Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stadigvæk meget ondt i maven
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 14:18

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om en vallak, der har en super dårlig mave. Han har haft det meget længe - og vi gør rigtig meget for at hjælpe ham - men det virker bare ikke. Årsagen skal findes i hestens vane med at æde sne hele vinteren :(

Han får

- YSY fra Brogaarden

- Lucerne (ca. 0,6 kg dagligt)

- Betfor (ca. 0,3 - 0,4 kg opblødt)

- Vitamnier fra Salvana (150 g dagligt)

- Hø og en smule wrap (ca. 9 - 10 kg)

- Mash fra St. Hippolyt 2 gange om ugen

Jeg snakkede med dyrlægen for 14 dage siden og dengan mente de at løsningen på min stressvallak - der virkelig kan stresse op var at stikke hesten hø intet andet og spærre den inde 24 timer i døgnet fordi han ikke kan administrere at gå ude. Det er så lige direkte modsat - kommer hesten ind så stressvæver han på under 24 timer. Jeg tør ganske enkelt ikke.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre mere. Jeg har foreløbigt doblet mængden af YSY, tilføjet hørfrø og så løb min hjerne altså tør for gode ideer.

Jeg aner simpelthen ikke hvad der gør at den stakkels hest har så ondt i maven - men det er uden tvivl blevet bedre. Vi er sluppet af med vommetheden, jeg troede han var tyk, men det var luft i tarmene, vi er sluppet af med det værste tynde og til tider er det også stadigvæk finde hestepærer men nogle gange så er der bare et eller andet galt med den mave :(.

Han har tydeligt ondt i maven - han virker nedtrykt nogle dage og bliver primært skridtet for at få gang i fordøjelsen, gerne mindst en god time om dagen.

Han har tidligere være tilbøjelig til kolik og vi har haft flere ture med både kolik og tarmslyng så jeg vil for alt i verden gerne undgå det.

Naturligvis skal jeg have fat i dyrlægen igen hvis han ikke meget snart vender - men jeg tror altså bare at de ryster på hovedet af mig.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Nanna Luthersson
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 14:34

Jeg ville kontakte Nanna Luthersson.

Det var dog det mest mærkelige råd jeg har hørt fra en dyrlæge, at spærre hesten inde.

Mine går ude i døgndrift året rundt og har 7-9-13 aldrig maveproblemer, hævet ben eller andre af de syptomer som jeg mener (personlige mening) kommer af for meget box-tid.

Hvad med sand i tarmene? Har du prøvet at putte en hestepære i en gennemsigtig plastic-handske, hælde vand over og hænge den op? Så kan du se om tarmene er fulde af sand.

Rigtig god bedring, håber i finder en løsning.

0
0
Svar på denne tråd

giv.....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 17:11

giv den stråfoder på folden. Og går ud fra., den har vand også. Hvis vandet var frosset i vinters, begyndte min plag at spise sne. :(

Så med stråfoder og vand, der ikke er frosset, spiser hun det ikke.

Ellers må du igang med at sætte mundkurv på den, når der er sne.

0
0
Svar på denne tråd

Loppefrøskaller
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 17:53

Jeg tror også, at jeg ville forsøge med loppefrøskaller, sand i tarmene kan give voldsomme irritationer med tynd mave til følge.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 19:50

jeg syns nu det lyder typisk som gener efter bændel eller blodorm..de kan give megen smerter i maven...selvom den er blevet tjekket for orm så ved jeg desværre af egen erfaring at det kan være orm da de fleste dyrlæger IKKE tjekker for disse 2 slags orm...bændelorm ved de fleste at der ikke bliver undersøgt for men blodorm er der ikke mange der ved at der ikke bliver undersøgt for...jeg mistede selv en hest netop pga manglende oplysning om denne mangel ved alm ormeundersøgelser i 2008.så jeg ville nok få dette tjekket...

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 19:51

jeg ved fra en anden hest jeg kender at pga mavesårtendenser så kan den ikke tåle wrap..selv et enkelt strå kan give den kolik så det kan også være dette...

0
0
Svar på denne tråd

dårlig mave
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 20:07

jeg ville give fri hø og ingen wrap.

Momse - håndsyet og special designet læder.

Killinger til gode hjem haves

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 20:37

Som andre skriver, ingen wrap men en masse hø.

Derudover ville jeg tjekke for orm inkl. bændelorm og blodorm, samt tjekke for sand i tarmene.

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

Ondt i maven
Forfatter: 
Dato:  20-03-2011 20:54

Det kan der gøres noget ved. Men det kan være ret dyrt.

Til min vallak, der har ondt i maven og evt. mavesår, har jeg fået anbefalet at give ham en 30 dages "Succeed" kur - det koster 1000 kr for en måned, men skulle også hjælpe.

Hvis du har forbindelser i USA, prøv at se hvad der alt findes af (gode) tilskud på http://www.smartpakequine.com.

/Lene

Basse

198? - 15/09/08

Cargo B

10/03/96 - 04/11/10

Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 08:43

Det lyder som om jeg er nødt til at have fat i dyrlægen. Der er vidst ikke noget at gøre. Vi undersøger i hvert fald for bændelorm, når vi tager gødningsprøver som vi gør to gange om året, så det skulle han ikke ret grne have.

Det lyder som om, vi har et seriøst problem. Mavesår kan jeg ikke se hvorfra han skulle have fået, men det skal da undersøges. Sidste gang jeg ringede til dyrlægen så endte vi bare med at få det råd at hesten skulle spærres inde - men tror jeg insisterer på at de kommer ud og kikker på ham - something have to be done.

At tage wrappn helt fra ham kan faktisk ikke lade sig gøre i praksis, fordi han går sammen med en hoppe, der ikke kan tåle hø - og han kan ikke tåle wrap. Så vi har lidt et problem. Vi ved det godt og vi arbejder på at løse problemet på den front, men hendes allergi er ikke god lige nu - så hø til hende er ikke nogen mulighed.

Men han er jo ellers frisk og rørig hvis man ser bort fra hans diarre hvilket jo naturligvis påvirker ham.

Loppefrøskaller må vi lige have fat i - det kunne bud. Og så have tjekket hesten for om den har sand i maven.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Kender det...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2011 19:13

Godt nok er min hest ikke den stressede type, men det med sneen, kender jeg. Min stod sidste vinter med tynd mave i 4 mdr! Ingen af dyrlægens behandlinger virkede, og jeg var desperat.

Da foråret kom, gik det i sig selv igen, men da denne vinter kom, stod jeg med problemet igen.

Denne gang kom han på Pronutrin - det er et tilskudsfoder til heste, som man mistænker for mavesår (tynd mave i længere tid er hårdt for maven). Den danner en beskyttende hinde i mavesækken, så den får noget ro og stabilitet. Det virkede!

Derudover får han Probiotikum Plus fra Brogaarden, som er lidt ´stærkere` end YSY, og så får han loppefrøskaller.

Prøv at høre din dyrlæge om Pronutrin - og læs evt. lidt om det på nettet...

Held og lykke!

Vh Sinne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider