Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

gammel hest på 22 år
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 15:14

Min gamle dreng på 22 år er gået hen og blevet rigtig kedelig i pelsen, og får nogle sår/muk på benene, er det meget normalt?

Det jeg tænker er at det måske er foderrelateret?

Jeg fodrer med Equifirst Basic omega 3, og har altid været rigtig glad og tilfreds med det, spørgsmålet er at han måske ikke rigtig kan nå at udnytte fodret i hans "gamle" krop

Er der nogen der vil være søde og uddele deres erfaring???

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 17:33

Ja, det kan jo godt tænkes, at det er foderet der spiller en rolle.

Foderoptagelsen og -udnyttelsen falder med alderen, fiberudnyttelsen falder og det samme gør fosforoptagelsen.

Jeg har god erfaring med specialfoder til gamle heste, her 16+ fra Brogården. Det tager højde for hestens ændrede udnyttelse.

Ellers er fint hø og wrap velegnet til gamle heste, det samme er opblødte roe- og grøntpiller, olie og varmebehandlet korn, såsom havre, byg og majs.

Lucerne bør ikke gives i store mængder til gamle heste, da protein og calciumindholdet er for højt.

Det kan være nødvendigt at give gamle heste lidt korn, netop fordi fosfor optagelsen falder og som kompensation for den manglende udnyttelsen af stråfoderet, så hesten stadig får energi nok, dog er det selvfølgelig vigtigt, stadig at give godt stråfoder.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Krafft
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 22:29

Krafft har udviklet et foder til ældre heste. Du kan læse mere om det her:

www.krafft.nu/kunskapsbank/ krafft_abc/ratt_foderstat/ seniorhasten/ vintern_ar_kristid_for...niorhastar/

Jeg har en hest på 18. Jørgen Falk-Rønne anbefalede mig, at give ham foderkalk. Brogaarden tager kr. 25 for 5 kg. Han får det i alle sine 3 måltider om dagen. Dog kræver det, at fodret indeholder D-vitamin ellers optager kroppen ikke kalken.

Min gamle dreng for ikke Rehab fra Krafft, men Krafft Groov 90 og han står snurrelige :D Flot pels, god huld og altid frisk og glad.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2011 00:31

Hejsa

Jeg har i vinter fodret min gamle hoppe på 28 år med dette: Spillers Senior Conditioning Mix og været godt tilfreds med det og min meget kræsne hest ville gerne have det, hun er ellers kun til havre og horsemix...

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  04-06-2011 11:52

Uha, man skal passe på med at spille net-doktor Hvis hesten ikke mister huld, tror jeg ikke det er foderoptagelsen der er noget galt med - som sådan.. Fodrer selv min gamle (21 år) vallak med Basic, og han fungerer fint på det. Men måske kan han mangle nogle vitaminer eller mineraler, som han har svært ved at optage..? Det lyder som om der er noget generelt der ikke rigtig fungerer, og ikke bare dårlig udnyttelse af foderet.

I øvrigt har Equifirst jo også et foder til ældre heste, hvis du overvejer at skifte :)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-06-2011 12:08

Ude ved min egen er der en ældre hest på omkring 25, hun begyndte at tabe sig her i foråret og pelsen så meget kedelig ud!

Begyndte at give hende 2 dl rapsolie i roepillerne, tror der gik en uge så fik hun fin og blank pels og tog på igen :)

0
0
Svar på denne tråd

gamle heste.
Forfatter: 
Dato:  04-06-2011 22:49
Jeg fodre også mine heste på 20 og 21 med de foder. Det fungere de også godt på. Så måske det er noget andet der er galt ?

-Kristina:)

& Fanni♥ nu også med Thy Tarzan♥

R.I.P Lucas. sov godt min skat♥ Den smutteste stjerne på himlen♥

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  05-06-2011 09:38

Mange tak for jeres svar

Jeg er nok også lidt nervøs for at der er nogen organer der ikke rigtigt fungere hos ham, og nu da jeg alligevel skal have besøg af dyrlæge til en anden hest i morgen, vil jeg lige tale med ham om det.

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider