|
|
| Konsekvenser af underernæring/sult? |
| Forfatter:  |
Heidi (Pingu) |
| Dato:  |
26-05-2011 08:10 |
|
Hej. Det er snart så tit man ser, at folk får deres heste hjem fra udlån i en ussel tilstand. Hestene har ikke fået noget ordentligt at æde, og er blevet udmagrede. Andre gange køber folk de stakkels heste, og fodrer dem op. Men hvilke konsekvenser har det mon for hesten på længere sigt? Jeg begyndte selv at passe en hest, som havde været sultet og var blevet meget tynd. Hun var 20 år og kunne simpelthen ikke tage på igen. Det var som om hun havde mistet evnen til at føle sig mæt - hun åd konstant og der var dobbelt så meget at muge ud på folden, efter hun kom. (Det var ikke orm) Ikke nok med det blev hun i starten af maj forfangen efter kun få timers daglig græsning - hun havde aldrig før været forfangen, men derimod græsset lystigt hver eneste sommer. Jeg har tidligere passet nogle heste, som fik for lidt og for dårligt foder, og de havde det med pludselig at falde døde om med koliklignende symptomer. Den ene blev taget i stald og fik ordentligt foder, for første gang i sit liv - og døde kort efter af kolik. En anden fald simpelthen bare om i voldsomme smerter og måtte aflives. Her opstod så en tanke hos mig, omkring disse tidligere underernærerede heste - hvor stor skade er der mon sket i deres mave- og tarmsystem, når de har været sultede? Tænk på fangerne i koncentrationslejrene, som eksempel. De blev også sultede og resten af deres liv kunne de ikke spise normalt - deres fordøjelsessystem var smadret. Har vi mon det med i vores tanker, når vi fodrer på de tidligere udhungrede heste? At selv, når de har fået huld igen, er de muligvis stadig smadrede indvendigt? Heidi
Man skal tvivle om alt og tro på meget. (Descartes) Farvel Pingu, farvel Gulle. Hvil i fred.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Historie |
| Forfatter:  |
LouiseT ♥De 5 dejlige♥ |
| Dato:  |
26-05-2011 08:50 |
|
Vil starte med at sig at det er nogle skrækkelige oplevelser du har haft dig der .. Men jeg kan fortælle en historie, der nok vil røre dig og andre .. men måske også lærer jer noget, ikke at du/I ikke ved noget, bestemt ikke sådan ment  Jeg fik i marts måned 2009 en lille udmargret pony ind i min stald .. Han var virkelig ved at dø af sult, min dyrelæge mente han skulle aflives, hvis jeg ikke ville give han en chance .. Og det kan man da ikke sige nej til, det skal siges at jeg kun fik chancen da jeg har prøvet det før men et føl, hvir moderen ikke ville have den .. Men jeg startede i meget meget små mængder foder (Build-up fra brogaarden, lucerne fra brogaarden, mellasse, travo-E, Vital animin, og diverse andre vitaminer) Han var kun ude og græsse i et kvarter afgangen, 3-5 gange dagligt, ellers stod han i boks hele dagen, men hø .. Efter en uges tid begyndte han at komme på græs en time agangen 3 gange dagligt, og fodret blev lige så stille sat op .. Efter 1½ måned kom han på græs dagligt med de andre ponyer, men var dog stadig inde om natten .. Efter 3 måneder kom han på dagsfold med de andre, men fik dog stadig foder 2 gange dagligt .. Fodret blev stille taget fra ham efter 5 måneder .. Den dag i dag, har jeg efter min egen mening verdens bedste pony, og han er så smuk !! Og får den dag i dag, stadig ros af dyrelæger og andre der så ham lige da jeg havde fået ham .. Og han har 7-9-13 aldrig haft en syge dag .. Men han har fået lidt efterfølger af at ha været så underernæret .. Han har lidt problemer med bagbenene når han har stået ind om natten, så sætter hans hofteled sig fast, i et par minutter , dette er dog ikke en smerte for hesten .. Og så gik hans vekst istå, så hans hoved er lidt forstort til hans krop 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når det drejer sig om |
|
|
gamle heste så skal man nok have i mente at der kan være cusing med indeover - et af symptomerne er netop undervægt - og stor risiko for forfangenhed  Men ja heste der har været sultet må IKKE bare startes op på godt græs eller foder - det slår benene væk under deres fordøjelsessystem - de skal trappes laaaaaangsomt op i samråd med dyrlægen for ikke at stille træskoene som følge af at de pludselig får mad - har også selv opleved det med en haflingerhoppe der havde været sultet under transporten til Danmark - hun endte også med at blive aflivet fordi fordøjelsen ikke kunne komme ordentligt igang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er slet ingen tvivl om.... |
|
|
.... at det har konsekvenser, når hesten ikke har fået hvad den behøver - især når det er i opvæksten, det er gået galt. Der er desværre nok heller ingen tvivl om, at det er et fåtal af de "barmhjertige samaritanere" der påtager sig at redde disse heste, der tænker rationelt på det  Skade på mave-/tarmsystemet er én ting. Skader på skelettet er noget helt andet - og det er slet ikke så ualmindeligt. En hest, som er blevet sultet, bliver måske aldrig en hest, der kan holde til helt almindeligt brug. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og tænderne... |
|
|
Jeg kender en som havde udlånt en ældre traver til en bekendts niece. Hvad der får nogle til at tro, at en travhest kan leve på en jordlignende fold en eller et par måneder uden noget foder (jeg har ikke helt styr på, hvor effektive de var i deres udsultning af hesten ) - det aner jeg ikke. Heldigvis var ejer en dag forbi , som hun dog var med mellemrum og hev hesten med hjem prompte. Hver dag i den første tid var en balancegang, og hver morgen forventes hesten muligvis død. Men efter et par måneder var han stabil og igen og efter 6 måneder ok. Han blev oprettet igen tilsynladnede og fik flere gode og delige år derefter. Dog havde hesten slidt så meget på sine tænder på træ, jord og ligende at han på en måde alligevel døde for tidligt af det. Han blev aflivet i en alder af (vist nok) 24 år med tænder som en på 30 år. Han kunne ikke længere spise og hans tænder var porøse at en raspning ville smuldre dem ud. Han blev aflivet et sommer inden han mistede sin værdighed. Jeg fulgte ham over regnbuen for ejeren. Gud hvor vi elskede/elsker den hest.
Kilden
Ejer af fjordhoppen Sussi og mini hesten Tarzan
Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| underernæring |
|
|
Der kan meget nemt opstå skader på organer når en hest er underernæret, fodret forkert/ikke fodret overhovet eller hvis de har orm. MEN der er lige så mange velernærede heste som højst sandsynligt går med skader på organerne fordi at folk simpelthen overfodre med alle mulige forskellige tilskud. Da jeg var omkring 18 år stod jeg i en stald på Amager, her var der ikke en eneste hest der ikke fik et eller flere tilskud, det var alt fra jernkure, b-vitamin kure, e-vitamin kure osv. Så længe det er vandopløselige vitaminer er det i og for sig ligegyldigt, da de overskydende vitaminer bliver skyllet ud med urinen og her går det altså "kun" ud over ejeren pengepung. Men når vi snakker fedtopløselige vitaminer ja så lagres de altså i leveren og kan lave en enorm skade. Alle fedtopløselige vitamin tilskud burde simpelthen forbydes at kunne købe i håndkøb i diverse hesteforretninger (inkl fedtopløselige vitaminer til mennesker på apoteket og i supermarkederne). Man skal ikke give sin hest eller sig selv en hulens masse fedtopløselige vitaminer med mindre der foreligger blodprøver som viser at der er mangel på pågældende vitamin. Nu er jeg selv en af dem der for knap 6 uger siden fik en meget underernæret og tilmed drægtig hoppe hjem fra et udlån. På hende fik jeg simpelthen lavet en test for at se hvad hun manglede af vitaminer og mineraler, og herefter blev der behandlet for det med et udskrevet produkt fra dyrlægen. Samtidig har hun fra start fået mange, men meget små, måltider, for at vænne hende til foderet og her var dyrlægen også med inde over. Vi kan vist alle blive enige om at hvis en tidligere underernæret hest bliver fodret op igen til et ordentligt huld, finder gnisten i øjnene frem og eller trives ved brug, så kan der simpelthen umuligt være voldsomme skader på organerne, da den i såfald på en eller anden måde vil give udtryk for det. Står man derimod med en tidligere underernæret hest som bliver ved med at være lidt til den tynde side, virker sløv eller på anden måde ikke bliver "sig selv" igen, ja så kan vi begynde at tale om mulige interne skader i kroppen. Men ikke ved en sund og rask hest som ikke udviser tegn for noget som helst. Jeg har set flere heste som på et tidspunkt har haft et alt for hårdt liv både hvad angår fysisk behandling men også dårlig fodring. Her har det været helt tydelig hvilke heste der har taget skade. Et par stykker har altid haft svært ved at optage vitaminer, hvilket har kunne ses i huld og ved fældning, fordi deres tyndtarm simpelthen har taget skade. Disse heste har jo så resten af livet brug for at få taget blodprøver engang imellem og derudover at få lagt en super god foderplan som måske lige giver dem lidt ekstra så de kan få optaget vitaminerne. Andre heste har fået smadret både tynd og tyktarm og har i den forbindelse måske svært ved at tage på eller optage vand. Dette ses jo ved lettere dehydrering samt at de altid er en anelse til den tynde side. Disse hest har jo så også nogle flere behov end "almindelige" heste. Igen har nogle haft mavesår som har krævet behandling og speciel fodring, men dette kom jo også til udtryk ved dårlig pels og generel utrivelighed. Men man vil stort set altid kunne se på en hest hvis der er alvorlige skader på organerne , jeg vil ikke sige altid eller aldrig, da undtagelser jo sagtens kan forekomme. Men mine udtalelser er helt generelt og ikke specifikt på en enkeltstående 'sag'. Puha, det blev en længere smøre... Håber det er forståelig det jeg har fået skrevet. Mvh Anette
Don't trust the wellbeing of your animals to ANYONE in this world..... HARD lesson learned the HARD way!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vit& Min |
|
|
Anette: Kan godt forstå din ponite om alle de mange tildkud der rask væk bliver givet til heste. Og at det ganske sikkert går over gevind indimellem. Det tror jeg du har meget ret i. Men det gør det jo også med foderet, overvægt etc. Ligesom så meget andet. For meget og for lidt giver skader næsten uanset hvad det er vi taler om. Synes man skal blive bedre til at oplyse og vejlede folk. Priser mig ellers lykkelig for at vi lever i et land hvor hverken du eller nogen anden skal diktere hvad jeg feks må indtage af vitaminer. Absurd og ret provokerende tanke du der kommer med synes jeg. Så skal vi vel også have rationering på visse fødevarer der indeholder mange "Farlige" vitaminer? -Hm. ja personligt giver jeg ikke en meter for de vitamin og mineral anbefalinger der foreligger idag - til mennesker. Forskerne kan knapt nok blive enige om hvad der er godt og ikke er det. Og er glad for ingen af dem skal sætte grænser for hvad der er bedst for mig. Det sker de indimellem at de tager fejl. Nå lille sidespring.. tilbage til hestene...  Triste historier du har oplevet trådstarter. Der er helt sikkert noget om det. Har ikke prøvet det med heste, men andre dyr, specielt katte. Er som om de er ødelagt indeni og deres krop ikke kan kapere alt det gode den pludeselig får tilført. Sikkert som følge af diverse skader...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indigo.... |
|
|
Indigo - hvorfor synes du at det er en absurd tanke? Det er først inden for den seneste årrække at de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K er blevet frigivet som håndkøb. Før i tiden var de receptpligtige, detop fordi at nogle af dem kan give enorme skader. Det er ikke lang tid siden at bt eller ekstrabladet havde en forside hvor der stod noget om at d-vitamin mangle f.eks kunne forårsage alle mulige sygdomme, og indenfor en halv dag så var alle d-vitaminer udsolgt på samtlige apoteker. Her tænker jeg jo lidt om folk overhovedet sætter sig ind i tingene, eller æder de bare forsiden råt og kaster en hulens masse d-vitamin i hovedet? Nu er D-vitamin nok ikke det farligste i en periode da vi danskere har kronisk mangel på D-vitamin (bl.a. derfor Arla nu har lanceret en mælk med tilsat d-vitamin), men ærlig talt så tror jeg langt de færreste ved hvad det er de laver - og på sigt så går det altså galt. Mvh Anette 
Don't trust the wellbeing of your animals to ANYONE in this world..... HARD lesson learned the HARD way!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg..... |
|
|
Hvis jeg havde en hest, der havde været misrøgtet, ville jeg være endnu mere obs på at give den gærkultur (pga. bedre optagelse i tarmen) og evt. loppefrø, så den kunne få stabiliseret sin mave. Har set nogle udsultede heste med mavesår, kolik, sandkolik etc. Protein mangel - det kan godt være det er derfor, har i al fald set nogle som aldrig slipper af med deres "hængevom".
The world is my paddock - Mira
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tænker cuhsinghest |
|
|
Denne beskrivelse: Jeg begyndte selv at passe en hest, som havde været sultet og var blevet meget tynd. Hun var 20 år og kunne simpelthen ikke tage på igen. Det var som om hun havde mistet evnen til at føle sig mæt - hun åd konstant og der var dobbelt så meget at muge ud på folden, efter hun kom. (Det var ikke orm) Ikke nok med det blev hun i starten af maj forfangen efter kun få timers daglig græsning - hun havde aldrig før været forfangen, men derimod græsset lystigt hver eneste sommer. Lyder i mine øre FULDSTÆNDIG som en hest, der har cushing - og det får en del ældre heste. Jeg ville ikke tænke, at det havde forbindelse til tidligere vanrøgt. Det forløb jeg har set hos heste med cushing er, at de først bliver GIGA-tykke og herpå radmager. De taber al muskelmasse og det er umuligt at fodre dem op igen - hvis de ikke får medicin. Jeg har kendt to som gik igennem dette forløb og to der blev fanget inden det eskaleret. De to første vidste jeg ikke havde cushing 
The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skal lige sige |
|
|
Hov - skal lige sige at jeg ikke er i tvivl om at sult skader hestene på langt sigt.
The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte |
|
|
Ja - og cushing heste er vildt sultne og støvsuger nærmeste al ting og bliver meget nemme forfangne. Det glemte jeg.
The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, hvad angår |
| Forfatter:  |
Heidi (Pingu) |
| Dato:  |
29-05-2011 14:36 |
|
Ja, hvad angår den gamle hoppe, er jeg nu næsten sikker på at hun havde cushings. Kunne jo finde stort set alle symptomerne hos hende. Stakkels hest. Jeg troede at cushingsheste havde lang pels - eller ligefrem krøllet. Men Gulle smed den allerede i januar, så jeg tænkte at hun bare var en meget varm hest... Heidi
Man skal tvivle om alt og tro på meget. (Descartes) Farvel Pingu, farvel Gulle. Hvil i fred.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det har jeg også Heidi |
|
|
Heidi - jeg kan også fortælle dig, at jeg (set i bakspejlet) har haft to cushingheste Jeg anede ikke engang sygdommen fandtes dengang  Vi kan kun være glade for, at vi bliver klogere og ikke begår fejlene igen 
The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise. Xenophon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, næste gang |
| Forfatter:  |
Heidi (Pingu) |
| Dato:  |
30-05-2011 08:21 |
|
Ja, af skade bliver man klog! Næste gang hesten har nogle symptomer, selvom de ikke ser farlige ud og måske bare er en lille hævelse på halsen eller lidt ømhed på et forben - ja så er der altså dyrlæge - hellere være lidt for hysterisk fra nu af  Heidi
Man skal tvivle om alt og tro på meget. (Descartes) Farvel Pingu, farvel Gulle. Hvil i fred.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
Ja jeg ville også ALTID tage en dyrlæge med på råd inden der gives tilskud... så man ikke er i tvivl om præcis hvad der vil være godt for ens hest....selvom der findes rigtig mange gode supplementer på markedet... - Annette -
Forhandler af Mühldorfer produkter! Produkterne er baseret på gode og sunde råvarer med vægt på hestens fordøjelse og evne til at optage de livsvigtige vitaminer og mineraler! www.sundtfoder.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsøg i Australien |
|
|
Man undersøgte vildheste i Australien, som kom fra forskellige egne og lavede ombytning af flokke for at se hvad der skete. De heste man tog fra tørkeområder som var radmagre og som blev flyttet til egne med frodigt græs åd mere og blev meget federe end dem der havde haft adgang til græs hele tiden. Så der er ingen tvivl om at har en hest været udsultet, så æder de ofte meget mere end de har brug for. En anden mekanisme som jeg har observeret hos hesteejere der har haft svært ved at holde deres hest i huld, er at ejeren gerne giver lidt ekstra, for hvis nu der skulle opstå en situation hvor hesten skulle miste appetiten. Og så ender de i den anden grøft, nemlig med at have en for fed hest. I det her tilfælde hvor det er en ældre hest, så vil jeg give Svensen og Søs ret i at det højst sandsynligt skyldes cushings.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og jeg vil tilføje |
|
|
at tager man en hest ind som har været fejlfodret, Hvor resultatet er stærk overvægt eller stærk afmagring, så er det en god ide at tjekke hesten med blodprøver. Det er så man ved hvad man har at gøre. Og så vil jeg anbefale at tage fat i en prof foderrådgiver, enten en agronom med speciale indenfor heste, eller en dyrlæge som har efteruddannet sig indenfor fodring af heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|