Hermed en udfordring - hvad er dette og hvad kan det skyldes?
I går da jeg striglede min nye hest og skulle gøre den klar til lidt tøffe ridning, opdagede jeg, at han var klistret ved haleroden. Løfter selvfølgelig halen og ser dette:
Havde absolut ingen anelse om, hvad det var og spørger staldejer om hun har set noget ligende. Det havde hun ikke. Men det kunne ligne en hæmoride.....hmm, kan heste får det? Ringede til vagtdyrlægen og spurgte. Det havde hun ikke lige hørt om, men det kunne måske være en byld, en polyp (tror jeg hun kaldte det - er ikke sikker) eller en sacoide....men en sacoide vil ikke komme sådan overnight. Og den var der ikke fredag.
Vaskede det i lunkent vand også så det sådan ud:
Satte ham ind i boksen og observerede ham lidt. Han spiste hø, drak vand, kom af med afføring uden besvær og var egentlig sig selv. Dog sparkede han mod væggen, som om han var irriteret. Løftede hans hale igen og det væskede igen. noget meget klistret stads a la harepiks. Ringede igen til dyrlægen og bad hende komme og se, hvad hulen det var.
Hun ankom og studsede over det. Undersøgte og undersøgte. Hun havde ingen anelse om, hvad det var, men det var betændt, så han fik pencilin og smertestillende. Hun troede faktisk først at han var en hoppe (hun havde ikke lige tjekket at der hang en tisse-leif under ham), da det kunne ligne en der var blevet voldtaget af en vallak, men han er den eneste vallak på folden og det er ham der bestemmer. Det kunne også være en rift som var blevet betændt eller noget. Skulle selvfølgelig holde øje med det. Hævelsen er faldet lidt.
Har nogen herinde mon set det før?