Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Krav til foder
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 14:03

Hej..jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke krav i stiller til et godt foder i vintersæsonen og om det er prisen eller kvaliteten I lægger størst vægt på.!

Er spændt på at høre jeres holdninger :-)

- Annette -

Forhandler af Mühldorfer produkter!

Produkterne er baseret på gode og sunde råvarer med vægt på hestens fordøjelse og evne til at optage de livsvigtige vitaminer og mineraler!

www.sundtfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd

kvalitet
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 14:52

Jeg stiller store krav til kvaliteten, men kunne heller aldrig finde på at købe et færdigt foder.

Jeg blander selv foder til hver enkel hest, så ved jeg at de får det de hver i sær har brug for.

Når jeg engang imellem bliver konfronteret med et fuldfoder og dem af god kvalitet, kan jeg kun forundres over alt det fyld stof der er i, samt de mængder som producenterne mener vores heste skal have.

jeg fodre med omtanke og regner først med stråfoder af god kvalitet (usprøjetet wrap af 1 eller 2 slet efter hestens nøjsomhed) i rå mængder

'

der efter er det vitaminer og mineraler, samt urter hvis nødvendigt,

så giver jeg lige dele roepiller og grøntpiller

og mikroniseret majs og byg

samt havre hvis det er nødvendigt, men det er det sjældent.

Jeg sætter pris på at blande mit foder selv, samt forsøger jeg at få så rene råvare hjem (gerne øko) uden at være hysterisk.

Ibund og grund har jeg samme holdning til foder som jeg har til vores egen mad - jo færre tilsætningstoffer og farvestoffer vi kommer i maden jo nærmerer er det det optimale for både mennesker og dyr

jette

Western undervisning hver torsdag

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd

Jamne.....
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 16:14

Jamen jeg går selvfølgelig total efter prisen - og vælger med glæde noget skodfoder at fodre med bare det er billigt

Nå men når jeg så skal være seriøs, så går jeg efter kvalitet, folks erfaring med fodret, nemhed i at få fat i det, at hestene kan lide det, at jeg primært fodre med stråfoder så hellere en lille mængde krybefoder, at ridehesten får energi af det, og at min kæreste nemt kan finde ud af at fodre hestene når jeg ikke er hjemme.

Jeg har fodret med vit/min tilskud + roepiller og så stråfoder som primær foderkilde. Ridehesten skal altid have havre ved siden af, ellers så er han total død at ride på.

Men det var lidt bøvlet, når kæresten skulle passe hestene.

Så jeg er gået over til et fuldfoder i pilleform - som hestene by the way elsker. Nemt at få fat i hos min lokale foderstof. Og kæresten kan nemt fodre med det. Har fået det anbefalet af andre som fodre med det, og hvor jeg oplever de har sunde energiske heste. Og mine heste ser rigtig godt ud på det her foder.

Prisen interesserer jeg mig reelt ikke for - aner faktisk ikke hvor meget jeg giver

Har heldigvis en SUPER wrap-leverandør - og det er det de primært fodres med.

Så for mig er prisen ikke det vigtigste - omend jeg ikke gider betale ekstra for en gang "ser godt ud" foder eller foder som skamroses i reklamer for at kunne "alt".

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Valg af foder
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 17:18

Til Jette og Charlotte...tak for jeres gode beskrivelser... og ja der bliver desværre tilsat mange kunstige tilsætningstoffer til mange foderblandinger i dag..så kan rigtig godt forstå jeres holdning .

Venlig hilsen

- Annette -

Produkterne er baseret på gode og sunde råvarer med vægt på hestens fordøjelse og evne til at optage de livsvigtige vitaminer og mineraler!

www.sundtfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 17:29

Jeg har haft heste i mange år efterhånden (over 30) og har prøvet rigtig meget forskelligt foder, lige fra fuldfoder til bland-selv med rent vitamin/mineraltilskud osv.

Jeg er endt med bedst at kunne lide at fodre med tilskudsfoder og bedst de af slagsen, der dækker hesten godt ind ved en forholdsvis lille daglig tildeling. På den måde synes jeg bedst, at jeg kan sikre mest mulig stråfoder i form af wrap og alligevel give de nøjsomme af mine heste protein nok. De sidste mange år har jeg brugt Suregrow og/eller Fasebalancer fra Brogården som fuldt ud opfylder mine krav til kvalitet og daglig mængde, og ikke mindst, hestens præstation og udseende.

Alle mine får wrap og Suregrow eller Fasebalancer og alt efter arbejde, huld, temperament og alder stemmer jeg foderplanen af med roepiller, lucerne eller havre.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 18:07

Jeg går meget op i kvaliteten af mit foder til hestene. Der skal ikke være for meget tilsæt, som eks. korn og så prioriterer jeg at hesten dækkes ind ved en lille mængde, så der er plads til meget strå.

Hvis jeg kan finde et tilskudsfoder, der opfylder mine krav, vælger jeg helst det og så supplerer evt med lucerne. Roepiller har jeg meget svært ved at passe ind i mine foderplaner, så det bruger jeg ikke.

Prisen spiller selvfølgelig en rolle og skal ikke være væsentlig højere end at blande selv, for så vælger jeg at gøre det.

Tilgængelighed er også en vigtig parameter, da det simpelthen bliver for træls at skulle køre langt efter foderet.

I øjeblikke fodres mine to ponyer, en 1-års og hendes mor med et koncentreret plagfoder fra spillers, der suppleres med travo og lucerne. Det er for plagens vedkommende lige så billigt som at skulle blande selv, men meget nemmere. Den gamle er enorm trivelig og derfor kan jeg ikke give hende nok strå til at hun er dækket ind med protein, så derfor får hun en smule plagfoder sammen med vitaminer og lucerne.

Mvh

Mette

ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding

0
0
Svar på denne tråd

jamen det er vel både og
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 18:29

Vi fodre vores ponyer med lucern piller, roepiller, fiberpiller og suregrow. Nogle får der ud over noget som hedder 50/50 fra NAG.

Vi har også gennem tiden fodret med dodson and Horrell, dangrønt, tjønehøj mølle, equifirst og kirstinedal mølle.

Vi er endt med produkter fra NAG, fordi det er tættest på hvor vi bor og har valgt de dytreprodukter fra.

Egentlig kunne jeg også godt skifte suregrow ud, men har ikke lige orket og eksperimenterer mig frem til en vitamin bl de gider og spise.

Vi har gennem tiden fodret ekstra med elektrolykker, e-vitamin, noget til hovene (indtil smeden bad os lade være). En enkelt har fået imunforsvarsbuster.

Vores ponyer er pt alt fra en pensionist, en kat1 som bliver meget let fed, og 2 som godt må få lidt rigeligt. Det vi fodre med nu er nemt og tilpasse den enkelte og billigt.

Jeg er ikke kornforskrækket, men mener det er en buster og ikke en hovedbestandel. Skal jeg købe et fuldfoder ender jeg med og betale rigtig mange penge for indhold vi fodre med i forvejen og til billigere penge.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 18:51

Jeg stiller krav om at foderet er af god kvalitet, nemt at fodre med også for andre end mig selv, lille mængde for at være dækket ind med vitaminer og mineraler, nemt at få fat i dvs. jeg gider ikke bruger lang tid på at hente foder og så behøver det jo ikke koste en hel krig.

Som ex bruger vi nu foder fra TM til alle hestene. Jeg køber dog ikke et standard foder som alle hestene får, men køber forskellige varianter til alle hestene/ponyerne, på den måde får de også foder efter en individuel plan.

Til de små pony som er meget nøjsomme, bruger jeg TM vintervit, roepille (lille mængde og mest for svigerindens skyld for hun synes det er så synd at der ikke er noget i krybben) og en blanding af wrap og lidt halm.

Til min 1'er pony og ridedyr/avlshoppe som ikke skal yde, bruger jeg TM kraft samt wrap ad libitum.

Til plage og avlshopper, bruger jeg TM Hors Balance samt wrap ad libitum.

Jeg kan godt li at jeg har en lille mængde krybbefoder og wrap ad libitum. Jeg behøver ikke foder 17 gange som dagen, de kan bruge tiden på folden, fremfor at skal tages ind for at få krybbefoder. De har hele vinteren adgang til wrap og halm på folden, fordelt i flere store stakke på folden, så de ikke kommer op og slås om det og en evt. lavtrangerende hest ikke får deres wrap.

Lille hus sælges, se præsentation.

Venter Sunny Boy føl juni/juli.

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 21:05

Mine krav til foder pt, er at det er af god kvalitet, hesten er dækket ind og primære kilde skal være godt hø/wrap. Og at det er let at give, også for ikke-hestemennesker..

Jeg står et sted med fuldpas med min hoppe, men jeg kan heldigvis selv vælge foder.

Min hoppe er bestemt ikke nøjsom, næsten svær at holde huld på, især om vinteren og skal have en del foderenheder dagligt, når hun er i træning. Og hun tåler bestemt ikke havre og er ret kræsen

Jeg fodrer med Saracen Cooling Mix + Herbs, lucerne, epona olie og hø

Hendes foderplan om vinteren er:

3 kg krybbefoder fordelt på 3 fodringer

1 kg lucerne + 3 dl. epona olie efter ridning

12 kg hø fordelt morgen og aften.

Hesten står på halm.

Til sammenligning, får hun pt. og har fået den sidste måned; 2½ kg Saracen Cooling mix+herbs, 4 kg hø til nat og er på græs fra 9-18 hver dag, og hun har faktisk ikke taget på. Træning er ikke sat synderligt op. Rides kun hver 2. dag.

Min vallak, som står hos - og rides af min mor, han foderplan ser således ud:

3kg lucerne, 1½kg. TM raket og 300g. byg fordelt på 3 fodringer

6 kg. hø + 6 kg. wrap, fordelt på 4 fodringer

1½ kg havens mash (tørvægt)

Hvis jeg nu havde hestene hjemme på den skønne gård jeg ikke har (endnu), så ville jeg nok fodre med hø/wrap ad libitum, lucerne, vitaminer/mineraler, olie. Dette ville vallakken sagtens kunne leve af, men min hoppe ville jeg tro skulle have noget mere. Og det ville nok være fiberpiller.

SJÆLDEN DRESSUR SADEL SÆLGES!!

Sommer Egon von Neindoff Dressursadel, 17,5'' og bom 32.

SE MIN ANNONCE!!

** Stavefejl er gratis **

0
0
Svar på denne tråd

Foderblandinger
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 06:28

Tusind tak for alle jeres svar :-)

- Annette -

www.sundtfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider