Tak for svar og responser fra Jer alle
Stine : Jeg er godt klar over at Naturmüslien er et tilskudsfoder, men de mængder havre der anbefales til hest/pony kunne vi ALDRIG drømme om at putte i vores heste, det er efter vores mening det rene vanvid.
Jeg ved godt at nogle heste snildt kan klare mange kg havre dagligt og fungere fint, men ingen ude hos os har gode erfaringer med det.
Desuden er jeg personligt imod for megen stivelse i foderet, som havren netop indeholder.
1) det forbrændes meget meget hurtigt
2) det er en farlig kilde til kolik ved sarte heste
3) har læst teorier vedr. havre som årsag til mavesår
Jeg får sikkert en masse mennesker på nakken ved at skrive dette, og det er IKKE meningen, jeg svarer blot på dit spørgsmål, Stine

Vi vil gerne SUPPLERE med lidt havre, bestemt så, (og havren er jo netop også i StrukturKomplet High Fibre, som mit indlæg drejer sig om), vi vil bare ikke at fodermængden bliver 3/4 havre og 1/3 tilskudsfoder !
Man KAN bruge varmebehandlede majsflager fremfor havren, men det koster KASSEN, og mange delenheder som du nævner med roepiller, lucerne, olie m.m. kunne man også sagtens, men vores stald er med lejere, hvor foderet er inkl. staldlejen, og foderet skal derfor være rimelig nemt at gå til for "fodermesteren" - og være enkelt at dosere til hver enkelt hest, så DERFOR søger vi et fuldfoder.
(Vi overvejer dog at fjerne foderet fra staldlejen så hver enkelt lejer selv kan stå for indkøb og sammensætning af sit foder.)
Maria & Bimboe : Jeg opfatter nu ikke at StrukturKomplet er det samme som Naturmüslien, der er helt andre ting i, og henved 60 græssorter bl.a.
OG - St. Hippolyt anbefaler faktisk ret små mængder hø ved siden af pga. dette - så forstår ikke helt at I mener de 2 typer foder er ens
Bimboe : Hende du kender der fodrede alle sine forskellige heste ens har vist ikke tænkt sig så godt om, det må give bagslag senere hen - jeg selv fodrer hver enkelt hest hos os efter vægt, motionsgrad, type og temperament. Jeg tror hurtigt man vil opleve at noget ikke harmonerer ellers.
Mettebo : Ja, nemlig - det må tage lang tid for dem at spise foderet med alle de græssorter der er i....LIGE EFTER MIN BOG, det var faktisk een af grundende til at jeg stoppede op og blev interesseret, for jeg tror virkelig det er sundt med denne langsomme spisning, vi giver i forvejen god madro efter fodringerne, så det glæder mig kun
Mette : Hippolyt anbefaler til stor hest :
5 kg StrukturKomplet dagl. % hø ELLER 3 kg dagl. plus 2-3 kg hø !
Men du har da ret i at det koster at fodre med, jeg vælger den "lille" dosis, og kominerer så med hø, og har beregnet foderprisen til ca. kr 400,- til min DV, men man skal som sagt også lige tænke på at man SPARER i sin udgift til hø, hvor jeg normalt bruger en del mere dagligt.