Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vallak hormonsprøjte
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 15:20

Hej alle

Der er vel ikke nogen, der kunne fortælle mig lidt mere om de hormonsprøjter, man kan få til vallakker, som bedækker.

Ændrer det hestens personlighed?

Bivirkninger?

Andet man bør vide om det?

Min vallak er nemlig begyndt at bedække, men jeg er ikke meget for at give ham en hormonsprøjte, da min hest er nem at styre og ikke er ond mod de andre på folden. Men det er jo stadig ikke smart at han bedækker.

Tak for hjælpen :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 21:12

Man giver kun hormonsprøjte hvis der er tale om hormonel ubalance. Så for at afgøre om det overhovedet er noget der kunne være relevant i dit tilfælde skal du have din dyrlæge ud og tage blodprøve for at teste om den af en eller anden grund har fået hormonel ubalance.

Hvis ikke det er pga. hormonelle problemer at den bedækker, hjælper det jo heller ikke noget at give den hormoner for at rette op på det. Nogle valakker kan bare ikke gå sammen med hopper.

Jeg ville starte med at flytte den væk fra hopperne indtil du har styr på om den skal behandles eller om det er en adfærd den af en eller anden grund bare er begyndt på.

0
0
Svar på denne tråd

hesten
Forfatter: 
Dato:  24-03-2011 09:32

Det er noget han begyndte på for ½ års tid siden, da der kom en ny hoppe ind i flokken. Han var 4 år dengang. Så flyttede hoppen og en ny hoppe er kommet ind og den bedækker han altså også.

Problemet er at den hoppe er 35 cm lavere end ham og svært overvægtig (så risiko for dårlige ben), og vil jo helst ikke have at hoppe eller vallak kommer til skade.

Personligt synes jeg egentligt ikke der er noget galt med ham. Han blev kastreret sent og jeg synes egentligt det er meget naturligt at vallakker bedækker, når hopperne er i brunst... Men nu til dags er der jo meget ramaskrig, hvis den slags sker.

Jeg mener ikke at min hest er i ubalance, han er ikke specielt hingsten. Eller jeg har aldrig haft en hingst, så hvad ved jeg, men han er ikke svær at håndtere i dagligdagen.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville aldrig give det
Forfatter: 
Dato:  24-03-2011 11:59

Jeg ville aldrig give min hest sådan noget de bedækker pga af deres natur selvom de er kastret og derfor skal hoppe og vallak gå hver for sig da den gør hopperne urene så de kan have sværre ved at komme ifol jeg ville aldrig give min hest sådan noget du ved jo ikke hvad der er af bivirkninger og det er noget skadeligt noget og kan være doping hvis du starter stævner.

susanne von mehren.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-03-2011 16:24

Susanne: det er jo altså kun noget skidt, hvis man giver det til heste som ikke har hormonelle problemer. Vallakker kan - ligesom hopper - få hormonelle forstyrrelser. Og ligesom andre lidelser skal man behandle det, hvis der er tale om et fysisk problem. Men hvis ikke det er en hormonel forstyrrelse skal man selvfølgelig ikke behandle. Det er i øvrigt ikke noget vallakken skal have permanent, men typisk noget den bliver behandlet med en enkelt gang eller to.

Langt fra alle vallakker bedækker - det er ligesom ideen med at kastrere dem, at man undgår den uønskede adfærd. De fleste valakker kan fint gå sammen med hopper - men altså ikke alle.

Trådstarter: Du skal også få tjekket om din vallak er kastreret ordentligt - dvs. om de har fjernet alt det de skal og om der evt. kan ligge en sten oppe i lysken (fx hvis den har været klaphingst eller hvis den har haft 3 sten i stedet for to). Dette tjekkes også via blodprøve så vidt jeg ved.

0
0
Svar på denne tråd

Naughty gelding
Forfatter: 
Dato:  24-03-2011 18:28

Min gamle vallak på 20 år, er også begyndt at bedække hopperne.

Jeg har købt nogle urter som hedder Naughty gelding fra Brogaarden. Jeg ved endnu ikke om de virker, men det håber jeg sgu.

Min hest brøler, skafter ud, sjat pisser og hopper og danser hvis der er en brunstig hoppe i nærheden. Går han på samme fold som hoppen, så bedækker han.

Jeg er meget træt af det, for det er synd for min hest. Han er helt stresset af det.

Hvis ikke det hjælper, skal jeg have dyrlægen ud at tage en blodprøve, som det kan undersøges om der er noget med hormonerne.

0
0
Svar på denne tråd

Vallak
Forfatter: 
Dato:  25-03-2011 07:10

Nu er det desværre ikke alle, der har mulighed for at skille vallakkerne og hopperne fra hinanden. Dog har de fleste opstaldningssteder efterhånden fået øjnene mere op for det.

Kastrerer man dem ikke for at undgå uønskede føl som det primære?? Fordi hingste ikke er nemme at have med at gøre/have opstaldet.

Gennem "min tid" i hesteverdenen, har jeg i næsten alle blandede flokke altid oplevet en eller to vallakker med denne adfærd.

Og også nogen, som aldrig ellers har gjort det, som pludselig "forelsker sig" i en bestemt hoppe og så hopper på hende.

En anden ting er så, at hopperne kan blive urene og dette kan medføre en del gener for dem.

Så kan man jo også risikere, at vallakken og hoppen kommer til skade, så hvorfor ikke prøve at undgå det??

Min egen har også tendens til det og har, når han har gået med hopper, fået Naughty Gelding med ret god effekt.

Mvh

Gitte og Den Lille Grå

Championatsvinder Dressur 2007

Championatsvinder Distance 2009

i

Vestegnens Rideklub

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider