Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Diæt-pony m. hård mave!? What to do?
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 16:14

Hej HN.

Min pony der lider af kronisk forfangenhed, har fået lidt hård mave.

Hans puha kommer i små adskilte lorter og det kommer langsommere end de plejer, altså en rund kugle a gangen :S

Han får 5 kg hø, fordelt over 3 gange

Safe & Sound fra Brogaarden ½ l. morgen og aften, sammen med TM minivit og biotin.

en stor håndfuld(uopblødt) speedi-beet, når han kommer ind fra fold.

Han går min. 8 timer på sandfold hver dag og har lide fået godkendt skridtmotion af dyrlægen.

Har I nogen ideer til, hvad jeg kan give han, der ikke indeholder for meget stivelse/sukker, så hans mave bliver normal igen?

Mvh. Stine

Med

Ponydyret Star Fighter

Og

Pintoen Inzaghi

0
0
Svar på denne tråd

loppefrø
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 16:19

Glemte at sige, at han tit får en kur, med loppefrøskaller :) Og at han på folden også har juletræer, at gnave i..

Mvh. Stine

Med

Ponydyret Star Fighter

Og

Pintoen Inzaghi

0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 17:03

Hæld vand over alt hans krybbefoder og opblød speediBeet'en i ekstra væske.

Kogte hørfrø kan også hjælpe en træg mave. 1 dl. koges sammen med 2 dl. vand og serveres efter afkøling. En kur af en uges varighed burde hjælpe.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 18:18

må de godt få speedi beet uopløst??det mener jeg nemlig ikke at de må da det kan sætte sig til bla spiserørsforstoppelse...men jeg ville nok ha ham under opservation og så opløse speedibeeten HVER gang..

0
0
Svar på denne tråd

Hård mave
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 18:31

Hej

Du skal købe en pose med bukkehornsfrø 200 gr koster ca 20kr - du kan give 1 tsk 3 gange daglit det hjælper

Hilsen camilla NB det er også super godt til forfangehed

Hvis du vil høre mere kan du bare skrive til mig Camilla syhesten dækkenvask :)

0
0
Svar på denne tråd

læser forskelligt...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2011 19:42

Jeg tror vi læser indlægget forskelligt !!

Jeg læser, at Speedi beet gives opblødt, men mængden inden opblødning, er en håndfuld !!

Jeg tror derudover, at det handler om, at ponyen ikke fået drukket nok her i frosten - så tilbyde noget lunkent vand, hæld ekstra vand (eller kamillete !!) i speedi beet'en - mine elsker kamillete !!

Man kan også give æblejuice i vandet, for at få hesten til at drikke mere.

Så tror jeg problemet løser sig selv.

Venlig hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-02-2011 18:41

Selvfølgelig bløder jeg speedi-beet´en op, det står faktisk i 24 timer i rigeligt med vand, inden det udfodres ;)

Lunkent vand er prøvet, men inden han drikker, er det jo blevet koldt igen :/

Det er også forskelligt, hvor meget han drikker pr. dag, men oftest 10-15 l.

Han har 2 transportkrybber hængende i boksen med vand og der kommer rent og friskt vand i hver dag og der er altid vand tilbage dagen efter.

Hvor køber man bukkehornsfrø? hvilket mærke?

Mvh. Stine

Med

Ponydyret Star Fighter

Og

Pintoen Inzaghi

0
0
Svar på denne tråd

ikke meget...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2011 16:38

Ja jeg vil da ikke mene at 10-15 liter er meget på et døgn - faktisk for lidt !!

Min pony drikker da mindst 20-25 liter dagligt....

Kunne du - hvis du selv giver foder - opbløde speedi beeten i varmt vand (i stedet for at lade det stå i 24 timer), så tager det 5-10 minutter, og give det varmt ?? Det elsker begge mine 2.

Evt. tilbyde den lunkent vand når du er der, og blande kamillethe i hans drikkevand i krybberne i boksen, så på den måde opfordrer ham til og drikke ??

Mener faktisk heller ikke, at speedi beet skal stå så længe - hvad er årsagen til, at det trækker i 24 timer, når det kun tager 5-10 minutter med varmt vand ??

Jeg undrer mig bare.... ??

Venlig hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd

Speedibeet
Forfatter: 
Dato:  01-03-2011 17:32

Det står så længe, da jeg ellers glemmer at sætte det i blød :/ Hvorfor vil du have varmt vand i det, når han spiser det fint med koldt vand?

Han vil hellere spise hø, end at drikke vand, selvom jeg tilbyder ham lunkent, friskt vand i en ren spand.

Vil prøve det med æblejuice og kamillete :)

Jeg kan jo ikke tvinge vand i ham... Han har jo også vand på folden, som ikke er regnet med i de 10-15 l

Mvh. Stine

Med

Ponydyret Star Fighter

Og

Pintoen Inzaghi

0
0
Svar på denne tråd

lunt vand
Forfatter: 
Dato:  02-03-2011 09:23

Hej igen Stine.

Jeg ville tilbyde ham det med varmt/lunkent vand, da min erfaringer er, at du kan få mere vand i ham, fordi han syntes det er mere "lækkert" med et lunt måltid !! (måske endda flere varme måltider pr. dag, så det ikke blive sådan en kæmpe portion på en gang? - men det kommer jo an på hvor meget du er hos ham).

- og det tager jo kun 5-10 minutter og opbløde speedi i varmt vand.

Så på denne måde kan du måske sikre dig, at han får noget mere væske indenbords !!

- og samtidig lave en "hyggestund" ud af måltidet til ham.

Måske han skal have det i en spand/balje på gulvet, og spise det mens du strigler ham ??

Jeg ved jo ikke hvor "tykt" eller "tyndt" du laver speedien, men hos mine heste kan der sagtens glide noget ekstra vand ned, hvis det er varmt/lunkent, kontra hvis det er koldt.

Så efterlader de det bare resten af væsken i krybben, når de har spist speedien.

Mine bryder sig heller ikke om det, hvis det er for total udblødt, altså har stået for længe....

Derudover kan du også få problemer med gæring, når det bliver varmere i vejret, som betyder at det faktisk står og bliver dårligt, hvis det er opblødt så længe før udfodring.

Måske også tilbyde ham sin speedi beet før du tilbyder hø ??,

så han spiser det og får væske den vej, inden han starter med at guffe hø !!

Alle forslag er for at prøve og bryde hans vane med at spise hø, og ikke gide det andet, og for at få mere væske i ham !!

Pøj pøj !

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nemt med det vand
Forfatter: 
Dato:  02-03-2011 10:48

Hej

Jeg syntes også det med ekstra vand er svært. Mine gider det heller ikke det lune vand ej heller med te eller juice.

Jeg har læst et sted at der heller ikke må være for meget varmt her og der, da hesten skal regulere det op og ned i forhold til det kolde vejr vi har. ved ikke om det er rigtigt.

Jeg har givet æbler og en masse gulerødder her hele vinteren. 2-3 kg om dagen. roepiller med ekstra vand og 1dl olie i opblødningen så de ikke er så tørre i fodringen.

Håber snart det bliver bedre med din hest. måske kan lidt olie hjælpe i fodringen og wrap i stedet for hø ???

Mange hilsner

Lene Toftebæk

SØGER BOGEN: FRA FØL TIL HEST. VIL MEGET GERNE KØBE DEN HVIS I HAR EN I VIL AF MED.

SØGER ANDRE GODE BØGER OM FØLS OPVÆGT OG TRÆNING....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider