|
|
| Havre eller majsflager??? |
|
|
Min hest mangler lidt energi, ihvertfald til tider.... Han er 165 i stg. fylder 5 til Maj, oldenborger/fuldblod, og bliver redet 5 gange om ugen. Han får pt. 700 gr. hippolyt naturmüsli om dagen, 1 kg. pre alpin, ca. 200 gr. grønpiller i tørvægt og 2 dl. rapsolie. Jeg overvejer at tilføje lidt havre eller majsflager så han kan få lidt mere energi. Godtnok meget mod min vilje, da jeg ikke bryder mig om alt for meget stivelse. Men kan ikke rigtig se hvad jeg ellers skulle vælge. Det gør heller ikke noget at han tager lidt på, og her er majsflager jo en god ide. Men hvad ville i vælge? Og hvad indeholder mindst stivelse?
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Fiberpiller 
Søger læreplads som beslagsmed i Jylland, kender du en smed der mangler en lærling i 2011?? Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
Giver de energi så han bliver frisk?
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havre kontra majs |
|
|
Ja, fiberpiller giver energi, da de indeholder en del kalorier, og kalorier er altid lig med mere energi. Men stivelse er jo hurtig energi, som går lige i blodsukkeret - og det er der jo ikke noget galt i, hvis han bar brug for den hurtige energi. Mange elite-sportsudøvere spiser bunker af kulhydrat/stivelse, eksempelvis kører cykelrytterne pasta indenbords for at holde til de hårde fysiske udfoldelser. Havre er den mest fiberrige af alle kornsorter. Majs indeholder mere sukker og fedt, derfor feder de mere, og der skal en mindre mængde til i forhold til havre. Jeg ville prøve mig frem, hvad der virker er jo forskelligt fra hest til hest. Nogle bliver nemt varme af havre, andre er helt upåvirkede. Jeg synes det er fornuftigt at holde stivelsesindholdet nede i hestens foderplan, men jeg synes dog ikke, der er nogen grund til at gå helt udenom det, hvis hesten har et energibehov, der kræver lidt ekstra. Min egen får både fiberpiller, Easy, lucerne, havre, majs og majsolie, selvfølgelig sammen med masser af grovfoder, og det fungerer fint med en god ballance mellem fibre, stivelse og fedt.
...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn! Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg er ikke |
|
|
til havre, det går i hovedet på hende jeg har så allerede i en tidlig aldre af 7-8 år stoppede jeg med det. Hun er spr fuld af energi nu er hun 18. Men jeg gav et produkt hedder horsespeed det er majs-hørfrø-soyaolie og samtid hjælper det på blank pels og din hest får ikke kolik. Det kan varmt anbefales. her er et link til detwww.dangro.dk/indlaegssedler/ HORSESPEED.pdf God fornøjelse.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg tror jeg ville vælge at give hesten en smule havre, frem for fiberpiller og majs. Havre indeholder mindre stivelse end majs, men giver mere "hurtig" energi end fiberpillerne gør. Hvis hesten simpelthen mangler den sidste gnist eller det sidste pep i ridningen er havre nok det mest effektive. Og du behøver jo ikke give den kilovis. En lille mængde kan sagtens gøre en forskel i den henseende. Jeg fodrer selv stivelses og sukkerfrit, da jeg har en hest som både af helbredsmæssige og temperamentsmæssige årsager ikke tåler stivelse og sukker. Han mangler bestemt heller ikke energi. Men jeg har tidligere fodret med en lille smule havre (til mine tidligere heste) hvis de manglede lidt energi eller hvis vi i en periode red en del stævner, hvor særligt min pony ind imellem havde brug for noget der kunne give lidt hurtig energi. Jeg ville dog ikke fodre med mange kilo havre, og som udgangspunkt undgår jeg helt både stivelse og sukker. Men netop fordi hesten ikke lever af store mængder stivelsesholdig kraftfoder, så sker der ikke noget ved at give den lidt havre. Hvis ikke det har nogen effekt at give hesten lidt havre i foderet ville jeg overveje om den måske manglede noget vitamin/mineralmæssigt. Det kan nemlig også godt vise sig på samme måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffffff |
|
|
Jeg ville vælge majs i det din hest os godt kunne trænge det det "sidste fedt" hvis du forstår hvad jeg mener 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Når nu trådstarter gerne vil undgå stivelse så vidt muligt, burde Fiber Piller være et meget kvalificeret bud, fremfor majs og havre, ligeledes er det super for fordøjelsen og dermed har Fiber Piller endnu en fordel fremfor majs/havre 
Søger læreplads som beslagsmed i Jylland, kender du en smed der mangler en lærling i 2011?? Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiberpiller |
|
|
Jeg er enig med Jeanette i, at fiberpiller klart er det sundeste valg, og hvis det virker efter hensigten, så er det jo super! Men som nævnt, må man ofte prøve sig frem før man finder ud af, hvad ens hest trives bedst på.
...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn! Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Fiberpiller er rent ernæringsmæssigt sundere. Men omvendt har nogle heste også bare brug for lidt ekstra hurtig energi. Hvis hestens foderplan ellers er godt sat sammen og uden ret meget stivelse og sukker, så tager hesten bestemt ikke skade af en lille smule korn. Jeg sværger normalt også til roepiller, olie, vitaminer og lucerne, men jeg har også oplevet heste som altså bare har behov for noget som giver lidt mere pep( imoderate mængder - 5 kg havre dagligt har ingen heste ernæringsmæssigt godt af), selvom de har været tjekket og er 100 % tip top sundhedsmæssigt. Det er jo heller ikke sjovt hverken for hest eller rytter hvis hesten hele tiden mangler lige den sidste energi - selvom den egentlig er i ok form osv. Man skal altid kunne se proportionerne i det hele. Jeg ville ikke være betænkelig ved at give en hest, som ellers lever af hø, roepiller og lucerne 300 g havre dagligt, da mængderne er så forholdsvis små og da dens øvrige fodring ikke indeholder stivelse. Men fik hesten i forvejen 3 - 4 kg kraftfoder og lidt hø ville jeg bestemt ikke supplere med yderligere korn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah ... |
| Forfatter:  |
anjasm |
| Dato:  |
28-02-2011 13:32 |
|
Jeg er enig med Tusindfryd, jeg ville også give lidt havre for energi. Hvis han trænger til lidt ekstra huld kan du sætte ham lidt op i wrap eller hø. Havre går godt i spænd med Naturmüsli der har et meget højt Ca:P forhold.
"The older I get, the surer I am that I'm not running the show." - Leonard Cohen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| energi |
| Forfatter:  |
Isabella ♥Clarissa♥ |
| Dato:  |
28-02-2011 16:02 |
|
Netop til Naturmüsli anbefales der havre, hvis der ikke er nok energi i fodret, så det ville jeg anbefale ;o)
Du vil altid være i mit hjerte Clarissa!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm..... |
|
|
Majs skal man passe mere på i foderplanen, end havre pga. calcium-fosfor forholdet. Jeg ville altid vælge havre (også flere fibre i), medmindre det er en ret lille mængde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
Éfter at have læst jeres indlæg, så tror jeg det er havre jeg skal have fat i. Han mangler lidt den hurtige energi. jeg vil bestemt ikke give ham mange mængder. Starter med 300 gr. og satser på at han ender på 500 gr. og helst ikke mere end det. Han er i fin huld nu, men må bare ikke tabe sig. Og tusind tak for jeres hjælp!  jane ?brask?: Kender det godt og har også kigget på det. Men tror jeg prøver havre først, og så må vi se 
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad vær med at rid hver dag |
|
|
hvad med at give hesten nogle hvile dage i løbet af ugen.hvis hesten går i et ridehus hver dag kan jeg da godt forstå den ikke har noget energi,det er jo en ret ung hest jo jeg ville aldrig ride så meget der mister de jo lysten til at lave noget.jeg ville give den noget foder med havre i og nogle hviledag i løbet af ugen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
susanne 1 ?von mehren?´: Hvor har jeg nævnt at han går i ridehal 5 gange om ugen? 1. vi har ingen ridehal. 2. rider 3-4 gange om ugen i skoven. 3. 1-2 gange om ugen på banen.
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld |
|
|
ja undskyld det lød bare sådan hvor meget foder og wrap for den da det kan betyde en del hvis den ikke for nok.jeg syndes godt nok stadig det er meget arbejde for en 5 års.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
susanne 1 ?von mehren?´: han får 700 gr. hippolyt naturmüsli, 1 kg. pre alpin, 200/300 gr. grønpiller i tørvægt (fodres altid udblødt), 2 dl. olie rapsolie og 8 kg wrap, og fri adgang til halm på folden. Nu har jeg jo ikke nævnt hvad han laver når jeg rider ham. Så at du skriver at det er meget arbejde han laver, synes jeg ikke rigtig du kan udtale dig om. Men det er jo hver sin mening om hvad en 5 års kan/må lave 
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Selvfølgelig kan man ikke udtale sig om det er meget arbejde for en 5 års hest, uden at vide mere om intensitet og varighed 
Søger læreplads som beslagsmed i Jylland, kender du en smed der mangler en lærling i 2011?? Lykkelig ejet af Bøf, Big, Peffe, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Jeanette ?Mufasa?´: Nej lige præcis 
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er da ikke meget arbejde for en 5års hest. Det er da en rigtig fin træningsplan, og hesten ville da heller ikke tage nogen skade af at flere skovtursdage blev skiftet ud med banetræning (hvis det af en eller anden grund passede bedre ind vejrmæssigt eller i forhold til det der trænes) så længe træningsniveauet, varigheden og intensiteten passer til hestens alder, fysik, styrke, uddannelsesniveau og generelle fysiske og mentale formåen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
tusindfryd: Tusind tak! Det er lige præcis det, så længe man ikke forventer mere af sin hest end hvad den kan klare, så synes jeg heller ikk at det er meget for en 5 års. Nu er det så også sådan, at jeg skridter ham utrolig meget når jeg rider. Netop fordi jeg ikke gider at overbelaste ham 
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Olie:) |
|
|
hvad med olie? masser af energi, ingen stivelse, det feder og giver blank pels..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bændelorm!! |
|
|
Min store 100% oldenborg på 18 år mistede sidste sommer pludselig energien, - og han er ellers frisk. Jeg fik taget en blodprøve på ham, og det viste sig at han havde bændelorm, og at det var det der var årsag til energitab. Efter ormekur er han fit for fight igen. Så hvis din hest efter alle disse gode råd på tråden stadig er træt, var det da en mulighed at få taget en blodprøve.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
Wictory (star): Han får olie. Wenche (Monarco): Han er ikk træt på den måde. Men han mangler bare liiiige den der ekstra energi 
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|