Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvilket foder sammen med græs
Forfatter: 
Dato:  05-06-2011 21:55

Det drejer sig om fodring af min vallak på 5 år.

Han er en lille hest (ca 155 stg) og får pt et par håndfulde havre sammen med sine vitaminer.

Han går på græs 12-15 timer i døgnet (står inde om dagen pga insekter).

Staldejer mener at jeg skal give ham mere havre for at få noget energi i ham, men jeg mener at han ikke skal have mere end det han får sammen med sine vitaminer, for han er blevet ret tyk (han har været fodret bag min ryg med ekstra havre ).

Han har fri adgang til hø når han står inde, men faktisk spiser han ikke ret meget af det.

Har også Spillers oat balancer som foder.

Hilsen B

0
0
Svar på denne tråd

Mine heste/ponyer
Forfatter: 
Dato:  05-06-2011 22:09

får kun ekstra foder,da vi ikke må gøde vores eng.

Tykke/overvægtige dyr kan sandelig godt nøjes med hø,mineral-/vitaminbl og fodersalt,hvis de også går på græs.

0
0
Svar på denne tråd

Det er da
Forfatter: 
Dato:  06-06-2011 10:30

unødvendig at fodre med mer havre.

Jeg giver også kun en smule foder for at de skal spise vitaminerne.

Smuk hoppe på 170 efter BH Don Romantic til salg

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  06-06-2011 18:21

det er kun vigtigt med vitaminer og lidt hø når den er inde..jeg skal ha min unghest på snart 4 år på græs i juli mdr og der skal han kun være foldbums og da kommer han kun til at få græs.jeg syns ikke det er nødvendigt med andet når de bare står og glor..men hvis den bliver brugt som min blir til dressur 4 gange ugentligt så har den brug for vitaminer.min får i øjeblikket pga han også vokser en lille håndfuld lucerne med 2 pump vitaminer(feed complex fra blue hors),samt hø og 100gram musli 3 gange dagligt..det trives han fint på..regner med han snart skal trappes lidt mere ned inden sommerferien..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2011 18:34

estella: Heste har i princippet altid brug for vitaminer/mineraler, der er slet ikke nok eller de rette ting i den danske jord/græs, så det er vigtigt man giver sine heste vitaminer/mineraler hele året, for at sikre optimalt immunforsvar, støtte til led,sener,knogler og sikre at maven har de rette værktøjer at arbejde med, så pels og hove også har de bedste forudsætninger...

TS: Det er rigeligt med vitaminer/mineraler i krybben, hvilket produkt bruger du?

Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2011 22:13

Jeg har lige købt en sæk vitaminer fra Salvana.

Staldejer siger de får svedet maven af vitaminerne, hvis ikke de får noget foder samtidig som kan danne noget spyt.

Jeg tør slet ikke lade være med at give min vitaminer for han har været i underskud siden jeg købte ham sidste år. Jeg holder skarpt øje med ham og skal 1 - 2 gange årligt have dyrlægen ud og tage blodprøver. Tør ikke andet.

Hilsen B

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-06-2011 08:16

etneb: Ahva? Svedet maven ved ikke at få noget sammen med vitaminerne??

Ej, der er vist noget staldejer har fået galt i halsen... Du skal altså ikke give andet ved siden af vitaminer/mineralerne i krybben, så længe hesten har hø/wrap/græs til at holde maven igang med, så er der ingen fare på færde

Når hesten tygger (også vitaminer) så dannes der spyt, denne spyt neutraliserer mavesyren i maven, som dannes 24 timer i døgnet, så det er rigtigt at hesten kan så "svedet" maven (mavesår), men det er mere hvis den ikke har noget grovfoder at spise i mere end 4 timer.. :)

Er der noget bedre end at se sine heste græsse i solskin og fulgene synger? :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-06-2011 22:42

Jeg siger tusind tak for alle jeres svar. I har faktisk svaret som jeg selv ville have gjort. Nogen gange er det bare lige rart at få bekræftet at man ikke er helt galt i skoven.

Nu kan jeg med sindsro fortsætte som jeg har gjort.

Staldejer har snakket med en "fodermester" et eller andet sted som giver staldejer ret. Tror nu altså også man kan læse for meget og glemme at bruge sin sunde fornuft.

Hilsen B

0
0
Svar på denne tråd

ekstra foder
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 06:38

Hej... jeg synes bestemt heller ikke at du skal give din hest ekstra foder...tværtimod...når de går på græs har de ikke brug for andet end vitaminer og mineraler.

Jeg har en gammel vallak på 19 år som udelukkende får græs og så får han vitaminer og mineraler fra Mühldorfer. Enten en tabs eller en lille håndfuld... og han elsker dem :-).

Du gør det helt rigtige :-).

- Annette -

Forhandler af Mühldorfer produkter!

Produkterne er baseret på gode og sunde råvarer med vægt på hestens fordøjelse og evne til at optage de livsvigtige vitaminer og mineraler!

www.sundtfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min hest..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 08:42

får ved siden af døgngræs, ca. et halvt kilo fuldfoder og en sjat vitaminer/mineraler oveni..

Han har lige brug for lidt energi for at være helt tændt på ridningen, som er flere timers tur i skoven 3-4 gange i ugen og ellers bare normal baneridening..

Men ellers kan langt de fleste heste sagtens klare sig med vitamin og mineraltilskud henover sommeren..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider