayalone: ringede ikke til dyrlægen, da det var for sent da jeg kom hjem fra hesten. Desværre. Så kan kun vente på at pinsen er slut og få det bedste ud af det. Nina: Det var nemlig også min tanke. Han travede i dag på folden også helt rengående.

and make a change!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider