Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring med lucerne??
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 23:49

Syntes jeg efterhånden læser mange indlæg med fodring med lucerne..

Vores heste (dsp / welsh) fodres pt. med hestespark, og ca 10 kg wrap om dagen.

Wrappen ønsker jeg ikke og lave om på, da de elsker det.

Men kunne der være en fordel ved at bytte noget hestespark ud med lucerne??

VH Anja

Bedækning tilbydes

Llwynneath Inca - Welsh sec. A

Info på hjemmeside

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 23:56

på om den er dækket ind med vitaminer/mineraler med det den får nu og om det il kræve et mere koncenteret tilskud at tildele lucernen..

Dog vil jeg sige at hvis hesten for rigeligt med strå så er de få minutters ekstra tyggetid måske givet bedre ud med lidt mere strå...

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 00:00

De får alle vitaminer ved siden af, glemte jeg og skrive. Har bare læst en del indlæg om, at der kun fodres med wrap og lucerne. Vores heste går på halm, så strå og nippe i er der altid

Der er tale om avls dyr, som ikke "arbejder for føden"

VH Anja

Bedækning tilbydes

Info på hjemmeside

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Lever af wrap...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 07:22

Mine heste lever som udgangspunkt af wrap - et stk. drægtig snart 4 års samt en 5 års pony. De får selvfølgelig mineraler - men da de ikke synes de smager supergodt, har jeg købt en sæk velsmagende foder samt lucerne (som de får et lille krus af) og gulerødder som de får hver dag. Så altså ikke mængder som "bør" indregnes i et foderregnskab.

Men altså wrappen er med i opstaldningen - prima kvalitet - og den drægtige får rigtig, rigtig meget. Bare til aften køres der tre trillebørefulde derind og de er væk om morgenen. (Hun går ind i sidste trimester snart og her begynder hun på fase II fra Brogården). Dyrlægen tjekker jævnligt hendes foderstand, da jeg personligt har lidt svært ved at se, hvornår det er godt nok eller hvornår det er i underkanten (hun har bestemt aldrig haft tendens til overvægt).

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Øhhhh hvordan
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 07:25

Øhhh hvordan sletter man et indlæg igen? - jeg tror vist at mit forrige indlæg ikke var helt relevant i forhold til det du spørger om. Sorry.

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 08:00

Hej,

Som jeg ser det kan du godt bytte noget af wrappen ud med lucerne, men det er ikke nødvendigt. (Nok en god idé lige at få det checket i et foderprogram hvis du gør det).

Som du fodrer ligenu, fodrer du enkelt og godt (hvis dine ponyer ellers er dækket ind med vitaminer/mineraler altså) - jo flere fodermidler du tager ind jo mere tid på at blande/sørge for foder.

Vh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

De får wrap
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 08:01

Jeg har brugt lucerne i en periode i efteråret, hvor min hest fik frøgræshalm som eneste grovfoder ved siden af græs på folden. Jeg gav lucerne for at sikre, at han fik tilstrækkelig mange fordøjelige fibre.

Frøgræshalm er græs, som har nået at sætte frø, så det er langt henne i sin "livscyklus", andelen af fordøjelige fibre er mindre end i hø/wrap. Hø og wrap er græs, hvor frøene endnu ikke er færdigmodnet og har en højere andel af fordøjelige fibre.

Da han senere kom over på wrap, stoppede jeg med lucerne.

Hvis hestespark er et fuldfoder med vitaminer og mineraler skal du passe på at du ikke sætter det så meget ned, at hestene kommer til at mangle vitaminer og mineraler.

Når dine heste får så meget wrap, som de får, har jeg svært ved at se, hvad de får ud af at få lucerne oven i. Men det optimale var selvfølgelig at lægge foderet ind i et foderprogram og se, hvordan de er dækket ind med wrap og mere eller mindre hestespark kontra mere eller mindre lucerne.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 09:05

De får en madkasse foder for hyggens skyld, så det er ikke det vilde vitamin og mineral de får tilført den vej, derfor ekstra vitamin.

De store mængder wrap skyldes, at vi laver 4-5000 mini-big baller om året, og er derved et billigt fodermiddel for os.

Lucerne kan jeg også komme billigt til, så det var egentlig om man kunne fodre dem på lucerne - wrap og vitaminer

Som sagt laver de intet udover avl..

VH Anja

Bedækning tilbydes

Info på hjemmeside

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det kan man
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 09:10

sagtens.. det er det jeg gør her.. hvor dem der arbejder så får fiberpiller også.. resten lever af lucerne/vitaminer/mineraler og wrap!!

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN

Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 10:02

Tak for de mange svar:-) Tror vi prøver det..

VH Anja

Bedækning tilbydes

Info på hjemmeside

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider