Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

StrukturKomplet High Fibre (St. Hippolyt)
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 18:47
....har nogen erfaringer med brug af dette fra St. Hippolyt, så hører jeg MEGET GERNE herom :-D

Vi skulle have skiftet over til St. Hippolyt Naturmüsli her til vinter, men fandt ud af at der skal fodres med en DEL havre ved siden af, hvilket vi ikke er interesserede i i vores stald, af flere forskellige årsager.
Så fandt jeg frem til St. Hippolyt StrukturKomplet High Fibre, som er et fuldfoder med kun lidt havre i, (sorthavre), og ellers varmebeh. majsflager.
Dette foder vil kunne fungere hos os, men har aldrig læst eller hørt om nogen der bruger det, så gør du - så fortæl-fortæl....endelig ;-)

Hils´ner fra Marsil

SKOVVANG
...hos os er hesten i centrum...
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-07-2004 00:06
Jeg forstår ikke helt dit argument med at man skal fodre med en DEL havre, hvis man bruger Natur mysli...?:-)Det er jo et tilskudsfoder og ikke et fuldfoder, så selvfølgelig skal hesten have andet ved siden af. Det behøver jo ikke nødvendigvis være havre. Min får om vinteren 6 kg hø, 1 kg mysli, 600g roepiller, 500g lucerne, 1½dl rapsolie og 1kg hel havre. Det vil jeg ikke mene er meget havre, og det kan skæres yderligere ned, hvis man øger mængden af lucerne og roepiller. Han er 13 år, 168 høj, vejer ca 580kg og er i almindelig træning.

Jeg kender desværre ikke noget til High Fibre....

Mvh. Stine
0
0
Svar på denne tråd

High Fibre
Forfatter: 
Dato:  11-07-2004 17:31
er sådan set bare Natur Müslien, der er blandet med noget "forarbejdet" havre, så det er blevet til et fuldfoder i stedet for tilskud, forskellen kan være prisen på at købe det blandet, eller selv blande noget andet i derhjemme og så give mindre mængde af det indkøbte.
(forstod du det?)

er du bare imod at fodre med havre, eller kan I bare ikke få fat i noget, der, hvor du bor?
For hvis det generelt er HAVRE, der er dit problem, skal du ikke vælge fuldfoderblandingen, men derimod natur Müslien og så bare fodre den sammen med "noget andet" eller bare hø/wrap, som Stine osse foreslår. (det er sikkert osse billigere i længden ;))

Jeg fik lavet en foderplan fra hippolyt, på et tidspunkt, der bare hed 500g müsli og 5 kg hø (pr dag) til min lille hoppe, og det levede hun fint på (vedligehold)

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

Stübben kombi sadel sælges. tjek min præs. for information.
0
0
Svar på denne tråd

super foder
Forfatter: 
Dato:  11-07-2004 18:15
jeg fodre med High fiber fra st. hippolyt og det er udemærket foder.....

Det kan godt være det er dyrt i længden, men det er super kvalitet. jeg syntes det er nemt at fodre med.. hestene er jo med st hipplyt foder også dækket ind med vitaminer og mineraler.
0
0
Svar på denne tråd

Ved godt hvad Marsil mener
Forfatter: 
Dato:  12-07-2004 07:46
Der hvor mine stod i vinters fodrede de også med Naturmüslien, og det var store mængder havre de skulle have ved siden af, for ikke at blive meget tynde. Sjovt nok kun nogen af dem - andre klarede sig fint på en lille mængde :-)
Kender heller ikke fuldfoderet (men har læst om det), men er enig med dig i, at det lyder som et super foder. Men kan ikke helt forstå, at der skulle være hø i det... Det må da tage en hulens tid at spise??

Går det så går det

Og går det ikke - Så går det nok

"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"
0
0
Svar på denne tråd

High fibre...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2004 09:20
ligner meget naturmüslien, de er stort set identiske, det er bare et fuldfoder, hvor naturen er tilskudsfoder.

Jeg har arbejdet for en hippolyt forhandler, hvor pensionærene brugte naturmüsli, og hun selv brugte high fibre.
Det jeg synes er mærkeligt ved hippolyt, eller i hvert fald hende er, hun havde 4 heste. En gammel pensioneret hingst, en fuldblods vallak, en dv hoppe og en fredriksborger blanding også hoppe, alle military heste.

De fik alle 3 øser high fibre, og en øse strukturE til natten.

Hvordan kan 4 heste fodres så ens? De har jo alle individuelle behov, fuldbloden var til den tynde side, og den gamle hingst var ret kraftig. Men alligevel fik det det samme.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Hmpf...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2004 11:12
Hippolyt foreskriver 5 kg af dette fuldfoder pr dag, ellers er hesten ikke dækket ind med vitaminer/mineraler.....
For det første ville jeg ikke putte 5 kg kraftfoder i min hest pr dag!
I øvrigt vil prisen for fodring løbe op i den nette sum af 840 kr pr måned....Det er jo helt absurd!

Mette
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2004 13:53
Selvfølgelig skal hesten have en del foder ved siden af Natur myslien, det er (som tidligere nævnt) et tilskudsfoder, man skal for hulen da også fodre med andet, hvis man bruger Travo E! I Natur Myslien er der såvidt jeg husker 0,88 FE/kg. Hvis man regner med en almindelig hest (ca. 500kg) på vedligehold: ca. 4,5 FE om dagen, de 0,88 dækkes af naturmyslien (vi siger for nemheds skyld et kg), så er der 3,62 tilbage, som bl.a. skal dækkes af stråfoder (min 1kg pr 100 kg hest)=2,5 FE, så er der 1,12 tilbage, det svarer til 1,3 kg havre. Så skal der tages hensyn til arbejde og individuelle forhold, dvs. hesten skal måske have 3-4 kg havre. Hvis man synes det er rigeligt korn, kan noget af det skiftes ud med lucerne og roepiller. Hvad er problemet? ?:-)?:-)

Mvh. Stine
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2004 14:04
Tak for svar og responser fra Jer alle ;-)

Stine : Jeg er godt klar over at Naturmüslien er et tilskudsfoder, men de mængder havre der anbefales til hest/pony kunne vi ALDRIG drømme om at putte i vores heste, det er efter vores mening det rene vanvid.
Jeg ved godt at nogle heste snildt kan klare mange kg havre dagligt og fungere fint, men ingen ude hos os har gode erfaringer med det.
Desuden er jeg personligt imod for megen stivelse i foderet, som havren netop indeholder.
1) det forbrændes meget meget hurtigt
2) det er en farlig kilde til kolik ved sarte heste
3) har læst teorier vedr. havre som årsag til mavesår
Jeg får sikkert en masse mennesker på nakken ved at skrive dette, og det er IKKE meningen, jeg svarer blot på dit spørgsmål, Stine ;-)
Vi vil gerne SUPPLERE med lidt havre, bestemt så, (og havren er jo netop også i StrukturKomplet High Fibre, som mit indlæg drejer sig om), vi vil bare ikke at fodermængden bliver 3/4 havre og 1/3 tilskudsfoder !

Man KAN bruge varmebehandlede majsflager fremfor havren, men det koster KASSEN, og mange delenheder som du nævner med roepiller, lucerne, olie m.m. kunne man også sagtens, men vores stald er med lejere, hvor foderet er inkl. staldlejen, og foderet skal derfor være rimelig nemt at gå til for "fodermesteren" - og være enkelt at dosere til hver enkelt hest, så DERFOR søger vi et fuldfoder.

(Vi overvejer dog at fjerne foderet fra staldlejen så hver enkelt lejer selv kan stå for indkøb og sammensætning af sit foder.)

Maria & Bimboe : Jeg opfatter nu ikke at StrukturKomplet er det samme som Naturmüslien, der er helt andre ting i, og henved 60 græssorter bl.a.
OG - St. Hippolyt anbefaler faktisk ret små mængder hø ved siden af pga. dette - så forstår ikke helt at I mener de 2 typer foder er ens ?:-)

Bimboe : Hende du kender der fodrede alle sine forskellige heste ens har vist ikke tænkt sig så godt om, det må give bagslag senere hen - jeg selv fodrer hver enkelt hest hos os efter vægt, motionsgrad, type og temperament. Jeg tror hurtigt man vil opleve at noget ikke harmonerer ellers.

Mettebo : Ja, nemlig - det må tage lang tid for dem at spise foderet med alle de græssorter der er i....LIGE EFTER MIN BOG, det var faktisk een af grundende til at jeg stoppede op og blev interesseret, for jeg tror virkelig det er sundt med denne langsomme spisning, vi giver i forvejen god madro efter fodringerne, så det glæder mig kun
:-D

Mette : Hippolyt anbefaler til stor hest :
5 kg StrukturKomplet dagl. % hø ELLER 3 kg dagl. plus 2-3 kg hø !

Men du har da ret i at det koster at fodre med, jeg vælger den "lille" dosis, og kominerer så med hø, og har beregnet foderprisen til ca. kr 400,- til min DV, men man skal som sagt også lige tænke på at man SPARER i sin udgift til hø, hvor jeg normalt bruger en del mere dagligt.

Hils´ner fra Marsil

SKOVVANG
0
0
Svar på denne tråd

Marsil..
Forfatter: 
Dato:  12-07-2004 14:57
Mig får du ikke på nakken, jeg har nogenlunde samme holdning til havre. :-)

Var ikke klar over, at du havde lejere, kan godt se, at det bliver liiiiige besværligt nok med roepiller, lucerne osv.

Stine
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener ikke
Forfatter: 
Dato:  12-07-2004 17:01
at det er samme foder, men at blandingerne ligner hinanden. Har altså stået med begge blandinger i hænderne :-) Og umiddelbart, kan jeg ikke huske der var den stor forskel og se, med det blotte øje.

At der er mere end 60 græssorter i, kan godt være. Men foderet er ikke særlig strukturrigt og se på. Og de heste jeg fodrede med det, var ganske almindelig tid, om og æde deres foder. Det tog ikke længere tid pga. græsset.

Når jeg tænker på strukturrigt foder, så det foder man selv blander med lucerne, fiberlux eller fiber P osv.
Men high fibre ligner hvilken som helst anden müsli blanding fyldt med melasse.
Så jeg ville ikke finde på, og mindske hø mængden, bare fordi der er 60 græssorter. Havde det taget flere timer og æde 1 kg fuldfoder, havde snakken været en anden.

Men hver sin smag. ;-)

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Stine og Bimboe...
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 16:42
Bimboe : okay ;-) ...har ikke selv haft det i hænderne endnu, TROEDE det var meget strukturrigt.
Hmmm...vil lige tænke over det så, troede rent faktisk det tog dem længere tid at spise, at det "fyldte" mere....for ihvertfald min egen DV var sidste vinter STORFORBRUGER af hø, hvilket er fint nok, men når denne fodertype vælges, som koster noget mere end det vi fodrer med nu, ja så skulle hø-mængden også gerne reduceres bare lidt.

Jeg må hellere spørge for herinde med gode tips til fuldfoder, har selv været hele "junglen" :-o igennem nu ved DIVERSE forhandlere og fabrikanter, og fandt faktisk kun dette StrukturKomplet der kunne passe til stedet - OG stadlejen....

Stine : Dejligt - tak (y) ....forventede et SKRALD uden lige...men det er da dejligt man ikke er den eneste med de tankebaner. ;-)

Hils´ner fra Marsil

SKOVVANG
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har selv
Forfatter: 
Dato:  13-07-2004 21:22
brugt foder fra Brogården, dog kun deres tilskudsfoder Fase balancer og leisure mix. Begge rigtig gode blandinger, men i den dyre ende.

Der er spillers, havens, eggersmann, pavo, tjørnehøj, salvana..

Jeg overvejer Havens, de har fuldfoder uden havre mener jeg, til en pris på ca. 130 for 20 kg.

Tjek evt:

spillers-feeds.dk
havens.dk
pavo.dk
salvana.dk
tjørnehøj.dk
dangroent.dk
brogaarden-foder.dk

Jeg ved bare, at de forventninger omkring high fibre, med noget mere struktur, ikke lever op til kravene. Så hvis der skal mere struktur, skal man tilsætte lucerne, og så bliver det en dyr fornøjelse. Så hellere bruge nogle billigere blandinger, af samme gode(og endda) bedre kvalitet, og så kunne blande noget struktur og fibre i selv.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider