|
|
| Nu er han sat i træning, hvad så? |
|
|
Ja nu er min unghest endelig sat i træning igen efter en laaaang vinter. Det kræver han skal have noget ekstra at arbejde med i fodret for at oparbejde muskler og ikke tabe sig. Men hvad??? Han får pt og fungerer Roepiller Regulator Complete Lucerne fra Brogården Wrap Hvad ville i fodre ekstra med???
Mvh Elisabeth Med den "japanske" hest Ichiro LÅNEHEST SØGES Cacharel, mit hjertebarn, elsket aldrig glemt Røde, min sjæleven, foraltid elsket foraltid savnet Kun med hjertet kan man rigtig se
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| giv noget ordenligt |
|
|
Jeg ville give den noget godt musli produkt der har mange vitaminer i som også giver masser af energi i da det er ekstremt vigtig til en unghest så den ikke mister sin knist= energi og bliver en kedeligt træt unghest uden energi.Så skal den have fri adgang til wrap.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskriften |
|
|
Susanne : Jeg synes nu altså også at han får ordentligt foder, ellers havde jeg nok ikke valgt det til ham . Han fungerer fint på det han får og er bestemt ikke hverken kedelig eller uden gnist. Han er lige som han skal være - jeg skal bare finde et godt produkt at spæde op med, så jeg sikre han vedbliver at være som han er nu og i samme huld. Og så er Regulator jo netop hans vitaminer se her: (sakset fra Naturhesten.dk Regulator Complete er et støvfrit kvalitetsfoder, der imødekommer alle de krav, som en sund, naturlig foderplan stiller til kraftfoder. Indeholder vitaminer, mineraler, spormineraler, urter, hyben, hvidløg, salte, majs, lucerne rapsolie, kalk, biotin, elektrolyt, m.m.
Regulator Complete kombinerer de bedste egenskaber fra tilskudfoder og mineralblandinger: Foderet udfodres i meget små mængder, som en mineralblanding, men har et langt mere varieret indhold, og forebygger trivselsproblemer som følge af for ensidig fodring. Fodring med Regulator Complete forebygger desuden dårlig fordøjelse, kolik, gigt, stress og åndedrætsproblemer, og hjælper med at styrke immunforsvar, muskulatur, sener, pels, hove, ydeevne, mv.
Regulator Complete er hverken tilsat korn eller sukker. For meget sukker giver nedsat præstationsevne når blodsukkeret falder efter sukkerets energi er opbrugt, og kan resultere i muskelstivhed. Foderet er ikke tilsat korn, da det er en meget fedende form for energi. Grundet det høje stivelsesindhold kan korn også give ledproblemer hos heste i vækst.
Få hundrede gram pr. dag dækker hesten ind med vitaminer og mineraler. Regulator Complete er derfor også ideel til heste med tildens til overvægt og forfangenhed, da hesten kan nøjes med meget lidt kraftfoder uden at man går på kompromis med hestens vitamin/mineral behov.
En foderplan med hø/wrap efter ædelyst og Regulator Complete er optimal for de fleste heste. Hestens naturlige fodringsbehov tilgodeses og hestens fordøjelse skånes. Har hesten brug for at tage på i vægt, og vil den ikke æde nok hø/wrap, kan det være nødvendigt at tilføje korn eller andet krybbefoder, hvor energien er merer koncentreret end i hø. Regulator Complete kan iblandes korn, og dette vil det desuden altid være billigere, end korntilførsel via en foderblanding.
Er hesten derimod trivelig eller overvægtig kan man give hesten Regulator Complete iblandet roepiller, og skære ned på adgangen til hø/wrap. Hesten skal dog altid have min. 1 kg hø/wrap pr. 100 kg. legemsvægt. Hestens naturlige fødemønster er at spise næsten hele tiden, og fordøjelsen er indrettet til konstant bearbejdelse af små mængder mad, fremfor få store portioner. Derfor bør den trivelige hest have adgang til halm, så den hele tiden kan spise og få tilgodeset sine naturlige behov. Desuden bør hø/wrap og roepiller fordeles på så mange måltider som muligt
Se eksempler på foderplaner til forskellige hestetyper længere nede i menuen.Vejledende fodermængder (eksempler)Hest 500kg: Vedligehold 300gr/dag Konkurrence/hård træning 400gr/dag
Stor pony/småhest 350kg: Vedligehold 225gr/dag Konkurrence/hård træning 270gr/dag
Lille pony/shetlænder 150kg:
Mvh Elisabeth Med den "japanske" hest Ichiro LÅNEHEST SØGES Cacharel, mit hjertebarn, elsket aldrig glemt Røde, min sjæleven, foraltid elsket foraltid savnet Kun med hjertet kan man rigtig se
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Fiberpiller 
Søger læreplads som beslagsmed i Jylland, kender du en smed der mangler en lærling i 2011?? Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere wrap |
|
|
hvis den får alt det wrap den kan æde, så ville jeg give 2-3 dl hørfrø olie oven det den får nu. Både for flere fe, men også for at få gode omega 3 fedtsyrer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskriften |
|
|
Jeanette: Fiberpiller - erstatte roepillerne med dem eller hvad tænker du? Janne: Han får det wrap han kan tåle, uden at få splat mave - vores wrap er helt vildt . Han får ca 12 - 15 kg over 3 - 4 gange dagligt (noget bliver udfodret på folden, derfor ikke et eksakt tal) Tror du ikke olien ville vælte hans mave? Har nemlig tænkt på det meeen har lige fået styr på hans mave..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Foder.. |
|
|
Kan i hvert fald ikke se nogen fordel i at droppe det nuværende foder til fordel for et müsli fuldfoder.. Det du fodrer med nu er efter min mening helt fint, og hesten får jo hvad den har brug for. Jeg ville i hvert fald beholde regulator complete og lucerne, og muligvis bytte roepillerne ud med fiberpiller (?) Man kan sikkert også kombinere roepiller og fiberpiller, men jeg ved ikke helt hvilken slags der er mest "go" i. Men masser af hø/wrap og ikke for meget krybbefoder er nu engang det bedste, men kan det ikke lade sig gøre med stråfoderet, så ville jeg som sagt anbefale fiberpillerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equi Jewel fra Brogaarden |
|
|
Equi Jewel fra Brogaarden. Modvirker ømme muskler og giver kalorier til at opbygge muskler samtidig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville..... |
|
|
Jeg ville fortsætte med det du giver i dag - og så give ham soayskrå = protein, for at hjælpe til muskelsætning, og E-vit tilskud som hjælper til at undgå ømme muskler. Hvis din hest ellers er i godt huld, og har god energi, så ville jeg ikke umiddelbart give olie. Men begynder han at tabe sig, så kunne olie være en mulighed, hvis han ellers har energi nok. Husk dog at giver du store mængder olie, så skal de have ekstra vit E ved siden af. Mangler han energi, så ville jeg uden at blinke give ham noget havre - nogle heste trives fint som hyggeheste uden havre, men når de skal yde noget, så er havre en fin og billig energikilde. Så i så fald ville jeg forsøge mig med fx ½ kg havre dagligt. Mine ungheste som går og hygger på fold trives fint uden havre - men ridehesten skal have 1-1½ kg havre for at kunne fungerer som ridehest. Han ser nemlig knaldgodt ud på wrap, roepiller og vit/min tilskud - men ridningen bliver en pinsel for både ham og mig, da han er total energiforladt. Og med lidt forsøgen frem og tilbage har jeg fundet frem til at 1-1½ kg havre dagligt er fint for ham til at kunne gå dressur på L/M niveau. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilskud |
|
|
selv er jeg blevet rigtig glad for linamix. Men ville i hvert fald kigge efter et protein tilskud, om det så er linamix som også indeholder lidt mere eller som nævnt længere oppe fx soyaskrå (som jo nok er noget billigere)
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM Har også ungdyr tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis han får |
|
|
kaftig wrap, så pas meget på med ekstra protein (soya), det kan nemlig vælte maven. Når man ikke har analyse på wrap er det svært at tildele ekstra protein. Olie burde ikke give en forstyrrelse i tarmen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ekstra muskler og energi |
|
|
Du skriver at du søger et supplement til dit nuværende foder som virker opbyggende og giver din hest lidt mere energi. Jeg vil foreslå dig Stabiliseret risklid. - Det er en kornfri energikilde, ca 20% naturlige plantestoffer ( risolie ) for en sund, effektiv energitilførsel. - den er rig på naturlig vitamin E og en lang række andre naturlige vitaminer og organisk bundne antioxidanter - den indeholder højtfordøjelige råfibre - skånsom forarbejdsmetode til stabilisering uden konserveringsstoffer, sikrer en høj foderstofkvalitet - god accept. Det særlige ved Risklid er at den har . - et lavt stivelsesindhold som modvirker hyperaktivitet - som terapeutikum ved problematik med kornstivelse. Du kan bruge den sammen med dit nuværende foder eller alene. Håber du finder det rigtige  Vh. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|