Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tilridningshest stejler
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 13:24

En 3 års der skal gøres ryttervant stejler og kaster sig bagover så snart der kommer vægt i sadlen fra rytteren.

Ejer har haft hesten fra føl af og kender derfor hesten ind og ud. Hesten har været vant til udstyr i knap 1 år, og longeres uden problemer. Hesten har altid været særdeles samarbejdsvillig og har aldrig udvist sådan en form for adfærd; får altid ros af dyrlæge og smed.

Der er bestilt tid til røntgenundersøgelse af ryggen på onsdag.

Hvad tænker i, har i oplevet noget lignende?

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 13:36

Kissing Spine eller slidegigt. Det kan være mange ting :S

Jeg krydser for det ikke er slemt. Godt hun sender den til dyrlæge (y)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

stejler
Forfatter: 
Dato:  30-05-2011 21:29

Min 4 års begyndte også pludselig at stejle. Det viste sig, at hun har smerter i nakken, formentlig pga. en gammel piskesmældsskade. Hun er nu igang med ledbehandlinger som vi håber kan hjælpe hende.

Om hun kommer til at fungere som ridehest er endnu uvist, men jeg krydser alt, hvad jeg har.

Godt at du får din tjekket

Held og lykke med den.

Marianne

Oldenborgentusiast

ejer af Tante Trut og Lillepigen,

også kaldet Sascha og Kirsebærgårdens Samira

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 09:23

Ja kissing spine har selvfølgelig været oppe at vende i hovedet Nu må vi se hvad røntgen viser i morgen.

Men hvad nu hvis røntgen af ryggen ikke viser andet end en sund og rask ryg, hvad skal man så gå i gang med af undersøgelser? Vi er på bar bund, hvis hesten erklæres helt rask, alternativt må hesten jo sendes afsted til nogle professionelle.

Og held og lykke med din Marianne!

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 09:56

Jeg ville som min. få røngten fotograferet ryggen, lænden, halsen og nakken :) Evt benene, det vel an på hvad dyrlægen ellers siger.

Men hesten skal vel ses hos dyrlægen både i longe, mønstring, bøjeprøver og under ridning deroppe ? Det vil jeg i hvert fald anbefale.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svar..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 10:07

Ridning bliver svær at fremvise Det kan ikke engang lade sig gøre, at gøre hesten ryttervant, uden den stejler og falder bagover. Det er simpelthen for farligt at sætte en rytter derop (også farligt for hesten). Hesten reagerer prompte på rytterens vægt i sadlen, og det er derfor rygproblemer mistænkes i særdeleshed.

Men ja går også ud fra at dyrlægen vil se hesten i longe, bøjeprøve den osv. Årsagen skal ihverfald findes.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 10:33

Og i har vel sikret jer at sadlen passer hesten og er tilpasset den ordentligt, så den ikke trykker?

En hest kan gå gå ret ugeneret af en sadlen i longen, hvor der ikke er vægt på sadlen, og alligevel reagere meget voldsomt i det øjeblik der kommer vægt i sadlen, hvis sadlen trykker ned et sted, hvor det gør rigtig ondt.

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 10:54

Sadlen er selvfølgelig tjekket.

0
0
Svar på denne tråd

hm........
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 13:14

Der må jo være noget helt galt, hvor længe har hesten været redet - eller forsøgt redet?

De fleste stejleheste jeg har været ude for tillægger sig denne adfærd over tid, nogle som konfliktadfærd/angst/flugt reaktion, andre pga. smerter.

Når hesten reagere promte og altid har gjort det, er det meget sandsyneligt, at det er pga smerter. Men der vil røngten jo kun vise problemer i led og knogler. Der kan være mange andre forklaringer.

Det som jeg ser, som det mest triste ved denne situation, er at selvom man får fjernet smerten, kan reaktionsmønsteret være solidt etableret i hesten og den bliver aldrig af med vanen og derfor ikke ridehest.

under alle omstændigheder ser det ikke for godt ud. Hvis en hest alllerede inden den er sat i arbejde, ikke er i stand til at bære rytter pga smerter, så er det nok ikke en kommende ridehet. Hvis der ikke er en fysiks forklaring, så står man med en hest med en livsfarlig reaktion, som ikke lige er til at fjerne. Jeg ville nok i begge tilfælde vælge at aflive, da hesten har en tvivlsom karriere foran sig

0
0
Svar på denne tråd

stejle..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 13:29

Min hest var også begyndt lige pludselig at stejle når jeg ville bakke ham( med rytter). Fik dyrlægen til at undersøge ham, og han fandt så ud af at han var lidt halt på venstre bagben.

Havde ham så ude på højgaard idag, og blive scannet og det viser sig så at han har en gaffelbåndsskade..

Det må jo så være derfor han lige pludselig ikke ville bakke, fordi han har ondt i sit bagben.

Nogle heste reagerer bare stærkere end andre, det kan både være godt og dårligt at have en sensibel hest ;)

0
0
Svar på denne tråd

ellers....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2011 13:46

Ellers er der ting som scanning og thermografi, og få den tjekket af kiropraktor.

The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter: 
Dato:  01-06-2011 09:12

Tak for alles svar

Ja vores tanker ligner desværre meget dem leonidas kommer med. Hesten har som sagt været introduceret til udstyr/longearbejde mm. gennem flere måneder, for at give hesten en god oplevelse. I søndags forsøgte vi med rytter, og der gik det så helt galt. Vi forsøgte 3 gange, og den sidste gang stejler hesten indtil den falder bagover, og der stopper vi så.

Vi skal ud på Højgård i dag, og så må vi se om de kan finde noget i røntgen i første omgang.

0
0
Svar på denne tråd

Sadel...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2011 09:28
Har den haft rytter på uden sadel? Håber I får noget positivt med fra dyrlægen. Mange hilsner, Lene
0
0
Svar på denne tråd

kovkokeoep
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 10:24

det er da en øv start i har fået jer. Hvad fandt i ud af?

Den lykkelige ejer af Søgaards De Zero og Martina

0
0
Svar på denne tråd

lignende problem
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 21:40

Jeg havde så dyrlæge igår til tjek af min 4 års hoppe, som jeg har skrevet om længere oppe.

Hun var ikke længere øm i nakken, og har på det seneste virket som om, at hun havde det bedre.

Så jeg fik besked på at begynde at skridte på hende.

Det var absolut ingen succes

Da jeg bad hende gå frem, antydede hun at ville gå i vejret (fuldstændig som sidst jeg sad på hende for 2 måneder siden).

Jeg valgte at stå af, inden hun følte sig presset og evt. stejle.

Jeg trak en tur med hende, og efterfølgende tilbød en af pigerne i stalden at sætte sig op, og forsøge at bede hende gå frem, med større overbevisning, end jeg er i stand til at mønstre (jeg er en kylling!)

Dette resulterede i en rodeoopvisning som endte med en afsidning med forslået rytter til følge....

Så var der ikke mere ridning for denne gang.

Jeg tænker nu, at der er noget andet som gør ondt. Jeg vil ringe til dyrlægen i morgen og bede om røngten af ryggen, og høre hvad han ellers kan foreslå.

Hun er ellers en samarbejdsvillig fornuftig oldenborg, som ikke har noget problem med at jeg sætter mig op på hende, bare jeg ikke beder hende gå frem. så noget er galt

Øv øv, det er bare så surt

Nå og lad os så hører, hvad trådstarter har fundet ud af med sin hest??

Marianne

Oldenborgentusiast

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-06-2011 23:10

S og S: Kunne du trække med hende pigen på hesten eller kom det først, da pigen pressede på for at få hesten fremad? Tænker lidt, at hvis hesten er uerfaren at den måske bare ikke ved hvad den skal og så går op ad, men det er kun et skud.

Trådstarter: Det lyder godt nok ikke godt. Husk at opdatere os. Hvad sker der hvis der ligger en ovenpå hesten? Kan den stå stille med rytter? Pas på jer selv.

0
0
Svar på denne tråd

taz.............
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 07:39

Tak for dit bud.

Jeg tænker ikke at hesten er uerfaren. Hun har været redet et halvt år, så hun kender godt signalerne.

Der er ikke noget problem med at sætte sig op på hende, og skridte få skridt frem. Så stopper hun op, værger sig ved at gå frem, hvilket så igår endte med en afsidning.

Disse problemer opstod efter en lang periode, hvor det hele tiden har været svært at få den store udvikling i tilridningen. Vi var således stadig kun i skridt og trav, og på stor volte. I denne periode har hun dog aldrig truet med at smide af, hverken stejlet, bukket eller løbet. Hun har prøvet så godt hun kunne.

Da vi begyndte at lægge lidt mere pres på, sagde hun så tydeligt fra, og jeg tænkte, at der var noget helt galt.

Derfor blev hun dyrlægetjekket, og behandlet som skrevet tidligere.

Flere vil sikkert tænke: ud og ride nogle ture, men da jeg ikke har følt at hesten var i balance og tilstrækkelig styrbar, har jeg ikke turde. Hun er en stor pige på 175 cm, så der er langt at falde!

Nå men jeg er der nu, hvor min fornemmelse er, at der er noget galt, siden hun ikke vil rides.

Der er selvfølgelig den mulighed, at jeg ikke har været god nok til opgaven, men det er ikke første gang jeg tilrider, og dette har været markant anerledes.

Hvis nogen har forslag til personer, der tager sådanne heste i ridning, modtages forslag gerne. Bare i tilfælde af, at vi ikke finder noget som forklarer adfærden. Så må jeg jo prøve med en der er bedre til at løse opgaven end mig...

Oldenborgentusiast

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2011 20:35

Ja det er da godt nok mærkeligt med den reaktion. Kan godt forstå du ikke lige smutter ud på tur. Jeg har godt nok startet min egen på tur, men det kommer sandelig godt nok an på hesten, hvad der er bedst. Et skud fra hoften - hvad med Blue Berry Hill?

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  06-06-2011 21:45

Her følger en sen opdatering: Hesten have den sundeste ryg, torntappene var pænt adskilt, så problemerne kan ikke tillægges rygproblemer.

Vi snakkede med dyrlægen om at foretage andre undersøgelser, men han mente, at når ryggen var helt ok og hesten ikke var redet endnu, skulle vi prøve at få hjælp fra professionel side af først. Dyrlægen kunne anbefale Anton van der Schans fra Allerupgård. Lotte Straarup havde benyttet ham til en hest med lignende problem. Nogen der har erfaring med ham?

0
0
Svar på denne tråd

Lion.....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2011 21:50

Dejligt at ryggen er i orden. Jeg er spændt på, hvad du finder ud af med din.

Det er altså ikke sjovt når de reagerer sådan, og bestemt ikke en opgave for "amatører". Her taler jeg så om mig selv, som jo er ude i samme problematik

Min skal have røngten af ryggen på fredag, og indtil da går hun bare og fiser husleje af på folden.

Hvis røngten osv. ikke viser noget, skal jeg også finde en som kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad der foregår. En som vil have den rette tilgang til hesten, og ikke presse den ud over evne.

Og sååå er det så lige hvem man får til det?

Ja BBH kunne være en mulighed, men jeg kan ikke lige overskue at sende hesten til Jylland når jeg selv bor i hovedstadsregionen.

Nå, jeg har et par ideer men nu vil jeg lige se, hvad vi finder ud af fredag.

Oldenborgentusiast

0
0
Svar på denne tråd

S og S
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 01:55

Min hoppe gjorde nøjagtigt som din, da den var blevet redet

et års tid. Det viste sig den har et skævt facetled i ryggen

og aldrig bliver ridehest:-(

Nu bliver hun brugt til avl.

Håber det bliver bedre nyheder med din!! Held og lykke:-)

Hilsen Mette.

0
0
Svar på denne tråd

s og s
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 02:26

jeg har en dv hoppe der har svær KS, der også i starten ikke ville gå frem og hoppede på stedet, det udviklede sig hurtigt til rodeo opvisning, lige efter opsidning, når man bad hende gå frem.... stakkels hest..

der kører nu retssag på denne hest.

Skøn landejendom sælges!

249kvm bolig, 19.900kvm jord.

udlagt til hestefolde og 7 hestebokse, samt lille løsdrift! 1.7 mill.

Endvidere sælges pintopony hoppe,

køre & ridevant, 8 år 118cm, kåret,

deltaget i DM & Oldenborg hingsteføl eft. Sonny Boy Højbogård.

0
0
Svar på denne tråd

facetled og ks
Forfatter: 
Dato:  08-06-2011 21:45

Hmm. Ja det er jo ikke just opmuntrende læsning.

På den anden side må jeg snart finde en forklaring på problemerne, og afgøre om hun kan blive ridehest eller ej.

Så må jeg tage den derfra...

Men tak fordi I gider dele Jeres erfaringer.

Oldenborgentusiast

0
0
Svar på denne tråd

Ahaa....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 17:24

Så fik jeg forklaring på min hests reaktioner.

Hun var i røngten idag og det viste tætsiddende torntappe. Dette har betydet jag i ryggen når hun fik rytter på. Så tror pokker, at hun har protesteret.

Det gode er, at dyrlægen mener, at hun sagten kan komme til at fungere. Hun skal dog have styrket sin ryg, først i longe og så med rytter og den rette ridning.

Så nu starter jeg longearbejdet og vil så finde en som kan tage hende i ridning sidst på sommeren. En som har erfaring med "rygheste", og hvor hun får det rette betingelse både hvad ridning og opstaldning angår.

Hvor er det dejligt, at vide besked og hvad man har med at gøre. Og at min fornemmelse af, at der var noget galt, var rigtig!

Oldenborgentusiast

0
0
Svar på denne tråd

gør mig ondt
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 20:42

med din hest. Godt du har mod på at give hende en fair chance:)

www.dyremosegaard.dk/omos.html må være hende du skal ha fat i

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider