Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tidl. forfangen indgræsning???
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 07:55

Hej alle.

Min gamle hest blev desværre forfangen sidste sommer. Han kom sig heldigvis over det er og idag uden mén.

Dyrlægen kunne ikke sige, hvad årsagen var for vi havde græsset stille og roligt ind som vi plejer.

Personligt tror jeg det skyldes for meget sukker i foderet sammen med friskt græs.

Men nu er jeg så alligevel bange.....for hvad nu.....nu begynder græsset at gro og hvad skal jeg gøre.......jeg vil gerne at hesten skal på græs men er alligevel yderst nervøs......

Hvad ville i gøre??

0
0
Svar på denne tråd

Tidligere forfangen ...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 08:51

Jeg ville anlægge en jordfold, hvor der tildeles hø eller evt. hvis du har en sandridebane og så indstille mig på, at hesten nok aldrig mere kommer til at gå på døgngræs.

Eller købe en mundkurv og lade den gå med den på folden.

Indgræsningen bør foregå meget langsomt og samtidig bør der gives tilskud af YSY blanding.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville ikke...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 09:05

Tage den på græs her i foråret overhovedet. Det er simpelthen for stor en risiko, især fordi det kan være svært at vide hvad der helt nøjagtig trigger forfangenheden hos lige netop din hest. Men små spirer med et højt fruktan indhold er det rene gift for tidligere forfangne heste.

Min egen gamle på 17 år, har desværre også været forfangen en del gange inden for de sidste 5 år ca. Han kan slet ikke tåle bare bitte små mængder af frisk græs/ukrudt her om foråret/forsommeren. Sidste år troede jeg den hellige grav var velforvaret fordi han fra starten kom på jordfold,men lige pludselig var der alligevel så mange grønne ukrudtsspirer på folden, at han nåede at blive lettere forfangen. Jeg fik det heldigvis taget i opløbet, folden blev indskrænket til et område uden spirer, og han kom sig hurtigt.

Det kan godt ske at din hest har højere tolerance, men jeg ville ikke tage chancen.Jeg syntes det er lidt en misforståelse at heste død og pine skal gå på græs hele sommeren. Det græs vi har her under danske forhold, er slet ikke egnet som ordentlig hesteføde. Det er alt for saftigt og fint i det til vores overvægtige luksuskrikker. Så har hesten langt bedre af at stå på jordfold medadgang til massere af godt hø, selvfølgelig suppleret med vitaminer og evt. sit normale "vinterfoder" hvis den får det.

Selvfølgelig er det nok sjovere for en hest selv at finde græs og gå på en stor grøn eng, end det er at stå og glo på en kedelig jordfold. Men hvis hesten skal vælge mellem ondt i fusserne eller jordfold, vælger den nok det sidste.

Det skal i øvrigt nævnes at jeg hidtil ikke har haft problemer med at lukke min hest på let til moderat græs fra ca. august. På det tidspunkt er sukkerniveauet igen på et fornuftigt leje.

0
0
Svar på denne tråd

Meget lidt græs
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 13:18

I vores stald græsser vi MEGET langsomt ind.

De får ikke mere end 30-45 min. den første måned. Nogen af dem endda med mundkurv på.

Når det værste krudt er aftaget kommer de op på 4-5 timer om dagen. Resten af tiden går de i deres foldsystem (Hit aktiv stald) Hvor de dog også har nogle større jordområder hvor der vokser spirer.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

nøj....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 13:25

Det er en svær og træls situation at stå i.Det giver mig grå hår.....

Hesten får allerede gærkultur hver dag og er på en lav stivelses og sukker foderplan.

Han har ikke tidligere været forfangen ("kun" sidste sommer)

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 13:42

Min var også forfangen sidste år. Efter 1½ mnd. mener jeg.

Jeg vil enten give hende mundkurv på, ellers skal hun ikke på græs. Hvis jeg selv 100% kunne bestemme, blev hun på vinterfolden, og fik hø ud sammen med sin plag - de to første måneder.

0
0
Svar på denne tråd

hvordan er dens foderstand
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 20:56

hvordan er dens foderstand nu? - hvis den allerede nu har bare lidt for mange kg. ville jeg være meget påpasselig.

Nu ved jeg ikke hvor gammel den er og hvor meget motion den får? - tingene er ikke helt enkle når man kigger på risiko for forfangenhed. Ofte er risikoen stigende med øget alder og øgede kg for meget. Samtidig øges risikoen også hvis hesten ikke får nok motion (forbrænder det den indtager....)

Jeg synes du bør overveje at give den muzzle på således at dens græsindtag begrænses. OG så må der tages en vurdering ud fra mængden/typen af grøs og den generelle fodertilstand/motionsmængde om du tør give den "fuldgræs".

Der findes bogen - den store forfangenhedsguide hvor der står megen nyttig information :)

Sorte søger part

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Management!
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 21:19

Det gælder om management!

selvfølgelig græsse hesten langsom ind, men som også tidligere nævnt så er der rigtig meget fruktan i græsset om foråret. Det samme gælder for efteråret!

Så midt sommer er den bedste tid for din hest.

Men der er også forskel på døgnet... Græsset oplagrer i løbet af dagen fruktan til brug til vækst om natten. Græsset indeholder derfor mindst fruktan tidligt om formiddagen og rigtig meget om eftermiddag + aften. Du skal også være OBS. på temperaturen. Hvis der er under 5 grader om natten vokser græsset ikke og der er derfor store rester af fruktan i græsset om morgenen. Det er derfor total NO GO at sætte en hest med tendens til forfangenhed ud på en fold hvis der har været lave temperaturer om natten.

Generelt så giver alle faktorer som nedsætter græssets vækst øget fruktan indhold. Det vil sige, høje temperaturer, lave temperaturer, tørke, for lidt vedligeholdelse af marken osv.

-Hvis græsset ikke kan vokse, kan det ikke bruge fruktanen.

Det samme gælder stresset græs. Der er igen TOTAL NO GO at sætte en hest med tendens til forfangenhed ud på en nedgnavet græsmark (hvilket altid før i tiden var et råd man fik :S ). Det samme gælder græs som der lige er taget slæt på. Det er stresset fordi det hurtigst muligt skal vokse sig højt og producerer derfor enorme mængder fruktan.

Der er også forskel på græsblaninger... Rajgræs som er den oftest brugte græssort på marker indeholder den højeste mængde fruktan. Dette fordi man elsker fruktan til køer, og de fleste græsblandinger er lavet til dem.

Græssorterne Timothe og Engrævehale er de sorter som indeholder mindst fruktan.

En jordmark resten af dagen med stråfoder er godt. Vær OBS på at der kan være meget fruktan i hø, specielt hø fra første slæt. Man kan vaske noget af sukkeret ud ved at lægge i blød i koldt vand 1 time, varmt vand ½ time. Wrap er bedre, da meget af sukkeret forbruges i den anaerobe forgæring som sker i ballen.

---Så en velplejet mark, med de rette græssorter, og så kun afgræsning midt sommer i kort tid om formiddagen. Og ingen græs hvis der har været lave temp. eller tørke.---

Tilvæn i meget god tid før med 10min græs i 3-4 dage og så forøg mængden med 5-10 min pr. 3-4 dag.

-Sandra

|Jordbrugsteknolog studerende med hestespeciale - Jordbrugets Uddannelsescenter Århus|

0
0
Svar på denne tråd

alle har noget, der virker for dem
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 21:57

mine heste går i løsdrift og græsser sig selv ind, ikke noget med små jordfolde hvor de ikke kan bevæge sig som de har behov for.

Jeg er så også så heldig at have så mange tønder land at jeg ikke behøver at spærre af, for at være sikker på at der kommer nok græs, så derfor er der ikke nogen pludselig udlukning fra vinterjordfold til saftigt forårsgræs.

Min gamle pony fik mundkurv på når græsset kom op og havde ellers samtidig stadig fri adgang til wrap. Den nedsættelse af græsindtag som mundkurven gav, var nok til at han kunne have et normalt flokliv, bevæge sig frit og være glad og tilfreds.

Jeg ville forsøge med mundkurv og lukke hesten ud på fold med de andre og så ellers holde øje med den. hvis det ikke går, kan man i løbet af et par timer allerede se om der er antydning af at den får ømme ben.

0
0
Svar på denne tråd

Det handler
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 00:05

absolut ikke kun om indgræsning. Det er mængden af fruktan der er farlig og det er uanset hvor godt man indgræsser. Så mit eneste råd er at begrænse adgangen til fruktan indtaget HELE året rundt og ikke kun forår. Man kan ikke tilvænne hestene til et højt fruktan niveau. De sidste par somre har min gået på græs x antal timer dagligt og STOR jordfold resten af døgnet med hø og halm. Ikke fordi hun har været forfangen, men fordi det er det sundeste for hestene :)

Sagde Janne

Lejlighed sælges i Kgs. Lyngby

nybolig.dk/maegler/ PrivatBolig.jsp?sagsnr...snr=103468

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

tak alle sammen
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 07:45

for jeres input.

Nøj, det er besværligt med en tidligere forfangen hest.

Til info, så er hesten 23 år. Han er ikke overvægtig, men lige tilpas (jf dyrlægen)

Jeg har sat hesten i ridling igen fornylig, så den rides let til moderat 3 gange om ugen (skal jo passe på den gamle krop)

Nogen af jer der har erfaring med at bruge æblecidereddike?

0
0
Svar på denne tråd

tidl. forfagen
Forfatter: 
Dato:  04-04-2011 08:23

Jeg ville bestemt også lade hesten blive på vinterfolden, og så iøvrigt holde rigtig godt øje den.

Forår og sommer græs er det dejligste, men bestemt ikke hvis hesten bliver syg.

jette

0
0
Svar på denne tråd

Så længe
Forfatter: 
Dato:  10-04-2011 14:38

Så længe nattetemperaturen er nede og snuse til frostgraderne, så vil jeg være meget forsigtig med græsset. Nattetemperatur under 5 grader får græsset til at stoppe med at gro og fruktanen ophobes i græsset, så det kan blive den rene sukkerbombe - især overpå en dag som i dag med høj solskin, som virkelig får græsset til at producere fruktan.

Jeg vil anbefale dig at læse "Den store forfangenhedsguide", den kan besvare mange af dine spørgsmål :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Trenser sælges,

se mine annoncer på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

tak alle sammen
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 07:19

for jeres tilbagemeldinger.

Hesten bliver gående på vinterfolden. Der kommer godt hø derud hver dag.

Hesten får dagligt dia-non og lamiguard som forebyggende. Den bliver redet og motioneret flere gange om ugen så den holder figuren og formen og får foder der er lavt på stivelse og sukker.

Ellers bliver der holdt øje med den hele tiden.

Krydser fingre for, at alt går godt.!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider