Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Jeg er tom for ord
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 19:33

Kære alle læsere.


Jeg har forsøgt at skrive indlægget her i lang tid, gennem mange uger og måneder, men det er meget svært blot at korte ned og skrive. Jeg får det hurtigt farvet og jeg er formentlig selv blændet af at jeg ikke ved hvad jeg skal stille op...


Min højt elskede hoppe på 6 år, som jeg har haft siden hun blev født har en mærkelig krop, og har igennem det sidste 3/4 år slet ikke kunnet finde sig til rette.


Det startede før jul hvor jeg kørte til kiropraktor. Hesten var halt i longe. Efter konsultation med egen dyrlæge blev vi enige om at kiropraktor måtte være det første skridt. Jeg kører til himmerland ved en virkelig dygtig kiropraktor som har været en helt fantastisk støtte hele vejen.

Kiropraktoren konstaterede skævt kryds, halshvirvler ude af led osv. Ting som jeg i forvejen halvt havde gættet, idet Liva (min elskede hoppedulle) er muskelfattig på hele bagparten, især ved knæet og i den store muskel som sidder derover. Desuden havde hun øksenhug (staves), og satte ikke muskler, som selvfølgelig kommer fra bæring fra bagparten.


Musklerne i halsen og over halsen har hun nu sat rigtig flot. Men forsat er det galt i bagparten. Jeg kontaktede atter dyrlægen og vi tog hende igennem røntgen af hele bagpartiet. Intet fandt de. BIllederne blev sendt til ansager - INTET var der at komme efter... Det bedste råd de kunne komme med, var at sætte hende igang, og så holde hende meget ved lige. ALle dyrlægerne har en formodning om at det er begyndende spat, og det samme i forhold til årsagen om at det har været meget slemt hele vinteren. - Det skulle være noget med at kulden har påvirkning på dette?..


Nå men jeg går flittigt igang med og ride, og har gjort dette de sidste 2 mdr. efterhånden. Alt har faktisk gået helt fantastisk lige indtil i sidste uge. Liva er tilbage i det spor hvor jeg ikke synes hun er rengående, men ej heller halt. Hun træder mærkeligt på det ene bagben, og ja.. det er bare ikke rigtigt. Jeg sidder med sådan en træls følelse indeni, og jeg føler mig magtesløs.


Jeg har i forvejen brugt rigtig mange penge på transport, kiropraktor, dyrlæge og røntgen, og jeg har INGEN ide om hvad jeg skal gøre nu, og hvor mange penge det koster - og spørgsmålet til en million: Hvad skal der ske bagefter.


Den her hest, den er så ubeskrivelig betydningsfuld for mig. Det er min måde at koble af på, den eneste hest for mig - hun indeholder alt hvad jeg vil have...


Jeg er nok lidt i tvivl om hvad jeg egentlig vil med dette indlæg. PÅ en eller anden måde tror jeg bare jeg søger lidt trøst, men nok også nogle gode råd. Hvad ville I gøre?


Hun står i forvejen pakket ind i back on track på benene, for at forsøge at passe på hende. Hun (ja jeg får det helt træls ved at skrive disse sætninger) står med kiler på bagbenene og såler på forbenene, og kan ikke undvære disse to ting. Det samme gælder gamacher/bandager om natten.

Liva er desuden en hest som 3 gange årligt skal have kobber/jern kur, da hun har svært ved at optage dette. Hun har haft blodprøver til analyse i tyskland som viser dette gang på gang. Ja jeg synes efterhånden der er mange ting galt...


Åh, en eller anden, fortæl mig det nok skal gå i orden snart ... meget snart...



Louise & Lady Liva



Smil til verden, så smiler den til dig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 spat.....
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 20:06

Spat lyder ikke helt forkert i mine øjne. Ører, jeg er vist træt.


Jeg plejer ikke at mærke ind på heste, jeg ikke er bedt om, men den har noget ved skulderen, som minder om gigt, det har det været hos de andre, jeg har set det ved.

Ryggen virker lidt varm og hævet, kan ikke præcisere det, da jeg ikke har set det før. Ved baghasen er der inflammation, og ved venstre forben ligner det en fortykkelse omkring forknæet. Tror jeg ville sætte BoT godt op omkring has og knæ.


Bare se bort fra dette, hvis du ikke er for klarsyn.


0
0
Svar på denne tråd
 
 P MM ...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 20:22

Jeg er bestemt åben overfor alt der kan gøre det lidt nemmere for Liva og jeg.


Kan du sige noget mere omkring baghasen? Evt. hvilken af hasene det er? - For det døjer jeg meget med at lokalisere, da det jo er forskelligt fra hest til hest, hvordan de reagerer i venstre/højre på smerte. Jeg prøver med Back on track omkring hasene, de ligger sådan set klar herhjemme, er bare ikke kommet igang endnu. Venstre forben, kan du præcisere hvor i forbenet? - Snakker vi knæ eller selve sene og kode?


Hun har almindeligt dækken på pt. også fra back on track, det er hendes overgangsdækken, det skulle gerne hjælpe på ryggen.


Hvis du kan hjælpe mere, tager jeg imod det med stor taknemlighed!



Louise & Lady Liva



Smil til verden, så smiler den til dig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 21:27

rider du hende?



Mod dumhed kæmper selv guder forgæves


0
0
Svar på denne tråd
 
 bom bom...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 22:18

Er sadlen tjekket?


Jeg tænker bare at hvis der er noget med at ryggen er varm og hævet kunne sadlen måske være et problem.


Det kan i øvrigt forhindre bagparten i at arbejde korrekt og fremkalde halthed.


Og hvis du nu siger, ja den er tjekket af sadelamger, er stoppet til hesten og passer i bredden..

Så kommer jeg lige med et eksempel fra mig selv hvor det samme gjorde sig gældende. Sadlen passede i bredde længde og stoppet af sadelmager.

Faktisk har jeg 2 eksempler. Det viste sig nemlig at begge heste fik problemer alligevel. Den ene opdagede kiro var øm, henne i bageste del af sadlen.

Sadelmager skilte sadlen HELT ad og kiggede på bommen. Fandt nogle forhøjninger som ikke var jævnet ordentlig ud og bulede derfor ned i ryggen. Det blev jævnet og hesten blev bedre.


Hest nummer 2 har vi lige gjort det samme. Skilt sadlen helt ad og kigget på bommen. Der fandet også to små forhøjninger som kunne "skave" (gnave), især når hesten løftede ryggen. De var så små at jeg tænkte de umuligt kunne være årsagen. Men så lagde sadelmager bommen på hesten og bad mig stikke hånden ind under der hvor forhøjningen var. Så kunne jeg forstå, at de måske kunne have en betydning, for så føltes de skarpere.

Det er blevet bygget op og jævnet og jeg synes der begynder at være en bedring på hesten.



Rikke med Thor

Der findes ingen rigtig måde at gøre noget der er forkert på


Sov sødt min Katinka


0
0
Svar på denne tråd
 
 Svømning
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 09:43

Jeg har for nylig været til et aften arragnement på Egely Horsecare ved Århus.


Vi blev vist hvordan de arbejder med hestene i vandet og hvordan man kunne se hvor hesten havde problemer når den svømmede i stedet for at gå. Det blev også fremhævet at det netop var fordi de arbejder med hesten og ikke kun lader den svømme selv at de har så gode resultater i såvel genoptræning som muskelopbygning.


Stedet er også tilknyttet adskillige dyrlæger, som behandler med feks. kiropraktik og akupunktur.


Der kunne da ikke ske noget ved at kontakte dem og høre om de har mod på at se på din hest.


http://www.egely.dk/


Held og lykke med den.


Hesteejendom sælges syd for Odder

www.edc.dk/Sag/ ?Pid=83006882&cid=s01m05

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 09:54

Jeg synes, der er kommet mange gode bud.


Her er et til:

Hun lyder lidt som min hest. Først oplevede jeg det du gør på et forben. Ikke rigtig halt ikke rigtig ren.

Han var ikke hævet og ikke varm eller øm, så første dyrlæge fandt ingenting. Anden dyrlæge fandt minihalthed på volte, og gav ham mistanke til sener. Skanning viste skade på den overfladiske bøjesene.

Jeg genoptrænede i et halvt år og så var han ok. Men så startede det hele forfra med et bagben. Jeg have kiropraktor Rikke Andersen ude, og hun var overbevist om at det var knæene - afsted til dyrehospital igen, og ganske rigtigt løse ledbånd især i det ene bagknæ. Det føltes som du beskriver.


Mange dyrlæger er ikke erfarne/dygtige nok til at opdage små seneskader og knæproblemer.


Min hest er nu aflivet, fordi han bristede en sene i det andet forben - han var sandsynligvis født med dårligt immunforsvar, og dårlig mineraloptagelse og havde gået med orm i mange år, da jeg købte ham.


Jeg siger ikke at din hest har seneskade eller dårlige knæ, men det er en mulighed.

0
0
Svar på denne tråd
 
 halthed
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 12:03

Hejsa

Hvis i har mistanke om spat, så kan det jo bevises på røngtenbilleder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til alle
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 20:51

Jannie Tornvig: Jeg har redet almindelig dressur, først løsgørende, og efterfølgende i den grad hun er med på den dag. Desuden skridter jeg altid rigtig meget ud, og har altid redet mange skovture. Denne uge har jeg højst skridtet ture, lang og dyb, og så i et frisk tempo, præcist som hun elsker det.


Rikke T. Thor: Jeg får en dårlig samvittighed når du skriver mht. sadel. Min nye dressursadel har jeg ikke redet vanvittig meget i endnu, max 1 mdr - og den SKAL tilpasses, men jeg har ikke gjort noget i forbindelse med hun ændrede sig rigtig meget efter at have stået stille længe, og så blive sat igang. Jeg har dog altid haft en 100% tilpasset sadel til hende, og jeg skulle blive meget overrasket hvis det var sadlen som var problemet - men den kan selvfølgelig også have en indvirkning.


Bossemor: Det er et rigtig godt forslag, og jeg ville såmænd også gerne. Men jeg vil nødig sætte hende sådan et sted, uden at være 100% sikker på at hun ikke står med en svær skade. Det kunne være en god måde at komme igang igen senere! Tak :)


Lebech: Du skriver lidt det jeg frygter. Jeg frygter hun står med en seneskade, af den ene eller anden art. Problemet er, at indtil videre er der ikke nogen som har kunne lokalisere det 100%. Der er egentlig ikke nogen som er sikre på at det ER bagparten, og ikke forparten - eller såmænd ryggen/lænd - you name it. Derfor går mine overvejelser pt. på at køre hende til dyrehospital, evt. Ansager, og få dem til at gennemgå hende fra top til tå. Men jeg er usikker på hvad sådan en tur vil ende ud med, og hvad det økonomiske omfang af sådan en omgang er.


Sullylando: Jep, helt enig. Men dyrlægerne mener det er begyndende spat, og dermed også begrundelsen for at hun skulle igang med at rides, så det ikke satte sig. Det var i hvert fald det jeg fik afvide.



Louise & Lady Liva



Smil til verden, så smiler den til dig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gymnastik
Forfatter: 
Dato:  05-05-2011 08:32

Hmm øv med din hest.

Har du prøvet at strække hende ud, når du har har redet ??

Altså, tage forben og bagben frem og tilbage (så det strækker),tage fat i halen og trække til hun slapper af.

Evt, få hende til at tage hovedet under maven ( de kan som regel lokkes med en gulerod eller lign)både midt under og til hver side.

Det har før virket :-)

Hvis du rider sammen med andre, så spørg om de ikke lige kan kikke hvordan hendes hale er, det er en god indikator på, hvor/hvis der er skævheder.




0
0
Svar på denne tråd
 
 second opinion
Forfatter: 
Dato:  05-05-2011 08:42

Jeg har af bitter erfaring , nu 2 gange i mit liv, haft heste hvor dyrlægerne siger en ting men jeg har ike den rigtige mavefornemmelse med diagnosen.


bege gange har jeg søgt second opinions, dvs fået andre hestefagdyrlæger til at se min hest og begge gange har min mavefornemmelse været korrket, dvs første diagnose har ikke været årsagen, mere symptombehandling på en aflastning pga det reelle problem.


Jeg bruger aldrig "lokale"dyrlæger til sådanne ting, men læsser min hest og berug den jeg finder mest kvalificeret evt uden for DK´s grænser



Karina


0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar ...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2011 19:51

Musse4: Siden jul er Liva blevet strukket ud både før og efter træning, så det er hun helt inde i, hun står selv og tigger for at komme igang med strækøvelserne. Det har haft en super effekt, og jeg stopper aldrig med det :)


Karina: Jeg har selv tænkt samme. Har været ved at undersøge muligheder for dyrehospital med scanning/røntgen, og skal gerne høre erfaringer fra Himmerland Dyrehospital, ellers kører jeg til Højgaard eller Ansager med hende - hvis det er det jeg beslutter. Der er kommet andre gode forslag over privat besked også, et par stykker af dem som jeg skal have grundigere undersøgt.



Louise & Lady Liva



Smil til verden, så smiler den til dig..

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  05-05-2011 20:56

Har den dyrlæge du har haft ude, prøvet at longere på hårdt underlag på volte? Det var der min hests halthed blev fundet, og derefter lokaliseret ved hjælp af blokader.

Det var Jacob fra Nørhald der undersøgte ham - han er rigtig god til at finde den slags!


Mht genoptræning ville jeg dog hellere spørge Eva Lydeking-Olsen. Jeg fulgte hendes trænings- og kostråd og han kom sig 100 % - indtil han altså stod med en ny skade.


Jacob siger ikke så meget, så man skal finde sin indre spørge-jørgen frem:-)


Dyrlægerne i Himmerland - jeg synes Per Botke er god. Han stod for undersøgelse og aflivning af min hest. Han var bare super. Han lukker øjnene, når han taler, men det er bare fordi han er koncentreret:-)


Sørg for at det ikke er en af de unge grønne du får til at se på den. Jeg havde en ude fra Nørhald - jeg måtte fortælle hende hvad ben hesten var halt på, for hun "gættede" på det forkerte:-(


Ansager kender jeg ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 http://winn-healing.dk/
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 03:43

Jeg ved at det er en alternertiv tin det her, MEN jeg ville prøve http://winn-healing.dk/ :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Diagnose
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 12:29

Rigtig trist, at du føler, at din hest nu ikke er rengående igen - det er hårdt, når det nu ellers er gået godt i et stykke tid. Synd for dig!


Først og fremmest, så SKAL du have stillet en diagnose af en dyrlæge på din hest - der er desværre ingen vej uden om.

Back On Track kan mindske evt. hævelser og ansamlinger af galle, men de fjerner ikke problemet.

Svømning eller andre former for genoptræning kan være fint, men kræver også en forudgående diagnose, så man ved, hvad det er, man genoptræner.


At ty til metoder som healing, clairvoyance og hvad du nu ellers måtte blive tilbudt, hvor der ikke findes beviselig effekt, er i mine øjne fuldstændig uetisk, så længe du ikke ved, hvad der er galt med hesten.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, om disse metoder virker eller ej, men ingen af de pågældende personer, der udfører det, er uddannet til at diagnosticere en hest på den måde, som en dyrlæge er.


Hvis jeg var dig, så ville jeg nok kontakte et af de større hestehospitaler - fx Ansager eller Højgård, som du selv nævner. Himmerland eller Nørlund er andre muligheder.

Forklar dem hvilket forløb, du har været igennem med hesten, og bed dem give et bud på, hvad der skal foretages af undersøgelser, for at du kan få vished om hestens tilstand, og hvad det evt. kan løbe op i.

Derefter må du så skabe dig et overblik over, om det er noget, din økonomi kan bære.


Det "farlige" ved at have fået stillet en tidligere diagnose som begyndende spat kan være, at man kommer til at hænge sig alt for meget i den besked, og så henfører alle nye problemer til denne diagnose.

Der kan være sket noget HELT andet, der nu gør, at din hest er blevet urent gående igen.


Jeg ville ønske, at jeg kunne hoste op med en eller anden trylleformular, der løste dine problemer, men sådan en findes desværre ikke - der er i mine øjne kun den "hårde" (og muligvis lange og dyre!) vej at få gennemgået hesten fra top til tå af eksperter, der har det bedste udstyr til rådighed.


Jeg ønsker dig og din hest al mulig held og lykke - håber du finder ud af, hvad der er galt, så hun kan blive i orden igen!


Hilsen

Annelise


http://www.123hjemmeside.dk/trav

Senest opdateret 24. april 2011!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til jer
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 20:38

Lebech: Liva er sådan set konstateret urent gående på volte, og under bøjeprøve ligeså. Men jeg tager kontakt til Himmerland i morgen, det er i hvert fald det jeg har besluttet og konkluderet sammen med min bedre halvdel, og efter at have følt mig frem med Liva.


Honeylady:

Du beskriver sådan set mine tanker. Jeg har besluttet at jeg ikke vil lede i det uvisse længere, for ingen aner hvor specifikt det er galt, og om der er flere steder.


Jeg har besluttet mig for at forsøge at kontakte Himmerland i morgen. Min egen dyrlæge har anbefalet en dyrlæge der hedder Botke, som også skrives om her i indlægget. Og det tror jeg er vejen frem. Jeg vil som du skriver fortælle dem det jeg ved, få sendt de røntgen billeder som er lavet, ned til dem, og så forsøge at få et økonomisk overslag over hvad en gennemgang og undersøgelser vil koste - bare for at have en ide om omfanget.


Jeg har siden tirsdag blot skridtet Liva ture i skoven, for jeg er overbevist om at hun har bedst af at blive holdt igang stille og roligt - jeg kan ikke forklare hvorfor, men det føler jeg 100% er det rigtige at gøre. Hun nyder det rigtig meget, og jeg tror det er sundt for hende blot at skridte frisk fremad, med en god skridt, lang og dyb, så hun kan få brugt ryggen og bagparten.



Louise & Lady Liva



Smil til verden, så smiler den til dig..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider