Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad og hvor meget giver du?
Forfatter: 
Dato:  01-04-2011 16:05

Halløj. :)

Jeg er i proces "find drømmehesten", skal ud og prøve en mindre række potentielle muler, samt er godt igang med at søge det perfekte opstaldningssted.

Egentlig troede jeg, at jeg havde rimelig godt styr på det meste, også selv om jeg er førstgangskøber, da jeg dels har været i hesteverdenen fra barnsben, dels har haft flere langvarige parter..

Men NUJ, hvor har jeg meget at lære endnu!! Eftersom jeg ikke har haft egen hest før, har jeg ikke haft den helt store brug for at sætte mig ind i foderjunglen, da ejer altid selv har haft helt tjek på, hvad der skulle fyldes i dyret...

Se, jeg er godt klar over, at hvor meget og hvad naturligvis 100 % afhænger af hestens behov.. Men hvis man nu formoder, at jeg køber en sund og rask mindre hest/stor pony - muligvis noget irish cob-lign... hvad vil I så tro, man skal regne med, at sådan et kræ skal have i krybben?

Hvad fodrer du selv med, og hvad må du slippe for det? Håber på mange gode (og uden tvivl både vild- og vejledende) svar..

God weekend til alle.

Solskinshilsner fra Scarlett..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-04-2011 16:22

Vi har stort set altid selv blandet foder, og haft god succes med det hvis man ser på hestenes trivsel og vores egen pengepung :)

P.t. bruger jeg vel ca. 300 kr. i foder pr. måned på to plage.

De lever stort set af wrappen, og får kun vitaminer, lucerne, Fiber piller, Linamix.

Den ene får ikke Fiber piller.

Ellers tror jeg aldrig mit budget til kraft foder har ligget over 350 kr. pr. måned.

Fodrer med så få midler som muligt, stivelses og sukker fattigt.

God fornøjelse i junglen :)

Mvh

Janni

LEDIG BOKS I STALD BELIGGENDE MELLEM MØRKØV OG UNDLØSE, TÆT PÅ SKOV OG RIDEHUS. KUN TIL VALLAK. SE ANNONCER FOR MERE INFO.

0
0
Svar på denne tråd

lidt foder vejledning
Forfatter: 
Dato:  01-04-2011 16:34

Jeg fodrer med følgende:

Horselux easy - 100g pr. 100 kg. hest ved vedligehold. Så er hesten dækket ind med vitaminer. (lavt stivelses indhold)

Tørt hø - 1½ til 2 kg. pr. 100 kg. hest. Alt afhængig af huld.

Horselux Fiberpiller - giver jeg efter behov og er afhængig af huld. (lavt stivelses indhold)

Lad mig give dig nogle heste-eksempler:

DV hoppe, 175 i stg. godt og vel 550-600 kg. Er i fint huld - daglig ration fordelt på 3 fodringer. Står i halmboks. Er pt i let genoptræning.

600 g. horselux easy

12 kg. tørt hø

600 g. horselux fiberpiller

Belgiere (6 stk ialt). Ligger mellem 1000 og 1500 kg., og 160 til 170 i stg. Er i OK huld. Fuldfoder fordelt på 2 rationer, fri adgang til tørt hø. Går i løsdrift og har gjort det hele vinteren. Er pt. ved at komme igang igen efter vinteren (køreheste).

100 g. horselux easy pr. 100 kg. hest. Altså får de mellem 1 og 1½ kg om dagen.

Hø ad libitum, men spiser nok en 20 kg. hver pr. dag.

Irish Cob, godt og vel 650 kg og 144 i stg. Vedligehold.

700 g. Horselux easy

8 kg. hø

Shetlender, ca. 150 kg. Dårligt huld (meget tyk), fodret meget forkert! og misholdt.

150 g. horselux easy

2,5 kg. hø

Fordelen ved Horselux Easy, er at det er et foder til nøjsomme heste. Det er lucernebaseret, stivelsesfattigt og de skal have en relativ lille mængde for at være dækket ind med vitaminer. Derfor er det ideelt til heste som kan leve på en sten (så som belgiere, irish cob (tinker), islændere osv., eller heste som skal tabe sig.

Jeg har valgt at give min DV det også. Hun er ikke nøjsom. Hun indtager mad som et hul i jorden. Men hun har tendens til mavesår og kan ikke tåle havre eller store mængder af korn (bliver tosset på øverste etage!). Og så har hun problemer med store mængder mad i krybben. Og iøvrigt meget kræsen!!

Derfor får hun horselux easy sammen med nogle fiberpiller. Og en masse hø. Og hun er så smuk at se på!! Godt huld og blank pels.

Dyrelægen synes at hendes foderplan er meget god og hun fungerer godt på det. Hun er ikke doven, men heller ikke skør på øverste etage, selv efter 5 ugers boksro.

Ydermere er det et rimeligt økonomisk foder.

Horselux Easy ligger på omkring 140 kr. for 15 kg

Horselux fiberpiller ligger på omkring 100 kr for 25 kg.

Alternativt kan du fodre med lidt lucerne, vitamil/mineral tilskud og evt. lidt opblødte roepiller for mæthedens skyld og masser af godt hø.

Hestens mad skal med størstedelen bestå af grovfoder. Så vægt altid grovfodret først ift. fuldfodret. Og giv hellere hø + vitamin/mineral, end at nedsætte mængden af hø for at give mere fuldfoder.

Så hvis du bygger den foderplan op omkring, at hesten skal fortrinsvis leve af hø/wrap, så vitamin/mineral blanding og så fedende foder, som lucerne, opblødte roepiller, korn, fiberpellets. Pas på med fuldfoder, da der (næsten) altid er vitaminer i.

LÆKRE VELHOLDTE SADLER SÆLGES!!

HDR Fletcher springsadel, 17'' og bom 3

Sommer Egon von Neindoff Dressursadel, 17,5'' og bom 31,5

Lemetex Cresta Dressursadel, 17'' og bom 33

SE MINE ANNONCER!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 08:53

om vinteren på sunde løsdriftheste lige omkring ponymålet ca 800 kr pr stk.

De får en masse tørt hø. Faktisk ad libitum hvilket er 10-12 kg pr dag.

Derudover får de Fiberlux Basic fra Dangrønt og Naturmüsli fra Hippolyt + en lille topdresing af Struktur E, også fra Hippolyt.

Når vinteren har været allerværst har de fået en håndfuld havre eller fuldfoder oveni for kalorierne.

Jeg kan faktisk nøjes med at give krybbefoder en gang om dagen da mængderne ikke er så store, men en hest i ridning skal nok have to gange om dagen.

Om sommeren får de meget lidt eller intet hø (afhængigt af græsset) men fortsætter med at få enten Struktur E eller Naturmüsli fra Hippolyt. Som regel med en lille håndfuld lucerne (Alfalfa medolie fra Dangrønt) for tyggetid.

Så er vi nede på ca 300-400 kr/hest/md

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses til salg.

Gode afstamninger. Egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Overskriften
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 09:12

Jeg fodre med roepiller , Regulator Complete , lucerne og så wrap. Tror jeg bruger omkring 400 kr i mdr på foder, men må ærligt indrømme jeg ikke har regnet på det.

Dog er det biligere end da jeg fodrede med færdigblandet müsli. og så er han helt vild med det han får nu og trives rigtigt godt på det.

Velkommen i foderjunglen og held og lykke med at finde rundt, det er ikke nemt altid.. ;)

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest Ichiro

LÅNEHEST SØGES

Cacharel, mit hjertebarn, elsket aldrig glemt

Røde, min sjæleven, foraltid elsket foraltid savnet

Kun med hjertet kan man rigtig se

0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 09:27

Den type hest du er på udkig efter, er oftest forholdsvis nøjsom :)

Det aller vigtigste ved heste fodring er godt stråfoder (hø eller wrap). Find dig en god hø eller wrap leverandør og du er nået rigtig langt :)

Som hovedregel, for at hestens fordøjelse kan fungere optimalt, siger man, at den minimum skal have 1 kg. tørstof pr. 100 kg. hest. Da hø somregel har en tørstof procent på 85 vil det sige, at en hest skal have lidt over 1 kg. hø pr. 100 kg hest. Wrap ligger lavere i tørstof og derfor kan man ca. regne med 1,4-1,5 kg. wrap pr. 100 kg. hest.

Når det er på plads skal hesten dækkes ind med vitaminer/mineraler, det kan gøres ved at give et rent vitamintilskud, enten Travo Minerals, Salvimin Grøn, Surelimb ell. lign. Disse produkter gives med mellem 100- 175 g. pr. dag alt efter arbejde og hestens størrelse.

Nu har du hesten dækket ind med de mest nødvendige næringsstoffer :) Så skal du se på, hvad hesten laver, om den har brug for mere energi til at holde huld eller mere energi i ridningen.

Der kan enten suppleres med snittet lucerne, opblødte roepiller, fiberpiller eller havre til at opblande vitaminerne i.

Dette er bland selv metoden :)

En foderplan kan derfor se således ud, hvis vi antager at din kommende hest vejer omkring 500 kg.:

6-7 kg. hø

150 g Travo Minerals/Salvimin Grøn

og så enten lucerne/roe/fiberpiller/havre ...

Halm som yderligere beskæftigelse.

Er du mere tryg ved et fuld- eller tilskudsfoder, bør du se dig om efter et produkt, hvor den daglige tildeling for at at dække hestens behov for vitaminer er lav, på den måde får den ikke for mange foderenheder gennem krybbefoderet og du kan derfor give mest mulig hø/wrap :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Og alt efter.....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 10:05

Synes de forslag som er sagt her er yderst fornuftige.

Dog kan du nemt risikerer, at det opstaldningssted du vælger, kun vil have man bruger deres foder.

Tjek det overordnet af om det passer til din hest - og så må jeg indrømme, at til udvoksede voksne heste er jeg ikke så sart mht om det passer på Mygram

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 14:15

Min store 1'er pony, som godt kan være til den lidt robust side hvad angår bygning, har jeg prøvet en del forskelligt foder til i løbet af de snart 11 år jeg har haft ham.

Men lige nu går han på:

* Ca. 200 gram lucerne med olie

* Ca. 900 gram Cool Mix fra Havens (det er bl.a. til nøjsomme heste)

* En lille skvat Feed Complex fra Blue Horse (for at være sikker på han er dækket nok ind, da de 900 gram er under hvad Havens selv anbefaler)

* 5-6 kg hø/wrap

Han fungere rigtig fint på det, virker glad og tilfreds, ok med energi og så har han ikke taget yderligere på end det kan skulle.

Mvh Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Stråfoder
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 15:15

Jeg er konverteret til stråfoder og vitaminer/mineraler.

Jeg havde en meget meget svær hest at fodre på, der var det et helt andet spørgsmål, men med en alm. pony/hest af robust type:

150g. Eggersmann Golden Mineral (Vitamin)

2 håndfulde roepiller, opblødt

50g. ølgær (generelt til hove, pels, mave/tarm system)

1 spsk salt (og saltsten på fold/i boks)

Så meget grovfoder den kan æde, eller tåle at æde uden at blive trommeltyk.

Derudover får min også et glucosamin/msm tilskud, han er 17, og plejede at være lidt stiv, det er stort set væk nu :)

/Lene

Basse

198? - 15/09/08

Cargo B

10/03/96 - 04/11/10

Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd

Nå ja forresten
Forfatter: 
Dato:  02-04-2011 15:17

Jeg giver ca. 100 kr pr mdr, for hø ad lib er inkl. i opstaldning.

