En jeg kender har købt en svær undervægtig pony.
Jeg har så fået udarbejdet en foderplan til dem for at de kunne få fedet ham op.
De syntes dog at foderet var for dyrt og for svært at få fat i.
Jeg har ingen forudsætninger for at udarbejde anden foderplan for dem, da jeg ikke har viden og programmer til dette.
Imens får hesten lucerner og en meget lucerneholdig fibermix. Noget som øvrige heste jeg kender i hvert fald ikke tager nok på af.
Hesten er en araberblanding på 16 år, 140 i stg og svær undervægtig. Han er frisk og glad, men jeg er dybt bekymret og kan ikke være ligeglad, men jeg har ikke råd til at fodre på andres heste, mere.
Hesten får alt det tørre wraphø han kan spise om natten, et par kg om dagen og 1/2-1 time græs om dagen. Der er ikke mulighed for at give ham mere græstid end dette pt. Han trappes pt langsomt op i græs (tror jeg).
Hesten er købt i denne fodertilstand for 3 uger siden og har fået ormekur mod orm + spoleorm på baggrund af helt frisk gødningsprøve.
Han burde få tjekket tænder og jeg håber ejers far kan se logikken i dette.
Han er ellers glad og faldet godt til. Han vrinsker til os og trives bedre i sine nye omgivelser, men vi mangler en ordentlig foderplan som er billigere end at fodre med equidan's fibermix compliment. (som jeg har set redde livet på en hest engang fra sultedøden efter uheldigt udlån).
Er der nogle som vil hjælpe mig med at hjælpe hesten og den unge ejer? Helst så stivelsesfrit som muligt. Den spiser gerne olie for får pt 1 dl/dagligt, hvilket hans mave ikke siger noget til, så gerne mere.