Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Spørgsmål om Travo
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 08:11

Jeg har siddet lidt og kigget på Travo serien, og umiddelbart ser den god ud.


Men der popper lige et par spørgsmål op:


Kan en hest leve af Travo og lucerne og stadig have energi til at gå 4-5 gange om ugen.

Eller kan/skal jeg tilføre mere energi med olie eller speedibeet ved siden af.


Og kan man bruge den samme Travo Minerals Sport til både :


en pensioneret 25 årig kat 3 Welsh,

en 11 årig quarter der bliver redet 4-5 gange om ugen

en 11 årig paint (krybbebider)bliver redet meget let pt.


Eller er man nødt til at bruge Travo Minerals Energy, jeg tænker bare dette produkt bliver for "stærkt" til den lille? Og

om det kan bruges til vedligehold.

Jeg tænker også at amerikanerne har jo brug for lidt ekstra til deres muskelsætning.


Jeg kan også se at de foreslår man tildeler havre de travo'en.


De får pt D&H Leisure Mix med lucerne morgen og aften, samt Speedibeet til frokost.

Vil man kunne med god samvittighed kune bytte D&H ud med Travo?


Erfaringer ønskes?


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 07:48

Slet ingen med lidt input?

0
0
Svar på denne tråd
 
 har selv
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 14:51

byttet d&h leisure mix ud med tm vitamin og mireral bolcher, så min den lille får kun sådan en morgen og aften sammen med en håndfuld lucerne og et par gulerødder, tror ikke at jeg ville turde at give din pensionerede pony travo energy, det er jo et spørgsmål om hvad den har behov for, de to andre ville jeg godt turde give det istedet for d&h og så bare mere hø eller wrap istedet :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 få....
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 14:55

få lavet en gratis foderplan ved travo. :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Travo E Sport
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 17:30

Vi fodrer hovedsagligt med wrap.


2 gange dagligt får de krybbefoder som består af :


opblødte roe og grøntpiller 50/50

samt lidt travo e sport.


De trivdes i bedste velgående og dyrlægen er her kun for at vaccinere


Lucerne holder vi os langt væk fra - ældre heste har ikke godt af det da urinen bliver meget tyk og stalden stinker forfærdeligt af det....


De venligste hilsner

Jannie


Jannie

Westernhest til salg

Tinkerplag til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 suplement
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 20:16

Grunden til at lucerne ikke er godt for heste som er lidt oppe i alderen, er fordi at det indeholder meget protein. Protein skal udskilles gennem hestens nyrer, som for ældre heste ikke altid fungere så godt længere. Derfor mørk lugtende urin.


Lucernen kan med fordel udskiftes med o-grass fra dangrønt eller grønhø.


Travo kender jeg ikke selv til, men overvejer selv at skifte til den, men vil lige snakke med dem i herning i næste uge.


Ditte Katrine Oksen

med

Santino Row


Uddannet jordbrugsteknolog med speciale i heste

Foderrådgivning

Ormestrategi

Avlsrådgivning

Stalddesign

40459671 / dkoksen@hotmail.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 dangrønt Lucerne
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 20:56

Jeg kan ikke nikke genkende til at mørk lugtende urin ved min snart 16 årige hoppe :).

Hun har fået af det siden 2005 og ikke på noget tidspunkt har hendes urin været mørk.


Angående Travo, har jeg fodret med det i 6 år. Jeg gik over til Travo Performance, som er velegnet til drægtige, diegivende hopper, samt opdræt. Og det har ihvertfald ikke skuffet.

Jeg har nogle velfungerende heste, som skinner i pelsen og er friske og glade.

Min hingsteplag på snart 1 år og en hoppe der bliver 3 år, har fået det siden de blev fravænnet og de ser fantatisk godt ud, ifølge min dyrelæge :).



www.staldmiller.dk - med video af kåret oldenborg hingste

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 21:31

Lotte Miller:

Det er skam heller ikke alle ældre heste som får mørk urin af det, man kan også tit fodre ældre heste med lucerne, man skal bare gøre det i meget små mængder, på grund af højt proteinindhold.


Jeg har en hoppe på 25 som jeg ikke vil give lucerne af denne grund. Hun kunne sikkert godt tåle en smule, men når hun i stedet kan få o-grass som virker ligeså godt, så ser jeg da ikke nogen grund til at hun skal have det. Jeg ved jo ikke om det vil komme til at belaste hendes nyrer unødigt.


Ditte Katrine Oksen

med

Santino Row


Uddannet jordbrugsteknolog med speciale i heste

Foderrådgivning

Ormestrategi

Avlsrådgivning

Stalddesign

40459671 / dkoksen@hotmail.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2011 22:59
Du kan sagtens give alle dine heste travo, de skal selvfølgelig bare have forskellige mængder. Mine heste lever af wrap, vitaminer, lucerne og roepiller og er i perfekt huld:)

MVH Laila


Holstener hingsteføl Casillas x Leandro født 2010 sælges


Opstaldning tilbydes nær Roskilde


Se mere på www.staldlaurberg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 meget svært
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 08:22

Godt at læse om alle jerse erfaringer med Travos produkter.


Jeg er dog stadig ikke helt sikker på om jeg "tør" tage springet og skifte, især ikke når jeg er så kendt med D&H's produkter (har arbejdet på Brogaarden).


Jeg kunne jo også bare gå over til D&H's Suregrow, som og er vitamin/mineral produkt bare dyrere, ih det er ikke nemt. Eller billigt.


Jeg vil gerne spare lidt, men vil ikke til at køre med flere produkter af gangen end nødvendigt.


Er der nogen der ved om Vitfoss har en foderrådgiver ansat?


Det kan være man skal tage en tur til Herning og tale lidt med dem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ditte...
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 08:24

.... Super vidste ikke at der var noget alternativ til lucerne....så det vil jeg prøve :


****Lucernen kan med fordel udskiftes med o-grass fra dangrønt eller grønhø****



Det er heller ikke alle vores heste som ikke kan fordøje lucernen ordentligt - men nogle af de ældre kan altså ikke - og medmindre man ofte ser dem tisse opdager man det måske ikke, i tide.... og så er skaden måske allerede sket... Man kan dog også lugte det i stalden som får en grim lugt hvis de har problemer ...


Tak for tippet !!


Mvh Jannie


Jannie

Westernhest til salg

Tinkerplag til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder rådgivning
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 14:17

Til Dusty


Jeg har selv ringet til landscentret for heste(hedder det ikke noget andet nu?) og talt med Erik Clausen om spørgsmål til foder(gratis). Det gjorde jeg da de er uafhængige/ikke betalt af et stort firma som har interesse i at sælge et bestemt produkt. Det kan varmt anbefales da de heller ikke har nogen interesse i at sælge dyrere/flere produkter end højst nødvendigt. Hvis du vil være 100% sikker laver de en foderplan til dig for 300 kr. Men er også ret grundige uden den.


Det var min dyrlæge som foreslog det i sin tid.


Held og Lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 travo s
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 08:31

Jeg har fået lavet en foderplan ved Travo-konsulenten, som jeg har været super tilfreds med.

Det vigtigste for mig er at mine heste fungere på det og at jeg ikke føler jeg får en "sælgersnak" fra konsulenten.


jeg synes hun var meget faglig og var hele vejen rundt med vægt, andre fodermidler i foderplanen, grovfoder, olie osv. Og en anden god "værdi" hun gjorde mig opmærksom på var at Travo fylder ca 2 procent i hestes foderplan, så det er så vigtigt at kigge/optimere på de reserende 98 procent for at foder optimalt.

Lige en sidebemærkning: man skal ikke foder med havre for at bruge travo

0
0
Svar på denne tråd
 
 grønhø er
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 11:24

det det samme som green grass fra dangrønt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke helt
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 11:27

Grønhø er ovntørret græs.


Green gras er ovntørret græs tilsat melasse og olie.


O-grass er ovntørret græs tilsat 2 % olie.


Ditte Katrine Oksen

med

Santino Row


Uddannet jordbrugsteknolog med speciale i heste

Foderrådgivning

Ormestrategi

Avlsrådgivning

Stalddesign

40459671 / dkoksen@hotmail.com

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider