Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad fejler han??
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 19:40

Hej HN'er

Ja som overskriften lyder, så står jeg med en "syg" hest. Og har virkelig brug for jeres hjælp.

Det skal lige siges, at jeg har været i kontakt med 2 dyrelæger, som begge mener, at jeg skal vente og se hvordan han har det i løbet af i aften, før vi træffer en beslutning om hvad der videre skal ske.

Men jeg hader bare uvisheden.

Der bliver ringet til mig lige over middag, at min hest ikke havde det så godt, så jeg kørte straks derud. Hende som ringde, havde gået lidt med ham, for i første omgang troede vi det kunne være en omgang mavekneb/kolik, og derefter sat ham ind i boks og så holdt øje med ham. Men efter et hurtigt kik så lignede det ikke kolik.

Lad mig forsøge at forklare hans symptomer.

Han spiste fint morgenfoder og løb ud på folden sammen med de andre, ligesom han plejere. Men da de alle skal lukkes ind, står han midt på gårdspladsen og vil ikke gå.

Han bliver så trukket ind og her stiller han sig bare og er ikke interesseret i at spise middagsfoderet.

Han virker stiv i venstre side, især omkring hoftebenet og nedad mod lysken. Han giver sig, hvis jeg rører ham der og løfter bagbenet. Han kan godt dreje hovedet men vil ikke vende sig i boksen.

Der er ingen sår eller skrammer som måske kan indikere et slag eller spark. Dækkenet er helt rent så der er heller ikke noget der tyder på at han er faldet eller har rullet sig. Vi nogle dejlige mudret folde, så det har været nemt nok at se. Han er ikke halt eller stiv i bentøjet.

Han står ind imellem og ryster på hovedet (ligsom hvis der var fluer der generer) og sitre en gang imellem, lidt lige som om han fryser, selvom han er god varm under dækkenet.

Inden jeg kørte derfra, havde han stille og roligt vendt sig i boksen og stod og gumlede hø dog med pauser og uden at dyppe det i vandkoppen, som han ellers plejer.

Inden længe er jeg på vej derud igen for at kigge til ham.

Puha jeg håber virkelig at i kan komme med lidt beroligende ord, for jeg er ved at spekulere mig gal i, hvad det kan være.

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

overskrift....
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 21:52

Det kan jo være næsten hvad som helst, ud fra den beskrivelse. Har du taget hans puls og målt hans temperatur ? Det plejer at være et godt udgangspunkt hvis man har mistanke om at hesten ikke er rask. Hvis den har feber kan det jo være tegn på infektion, og hvis pulsen er højere end normalt kan det tyde på at hesten har smerter, så det vil jeg anbefale dig at gøre.

God bedring med ham .

Mvh. Louise O.P.

Medlem af Team Rocky Road - det mest stenede hold inden for distance

0
0
Svar på denne tråd

Måske et fald
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 21:59

Kan han være faldet på folden og har slået sig?

Det lyder som om han har slået bagparten eller hoften. Jeg ville helt sikker få dyrelæge ud.

Hvis han ikke kan dreje sig kan han jo godt have slået bagparten eller andet.

Prøv at træk med ham og vend ham og se hvordan han reagere.

Tag hans puls - det kan give dig en praj om han er meget smertepåvirket, men synes lidt det lyder sådan ud fra hvad du fortæller.

Stakkels jer begge to.

Rigtig god bedring til ham - håber ikke det er alvorligt.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

Ondt i maven
Forfatter: 
Dato:  09-03-2011 22:43

Tusind tak for jeres svar.

Er lige kommet hjem. Meget tyder på at han har ondt i maven, den bagerste del.

Min mistanke kom efter jeg trak ham ud af boksen, hvilket han ikke var særlig vild med.

Idet jeg trækker ham ud på staldgangen, så ømmer han sig helt vildt.

Jeg hiver dækkenet af ham og trækker et par meter hen ad gangen og kan se at han nærmest suger maven helt op under sig. Jeg har lyttet til hans maven og den er helt tavs.

Jeg har snakket med dyrelægen igen. Og han mener det er forstoppelse af en slags og råder mig til, at tømme hans boks og sulte ham de næste 12 timer. Hvis han er symptom fri herefter, må jeg give ham lidt hø. Hvis ikke skal der gå 24 timer, inden jeg må give ham noget. Selvfølgelig bliver der noget her i løbet af natten, så er der ingen anden udvej end at kører ham til Ansager.

Jeg har forsøgt at tage hans temperatur men han sparker ud efter mig, så det vil jeg ikke gøre flere forsøg på.

Nu er boksen tømt og så er jeg hjemme for lige at få et par timer på øjet, inden jeg kører ud og tjekker bassen igen senere i nat.

Pyh hvor er det godt jeg ikke skal på arbejde.

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

vente?!
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 08:33

forstoppelse er ikke at spøge med! jeg havde forlangt at få hældt olie i hesten, for at få manven i gang omgående.

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 10:06

ikke rart og håber da at hesten har det bedre i dag.

Jeg forstår som Naia heller ikke at dyrlægen ikke kommer ud og giver olie + smertestillende. Jeg havde for et par år siden en hest der havde forstoppelse og hun havde frygtelig ondt og var faktisk syg i et par dage.

