altså ikke man bare kan give De Noir skylden..
Don Romantic har jo også efterhånden et ry for at give mindre holdbare heste..
Loudini har jeg hørt skulle give slinger.. osv...
Jeg har også hørt at op mod 60% af varmblodsheste går med tætte torntappe og derved har muligheden for KS..
JEg har fået af vide af en dyrlæge at 80% af KS skyldes det der sidder over ryggen og IKKE hesten..
NU er det jo blevet meget moderne at ride hestene bag lod og huskes der at styrke hestene fra start... husker avler at føl og plage skal have MASSER af motion.. hvad med foder..
Der er mange faktorer der spiller ind for at lave en sund og rask hest der kan holde.
Så blot at give en hingst skylden er at finde den lette løsning i min verden.. men personligt vil jeg f.eks gå uden om en hingst med OCD, især hvis en ligeså god kandidat ikke har det.
Der er bare forskel på de unge heste og f.eks hurtigt voksende heste er jo ekstra udsat for vækstforstyrrelser, så her bør der være ekstra opmærksomhed.
De tætte torntappe.. tja her bør der vel være ekstra opmærksom på at få styrket ryggen før der overhovedet kræves samling..
Og så er der dem, hvor uheld bare betyder de udvikler et eller andet..
lad os se når alle de registrerede røngtenstatuser bliver behandlet.. så kan vi snakke om der er hold i tingene..