Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Seneskade
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 12:11

Jer der har prøvet at, have en hest med en seneskade, hvordan gav det sig udslag? Jeg har en hest som jeg tror har fået en seneskade (jeg sidder og venter dyrlæge) Den har været halt i 3 dage nu, nærmest lidt springhalt, den er ikke halt i skridten. Den er hævet lige oppe over koden på bagbenet, hævelsen er blevet lidt større de sidste 2 dage, den er meget lokal.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 12:19

Min erfaring med seneskader er at de skal have tid. Men det selvfølgelig an på hvilken sene skaden sidder på :)

Men jeg ville kører hesten direkte på klinikken og få lagt blogkader og se hvor haltheden kommer fra. Derefter scanne dét område for at se senerne her på BEGGE ben :)

Det er spild at penge at få dyrlægen ud til dig uden at han kan scanne, for han kan jo ikke se om det en seneskade ved at kigge/mærke på det.

Men det kan altså være rigtig mange ting. Når den er hævet, kan det sagtens være slaget, det kan være betændelse der er ophobet sig derinde, det kan være en kodeledsforvridning bagtil, en gaffelbåndsskade. Ja, mange ting :)

God bedring til din hyps

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Scanning
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 12:59

Min gamle hoppe fik en gang en seneskade på den dybe bøjesene på et forben. Benet var meget varm og hævet og senen føltes hævet. Til gengæld var hun kun halt på fast bund, mens der ingen ting var at se på blød bund.

Dyrlægen kom ud og kiggede på benet, og var slet ikke i tvivl. jeg spurgte til scanning, men det var spild af penge på daværende tidspunkt.

Efter 6 uger kom han igen og scannede for at se, hvordan det stod til med senen. Og udfra det fastlagde vi en hvor længe hun skulle have ro.

I alt stod hun ca 4 måneder. Og derefter stod den på langsom genoptræning.

Jeg ville altså give dyrlægen en chance inden jeg hastede på dyrehospital.

Mvh

Mette

ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2011 13:05

Ja jeg prøver lige at se hvad dyrlægen siger, det er en 3 års som ikke er kommet i arbejde endnu. Men hvis det ikke hurtigt bliver bedre, bliver han kørt på klinikken.

0
0
Svar på denne tråd

øvøvøv
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 20:35

min lille dreng fik en seneskade på fold.

Han var ikke særlig halt skridten, kunne kun fornemme at han ikke trådte 100% ind under sig men måske kun 95%.

Prøv at se ham bagfra hvis du kan og prøv at se om han "svinger ud" med benet?

Det gjorde min nemlig, og det viste sig at han havde en gaffelbåndsskade.

Vi er nu efter 2 måneder begyndt på genoptræning :)

Knus Julie/ SiiV

Enghøjs Ponyclub, En super ridelejr.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 09:34

Jeg har haft dyrlæge. Han mente at det var et slag, og en blodansamling, jeg har fået noget der hedder "løgsuppe" som han skal smøres med. Idag ser han rengående ud, men han har stadig en rimelig stor hævelse, som stadig er lokal.

0
0
Svar på denne tråd

Back on track
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 12:20

Prøv evt at give ham BOT staldgamasher på, de tog hævelsen på min hest mega hurtigt, det var betændelse i seneskeden på koden i forbenet.

"Handicap er ikke en hindring for ridning, gør det bare sværere:-)"

0
0
Svar på denne tråd

Laser og dybtegående varme
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 12:29
Disse 2 former til disse skader er et mindre vidunder så tøv ikke med at prøve .... Det øger jo blodcirkulationen så skaden healer i en fart ;-))))

Med venlig hilsen

Lone Antoft-Vejle-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 12:24

Da min fik skaden, blev han meget tydeligt halt de første par dage. Det var dog som regel sådan, at når man havde gået nogle skridt, blev han mere eller mindre rengående i skridten. Men lige når man tog ham ud om morgnen var han stokhalt!Derud over var der meget hævelse omkring benet.

Skaden ligger på en overfladiske bøjesene og er sket på fold. Jeg opdagede først skaden efter jeg havde gået en lang tur med ham, hvor han viste svag halthed, og dagen efter var en meget halt.

Hvis du er i tvivl, så luk ham på sygefold med hø ad libitum så han ikke tosser så meget rundt, indtil du finder ud af, om det reelt set er en seneskade. Hvis det er en seneskade, så er det boksro hvis hestens temperament er til det, ellers så sygefold der er så lille, at han ikke kan løbe (eks. 5x5 meter).

Jeg har også rigtig god erfaring med Back on track! De tager bare hævelsen i løbet af meget få dage, og lindrer smerten. De er lidt dyre, men de er alle pengene værd hvis du står med en seneskade.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider