Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Doven hest..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 11:21

hej..:)

Jeg har en hest som der er den del doven.. og ville hører hvad jeg kan gøre ved det?

Når jeg rider dressur, så når det bliver lidt hårdt for ham, stopper han op, og så skal man ellers drive ham frem resten af den time man rider.. Jeg hader at skal sidde at sparke ham, så meget.. jeg har overvejet at tage en pisk på ham, men har det ikke godt med det..

Kan jeg gøre andet?

Han er især doven når vi skal longere ham, han gider ikke gå op i trav.. ligemeget hvor meget jeg drive ham frem med en pisk.. Jeg har aldrig rørt ham med longere pisken..

I skov og sådan er han rigtig frisk.. :) men ikke så tit vi kan komme til at ride tur..

0
0
Svar på denne tråd

Doven hest
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 13:34

Hejsa!

Først og fremmest så synes jeg, du skal prøve at finde årsagen til, at hesten er doven ;-)

Der kan jo være mange forskellige årsager, såsom overvægt, utilstrækkelig fodring (vitaminer), forkert tilpasset sadel, ømheder i muskulaturen etc. Men der er altså også heste som bare af natur er mere dovne (har selv en af dem ;-))

Derudover synes jeg ikke du skal være bange for at bruge pisken som en fremaddrivende hjælp. Det er klart mere effektivt end at sparke hesten i siden og en god hjælp til at aktivere bagparten.

Men derudover er det også et spørgsmål om at motivere hesten til at gå fremad. Det gør du bedst ved at at variere din ridning/træning så meget som muligt. Hvis ikke du har mulighed for at ride i skoven, så rid på landevejene eller cykelstierne og lad hesten få en ugentlig springdag og evt. en ugentlig longe dag (husk longepisken! ;-)).

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

hhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 13:39

Ja han er lidt overvægtig.. :)

men tror nu ikke på han har ondt nogen steder, for så ville han ikke løbe rundt ude på fold og sådan..

det sker kun når man skal til at lave noget der er lidt hårdt.. hehe.. og man skal have sin puls op..

jeg variger meget min ridning, laver aldrig det samme hver dag.. og han får os en del fridage..

0
0
Svar på denne tråd

Kondition
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 13:46

Ok, så hører han nok bare til den "dovne" type ;-)

Men måske du skulle tænke på at opbygge en bedre kondition. Overvægt og for mange fridage fremmer bestemt ikke konditionen. Så I virkeligheden skal du nok bare træne noget mere end du gør. Og husk eletrolytterne til de varme sommerdage!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

0
0
Svar på denne tråd

hhhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 13:55

ja, du har nok ret.. :)

men hader stadig at skal drive ham frem hver gang vi skal ride..

Han har en rimelig kondition.. men så snart han begynder at have pulsen lidt oppe, så vil han ikke mere.. hehe.. Men ja måske en pisk der skal til..

Jeg tænkte når jeg longere ham, og han ikke vil gå i trav, selvom jeg virkelig prøver..

Hvordan får man ham igang? når han ikke regere ved man slår pisken ned i jorden, osv..

0
0
Svar på denne tråd

Longepisk
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 14:49

Så må du prikke lidt til ham med den longepisk, indtil der kommer en reaktion!

Til gengæld er det så også vigtigt, at du stopper med at prikke til ham, så snart du får en reaktion. På den måde skal han nok lære det :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 21:47

Okay, her kommer et langt indlæg - en præmie til dem der kommer igennem

Hvis du er med på et længere træningsforløb, helst med en træner, der ved, hvordan man gør - så er klikkertræning en supergod idé. Min vallak er blevet meget mere fremadgående efter jeg er begyndt på det.

Nu ved jeg jo ikke, om du kender noget til klikkertræning. Men her er, i de store træk, hvad jeg har gjort:

Først anskaffede jeg mig en klikker. Sådan en kan man få på nettet eller i hundeforretninger ( ).

Derefter lærte jeg ham, hvad klikket betød - altså klik, godbid.

Først brugte jeg et godt stykke tid på at gøre det tydeligt for ham, hvad det gik ud på, med enkle øvelser som stop, bak, forparts/bagpartsvendinger osv. - alt det han kunne i forvejen.

Jeg bruger også pisk - det er altså en genial ting, opfat den som en forlænget arm, ikke som et redskab til at slå hesten med.

Så begyndte jeg at give et klik hver gang jeg bedte ham om at sætte farten op, og han gjorde det. Så stop, godbid. Igang igen. Det er desuden rigtig godt for paraderne, også - nu kan han lave en parade direkte fra galop, og det er kun fordi han ved han får en godbid så snart han står stille

Det her er virkelig en kompleks træningsmetode. Det er noget for sig selv, og man bliver helt grebet af det - og man kan lære hesten HVAD SOM HELST, helt seriøst, alt.

Nu kan min vallak gå en helt fantastisk hurtig gang, hvis jeg beder ham om det - alligevel utroligt

Men det er tidskrævende og duer self. ikke til en traditionel dressurtime, men man kan jo mixe hvad som helst.

Jeg synes, at du skal prøve det, hvis du er frisk på det - det er sjovt for alle parter.

/Eva

Ligesom varmen eksisterer i kraft af kulden, eksisterer det gode i kraft af det onde og livet i kraft af døden.

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 12:34

Min hest var også "doven", jeg havde dyrlægen ude for at tjekke ham, og en blodprøve viste at han led at vitamin- og zinkmangel. Så måske du lige skal have dyrlægen til at kigge på ham.

Dukes heldige ejer

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider