Jeg fodrer med følgende:
Horselux easy - 100g pr. 100 kg. hest ved vedligehold. Så er hesten dækket ind med vitaminer. (lavt stivelses indhold)
Tørt hø - 1½ til 2 kg. pr. 100 kg. hest. Alt afhængig af huld.
Horselux Fiberpiller - giver jeg efter behov og er afhængig af huld. (lavt stivelses indhold)
Lad mig give dig nogle heste-eksempler:
DV hoppe, 175 i stg. godt og vel 550-600 kg. Er i fint huld - daglig ration fordelt på 3 fodringer. Står i halmboks. Er pt i let genoptræning.
600 g. horselux easy
12 kg. tørt hø
600 g. horselux fiberpiller
Belgiere (6 stk ialt). Ligger mellem 1000 og 1500 kg., og 160 til 170 i stg. Er i OK huld. Fuldfoder fordelt på 2 rationer, fri adgang til tørt hø. Går i løsdrift og har gjort det hele vinteren. Er pt. ved at komme igang igen efter vinteren (køreheste).
100 g. horselux easy pr. 100 kg. hest. Altså får de mellem 1 og 1½ kg om dagen.
Hø ad libitum, men spiser nok en 20 kg. hver pr. dag.
Irish Cob, godt og vel 650 kg og 144 i stg. Vedligehold.
700 g. Horselux easy
8 kg. hø
Shetlender, ca. 150 kg. Dårligt huld (meget tyk), fodret meget forkert! og misholdt.
150 g. horselux easy
2,5 kg. hø
Fordelen ved Horselux Easy, er at det er et foder til nøjsomme heste. Det er lucernebaseret, stivelsesfattigt og de skal have en relativ lille mængde for at være dækket ind med vitaminer. Derfor er det ideelt til heste som kan leve på en sten (så som belgiere, irish cob (tinker), islændere osv., eller heste som skal tabe sig.
Jeg har valgt at give min DV det også. Hun er ikke nøjsom. Hun indtager mad som et hul i jorden. Men hun har tendens til mavesår og kan ikke tåle havre eller store mængder af korn (bliver tosset på øverste etage!). Og så har hun problemer med store mængder mad i krybben. Og iøvrigt meget kræsen!!
Derfor får hun horselux easy sammen med nogle fiberpiller. Og en masse hø. Og hun er så smuk at se på!! Godt huld og blank pels.
Dyrelægen synes at hendes foderplan er meget god og hun fungerer godt på det. Hun er ikke doven, men heller ikke skør på øverste etage, selv efter 5 ugers boksro.
Ydermere er det et rimeligt økonomisk foder.
Horselux Easy ligger på omkring 140 kr. for 15 kg
Horselux fiberpiller ligger på omkring 100 kr for 25 kg.
Alternativt kan du fodre med lidt lucerne, vitamil/mineral tilskud og evt. lidt opblødte roepiller for mæthedens skyld og masser af godt hø.
Hestens mad skal med størstedelen bestå af grovfoder. Så vægt altid grovfodret først ift. fuldfodret. Og giv hellere hø + vitamin/mineral, end at nedsætte mængden af hø for at give mere fuldfoder.
Så hvis du bygger den foderplan op omkring, at hesten skal fortrinsvis leve af hø/wrap, så vitamin/mineral blanding og så fedende foder, som lucerne, opblødte roepiller, korn, fiberpellets. Pas på med fuldfoder, da der (næsten) altid er vitaminer i.