Vi har en headshaker og han har haft det i omkring 4 år nu. Der var en artikel i Ridehesten om det sidste år, tror jeg det var. Den var super, og omtalte meget præcis symptomerne. Desværre omtalte den vist ikke nogen behandlinger
Vores er meget lysfølsom, klør sin mule meget, får vejrtrækningsproblemer hen over sommeren, og laver nogle små hop med det ene forben, mens han slår hovedet op.
Det er nu længe siden, han har lavet det, for han har nu været i behandling med astmainhalation til mennesker i 3 år. Det virker godt på ham. Han får det én gang om dagen i en maske, som han trækker vejret igennem. Og hvis det er dårligt, at ride om aftenen, men for det meste går det nu meget godt.
Han er i gang med en Sensistop-kur, det ser nu ikke ud til at virke, men vi fortsætter ufortrødent

. Vi har givet msm i over et år, det virker ikke.
Det er der kun om sommeren! Det er helt væk fra november til april.
Og det kan forsvinde, når vi rider dressur, men ikke i skoven. Nok fordi han skal koncentrere sig om dressuren.
Desuden virker det at han går rigtig meget på fold, for tiden går han ude hele natten. Det er vigtigt at der ikke er noget i stalden, der irriterer mulen og luftvejene, fx hø, støv og - især - ammoniak fra boksbunden. Så der skal muges hver dag, og helst bruges spåner.
Det bedste er løsdrift eller noget, der ligner.
Man kan ofte afhjælpe det en tid med frynsepandebånd også hen over næsen, en nylonstrømpe, eller et næsenet (kan ses på min præsentation - klik ved siden af mit navn foroven), men man skal ikke regne med, at virkningen holder
Man er nødt til at gøre noget drastisk ved hestens opstaldningsforhold.
Man ved ikke helt, hvad det er. Nogle mener, at det er allergi, det er muligt, men det er nok allermest en irritation, der måske udløser en slags refleks, ligesom vi mennesker kan nyse af sollys. Det er rigtigt, at nogle dyrlæger deler det op i, om det er photisk (lysfølsomhed) eller allergisk. Det er vist også usikkert, om der er hold i denne opdeling.
På CamillaFelurs præsentation kan man se nogle links til udenlandske sider om headshake.
Og her nedenfor kan man læse indlæg, hvor vi tidligere har 'snakket' om det her på hestenettet.
headshake indlæg