/Lene

Basse

198? - 15/09/08

Cargo B

10/03/96 - 04/11/10

Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd

Wrap og vitamin
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 00:49

Jeg har en flok i løsdrift - fordelt på følhopper, plage, hingste og vallaker - bestående af knabstrupper, fjordhest, frieser, frederiksborger og haflingergadekryds, altså rimelig nøjsomme heste.

De lever af

fri adgang til god wrap,

bajler med vitamin og saltsten (som de spiser af når der er behov for det og ellers holder mulerne væk - ingen panik hvis første vitaminbalje forsvinder på ingen tid, nr 2 vil holde i månedsvis når først depoterne er fyldt op),

hel havre (1-4 kg daglig afhængig af alder, brug osv) til de der trænger til ekstra kalorier - hopper i fol/føl ved siden, hingste i bedækningssæson, plage der vokser - i havren får de en håndfuld musli eller melasse for smagens og forkælelsens skyld :)

og gulerødder ! 1-2 kg. Det giver ikke så meget andet end lidt ekstra væske, men da ingen af mine heste får særlig meget kraftfoder, hjælper det godt med et par håndfulde gulerødder i krybben. De tror de får en masse mad og har ikke spist op på 3 sekunder. Snittet lucerne er også godt til den slags.

Har haft en 27 årig nordbagge som pga manglende tænder havde svært ved at spise nok wrap til at holde sul på kroppen.

Prøvede lidt af de sædvanlige råd med majs, kalvefedefoder osv, men det der for alvor virkede var lucernepiller (husk ALTID at bløde foderpiller op i vand, da det ellers kan give alvorlige maveproblemer idet pillerne suger væske som en svamp!)

Ved siden af fik han Dodson & Horrel's 16+ da ældre heste har anderledes vitamin/mineral behov end yngre heste.

Men som dyrlæger og fodereksperter siger - giv al det grovfoder din hest gider æde = sund hest, sundt tarmsystem, minimal risiko for mavesår og uvaner som krybbebidning, vindslugning, vævning osv

og brug kun kraftfoder hvor det er nødvendigt som supplement.

God hestejagt og held & lykke med livet som hesteejer!!!

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 19:30

- der er vel ikke nogen opstaldningssteder i DK, hvor man insisterer på at skulle bestemme, hvad hesteejerne skal fodre deres heste med? Medmindre, naturligvis, at hesten er misrøgtet, underernæret osv.

Det kan jeg ikke lige forestille mig findes...

0
0
Svar på denne tråd

111111111111
Forfatter: 
Dato:  03-04-2011 20:30

Jeg fodrede med fiberpiller for et stykke tid siden..

Men min hest reagerede fuldstændig som da han fik havre, så jeg er ovre på en ny og super fungerende foderplan.. Hesten er direkte rolig, ser meget lidt spøgelser og er super koncentreret i ridningen. :) Udover det har han den smukkeste pels..

Han får wrap ad libitum (ca 15kg i døgnet)

1kg Cooling mix og urter

50g Salvimin grøn

1kg Gls Lucerne

Det koster mig ca 500kr om måneden i krybbefoder og 400kr i grovfoder.. :)

0
0
Svar på denne tråd

Dapoll OX
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 10:12

min arabervallak på 6 år og som er i hårdtræning (svær at fodre på, tager ikke på )

men han får

2 kg Trotting Cubes fra brogaarden

1 kg. lucerne

2 dl olie

1 spiseske salt

halv kg betfore ca.

og alt det wrap plus halm den ville have.

og det er udarbjedet at brogaarden. og det virker faktisk for engangs skyld ;)

Catrine Nalepa Jensen & CA Dapoll OX !

Bedste fremgang i 2008 på JHN

0
0
Svar på denne tråd

Dapoll OX
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 10:13

Glemte lige pris :O

Men jeg giver 300 kg om måneden rundt regnet ;)

Catrine Nalepa Jensen & CA Dapoll OX !

Bedste fremgang i 2008 på JHN

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider