Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Green Guard mundkurv (forfangenhed)
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:34
Hejsa

Vi har en hest i stalden, der er/har været forfagen i let grad. Hestens ejer har indkøbt en mundkurv af mærket Green Guard, som hesten har på 3-4 timer om dagen, hvor den går på græs med de andre heste. Resten af tiden er den på stald eller jordfold.

Mundkurven har slidt et efterhånden grimt hul/sår på hestens underlæbe. Vi har forsøgt at fore den med teddy og skifte den bagerste rem ud med gazebind, men det hjælper ikke og det bløder fra såret, når hesten har gået med mundkurven.

Har nogen af jer erfaringer med den type mundkurv og har I en ide til, hvordan vi kan gøre det mere behageligt for hesten?

Mange hilsner

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Kunne I
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:35
ikke lave en lille fold i enden af folden til den?

Så kunne de andre heste hjælpe med at bide det værste af, og så kunne den stå derude når den var ude.
Det har jeg gjort med min i år og det har været rigtig effektivt.
0
0
Svar på denne tråd

Har vi gjort...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:41
Hej Christina

Jo, det har vi faktisk også gjort og det virker fint, men hesten kan hverken løbe sammen med de andre eller gå i læ for regn, sol og insekter. Den står og vrinsker til de andre og bliver meget stresset, hvis de går så langt væk, at den ikke kan se dem. (Vi har en meget stor fold med træer og bakker.)

vh

Katja
0
0
Svar på denne tråd

en ven
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:45
Kunne man finde den fedeste hest i flokken og evt. sætte den på skrump sammen med den forfangne i den lille fold? Så er ingen (ret) kede af det.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Go' ide
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:49
Hej Pia

Det er også en god ide, men flokken består af i alt 3 heste. De to andre er magre fuldblods, der skal have alt det græs de overhovedet gider at æde. Se billeder på min præs.

Katja
0
0
Svar på denne tråd

selskab
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:50
Så er der ikke andet for end at I må ud og LÅNE en eller anden fedeberg ;-)

.
0
0
Svar på denne tråd

Go' ide igen....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 13:52
Ja, det var måske ikke så dårligt hihi...

Katja
0
0
Svar på denne tråd

mulepose ;-)
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 14:14
Du kunne evt. give den en mulepose på (den skal selvfølgelig være tom);-) En mulepose kan bindes fast i grimen, og skaver derfor ikke hesten.
Ret primitiv metode, man sagtens selv kan lave, og så er man fri for at investere i dyre mundkurve.
Mit bud.
0
0
Svar på denne tråd

mulepose
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 14:16
Med min hest fulgte en grime med påsat hæklet mundkurv (dum som jeg var ville jeg vikle den af, og det halve trævlede op, den var åbenbart hæklet rundt om næseremmen).

Den havde de brugt da han skulle faste inden kastrationen.

Hvor jeg vil hen med det er, at så kan den stadig drikke vand, alt andet ville være synd. Hullerne i masken er vel 2x2 cm.

.
0
0
Svar på denne tråd

Spændes ud?
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 15:28
Kan du ikke spænde den lidt ud, så den ikke berører læben hele tiden?

Jeg har selv lige købt sådan en mundkurv, men har ikke brugt den endnu, så jeg kan ikke sige, om jeg får samme problem. Ponyen, der skal gå med masken går normalt på jordfold MED selskabshest, og selvom ingen af hestene er RET kede af det, så er de begge meget ivrige efter at komme på græs, og så tror jeg, at det højner hestens livskvalitet at få lov at græsse nogle timer dagligt.

Hvis ikke mundkurven kan reguleres for at løse problemt, så er der ikke andet for end at lade hesten gå på jordfold indtil såret er lægt igen og så gradvist vænne den til mundkurven igen. Så er der håb om, at hesten får hård hud - ligesom når vi får nye sko. Vi får jo også kun vabler i starten.
0
0
Svar på denne tråd

Der MÅ findes en fed nordbakke i Ganbjerg..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 16:32
... i hvert fald findes der en på mine folde *ggg*

Kh
Gitte
Mine heste er; Balder - en 12 årige nordbakke vallak

Jack, stg. 159, 7 år broget,
lækker taktfaste gangarter, samarbejdsvilligt roligt temperment og en kanon udstråling.
Tager lejlighedvis imod hopper til bedækning

KæledyrsKompagniet / Dyreadfærdsrådgivning

0
0
Svar på denne tråd

Ang. hækleri - så fat i Else G...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 16:33
... hun er vist bidt af en gal hæklenår så vidt jeg ved...

I øvrigt en KANON idé med en hæklet ting på grimen, så den stadig kan bevæge hele mule"tøjet" drikke nusse og så videre...

Kh
Gitte
Mine heste er; Balder - en 12 årige nordbakke vallak

Jack, stg. 159, 7 år broget,
lækker taktfaste gangarter, samarbejdsvilligt roligt temperment og en kanon udstråling.
Tager lejlighedvis imod hopper til bedækning

KæledyrsKompagniet / Dyreadfærdsrådgivning

0
0
Svar på denne tråd

Har begge modeller.
Forfatter: 
Dato:  06-07-2004 18:01
Altså både mundkurv og fed pony. Vi prøvede forrige år at give hende den på,- hun var ikke glad for den,- men fik ingen sår. Hun gik med den, når hun var ude på meget græs,- ellers kom hun på jordfold,. Hun har dog aldrig været ked af at stå der, da hun så havde et skur helt for sig selv..man er vel et luksusdyr!!

I år har hun jo føl, så der er hun ikke forfangen,- jeg ved mange vil ryste på hovedet, men der sker noget hormonelt med hopper, når de er drægtige..hun var slet ikke forfangen sidste år og nu i år, imens føllet dier, er der heller ingen ting.I øvrigt sagde min smed i fredags, at hun aldrig før har haft så fine hove...ja..måske skulle vi få føl på hende igen?? Godt for hende..men der kommer selvfølgelig en dag, hvor hun må på jordfolden igen..

Mit råd vil være at lave en lille fold til din hest. Helst op af de andre heste..så vil den ikke føle sig helt som "Palle alene i Verden". Allerbedst ville det være at finde en tyk selskabshest,- men jeg tror nu nok, den vil vænne sig til at stå alene,- hvis de andre er lige ved siden af.. Hvis den får sår af mundkurven ..duer det jo ikke.

:-DHilsen Vibeke
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider