Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Headshaker
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 18:04
Nogle der kender til den sygdom?

Kender en hest, som er blevet konsateret headshaker af dyrlægen ): Der er blevet prøvet mange forskellige midler for heldbredelse, fx. kioprakter, massør og flere former for medicin.

Har I nogle gode råd til helbredelse?

Hilsen Jacqueline/Waldemar
0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 19:40
er godt nok ikke blevet konstateret headshaker af en dyrlæge, men vi går stærkt ud fra at han er.

Men der er mange grunde til at en hest er headshaker, nogle (bl.a. min) har meget følsomme øjne og ører, andre kan være allergiske osv. (kan ikke lige huske dem allesammen :-)....

Men hos min har det i hvert fald hjulpet meget, at ride når solens mindre kraftig, ikke ride i alt for meget modvind + at jeg har købt en kombi fluehætte-pandebånd (fra Hööks), så der ikke er nogle fluer der kan generer ørerne og solen ikke kan generer øjenen. Det har hjulpet meget ved min, men det er ikke sikkert at det hjælper hos din :-)

~ Mvh Katrine ~

~ hende med den lille brune ~

~ Brug ikke sporene på en villig hest! ~
Engelsk ordsprog :-)
0
0
Svar på denne tråd

stakkels Waldemar....
Forfatter: 
Dato:  08-07-2004 23:32
Har du prøvet med msm? Syntes det hjalp på min hoppe. Jeg købte det hos "brogården" som også vejledte med hensyn til dosering (i starten var det vist en del, fordelt på flere gange om dagen....)

Håber du finder noget der kan hjælpe ham...

kh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

ikke msm hos os
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 03:20
Vi har en headshaker og han har haft det i omkring 4 år nu. Der var en artikel i Ridehesten om det sidste år, tror jeg det var. Den var super, og omtalte meget præcis symptomerne. Desværre omtalte den vist ikke nogen behandlinger :-(

Vores er meget lysfølsom, klør sin mule meget, får vejrtrækningsproblemer hen over sommeren, og laver nogle små hop med det ene forben, mens han slår hovedet op.
Det er nu længe siden, han har lavet det, for han har nu været i behandling med astmainhalation til mennesker i 3 år. Det virker godt på ham. Han får det én gang om dagen i en maske, som han trækker vejret igennem. Og hvis det er dårligt, at ride om aftenen, men for det meste går det nu meget godt.

Han er i gang med en Sensistop-kur, det ser nu ikke ud til at virke, men vi fortsætter ufortrødent ;-). Vi har givet msm i over et år, det virker ikke.

Det er der kun om sommeren! Det er helt væk fra november til april.
Og det kan forsvinde, når vi rider dressur, men ikke i skoven. Nok fordi han skal koncentrere sig om dressuren.

Desuden virker det at han går rigtig meget på fold, for tiden går han ude hele natten. Det er vigtigt at der ikke er noget i stalden, der irriterer mulen og luftvejene, fx hø, støv og - især - ammoniak fra boksbunden. Så der skal muges hver dag, og helst bruges spåner.

Det bedste er løsdrift eller noget, der ligner.

Man kan ofte afhjælpe det en tid med frynsepandebånd også hen over næsen, en nylonstrømpe, eller et næsenet (kan ses på min præsentation - klik ved siden af mit navn foroven), men man skal ikke regne med, at virkningen holder :-(

Man er nødt til at gøre noget drastisk ved hestens opstaldningsforhold.

Man ved ikke helt, hvad det er. Nogle mener, at det er allergi, det er muligt, men det er nok allermest en irritation, der måske udløser en slags refleks, ligesom vi mennesker kan nyse af sollys. Det er rigtigt, at nogle dyrlæger deler det op i, om det er photisk (lysfølsomhed) eller allergisk. Det er vist også usikkert, om der er hold i denne opdeling.

På CamillaFelurs præsentation kan man se nogle links til udenlandske sider om headshake.
Og her nedenfor kan man læse indlæg, hvor vi tidligere har 'snakket' om det her på hestenettet.

headshake indlæg

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde og nye haflingerbilleder af Annuscka!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2004 12:49
Hej.
Min hest havde mange af symptomerne på Headshaking. Han blev dog aldrig undersøgt for det...
Men efter at jeg har haft besøg af Mai Nicolaisen (hestetandlægen) er han næsten holdt helt op...
Hesten havde dog også en masse tandproblemer, som jeg ikke vidste af. Han var regelmæssig blevet ordnet af dyrlægen, som ikke fandt noget usædvanlig...
Jeg bruger ihvertfald kun Mai for fremtiden...
Jeg har fået en hel anden hest at ride på...
Måske det kan hjælpe på dit problem..
Mvh Ulla
0
0
Svar på denne tråd

vi har prøvet
Forfatter: 
Dato:  10-07-2004 02:38
Vi har haft Mai Nicolaisen ude. Det var fint, men det hjalp ikke på headshakingen :-(

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde og nye haflingerbilleder af Annuscka!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider