Jeg har tidligere skrevet et indlæg om en vallak, der har en super dårlig mave. Han har haft det meget længe - og vi gør rigtig meget for at hjælpe ham - men det virker bare ikke. Årsagen skal findes i hestens vane med at æde sne hele vinteren 
Han får
- YSY fra Brogaarden
- Lucerne (ca. 0,6 kg dagligt)
- Betfor (ca. 0,3 - 0,4 kg opblødt)
- Vitamnier fra Salvana (150 g dagligt)
- Hø og en smule wrap (ca. 9 - 10 kg)
- Mash fra St. Hippolyt 2 gange om ugen
Jeg snakkede med dyrlægen for 14 dage siden og dengan mente de at løsningen på min stressvallak - der virkelig kan stresse op var at stikke hesten hø intet andet og spærre den inde 24 timer i døgnet fordi han ikke kan administrere at gå ude. Det er så lige direkte modsat - kommer hesten ind så stressvæver han på under 24 timer. Jeg tør ganske enkelt ikke.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre mere. Jeg har foreløbigt doblet mængden af YSY, tilføjet hørfrø og så løb min hjerne altså tør for gode ideer.
Jeg aner simpelthen ikke hvad der gør at den stakkels hest har så ondt i maven - men det er uden tvivl blevet bedre. Vi er sluppet af med vommetheden, jeg troede han var tyk, men det var luft i tarmene, vi er sluppet af med det værste tynde og til tider er det også stadigvæk finde hestepærer men nogle gange så er der bare et eller andet galt med den mave
.
Han har tydeligt ondt i maven - han virker nedtrykt nogle dage og bliver primært skridtet for at få gang i fordøjelsen, gerne mindst en god time om dagen.
Han har tidligere være tilbøjelig til kolik og vi har haft flere ture med både kolik og tarmslyng så jeg vil for alt i verden gerne undgå det.
Naturligvis skal jeg have fat i dyrlægen igen hvis han ikke meget snart vender - men jeg tror altså bare at de ryster på hovedet af mig.