Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Hurtig" fede kur!!!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 20:32

Hej alle.

vi har sådan haft problemer med at holde huld på vores hele vinteren!!!

Nu har de fået ormekur og noget er svaret på en del er problemet.

De er simpelthen ikke kønne at se på! og vil nu give dem en så hurtig som muligt fede kur!!

Hvad skal de have?

melasse?

Olie?

Majs? (bio flakes)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 20:40

Først og fremmest masser af godt hø eller god tør wrap. Alt det de kan æde faktisk. Det er klart den mest effektive måde at fede hestene op på.

Hvad du ellers skal fodre med afhænger jo meget af, hvad hestene får i forvejen og om du leder efter noget du kan supplere deres nuværende foder med, eller om de skal have et helt nyt foder.

Er det det første der er tilfældet vil jeg umiddelbart sige linamix eller olie (op til 3 dl om dagen) samt fiberpiller. Men igen er det svært at svare præcist på uden at vide hvad hestene allerede får.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 20:42

Fiberpiller? dem kender jeg ikke?

feder de meget? hvor får du dem? og hvad er prisen?

0
0
Svar på denne tråd

464365445
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 09:36

Masser af hø/wrap - en effektiv fedekur er show improver fra saracen!! min vallak blev pæn i løbet af en måned:-)

Mvh Mette Petersen

Lykkelige ejer af Telpa (2007), Andrea (2006) og Drífandi (2004)

www.tjarnalundi.dk

0
0
Svar på denne tråd

lucernepiller
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 10:00

lucernepiller opblødt i vand - super effektivt ! da jeg skulle holde sul på oldingen prøvede jeg også alt mellem himmel og jord af majs, olie osv, men lucernepiller gjorde tricket på meget kort tid :) og fri adgang til hø/wrap

mvh

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 10:25

Fiberpiller er ret billige og har et højt antal FE pr. kg sammenlignet med meget andet foder. Energien i fiberpiller kommer primært fra fordøjelige fibre og olie og derfor er de ret effektive til at fede op med, da det jo er langsom, "fedende" energi, som hestens fordøjelse bedre kan omsætte og som den ikke skal bruge så meget energi på at fordøje.

Stivelses- og sukker holdigt foder (maj, havre og andet korn samt melasse) indeholder ganske vist meget energi, men hesten skal også bruge en del energi på at forbrænde stivelse og sukekr. LIgeledes giver det hurtig energi som typisk gør hestene mere tændte. Dvs. det giver (lidt overdrevet og forenklet) energi som hestene kan løbe af på marken, mens fedt og fibre giver energi som sætter sig på sidebenene.

Fiberpillerne produceres af NAG på Sjælland og Miljøfoder (mener jeg) i Jylland og på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 15:33

Som andre også skriver: Hø eller wrap - alt det de kan æde! Hvis ikke fordøjelsen fungerer ordentligt, kan man hælde alt det dyre tilskud på kræene man vil, uden synderlig virkning. Og hestes fordøjelse er nu engang indrettet til at spise hø, græs og wrap.

Vil du give tilskud ved siden af høet/wrappen kan du købe en bøtte YSY blanding, det er en gærkultur, der hjælper dem med at udnytte foderet bedre og optimerer fordøjelsen.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Det ville
Forfatter: 
Dato:  06-04-2011 20:31

nok hjælpe at du skrev hvad hesten fik at spise nu?

Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2011 11:05

Nogen der kan hjælpe mig med en fedekur til min pony også??

Har en welsh/ ox (meget ox-præget) som er noget for slank, og desuden så måtte han godt få lidt mere energi. Han virker faktisk alt for rolig i forhold til den race han er.

Han er 7år, 129 i stang og vejer ca. 260kg (ifølge sådan et målebånd jeg har). Af foder får han pt. Horselux Easy 260g om dagen + YSY-blanding fra Brogården og ca. 1 dl olie. Begyndte at give olie da han var ret mat i pelsen her i vinters, og det har faktisk hjulpet en hel del.

Giver ikke så meget krybbefoder fordi han simpelthen ikke rigtig gider æde det (ikke det i muesliform ihvertfald). Han får alt det wrap han kan spise.

Nb. Han har lige fået ormekur og fået raspet tænder.

Jeg har ikke den store forstand op "fedende foder", da min anden pony døjer med forfangenhed, er min viden større på "slankeområdet"

Hvad søren kan jeg give denne tynde pony som giver lidt ekstra på siderne samt lidt mere energi??

Skal lige tilføjes at jeg absolut ikke er tilhænger af korn, så kan jeg undgå dette, vil jeg aller helst det

Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne

Seje billige strømper på

www.thissocks.dk

0
0
Svar på denne tråd

En hest som din
Forfatter: 
Dato:  08-04-2011 16:13

ville jeg absolut forsøge at give fiberpiller. Det er lavt på stivelse, fri for korn og de spiser det som regel gerne. En OX skal jo være ret slank, men selvfølgelig ikke undervægtig. Start med 100 gram pr. måltid og så sæt det op til 500 gra langsomt, så han får et kg dagligt. Det er måske endda for meget, men så kan du skrue ned igen.

Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  08-04-2011 23:53

Jeg kan kun anbefale fiberpiller! (y) (y) (y) Min egen har haft en ordentlig ormeangreb! Ret voldsomt faktisk - det har taget mere end 6 måneder at få has på de møgkræ

Monark har hele tiden fået wrap ad libitum! Men da jeg begyndte at give fiberpiller, skal jeg da love for at der kom gang i den! Han ser super godt ud nu efter 2 mdr. på fiberpiller, ja han er faktisk lidt tyk ;)

Monark har fået ca 700 gram pr. dag fordelt på to fodringer, og han får dem tørre :)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth... * *

0
0
Svar på denne tråd

hø hø hø
Forfatter: 
Dato:  09-04-2011 11:44

hø hø hø..... pas på ikke at få andre sygdomme ovenikøbet, hvis du skruer for meget op for et bestemt slags foder. Hø ad lib. er det absolut sundeste at fede op på.

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Skiver det lige igen...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 14:25

Jeg kan kun anbefale at få lavet en ordentlig foderplan af proff. Jeg har fået lavet af Reni Nielsen fra LMO 87282200. De 350kr. plus moms er hurtigt tjent hjem. I stedet for at give i blinde og på fornemmelser, så få lavet en plan der holder. Ved at få lavet foderplan ved hende, har jeg nu en optimalt fodret hest, til billigere penge.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider