Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

erfaringer med Aldara creme!
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 14:08

er der nogen der har erfaringer med aldara creme til behandling af sarcoider?? er meget interesseret i at høre om det!!

0
0
Svar på denne tråd

Vi brugte det
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 14:32

gennem et par måneder sidste år på et sarcoid ved øjet som operation hos tidligere ejer ikke havde klaret. Der var et lille sarcoid da hesten kom her og vi holdt det i skak de første par måneder med mildere metoder.

Hun klarede indgræsning til ca 8 timer og da vi var væk på dyrskue en weekend og hestene kom på døgngræs var det eksploderet ved hjemkomsten søndag aften: Den ved øjet var fire-femdoblet og den under maven (som var en anden type og helt tør/uskyldig) var nok firedoblet.

Da hun kom væk fra græs igen (hun var hele tiden i øvrigt fodret sukker/stivelsesfrit) - skrumpede den under maven, så den lod vi sidde, men den ved øjet voksede dag for dag....og så gik vi igang med Aldara ved øjet.

Hun var ikke særlig samarbejdsvillig, måtte bremses HVER gang, så jeg kunne ikke vaske det af efter xx timer....som der står man skal. Og det var meget- meget tæt på øjet = farligt sted.

Jeg kunne "strække" hvert brev creme til 3-6 påsmøringer, efterhånden som det skrumpede og hvis jeg ikke tabte noget. Opbevarede på køl, så det var ikke dyrt at bruge.

Det sætter gang i en immunbetinget nedbrydningsproces af sarcoidet og den vævsvæske der løb fra sammen med creme-resterne, var stærkt ætsende - så hun blev plasket til med den tykkeste, stiveste zinksalve jeg kunne finde (apotekets bedre end alm. numsecreme til baybyer), på et stort område rundt om- og havde fluehætte på- for ellers kunne jeg tørre en syndig blanding af zinksalve, savsmuld og vævsvæske af hver eneste dag- og det gjorde ondt.

Alt i alt gik det fint, da vi begge kom ind i rumlen og jeg kunne droppe bremsen til sidst....hun fik Aldara på hver anden-tredje dag, afhængig af hvor stærk reaktionen var (tør skorpen af først, ellers går der for meget creme til).

Et par gange måtte jeg rense af med vat og olivenolie, fordi det hele var en snaskeomgang.

Hun blev behandlet fra medio juni til ultimo september og sarcoidet var næsten væk....da hun under kåring på St. Hestedag fik en totalt alvorlig benskade pga bundforholdene og måtte aflives ultimo september.

SÅ, jeg ved desværre ikke noget om holdbarheden af behandlingen- men jeg var indstillet på at bruge det langtids, fx en gang ugentligt, hvis det skulle til, for at holde det i ave.

Vi prøvede ikke XXTerra, da det var så tæt på øjet.

Pøj pøj med din.

Eva

Til salg:

Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak!!
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 14:47

tusind tak for det meget brugbare svar!! Det lyder virkelig som noget jeg skulle prøve!! min hest har rund regnet 100 sarcoider fordelt på ben, bringe, lysknen, mulen, struben, halsen og forhuden, så det er kun de vorter der er aggresive og som er i udvikling, jeg behandler! men jeg kan ikke byde ham Xxterra længere, da det generer ham så utrolig meget og er meget smertefuldt for ham... men det lyder til at det heller ikke just er smertefrit med aldera??

den vorte som det haster med at få kontrol over, sidder i lysknen og er på størrelse med 3 valnødder ved siden af hinanden! den kan ikke opereres væk siger dyrlægen, da dens rødder går alt for langt ind i hesten og et så stort sår der ville ikke kunne hele ordentligt...

Billede

her er vorten i XXterra behandling... det hjalp lidt og den er mindre nu, men vokser desværre igen!

0
0
Svar på denne tråd

Pyh, den
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 15:59

er stor og grim......den vi havde var vel som 2 x en mandel, da vi begyndte, men det er jo "stort nok" ved øjet.

Jeg VED ikke hvor ondt det gjorde....det var en i forvejen temperamentsfuld hoppe, så hun var en drama-queen i sig selv (og havde et lidt skummelt forhold til berøring af det øje-område i forvejen, pgå operationen)- men når jeg havde zinksalve-dækning udenom, forsvandt hendes modstand stille og roligt over de næste dage (brems på, hun kom selv og stak mulen i den og masser af godbidder...) - så det gjorde bestemt ondt når der kom noget på den raske hud, men jeg havde ikke indtryk af at sarcoidet som sådan gjorde specielt ondt.

Men den inflammationsproces som både XXterra og Aldara sætter igang kan godt mærkes.....det er jo nedbrydning af væv.

Jeg skulle smøre med zink HVER dag, nogen gange to gange- en gang kom jeg så sent hjem at jeg sprang "midnats-smøringen" over og føj hvor så hun ud næste morgen, huden ned af kinden, hvor det var løbet- var godt ætset.

Den placering du har der, er jo meget nemmere at gå til, da det bare vil dryppe af - men du kommer til at bruge en god del creme, så helt billigt bliver det ikke. Jeg ville nok klippe alt hår af rundt omkring, for du kommer nok til at vaske snask væk i et eller andet omfang.

Jeg håber at det hjælper......

Vores eksploderede altså af græs, to somre i træk (hun blev opereret i august året før, hvor den var mindst en valnød stor (forstod jeg ?)...og så gik den banana i juni igen.

Hvis ikke hun havde fået benskaden, ville jeg have sagt NUL og atter NUL græs, resten af livet.

Der kan muligvis være en lys-påvirkning som også giver reaktioner med Aldara ?? Vi brugte fluemaske....men det får du jo sværere ved, så du kunne overveje nat-fold og stald om dagen = ikke direkte sol på- eller et fluedækken ??

Til salg:

Rolig IC -vallak på ca.163 cm/ 9 år. Tilredet for adskilte signaler, stabil i skoven, trafiksikker,lydhør og letgående for størrelsen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 21:30

Xxterra virkede på min hoppes sarcoid, men først efter 3. eller 4. omgang. Det var på størrelse med en golfkugle til sidst! Det sad på inderlåret.. Men jeg fik bugt med det. Smurte og smurte, og til sidst sad der en stor skorpe på. Den nev jeg af, og bagefter smurte jeg igen (hun mærkede intet i skorpen). Bagefter sad der "rødderne" og en smule udvoksning tilbage, som jeg smurte et par uger. Og så forsvandt det endelig.

Startede med størrelse på en lillefingernegl, som ejg opdagede tilfældigt efter køb. Havde ingen anelse om, hvor meget det kunne vokse!

Team Starlight´s

Starlight´s Sidney & Kristina

SAVNET

<3 Hvil i fred lille Sidney <3

28/4-04 - 4/10-10

Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 21:33

jeg er sgu lidt i vildrede mht hvad jeg efterhånden skal forsøge... har også overvejet at prøve krokodille olie, men det er ski heller ikke billigt.....

hvad koster aldera?? kan du huske det?

at den sidder i lysknen er helt klart bedre end ved øjet!! det må jo nærmest være det mest besværlige og farligste sted at behandle med så skrappe produkter.....

0
0
Svar på denne tråd

Krokodilleolie
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 22:50

virkede ikke her- det startede jeg med, fordi det er mildt og da det var ved øjet.

Så gik jeg over til æterisk olie af morgenfrue og timian- som jeg ikke brugte længe nok (tror jeg) det satte samme inflammatoriske reaktion i gang som Aldara gjorde senere og lige der i starten blev jeg lidt forskrækket for den.

Det kunne måske have virket.

Så prøvede vi lapis 10% og det var OK, kunne nok have virket over tid, men det var SÅ svært at få på og stærkt ætsende...så ved øjet turde jeg ikke blive ved. Jeg fik det strintet på armene een dag hun aldeles ikke var begejstret for projektet + det kræver sikkerhedbriller med sån en loppe-hest.Øj, hvor det sved på mine arme- trods rigeligt vand med det samme og jeg var sort i mange uger.

Salicylvaselin fra apoteket var iø fint at putte på skorperne og lade sidde en halv time (hvis de var udtørret)så de lige kunne tørres af, inden jeg kom Aldara på en ren "sårflade" = det sparede på det.

Aldara kostede ca 700-800 kr for 1 æske med 12 breve (ca 630 kr nu ifgl medicinpriser.dk) og jeg strakte det som sagt laaangt. Der er 1/4 gram tynd salve i hvert brev og der skal næææsten ingenting på.......alt i alt brugte jeg fem breve til 3 mdrs behandling og jeg har resten liggende, hvis du vil have det.Send din postadresse over PB, så skal jeg putte det i en kuvert, hvis du vælger det.

Så hun kunne nok have været behandlet 9-12 mdr med en æske, fordi jeg nærmest kun puttede en-to dråber på, efterhånden som det blev mindre- og så lod være at vaske det af.

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

Nåh ja...og så
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 23:13

overvejede jeg jo at putte det på den stilkede under maven, senere, hvis den var gået banana.

Her ville jeg have opblødt overfladen/skorpen med salicylvaselin og tørret det af, så der var en ren flade at virke på.

Derefter kommet et par dråber Aldara på og lukket det inde med en membran, fx et stykke fra en engangs-handske og så snøret det til med en elastik.Ikke snøre så hårdt som en afsnøring, bare så cremen holdes på i max tid og max kontakt.

Sådan kunne man jo også gøre med XXterra, så kunne man nok nøjes med at rode med det et par gange om ugen ??

Gør det virkelig ondt, så kan man sagtens tillade sig at bruge lokalbedøvende salve på først, Lidokain. Det kan også lukkes inde bag et stykke gummihandske og sidde en lille time...det er jo det man gør når børn skal stikkes til blodprøver: Et plaster med lidokain-gel på som sidder 45 min før man stikker.

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider