|
|
| synes i jeg skal klage over min dyrlæge? |
|
|
Hej alle sammen vil gerne høre jeres mening om, om jeg skal klage over min dyrlæge, som behandlede min hest for vindkolik i går Det der skete var at min hest skulle have en slange gennem næsen, så han kunne få noget olie, men han ville ikke stå stille og dyrlægen bliver så så sur over det at han slår min hest direkte i hovedet, hvilket resultere i at min hest bliver endnu mere bange. Da han endelig får slangen lidt ind står det pludselig ud med blod over alt, da han har slået hul oppe i næsen på ham fordi han ikke stod stille der var en stor blodpøl på gulvet omkring ham og det flød ud af næsen på ham og dyrlægen fortsætter med at skubbe slangen ind selv om min hest kæmper, da det evt gør ondt, efeter dyrlægen er kørt bløder det stadig meget og det bliver ved en time efter, hvor det så endelig stopper igen. hvad mener i om denne skrækkelig oplevelse synes i han handlede rigtig ved at slå ham, da det endelig mest var det som chokkere mig så meget, for det med næseblod kan vidst godt forekomme, men det er dog en chokkerende oplevelse at se ens hest bløde så meget vil meget gerne høre jeres mening og om i synes jeg skal klage over ham? ringede bagefter til de andre dyrlæger og sagde at jeg ikke ville have ham ud mere med mindre der ikke var andre der kunne komme ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
du skal kontakte dyrlægen direkte og klage. Alle kan selvfølgelig have en dårlig dag med for lidt nattesøvn eller what so ever. Blev hesten ikke bedøvet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
| Forfatter:  |
Heidi74 |
| Dato:  |
18-05-2011 12:13 |
|
Jeg synes helt sikkert du skal ringe og klage over det. For det første skal han ikke slå din hest i hovedet og for det andet, kunne han ha bedøvet din hest, så den var mere rolig og kunne være blevet korrekt og hurtigere behandlet, og næseblodet kunne ha været undgået eller i det mindste, i mindre mængde eller hvad man skal sige... Det er på ingen måde acceptabelt det der er sket.
Love isn´t allways about holding on.
Sometimes, just sometimes,
it´s about letting go... R.I.P Savoux 20.08.95 23.09.10
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for jeres svar |
|
|
hvem skal man klage til er det til dyrlægen selv, eller til dyrlægens kollegaer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Du klager direkte til den pågældende dyrlæge!! Det er IKKE iorden med sådan en behandling! 
Sælges: Easy Boot Gloves str 1,5.. Har mange km i sig endnu, kontakt via pb... Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddd |
|
|
Blev hesten ikke bedøvet inden turen  Stakkels hest og stakkels dig Sikke en grim oplevelse, hold kæft en nar. Synes bestemt du skal klage over behandlingen. Det bare ikke fair !
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bedøvelse |
|
|
hesten fik noget mod maven og smertestillende men det var det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
Det er selvfølgelig ikke i orden at din dyrlæge slår din hest i hovedet! Med hensyn evt. bedøvelse så har jeg engang hørt fra en dyrlæge, at det kan være problematisk at bedøve en hest, når man skal have en slange i den, da den så kan have svært ved at synke slangen (hesten skal selv lave en synkebevægelse, for at slangen kan komme ned i spiserøret). Næseblod er desværre noget man af og til kommer ud for. Specielt når hesten er urolig. Det kan se voldsomt ud, men er normalt ikke alvorligt. Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
I mine øjne er det et hændeligt uheld, som ligeså godt kunne være sket hvis hesten stod stille - nogengange ligger blodkarrene altså så der nemt går hul på dem. Og hellere lidt næseblod end en omgang tarmslyng, fordi man ikke får gjort noget ved kolikken. Og i mine øjne, kan der være situationer, hvor det kan være nødvendigt at slå en hest. Det er et stort dyr og er hesten voldsom i en eller anden situation, så enten menneskene eller hesten kan komme til skade, så er det helt OK. Jeg var ikke selv til stede, så jeg skal ikke kunne udtale mig om den pågældende situation. Jeg har heller aldrig været med til, at man bedøver en kolikhest - mine egne har i hvert fald altid fået slangen op uden bedøvelse.... Men jeg forstår så ikke, hvorfór du ikke tog en snak med dyrlægen om hændelsesforløbet, da han var hos dig??? Det ville jeg selv have gjort....
Sprenger Bow Balance stigbøjler str. 12 cm. købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
Helene (Mr Gold en af de største stje |
| Dato:  |
18-05-2011 18:11 |
|
Klag siger jeg! Men min hest er altså heller ikke blevet bedøvet de gange han skulle have olie via en slange i næsen?
Mvh. Helene med den dejlige Mr.Gold, den fjallede Hansemand og den godmodige Britt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddd |
|
|
Sidst jeg havde dyrlæge ude til sådan omgang sagde hun at hvis hestene blødte når man skulle have slangen ned er det SJUSK !! En hest skal ikke bløde ud af næsen fordi den får en slange ned igennem. Hvis den er urolig skal den have lidt mere beroligende så den kan slappe af og dyrlægen kan gøre sit job. Man slår ikke på heste !
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| målløs |
|
|
Ja jeg er altså målløs over det du fortæller !!!! Man slår da ikke hesten overhovedet - man kan råbe højt, og på denne måde måske adsprede den fra hvad der foregår - men slå - aldrig om det skulle ske hos mig !!! Var da blevet stiktosset ! Jeg ville ringe og tage en snak med dyrlæge du har haft ude, fortæl at du efterfølgende har tænkt hele situationen igennem, og at du på ingen måde syntes det var i orden at han/hun skulle slå hesten, for den reagerer ved at være bange. En anelse bedøvende kunne jo have gjort det i stedet for..... Håber du får en god slutning på denne ubehagelige oplevelse.... Venlig hilsen Tina
Ejer af Cisco Joy og Sofus !! En verden uden heste - føj for et mareridt !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth..... |
|
|
For det første bedøver man da ikke en kolik hest,hvad er det dog for en gang nonsens.?? Jeg er så enig med dig Lisbeth Figorina,men der er desværre gået alt for meget pylder i det at have hest,uden respekt for hvad det er for et dyr vi har med at gøre,og hvilken kræfter de har. Men så snart en fagmand,det værre smed ,dyrlæge,vognmand eller lign.må forsvare sig imod pyllerdyret er det en skandale,og det finder vi os ikke i,jeg skal komme efter dig og hvor kan man klage OSV. Hvad er det for en mantalitet??? Dejlighestepige?? hvis at man er utilfreds med en behandling med rette eller med urette,brokker man sig MED DET SAMME,imens at den frygtelige person som har fornærmet pyllerdyret er TILSTEDE i stalden og har en chance for at forsvare sig,denne gang imod hesteejeren,man skriver ikke på diverse debats sider,(hvad skal jeg gøre???)man har vel en selvstændig mening,eller hvad???
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontakt pågældende dyrlæge |
|
|
Jeg er delvis enig med Den Gamle Smed omkring pylrehalløjet  men absolut ikke enig i, at hverken smed, dyrlæge, vognmand eller 3 mand skal lappe min hest nogen. Og jeg er bestemt ikke sart og kan sagtens sætte mig ind i, at en hest er et stort (og kan være farligt) dyr. Så jeg gør meget ud af at opdrage mine heste til at være lydige og nemme at have med at gøre under alle forhold. Men uventet reaktion kan forekomme og det er man ikke herre over. Da vores hoppe skulle insemineres (scannes) sparkede hun dyrlægen trods hun var bedøvet. På intet tidspunkt slog dyrlægen hende, eller havde lyst til det for den sags skyld. Smeden kan også ind imellem blive lidt tosset på hende (især i starten), da hun er en hoppe med meget stort H, men han har ALDRIG slået hende eller tjattet til hende og idag er de "bedste venner" og han synes allerbedst om at ordne hendes hove. Hendes tillid til ham som hun har opbygget gennem tiden og hans super tålmodighed har båret frugt og nu står hun super eksemplarisk og lader sig ordne. Samme rolighed og tålmodighed viser han overfor vores plag og har gjort lige siden første beskæring. Hun vokser med opgaven og træningen. Så nej - man behøves ikke slå dyret for at få det til at samarbejde. Vi har en plag opstaldet som har haft en hård start på livet med dyrlæger osv. Så hun var meget meget svær at få til at have tillid nok til andre mennesker end os som håndterer hende hver dag. Den skepsis hun udviser gør hende ind imellem en anelse utilregnelig og voldsom - men jeg lover dig for Gamle Smed, at hakkede man hende et par, så gik hun i gulvet og fik hjertestop og rejste sig aldrig igen. Så her har hun også en smed som forstår hendes angst og respekterer det og et sæt dyrlæger som virkelig tager hende med fløjlshænder. Og hun vokser med opgaven gang på gang og det er så dejligt at se, at det kan lykkedes at plante noget selvtillid i hesten, så den kan hygge sig og slappe af og nyde livet. Her kan man klare sig med bare at "rømme sig". Til trådstarter - mit råd til dig er at få ringet til pågældende dyrlæge, tage en snak og fortælle, at du er ked af at situationen udviklede sig som den gjorde og at du faktisk er utilfreds med den behandling din hest fik (altså blev slået). Få en fornuftig snak omkring det og en forklaring fra dyrlægen, som så kan redegøre for situationen. Det er ikke altid man kan reagere i sekundet (og slet ikke hvis man er påvirket af at hesten har det skidt). Så selvom du ikke har taget snakken med dyrlægen i det sekund han lappede til din hest, så er der intet tabt ved at tage snakken med dyrlægen nu. Få renset luften og få ro i sindet. Der er ikke noget mærkeligt i, at hesten begynder at bløde fra næsen når de får en slange ført op (de gør de ofte og det er ikke ualmindeligt og ej heller dårligt dyrlægearbejde). ;o) Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lilian... |
|
|
Nu har jeg på intet tidspunkt skrevet at man skal tæve dyret,men hvis at et klap i røven kan sætte en frækkert på plads,så skal det gøres,hvorimod en nervøs hest som du beskriver kan man under ingen omstændigheder bruge det. Men jeg er enig i det du skriver,og syntes at det er godt skrevet. Jeg har min ligefremme måde at skrive på,og jeg pakker ikke noget ind. Jeg har prøvet med pyllernyller heste,og da jeg var ung (og UERFAREN) ja så kæmpede man med dem,uden at på nogen måde at bruge vold,men derimod sine egne kræfter,hvilket idag har udviklet sig til en krop som har mærker både synlige,og ømhed især i koldt vejr. Jeg valgte selv,og senere hen gjore jeg det at hvis jeg kom ud til en hest som skabte sig,og kunden ikke selv kunne løfte benet,ja så måtte de sgu finde en anden som var dum nok til at ødelægge sit helbred ved at kæmpe med et dyr som ikke anede hvad en smed var,for vidste dyret det ikke,var det fordi ejeren heller ikke vidste hvordan at dyret skulle håndteres. Dyrlægerne dengang var også mere håndværkere,iforhold til dem idag,hvor de fleste er nogle studenter som har hesten som hobby,og syntes at de er åhh så søde,og deraf vælger faget,det samme kan siges om skopålæggerne,undskyld smede kalder de sig stadigvæk.
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er der.. |
|
|
forskel på at være "fræk" også nervøs over at der sker noget direkte ubehageligt med en.. Ikke om jeg ville acceptere at dyrlægen slog min hest fordi den var nervøs og sikkert også smerteplaget.. Og man bedøver ikke en kolik hest, hesten skal selv sluge slangen ellers ender man bare med at hesten drukner fordi den får olie i lungerne..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den Gamle Smed |
|
|
Vi er faktisk ikke uenige og jeg synes det er fint med uindpakket snak . En dyrlæge kan til enhver tid "lugte" forskel på om slagen er i mavesækken eller lungerne. Og bør dobbelttjekke til enhver tid, før de hælder olie i. ;o) Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En bedøvet hest.. |
|
|
sluger ikke slangen og den skal derfor tvinges i spiserøret.. Hvilket kan medfører store skader..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
prøvet det en gang - at have en hest, der skulle have olie. Hun stod eksemplarisk pænt, men alligevel blødte hun en del bagefter, så det er noget der sker. Jeg ved ikke hvad du mener med at klage? Hvis du mener helt officielt til ankenævnet, så behandler de kun klager, hvor man kan påvise et økonomisk tab. Havde dyrlægen stoppet behandlingen fordi hesten ikke brød som om at få slangen ned ville du sikkert få medhold, for så var den måske død og du havde lidt et tab, men det er jo ikke tilfældet. Hvis du mener ringe og brokke dig over dasket i hovedet, så gør det, hvis du er klar til evt. at skifte dyrlæge. Hvis du er utilfreds, kan du jo også bare ringe efter en anden dyrlæge næste gang, men så skal du huske at ikke alle dyrlæger tager nye kunder ind med et akutbesøg som det første, så du skal sørge for at være kunde hos den nye før du står klokken @!#$ om natten og har brug for ham. Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min dyrlæge siger |
|
|
at hvis man har en klage, er det en god ide at indgive klagen til den berørte dyrlæge og derefter melde at man har tænkt sig at lave en skriftlig klage til dyrlægernes ankenævn. Ligeså vel som der er en for smede er der også en for dyrlæger. Og det der er sket i det her tilfælde, er da helt sikkert sjusk fra den pågældende dyrlæge. Sidste år havde en af hestene kolik og skulle også have en slange op igennem næsen osv. Og dyrlægen sagde her, at det var utrolig vigtigt at gøre det stille og roligt, og hesten skulle være ved fuld bevisthed, så man kunne se om man fik slangen rigtig igennem. Hesten her var også en smule uroligt, ligeså meget fordi den fik slangen i næsen. Men dyrlæge tog det stille og roligt. Og da den så er placeret som den skulle, kommer han først lidt varmt vand ned og derefter så olien. Og man kunne tydeligt se, at der var ramt rigtigt, fordi hesten havde helt ro over sig. Hesten kom sig, og har ikke haft problemer siden. Så sådan skal det gøres 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|