Hej igen Stine.
Jeg ville tilbyde ham det med varmt/lunkent vand, da min erfaringer er, at du kan få mere vand i ham, fordi han syntes det er mere "lækkert" med et lunt måltid !! (måske endda flere varme måltider pr. dag, så det ikke blive sådan en kæmpe portion på en gang? - men det kommer jo an på hvor meget du er hos ham).
- og det tager jo kun 5-10 minutter og opbløde speedi i varmt vand.
Så på denne måde kan du måske sikre dig, at han får noget mere væske indenbords !!
- og samtidig lave en "hyggestund" ud af måltidet til ham.
Måske han skal have det i en spand/balje på gulvet, og spise det mens du strigler ham ??
Jeg ved jo ikke hvor "tykt" eller "tyndt" du laver speedien, men hos mine heste kan der sagtens glide noget ekstra vand ned, hvis det er varmt/lunkent, kontra hvis det er koldt.
Så efterlader de det bare resten af væsken i krybben, når de har spist speedien.
Mine bryder sig heller ikke om det, hvis det er for total udblødt, altså har stået for længe....
Derudover kan du også få problemer med gæring, når det bliver varmere i vejret, som betyder at det faktisk står og bliver dårligt, hvis det er opblødt så længe før udfodring.
Måske også tilbyde ham sin speedi beet før du tilbyder hø ??,
så han spiser det og får væske den vej, inden han starter med at guffe hø !!
Alle forslag er for at prøve og bryde hans vane med at spise hø, og ikke gide det andet, og for at få mere væske i ham !!
Pøj pøj !
Tina