Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Pladskrav
Forfatter: 
Dato:  26-02-2011 23:53

Hej Alle

Jeg får muligvis mulighed for at leje en fold med stald, som støder op til min have.

Folden er dog kun 4000m2, vil det kunne lade sig gøre at holde et par heste på det forholdsvis beskedne areal?

Har haft hest da jeg var dreng, men den stod opstaldet på en rideskole.

Vil kun have hest igen, hvis jeg have dem hvor jeg bor.

Min plan var enten en fjordhest, nodsvensk brugshest el. lign. da jeg gerne vil køre med hesten, samt bruge den i skoven til tømmerslæb. Derudover en shetlandspony som selskabshest.

Er det muligt på det areal?

Hvad skal man regne med af udgifter til foder, dyrlæge, smed osv?

Da jeg tidligere havde hest, betalte man bare et samlet beløb på 500-600,- pr måned alt inkl. Men det var jo også på en rideskole.

På forhånd tak

Hilsen Martin

0
0
Svar på denne tråd

Dyreværnsloven
Forfatter: 
Dato:  27-02-2011 08:07

foreskriver, at en fold ikke må være under 800 m2. Her kan der opbevares op til 4 heste, hvorefter der vistnok skal tillægges 200 m2 pr. ekstra hest.

Så ud fra den vinkel, er du ok med de 4000 m2, til 2 heste.

Du skal dog ikke regne med at der vil være græs på arealet, da det nok vil blive nedslidt og trampet op.

Derfor må du regne med, at du skal fodre hele året.

Hvis du har 2 heste som du nævner, bør du kunne klare dig med 8-10 kg. hø dagligt. De bør så også ha et dagligt vitamintilskud. Det er nøjsomme heste du vil vælge, så det er nok begrænset hvor meget kernefoder de behøver.

Det er blevet "umoderne" at fodre med havre, men har dine heste behov for ekstra energi, koster 1 kg. havre ca. 2 kr. (4 kr., hvis det er økologisk sorthavre.)

Jeg kan ikke forstille mig at Shetteren behøver kerne, men den hest du skal bruge til at arbejde, kan nok ha' brug for ca. 1 kg pr. dag, når den arbejder.

1 kg. godt hø koster ca. 2 kr. Vitamintilskud koster ca. 3 kr. pr hest dagligt. Så kan du selv regne det ud.

Du skal have en smed forbi hver 4. - 6. uge. Hvis hestene ikke går med sko, koster en beskæring mellem 200 og 400 kr. Sko er noget dyrere.

Og så er der de uforudsete udgifter, til feks. dyrlæge, som kan blive astronomiske beløb, hvis det går helt galt.

Man kan forsikre sig delvist ud af dette dilemma, ved at tegne en dyrlægeforsikring. Den hænger gerne fast på en livsforsikring og eller/uanvendlivhedsforsikring. Priserne er meget forskellige, alt efter hestens værdi, selvrisiko osv. Du kan google lidt på hesteforsikringer.

Dyrlægen må forbi, mindst 1 gang årligt og vaccinere og kigge tænder. Der slipper du nok ikke under 1000kr pr hest.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

andre ting
Forfatter: 
Dato:  27-02-2011 10:19

Andre ting der skal overvejes er feks

møddingens placering + afskaffelse af denne

At holde hest for 5-600 dkk pr mdr incl lys-vand, foder, smed, strøelse osv er desværre ikke muligt.

Jeg giver 334+moms for 4 hove beskåret.

872 + moms for 4 sko

Dette sker hver 6.uge....

Karina

Wrap sælges.

Frit valg mellem 1/2 slet.

350 dkk pr minibig afhentet Køge/Ringsted

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider