Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan opfører din hest sig med tandpro
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 21:32

Hvordan opfører din hest sig, med tandproblemer. Altså hvis den har fået tandspidser og trænger til at få ordnet tænder?

Hvordan opfører den sig når i rider, (f.eks. åbner munden konstant osv.)?

Og kender i til at de taber sig, når de har haft spidser for længe?

Svar endelig! :-D Jeg er lidt i tvivl..

Katinka.

~95% af alle ridefejl, er rytterens egne fejl~

- Kig forbi min pony på hestegalleri.dk, søg på Harry Potter, og klik på den brogede pony der kommer frem! :-) -

0
0
Svar på denne tråd

gdfgdfgdfg
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 21:49

Min pony er begyndt at blive hårdere i munden, og er ikke glad for at gå til biddet med bid i munden, så indtil tandlægen har været her d 30. så står den på hackemore :)

Piraten & Montana af Højgaard'

Hvil i fred Cocktail, jeg vil altid elske og savne dig!

0
0
Svar på denne tråd

tandproblemer
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 21:53

min har pt, og har haft lidt tid efterhånden. problemer med tænderne (venter på hestetandlægen)

hos ham startede det med han kørte mundvigen/hovedet, de bagerste tænder op af stolpen i boksen.

han åbnede munden og stod tydeligt med besvær og tyggede sin wrap. han laver desuden "wrap kugler" af tygget wrap. og har svært ved at tygge især grovstrået wrap.

der er ikke noget at se når han spiser sit krybbefoder og han bliver ikke redet, så der ved jeg ikke hvordan han ville gøre med bid (ville dog aldrig smide et bid på ham før tandlægen har været her)

han fik raspet tænder i sommers af dyrlægen, men der må være noget andet galt siden han nu allerede har så store problemer igen.

0
0
Svar på denne tråd

Tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 09:00

Vi havde for en del år siden en 4-års hoppe som min mand red. Hun begyndte pludseligt at halt når hun blev redet til biddet, men hvis hun gik for løse tøjler, så var hun rengående. Vi fik checket tænder, der var nogle minimale tandspidser/-kroge, men da de blev fjernet var hun 10% rengående under rytter.

Et år senere begyndte hun igen at være urent gående, denne gang var det en anden dyrlæge vi fik ud, og han smilede lidt da vi bad om at få ordnet tænder på den, han mente ikke der var så meget at komme efter, men endu en gang blev hesten rengående med det samme.

Så blev hun solgt og den nye ejer får ordnet tænder på hende hvert år.

0
0
Svar på denne tråd

min....
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 14:37

Min havde fået raspet tænder ½ år forinden, og der var "intet".

Men hesten fortalte mig noget andet! Ved at hun reagerede mod biddet, lugtede ud af munden, havde svært ved at spise, tabte maden, og stod og sugede foderrester ud med tungen, efter fodring.

Og da Trine Venø havde været der, fik jeg min hest igen. Igen afslappet under ridning, og ingen smerter.

Hun havde sår hele vejen i munden, skarpe tandspidser, så jeg selv ku skære mig på dem. 3 dybe tandlommer, som kunne udvikle sig til paradentose, de blev skyllet med klorhexidin.

0
0
Svar på denne tråd

rjtfgerheth
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 19:08

Min var der ikke noget at mærke på.

Han begyndte at skumme i munden når han spiste sit hø, og så tilkaldte jeg dr. dyr. og så var det tandspidserne der trængte :-)

så ingen symptomer her udover skummen i munden når der fodres..

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 01:09

Min begynder ikke at ville gå frem til biddet ved det mindste tandspidser, og får man det ikke fanget begynder hun ret hurtigt ikke at ville dreje, tage biddet og løbe og evt. at (små)stejle. Men det er nu det typiske adfærdsmønster for hende med stort set alt ubehageligt lige fra tandpine til alm. forvirring

Synes, det er meget forskelligt, hvordan de reagerer. Nogle er helt normale, nogle lægger hovedet på skrå, nogle bliver følsomme, nogle det modsatte..

0
0
Svar på denne tråd

tandspidser
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 08:16

Min spiser ikke op, spilder ekstra meget, mister lidt interessen for mad, undtagen gulerødder, som han så flytter rundt i munden for at finde et godt sted, hvilket altsammen naturligvis resultere i for lidt huld på kroppen.

Da jeg overtog ham havde han ikke fået ordnet tænder i meget lang tid, så jeg har set det rigtig slemt.

Da han er en rideglad fartbølle mærkede jeg ikke noget i ridning, bare det går fremad er han glad.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn-
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 12:08

Min hoppe ville ikke ligge sig til bidet, ikke stille sig sig under ridning, og kunne godt finde på at tag bidet og løbe, ikke ville spise gulerødder eller æbler,,

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 12:22

Min hest viser at tænderne trænger når han begynder at gumle på bidet når han lige får det i munden og også kan gøre det en smule når vi rider selvom jeg rider med løse tøjler eller ej.

:)

Så går han og gumler på det i stedet for at slappe af i munden.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Der er ingen af mine...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 12:28

... der har fået lov at gå med tandspidser så længe, så de har udviklet egentlige symptomer. De bliver kigget i munden i forbindelse med vaccinationen, og der udover ringer jeg til dyrlægen, hvis hesten bliver "død" eller tvær i munden.

De symptomer jeg har set på andres heste, har været at de var tvære på biddet, svære/umulige at dreje til den ene side eller at stoppe, savlede meget, og var generelt "dumme i munden". Spildt foder og "tyggen baglæns" er også sikre indikatorer.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

HESTETANDLÆGE
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 14:37

Jeg vil klart anbefale at bruge en rigtig hestetandlæge og ikke bare dyrlægen. forskellen er at hestetandlægen er mere grund fordi hesten bliver fuldt bedøvet.

Min hest lægger sig på bidet og er "træls" i munden. Jeg fik af vide af tandlægen sidste at et kampe advarselstegn på at der er noget med deres tænder er hvis de taber deres mad.

0
0
Svar på denne tråd

Kathrine/Rosa....
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 15:03

... jeg forstår ikke helt hvad du mener - men hvis det handler om bedøvelse, så er dyrlægen netop bedre end en hestetandlæge, som ikke selv må bedøve ;)

Der er altså forskel på dyrlæger, og jeg tvivler på at en hestetandlæge ville kunne finde noget på mine heste, som min egen dyrlæge ikke har fundet.

Man kan ikke skære alle over én kam, og bare sige, at dyrlæger ikke duer til tænder.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Tandprob.
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 15:55

Hos min gamle hoppe viste det sig ved at hun tabte sig, og overhovedet ikke ville tage det mindste gram på. Derudover så lavede hun hø- og græs boller, som hun spyttede ud.

Hun lugtede rigtig grimt ud af munden.

Det viste sig at hun havde store tandproblemer, med bl.a ramper, slemme tandspidser, og mange foderlommer - det så virkelig fælt ud.

Efter tandplejen, som blev udført af hestetandlæge Mai Nicholaisen, begyndte hun at tage på med det samme, og hun havde tandpleje med cirka 8 mdrs. mellemrum efterfølgende.

Til min nuværende hest har jeg brugt Skjern Å dyrlægerne til tandpleje, og de skulle efter sigende være rigtig dygtige - dog kunne jeg Tydeligt se forskel på deres arbejde og på Mai Nicholaisen's arbejde - dyrlægerne var slet ikke nær så grundige. Det er ½ år siden Skjern Å dyrlægerne ordnede min hest, og jeg havde i mandags besøg af hestetandlæge Glenn Espensen, hvor jeg fik lov at mærke på alle de super skarpe tandspidser som falcon havde. Og som Glenn sagde - hvis dyrlægen havde gjort et ordentligt stykke arbejde for ½ år siden, så ville falcon slet ikke have disse tandspidser allerede ½ år efter.

*Winnie & Falcon*

Tandpleje udført af hestetandplejer Glenn Espensen, tilbydes i 6920 Videbæk.

Mandag d. 14 marts.

Læs mere HER

0
0
Svar på denne tråd

hestetandlæger vs. dyrlæger
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 16:26

det er lige netop det min-toesen skriver som sker. Grunden til at jeg ved dette er at jeg har hjulpet Mai Nicolaisen og Trine Venø som begge er uddannede hestetandlæger med at ordne nogle heste. Jeg har altså set hvad de finder og hvad dyrlægerne overser. Det er ikke et rart syn at se kan jeg fortælle dig! disse to heste tandlæger arbejder sammen med en dyrlæge, Trine er så selv uddannet dyrlæge oveni hendes uddannelse som hestetandlæge, så der kommer en dyrlæge og bedøver og så foretager de alt der har med tænder at gøre.

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge vs. "hestetandlæge"
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 00:37

Jeg har altid oplevet at dyrlægen var meget mere grundig til at ordne hestens tænder end "hestetandlægen". Desuden er der slet ikke en decideret godtkendt "hestetandlæge" titel, det er bare noget nogle dyrlæger kalder sig for at fastsætte deres målgruppe.. (sagt af en "hestetandlæge")

0
0
Svar på denne tråd

Tandproblemer
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 11:14

Hej

Min hyp, bliver tvær på biddet når hun har tandspidser. Der er intet ved spisetid.

Hun har lige haft en periode hvor hun har været tvær på biddet, så mig fat i dyrlægen og have tjekket tænder.

Det viste sig at damen havde tandspidser, der havde lavet sår i kinden i venstre side og derudover havde hun en ulvetand der var huld i så den blev fjernet. Ellers har hun et rigug flot tandsæt af sin alder, hun er 18 år.

Så tro da fanden at hun ikke vil noget som helst under ridningen.

Med hensyn til om man skal bruge tandplejer eller dyrlæge, da vil jeg bare sige at jeg aldrig skal have en hestetandplejer i nærheden af min hest. Min dyrlæge er super grundig når hun orderne tænder og hesten er fuld bedøvet.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Sov sødt Cæsar

2003 - 2009

Sov Sødt Simone

29.4.2008 - 12.9.2010

Vi savner jer!!

HF Student anno 2009

Barfodstrimmer bør forbydes!!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider