Okay, her kommer et langt indlæg - en præmie til dem der kommer igennem 
Hvis du er med på et længere træningsforløb, helst med en træner, der ved, hvordan man gør - så er klikkertræning en supergod idé. Min vallak er blevet meget mere fremadgående efter jeg er begyndt på det.
Nu ved jeg jo ikke, om du kender noget til klikkertræning. Men her er, i de store træk, hvad jeg har gjort:
Først anskaffede jeg mig en klikker. Sådan en kan man få på nettet eller i hundeforretninger (
).
Derefter lærte jeg ham, hvad klikket betød - altså klik, godbid.
Først brugte jeg et godt stykke tid på at gøre det tydeligt for ham, hvad det gik ud på, med enkle øvelser som stop, bak, forparts/bagpartsvendinger osv. - alt det han kunne i forvejen.
Jeg bruger også pisk - det er altså en genial ting, opfat den som en forlænget arm, ikke som et redskab til at slå hesten med.
Så begyndte jeg at give et klik hver gang jeg bedte ham om at sætte farten op, og han gjorde det. Så stop, godbid. Igang igen. Det er desuden rigtig godt for paraderne, også - nu kan han lave en parade direkte fra galop, og det er kun fordi han ved han får en godbid så snart han står stille 
Det her er virkelig en kompleks træningsmetode. Det er noget for sig selv, og man bliver helt grebet af det - og man kan lære hesten HVAD SOM HELST, helt seriøst, alt.
Nu kan min vallak gå en helt fantastisk hurtig gang, hvis jeg beder ham om det - alligevel utroligt 
Men det er tidskrævende og duer self. ikke til en traditionel dressurtime, men man kan jo mixe hvad som helst.
Jeg synes, at du skal prøve det, hvis du er frisk på det - det er sjovt for alle parter.
/Eva