Nu lyder det til at dyrlægen ikke en gang har kigget på hesten, så hvis det var min, ville jeg nok kræve at der kom en ud, så hesten i det mindste blev smertebehandlet. Ligesom det er noget nemmere at diagnosticere når man ligefrem ser og lytter til hesten.

0
0
Svar på denne tråd

find en anden dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 10:06

Jeg ville da hurtigst muligt finde en anden dyrlæge, det er ikke orden at vente og samtidig sulte en hest, hvad er det for et råd at give - tænk hvis det er noget helt andet !!!!!!!!

også over telefonen, hvad tror de egentlig de er de dyrlæger, nej forlang at dyrlægen kommer ud og undersøger din heste også derefter begynder en behandling

jette

0
0
Svar på denne tråd

syg hest
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 10:26

Selvfølgelig skal dyrlæge ud??? og det kan ikke gå hurtigt nok!!!!!

Mvh Helene

0
0
Svar på denne tråd

hmm øv...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 20:40

Hey - min hoppe har for nyligt stået med en lidt mærkeligt maveproblem. Den havde på én eller anden måde fået et par tarme på den forkerte side af milten (som normalt ligger helt op ad bughulen i venstre side). Det betød, at milten var flyttet ca. 20 cm ind i maven, og at tarmene blev klemt op ad maven på venstre side.

Hendes mave gik i stå, og den havde rigtigt ondt. Både pga. de klemte tarme og mave-stoppet....

Først troede vi, at det måske var forstoppelse eller lign,. men dyrlægen kunne kun konstatere det, ved at stikke en hånd i den.

Behandlingen var olie, vand og en tur i traileren + gåture op og ned ad naboens stejle bakke + selvfølgelig smertestillende og ro ind i mellem. I løbet af 5-6 timer havde de "vildfarne" tarme fundet delvist på plads og først efter næsten 24 timer kom der endelig gang i maven igen.

Det var en potentiel meget farlig situation, som kunne være endt meget galt. Heldigvis klarede hun sig.

Håber du har fået vished for hvad hesten fejlede - og at den har klaret sig!

:-) Ann

0
0
Svar på denne tråd

Forstoppelse
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 22:14

Ja indrømmet så burde jeg nok have gjort noget mere for at få en dyrlæge ud, men det hele var bare så absurt.

Min egen dyrelæge havde fri. Fik et nummer fra klinikken til en anden dyrelæge, som de plejede at anbefale. Jeg fik kun fat i hendes telefonsvarer. Ringer så til en anden dyreklinik, godt nok længere væk men er villig til at betale hvad som helst.

Her snakker jeg med en dyrelæge, som syntes jeg burde vente og se tiden an. Nå ja det vælger jeg så at gøre.

Kort tid efter ringer den anden dyrelæge så, og hun anbefaler det samme.

Senere samme aften, er bassen hverken bedre eller værre. Ringer så til dyrelægen, som viderestiller til vagten. Hun aner faktisk ikke hvad jeg skal stille op og beder mig ringe til en anden klinik. Det gør jeg så men må love hende at ringe tilbage og fortælle, hvad jeg skal gøre osv.

Okay her stå jeg så og tænker, hvad f.... foregår der. Nå men efter en del opringninger for jeg endelig fat i den anden dyrelæge. Han fortæller mig, at i de her situationer, sætter de altid hesten i en tom boks til observation og fastende. Bliver det værre så skal jeg selvfølgelig komme med den.

Sikke en omgang, bare for at få det af vide.

Idag virker han heldigvis lidt mere frisk og en smule misfornøjet over at han ikke har noget at spise. Han har dog stadig ondt i maven.

Heldigvis har jeg en aftale med min egen dyrelæge. Han kan heldigvis konstatere, at der igen er gang i maven i begge sider. Hyppen får alligevel en omgang tarmafslappende og smertestillende. Så nu er han ordineret brød og vand = spåner og hø fordelt over flere måltider, og så korte trækturer for at sikre at maven ikke går i stå igen.

Da jeg tog hjem her for et par timer siden, stod han og åd sit hø, men er ikke helt sig selv endnu. Det virker som om, det er mere overlevelse, der gør at han spiser og ikke regulær sult.

Men føj for en forskrækkelse jeg har fået. Det er virkelig ikke rart, når jeg ikke ved hvad der er galt.

Tusind tak for jeres input

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:15

Vi har en hest i stalden der fik bughule betændelse her foren 1,5 - 2 måneder siden. De første symptomer, den havde kunne ret godt ligne det du beskriver. Hos denne hest svingede det fra dag til dag hvordan den havde det. Det er desværre ret alvorligt, så det var helt klart noget jeg ville få udelukket hvis ikke hesten kommer sig i løbet af et par dage.

Hesten, der hvor jeg står, lader til at være kommet sig oven på sygdommen, men det er langt fra alle der er så heldige.

Det kan selvfølgelig også være alt muligt andet, men hvis ikke hesten bliver helt tip top i løbet af et par dage, ville jeg få den undersøgt for den slags.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 09:11

Jeg er meget opmærksom på, hvordan han har det. Og det er alle de andre i stalden også. Vi er alle lidt undrende over, hvad det kan være han fejler.

Det ligner stadig en mellemting mellem kolik og forstoppelse. Men jeg er dog en smule beroliget, da han ikke har feber og maven igen fungere.

Pyh jeg håber altså virkelig det bare er en forstoppelse.

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider