Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Våde prutter / tynd mave
Forfatter: 
Dato:  02-03-2011 12:44

Vi har en vallak opstaldet i stalden, som er begyndt at have lidt våde prutter og nogle gange tynd mave.

Vi aner bare ikke hvorfor??

De eneste ændringer der er foretaget, er at en ny pensionær uden ejers og mit vidende, var begyndt at give alle hestene ca. 3-4 kg. gulerødder hver aften, uden tilvænning.

Dette synes jeg gav nogle dage med våde prutter og tynd mave, men den omtalte hest har ikke fået gulerødder (så vidt vides), i over 1 uge.

Samt de har fået en lille smule wrap dagligt på folden (maks. ½ kg. pr hest) sammen med deres frøgræshø.

Normalt får de hø, men vi er ved at løbe tør og derfor så småt ved at introducere dem for wrap, dog får omtalte hest kun meget små mængder da den samtidig er på skrump.

De blev sidste efterår tjekket for orm, hvor denne hest havde 250 mener jeg, altså meget lavt, men blev alligevel behandlet.

De har altid rigeligt med frøgræshø på folden de kan pille i, men går selvfølgelig også og små græsser i løbet af dagen.

Overser jeg noget som kan give de våde prutter og ....tynd mave i perioder??

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2011 16:10

Våde prutter + tynd mave = tarmsystemet fungere ikke optimalt.

Hvor meget grovfoder får hesten om dagen? og med grovfoder mener jeg hø/wrap og IKKE frøgræs. Frøgræs kan kun bruges som beskæftigelsesmateriale og er ikke egnet som grovfoder da det indeholder for meget lignin, som ikke kan nedbrydes af stortarmens mikroorganismer.

Hvis hesten har våd afføring kan det være en god idé at forøge dens tildeling af godt grovfoder især hø. Kan man ikke få fat i hø kan det være en god idé at supplere wrappen med grønhø (fx o-grass fra dangrønt).

Hjælper dette ikke ville jeg få taget en gødningsprøve og få den dyrket, da det er netop nu strongyliderne bryder ud af tarmvæggen og kan forårsage skader på denne = tynd mave.

For at bringe tarmfloraen i orden kan man også tildele gærkultur og loppefrøskaller.

Ditte Katrine Oksen

med

Santino Row

Uddannet jordbrugsteknolog med speciale i heste

Foderrådgivning

Ormestrategi

Avlsrådgivning

Stalddesign

40459671 / dkoksen@hotmail.com

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2011 16:20

Jeg er helt med på tarmen ikke fungerer optimalt :)

Spørgsmålet er bare hvad der "tricker" de våde prutter??

Han får 6 kg. godt hø om dagen, efter "ordre" fra dyrlægen da han skal tabe sig.

Det er kun på folden han får frøgræs, vel vidende at det udelukkende er som beskæftigelses materiale.

Men det feder ikke, og er efter min mening bedre end halm, derfor får han frøgræs på folden.

Med andre ord, er det altså dyrlægen der har tilrettelagt denne grovfoder plan for ham.

Dyrlægen er Nanna Lutherson, så jeg går ud fra hun ved hvad hun taler om :)

Af kraftfoder får han fra Hippolyt, det til forfangne heste (har glemt navnet).

Mvh

Janni

LEDIG BOKS I STALD BELIGGENDE MELLEM MØRKØV OG UNDLØSE, TÆT PÅ SKOV OG RIDEHUS. KUN TIL VALLAK. SE ANNONCER FOR MERE INFO.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2011 16:32

www.heste-nettet.dk/forum/5/587188/ 587188/

Prøv evt at læse dette link. giver nok ikke svar på dit spørgsmål, men der har været en del diarré heste denne og sidste vinter, som dyrlægerne ikke helt ved hvad de skal stille op med.

Det er svært at komme med et bud da der kan være mange årsager til at hesten får diarré:

Sand i tarmene, prøv at lave en test selv med en hestepære i en plastikpose med vand, rør rundt og se om der bundfælles sand.

Orm, prøv med gødningsprøve.

Svampesporer i hø.

Men Nanna Lutherson kan nok give dig et noget mere kvalificeret bud

Håber snart den får styr på mavsen igen

Ditte Katrine Oksen

med

Santino Row

Uddannet jordbrugsteknolog med speciale i heste

Foderrådgivning

Ormestrategi

Avlsrådgivning

Stalddesign

40459671 / dkoksen@hotmail.com

0
0
Svar på denne tråd

Tynd mave
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 11:23

Vi har haft samme problem med lille Ozzy-gentagende gange hvor han fik tynd mave efter tur i folden.

Han får wrap og kerne + vitaminer og gulerødder.

Jeg har fået bugt med problemet med risvand. En pose ris i stor gryde vand koges til vandet er fedtet og derefter en god sjat fedtet risvand i vandspanden. Det har dèn evne at lægge en hinde i mave/tarm systemet.

Jeg tror det er sne/kulde de små hypper ikke helt kan klare.

mvh merete

En god dag kommer aldrig skidt tilbage :O)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 15:42

Tak for jeres råd :)

Den med risvandet har jeg godt nok aldrig hørt om før... lyder interessant :)

Hvor har du fået det råd fra??

Andre der har prøvet med risvand??

Mvh

Janni

LEDIG BOKS I STALD BELIGGENDE MELLEM MØRKØV OG UNDLØSE, TÆT PÅ SKOV OG RIDEHUS. KUN TIL VALLAK. SE ANNONCER FOR MERE INFO.

0
0
Svar på denne tråd

Uha :O/
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 20:25

Første gang jeg fik rådet var tilbage i 80 erne fra dyrlægen til min hund der havde "lidt" med maven. Senere fra "Riget" da min moster havde cancer og fik stråler.Så jeg har brugt det i mange år til sarte maver.

mvh merete

En god dag kommer aldrig skidt tilbage :O)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider