gennem et par måneder sidste år på et sarcoid ved øjet som operation hos tidligere ejer ikke havde klaret. Der var et lille sarcoid da hesten kom her og vi holdt det i skak de første par måneder med mildere metoder.
Hun klarede indgræsning til ca 8 timer og da vi var væk på dyrskue en weekend og hestene kom på døgngræs var det eksploderet ved hjemkomsten søndag aften: Den ved øjet var fire-femdoblet og den under maven (som var en anden type og helt tør/uskyldig) var nok firedoblet.
Da hun kom væk fra græs igen (hun var hele tiden i øvrigt fodret sukker/stivelsesfrit) - skrumpede den under maven, så den lod vi sidde, men den ved øjet voksede dag for dag....og så gik vi igang med Aldara ved øjet.
Hun var ikke særlig samarbejdsvillig, måtte bremses HVER gang, så jeg kunne ikke vaske det af efter xx timer....som der står man skal. Og det var meget- meget tæt på øjet = farligt sted.
Jeg kunne "strække" hvert brev creme til 3-6 påsmøringer, efterhånden som det skrumpede og hvis jeg ikke tabte noget. Opbevarede på køl, så det var ikke dyrt at bruge.
Det sætter gang i en immunbetinget nedbrydningsproces af sarcoidet og den vævsvæske der løb fra sammen med creme-resterne, var stærkt ætsende - så hun blev plasket til med den tykkeste, stiveste zinksalve jeg kunne finde (apotekets bedre end alm. numsecreme til baybyer), på et stort område rundt om- og havde fluehætte på- for ellers kunne jeg tørre en syndig blanding af zinksalve, savsmuld og vævsvæske af hver eneste dag- og det gjorde ondt.
Alt i alt gik det fint, da vi begge kom ind i rumlen og jeg kunne droppe bremsen til sidst....hun fik Aldara på hver anden-tredje dag, afhængig af hvor stærk reaktionen var (tør skorpen af først, ellers går der for meget creme til).
Et par gange måtte jeg rense af med vat og olivenolie, fordi det hele var en snaskeomgang.
Hun blev behandlet fra medio juni til ultimo september og sarcoidet var næsten væk....da hun under kåring på St. Hestedag fik en totalt alvorlig benskade pga bundforholdene og måtte aflives ultimo september.
SÅ, jeg ved desværre ikke noget om holdbarheden af behandlingen- men jeg var indstillet på at bruge det langtids, fx en gang ugentligt, hvis det skulle til, for at holde det i ave.
Vi prøvede ikke XXTerra, da det var så tæt på øjet.
Pøj pøj med din.
Eva